Hoeveel is jouw waterverbruik?

Kun je de pomp niet in garage of binnen installeren en met darm met vlotter in je put hangen ? Hier is het een 250euro domme pomp en werkt perfect al jaren.

Vind ik altijd vreemde redenering. Iedereen zit altijd te neuten over de spaarboek die niks opbrengt. Maar iets wat 5 of 10% opbrengt is plots niet goed genoeg qua investering?

Jaja, ETFs, beurs knallen, I know. Maar een waterput waardoor je niet op je water moet letten, kunt blijven sproeien in de zomer en dan nog eens een vast en zeker rendement draait van 5-10% als side effect, relatieve no brainer. Pidpa verhoogt volgend jaar de prijzen met 20-30%. Als ze dat paar jaren na elkaar doen... Zakken gaan de prijzen niet doen in elk geval.

Alles in mijn huis wat niet te veel kost en meer dan 4% opbrengt, daar gaat het geld onmiddellijk naartoe.
4% is inderdaad een mooi rendement maar dat haal je niet als je nog geen regenwaterput hebt en nog alles moet plaatsen. Regenwaterput + pomp is al minimum €2000 zonder plaatsing, zal snel het dubbele zijn na plaatsing. Je pomp gaat ook maar 10 jaar mee dus het duurt 25 jaar tegen dat je alles hebt terugverdiend. 8 jaar geleden kostte mijn pomp €450 en nu €720, niet alleen de prijs van stadswater stijgt. Voor €250 heb je trouwens de goedkoopste pomp die veel lawaai maakt, goed voor in een kelder.
Voor nieuwbouw en renovatie is het een nobrainer maar als je alleen een regenwaterput en pomp moet gaan installeren dan is het economisch niet rendabel.
 
2 volwassenen, alles op stadswater
2020: 92m³
2021: 76m³
2022: 74m³

We letten wel een beetje op maar niks speciaals eigenlijk. De sprong van 2020 naar 2021 konden we zelfs niet verklaren aangezien hier niks verandert is.
 
42 kubieke meter was het vorig jaar. Gezin van 3 en regenwaterput van 7500L die we gebruiken voor buitenkraantjes en wc's.
 
2 volwassenen, 2 kinderen, toiletten en tuin is op regenwater. Beiden heel veel thuis(werk).
2020: 114 m³
2021: 110 m³
2022: 69 m³ (Kinderen worden groter, en dus heel wat minder was/badjes)
 
Je verbruikt 37 procent minder water tov een jaar voordien..
Die kindjes worden zeer snel groter precies.
Je zal toch nog wat extra inspanningen hebben gedaan voor zo een vermindering ?
 
Gisteren de meterstand doorgegeven: 66m3 met 2 volwassenen.
Geen regenwater, regendouche, 3-4 dagen thuiswerk, oude waterontkalker, auto’s worden hiermee gewassen, …
We verspillen niet maar zijn ook niet actief bezig met besparen en toch zitten we knal op het gemiddelde voor 2 personen wat ik bijzonder vind, ik dacht dat wij een stuk hoger gingen uitvallen bij gebrek aan regenwater.
 
Gisteren de meterstand doorgegeven: 66m3 met 2 volwassenen.
Geen regenwater, regendouche, 3-4 dagen thuiswerk, oude waterontkalker, auto’s worden hiermee gewassen, …
We verspillen niet maar zijn ook niet actief bezig met besparen en toch zitten we knal op het gemiddelde voor 2 personen wat ik bijzonder vind, ik dacht dat wij een stuk hoger gingen uitvallen bij gebrek aan regenwater.
Zoals al eerder gezegd: regendouche is een heel grote verbruiker: 22l/min waar een gewone spaardouchekop tss 5-7l/min zit.

Maar gemiddelden houden ook rekening met de mensen die 2 douches per dag nemen, een zwembad, vijver of jacuzzi hebben, elke zomer 5000l zwembad vullen,...

Ik let er wel op en met anderhalve persoon (co-ouderschap) zit ik op 3m2 per maand oftewel de helft van jouw verbruik.
 
Zoals al eerder gezegd: regendouche is een heel grote verbruiker: 22l/min waar een gewone spaardouchekop tss 5-7l/min zit.
Wij zitten hier met een regendouche en 2 personen die iedere dag douchen (ik soms een keertje extra na sport). We zetten dat ding wel niet helemaal open, want da's gewoonweg niet nodig. We douchen ook geen kwartier. Ik klok meestal af tusen de vijf en tien minuten, mijn vriendin doet het altijd sub-5, behalve als we haar haren eens wast.
Ik heb nog geen spaardouchekop gehad waar ik het gevoel had goed onder te kunnen douchen. Altijd een pisstraaltje waardoor je niet het gevoel had in een stortbad te staan.

We zitten (met WC's, wasmachine, berging, en buitenkranen op regenwater) aan een dikke 8 kuub sinds eind mei. Da's vijf maand, dus dat zou ons op een 20-25 kuub zetten na een jaar, give or take.
 
2020: 62 m³
2021: 62 m³
2022: 74 m³: kind gekocht in april, regenputten in gebruik genomen in aug-sept ergens. Enkel toilet zit daar op.
 
Zoals al eerder gezegd: regendouche is een heel grote verbruiker: 22l/min waar een gewone spaardouchekop tss 5-7l/min zit.
Wij vielen ook van onze stoel naar ons waterverbruik, wat enkel kan komen van onze douche en bad.
Sinds kort een filter op mijn regenwater gestoken en met wisselkraantjes krijgen mijn (regen)douche en bad nu regenwater voor koud water.
Zeer benieuwd volgend jaar wat voor impact dit zal hebben op het algemeen waterverbruik.
 
Wij vielen ook van onze stoel naar ons waterverbruik, wat enkel kan komen van onze douche en bad.
Sinds kort een filter op mijn regenwater gestoken en met wisselkraantjes krijgen mijn (regen)douche en bad nu regenwater voor koud water.
Zeer benieuwd volgend jaar wat voor impact dit zal hebben op het algemeen waterverbruik.
je gaat lachen als daar iemand achter komt.
 
je gaat lachen als daar iemand achter komt.
Het hele systeem is om te lachen. Je plaatst een regenput maar mag het water niet gebruiken.
Bouw je een nieuwbouw:
-> verplicht regenput 10-15000L ?
-> verplicht buffervat 5000L waar je ook geen regenwater mag uit trekken
Regenput blijft hoog en amper gebruikt
-> Enkel toiletten aangesloten, buitenkraantje en wasmachine?
 
Terug
Bovenaan