Hoeveel is jouw waterverbruik?

2 volwassenen en 2 kinderen

2020: 160 m³
2021: 154 m³
2022: 131 m³

We gaan erop vooruit! :clap:

Vind dat eigenlijk nog zot veel. Hoe oud zijn de kinderen? Geen regenwater vermoed ik?

ik heb begin dit jaar een zwembad van 9x4 meter gevuld met stadswater en mijn afrekening was nu 110 kuub, inclusief ons jaarverbruik.
 
Vind dat eigenlijk nog zot veel. Hoe oud zijn de kinderen? Geen regenwater vermoed ik?

ik heb begin dit jaar een zwembad van 9x4 meter gevuld met stadswater en mijn afrekening was nu 110 kuub, inclusief ons jaarverbruik.
Dus iets van 55 m³ voor uw zwembad?

Ja, dat is inderdaad heel veel. Regenwater hebben we wel, maar ik zet dat enkel op de toiletten.

Ik moet het niet ver zoeken hoor. Onze, overigens heel ontspannende, regendouche is er ene met diameter 30 cm en verbruikt +22 liter per minuut. Wij douchen allebei 's morgens en ik kan daar makkelijk 15 min onderstaan. Ik douch meestal 's avonds ook. Kinderen in de douche droppen en laten spelen terwijl ik boven de verse was in de kasten steek. Enz.

Nu douch ik in de week met de handdouche en doe ik door zodat ik er na 5 minuten weer uit ben. Kinderen idem. Ik ben eens benieuwd hoeveel dat op jaarbasis zal schelen.

Seks onder de douche in 't weekend behouden we wel. Dat kunnen douches van 30 minuten zijn. Maar, fuck it.

Hebjem?
 
Toevallig gisteren nog eens opgenomen:
2 volwassenen en 2 kinderen (1 en 2 jaar)
50 m³

(met 1 kind was het 44m³ op jaarbasis)

WC's/Wasmachine op regenwater. Tuinberegening/Autowas op grondwater.
 
Na meer dan 1 jaar voltijds hier te wonen is ons verbruik nu 79m³ met twee volwassenen in een rijhuis. Zou dat goed zijn?
Geen regenwaterinstallatie (te duur bij renovatie).
535 liter groot aquarium waarbij er elke week wel 20 liter bijgevuld moet worden + maandelijks 75 liter verversen. (gaat nu weg)
 
Pas afrekening gekregen
216m³ verbruikt

wel zwembad gevuld met leidingwater (65m³)
2 volw en 4 kids

Nog niets aangesloten op regen/grondwater
 
Dat zal een stevige rekening geweest zijn.
voorschot van 3x €200
en afrekening was net geen €400

Moet dringend werk maken van grondwater aansluiting. Put is geboord en leiding komt in de kelder uit.
Maar er is nergens een aansluiting voorzien door de bouwheer. Dus alles nog doortrekken waar ik makkelijk raak.
Denk dat ik beide wasmachines, wc onder en kraan buiten wel aangesloten krijg.
 
Na meer dan 1 jaar voltijds hier te wonen is ons verbruik nu 79m³ met twee volwassenen in een rijhuis. Zou dat goed zijn?
Geen regenwaterinstallatie (te duur bij renovatie).
535 liter groot aquarium waarbij er elke week wel 20 liter bijgevuld moet worden + maandelijks 75 liter verversen. (gaat nu weg)
Bij ons was het met 2 volwassenen en een baby 120m3 in een rijhuis alles op leidingwater dus volgens mij zit je goed!
 
voorschot van 3x €200
en afrekening was net geen €400

Moet dringend werk maken van grondwater aansluiting. Put is geboord en leiding komt in de kelder uit.
Maar er is nergens een aansluiting voorzien door de bouwheer. Dus alles nog doortrekken waar ik makkelijk raak.
Denk dat ik beide wasmachines, wc onder en kraan buiten wel aangesloten krijg.
Vergeet de regeltjes en bijhorende kosten wel niet hé.

Gratis gaat het dan ook niet zijn. Al ga je waarschijnlijk wel een verbruik van minder dan 500m3 hebben.
 
Vergeet de regeltjes en bijhorende kosten wel niet hé.

Gratis gaat het dan ook niet zijn. Al ga je waarschijnlijk wel een verbruik van minder dan 500m3 hebben.
500m³ zou er misschien wel wat over zijn.
(216m³ is er al wat over in mijn ogen)
 
Ongeveer 50m3 afgelopen jaar, 2 volwassenen en 3 kinderen. Toiletten en wasmachine op regenwater.
Jaar daarvoor was het 98m3 zonder regenwater nog.
 
Vorig jaar 4m³, dit jaar 8m³.
2 personen in gezin.
We zijn gewoon heel zuinig :laugh:.
Nee..de teller werkt niet volledig correct sinds 2jr (daarvoor zaten we rond de 30-35m³) Maar hey, volgens de watermaatschappij moet ge ze bellen als uw teller ni draait of te snel draait.. Dan luisteren wij maar hé!
Maar het is niet dat we hierdoor niet oplettend zijn ofzo.
Wel opmerkelijk, veel mensen in de blok hebben een nieuwe teller gekregen. Van pakweg 50 tellers zijn er 20 vervangen. De blok is nog maar 7-8jr oud. Lijkt me verdacht snel vervangen.
 
500m³ zou er misschien wel wat over zijn.
(216m³ is er al wat over in mijn ogen)
Ja bedoelde gewoon dat je nog in de uitzonderingsclausule stond dat je geen vergunning nodig had, want verbruik minder dan 500m3. Echter zijn er wel wat zaken waar je rekening mee dient te houden. Dus het is niet zomaar dat je kan zeggen boem, ik doe dat en muahahaha gratis water. Het is iets kostelijker ;). En dacht gewoon eventjes de regeltjes te delen indien anderen ineens dachten van ik sla gratis mijn eigen put ipv een regenput.

Maar ja, het zou mij verwonderen als je ooit aan die 500m3 zou komen. Behalve natuurlijk als je in putje zomer uw zwembad ermee herhaaldelijk vult, uw gras begint te besprenkelen, etc... dus zotte zaken doet.
 
Nee goed dat je de regeltjes even aanhaalt. Zou ik niet aan denken omdat de put al geboord is.
Zwembad is nu vol, en zo blijft die. Zal af en toe eens bijvullen, maar dat gebeurd via stadswater.
Gras is altijd mooi groen (kunstgras)
Gaat dus echt vooral wasmachines en wc gebruik zijn
 
Als ik de thread hier lees lijkt zo'n regenwaterput toch wel een interessante investering. Precies ongeveer 50% minder betaald verbruik?
 
Als ik de thread hier lees lijkt zo'n regenwaterput toch wel een interessante investering. Precies ongeveer 50% minder betaald verbruik?
Als investering moet je het niet doen imo. Toevallig is mijn regenwaterpomp van 8 jaar oud vorige week kapot gegaan, is een pomp die in de put zelf zit met regelaar in. 720€ voor een nieuwe pomp die ik zelf installeer... Aan 100l regenwater per dag (toilet en wasmachine) bespaar je ongeveer €180/jaar stadswater. Onze regenwaterput zelf was ongeveer €1500 zonder installatie. Dus je wint er wel iets mee maar verwacht geen grote bedragen.
 
Als investering moet je het niet doen imo. Toevallig is mijn regenwaterpomp van 8 jaar oud vorige week kapot gegaan, is een pomp die in de put zelf zit met regelaar in. 720€ voor een nieuwe pomp die ik zelf installeer... Aan 100l regenwater per dag (toilet en wasmachine) bespaar je ongeveer €180/jaar stadswater. Onze regenwaterput zelf was ongeveer €1500 zonder installatie. Dus je wint er wel iets mee maar verwacht geen grote bedragen.

Kun je de pomp niet in garage of binnen installeren en met darm met vlotter in je put hangen ? Hier is het een 250euro domme pomp en werkt perfect al jaren.
Als investering moet je het niet doen imo. Toevallig is mijn regenwaterpomp van 8 jaar oud vorige week kapot gegaan, is een pomp die in de put zelf zit met regelaar in. 720€ voor een nieuwe pomp die ik zelf installeer... Aan 100l regenwater per dag (toilet en wasmachine) bespaar je ongeveer €180/jaar stadswater. Onze regenwaterput zelf was ongeveer €1500 zonder installatie. Dus je wint er wel iets mee maar verwacht geen grote bedragen.
Vind ik altijd vreemde redenering. Iedereen zit altijd te neuten over de spaarboek die niks opbrengt. Maar iets wat 5 of 10% opbrengt is plots niet goed genoeg qua investering?

Jaja, ETFs, beurs knallen, I know. Maar een waterput waardoor je niet op je water moet letten, kunt blijven sproeien in de zomer en dan nog eens een vast en zeker rendement draait van 5-10% als side effect, relatieve no brainer. Pidpa verhoogt volgend jaar de prijzen met 20-30%. Als ze dat paar jaren na elkaar doen... Zakken gaan de prijzen niet doen in elk geval.

Alles in mijn huis wat niet te veel kost en meer dan 4% opbrengt, daar gaat het geld onmiddellijk naartoe.
 
Terug
Bovenaan