Hoeveel belang hecht je bedrijf aan diploma's?

Hoeveel belang hecht men aan diploma's bij jou werkgever?

  • Zonder exact diploma geraak je niet binnen

    Stemmen: 20 13,7%
  • Diplomagraad (master, bachelor) is absolute noodzaak, welk diploma is minder van belang

    Stemmen: 20 13,7%
  • Diploma is vereist bij vacature, maar ervaring/compenties worden in praktijk ook gewaardeerd

    Stemmen: 20 13,7%
  • Diploma is vereist volgens vacature, maar expliciet ook verwijzing naar ervaring/competenties

    Stemmen: 30 20,5%
  • Diploma is een bonus, maar geen vereiste. Ervaring/Competenties is belangrijkste

    Stemmen: 30 20,5%
  • Diploma? Wij werken niet met vodjes papier. Bijna uitsluitend op basis van ervaring/competenties

    Stemmen: 14 9,6%
  • Wij zijn al blij als iemand 2 benen en 2 handen heeft. Vingers en tenen zijn een bonus.

    Stemmen: 8 5,5%
  • Andere situatie

    Stemmen: 4 2,7%

  • Totaal aantal stemmers
    146
Ervaring en competentie primeert duidelijk. Ik heb geen diploma in IT maar mocht vrijdag solliciteren en kreeg de maandag te horen dat ik kon starten. Paar maanden geleden al, en ik amuseer me op mijn werk. Interessant, motiverend, geweldige collega's.
 
Langs de andere kant: is het niet ergens logisch dat er voor 'hogere' jobs een diploma vaak een vereiste/grote plus is? Je ziet hier soms threads verschijnen over dat het "nut van hoger onderwijs daalt" en zo, maar draai of keer het, er is weinig waarmee je beter kan aantonen dat je bv. analytisch kan nadenken dan een master. Werkervaring is één ding, maar op de unief leer je toch wel heel anders denken en redeneren (zelfs al ga je een richting uit die totaal niets te maken heeft met wat je gestudeerd hebt) dan wanneer je die jaren gewoon gewerkt hebt. Het is geen toeval dat sociologen en zo na al die jaren nog altijd zeggen dat een hoger diploma wellicht de beste investering is die je ooit kan maken.
 
Bij mijn huidige werkgever zochten ze een bachelor automechanica, elektromechanica of luchtvaarttechnieken. Ik heb kunnen terugvallen op mijn kennis opgedaan door de jaren heen en mocht door naar het volgende gesprek en vervolgens de testen. Blijkbaar waren die heel goed en zat ik bij de beste, zelfs menig diplomahouder voorbijstekend. De job vraagt ook een zeker inzicht in de markt van de producten waar we in handelen.

Dusja, op papier vragen ze een diploma, maar in realiteit hechten ze belang aan meerdere aspecten van de job. Vaak dingen die je niet op school kan leren. En er is aandacht voor wat je door de jaren heen allemaal opgepikt hebt van kennis.


Mijn vorige 2 jobs vereisten ook een bachelor maar ook daar heb ik me altijd kunnen binnenpraten.

Fyi ik ben ooit een bachelor begonnen, maar gestopt wegens desinteresse. Dan gaan werken om weer wat motivatie te herwinnen, maar die is nooit meer teruggekomen.
 
Goh, ik denk dat diploma een quasi-vereiste is maar het is zeker mogelijk om op basis van competenties en ervaring op een positie te geraken met een hogere diplomagraad. Er zijn wel wat mensen die hun hoger onderwijs niet hebben afgewerkt, maar die toch op een positie zitten waar je in theorie een bachelor voor nodig hebt (of een master). En ik werk in een Frans bedrijf.

Die nadruk op diploma is oubollig, al begrijp ik zeker dat het nog wordt gevraagd omdat je dan hebt bewezen de intellectuele capaciteiten te hebben om dat te behalen. Of dat ook betekent dat je effectief intelligent genoeg bent om een bepaalde functie uit te oefenen is een héél andere zaak.
 
Zelfs als freelancer moest je voor Belgacom/Proximus al je diploma's optrommelen.
Ze houden vooral van STEM-diploma's omdat ze dan kosten kunnen aftrekken voor R&D.
 
Langs de andere kant: is het niet ergens logisch dat er voor 'hogere' jobs een diploma vaak een vereiste/grote plus is? Je ziet hier soms threads verschijnen over dat het "nut van hoger onderwijs daalt" en zo, maar draai of keer het, er is weinig waarmee je beter kan aantonen dat je bv. analytisch kan nadenken dan een master. Werkervaring is één ding, maar op de unief leer je toch wel heel anders denken en redeneren (zelfs al ga je een richting uit die totaal niets te maken heeft met wat je gestudeerd hebt) dan wanneer je die jaren gewoon gewerkt hebt. Het is geen toeval dat sociologen en zo na al die jaren nog altijd zeggen dat een hoger diploma wellicht de beste investering is die je ooit kan maken.
Je heb natuurlijk een categorie van jobs die je zonder het juiste diploma wettelijk niet kan beoefenen. Advocaten, buschauffeurs, artsen, verpleegkundigen, kinesisten, piloten, kapiteins, ...

Voor die categorie is het juiste diploma een conditio sine qua non. Zonder, mag je de job simpelweg niet uitvoeren.

Dan is er de categorie waarbij een diploma een zeer belangrijke indicatie is dat je over een bepaalde vaardigheid beschikt. Jobs waarvoor een set aan hard-skills nodig zijn.

En dan heb je jobs waar een diploma je voornamelijk toegang geeft maar verder betrekkelijk weinig toegevoegde waarde biedt, zeker niet op langere termijn.

Zonder specificatie van de job is de poll moeilijk in te vullen he.

Als iedereen hier in een ziekenhuis zou werken dan zal de eerste optie oververtegenwoordigd zijn.
 
Langs de andere kant: is het niet ergens logisch dat er voor 'hogere' jobs een diploma vaak een vereiste/grote plus is? Je ziet hier soms threads verschijnen over dat het "nut van hoger onderwijs daalt" en zo, maar draai of keer het, er is weinig waarmee je beter kan aantonen dat je bv. analytisch kan nadenken dan een master. Werkervaring is één ding, maar op de unief leer je toch wel heel anders denken en redeneren (zelfs al ga je een richting uit die totaal niets te maken heeft met wat je gestudeerd hebt) dan wanneer je die jaren gewoon gewerkt hebt. Het is geen toeval dat sociologen en zo na al die jaren nog altijd zeggen dat een hoger diploma wellicht de beste investering is die je ooit kan maken.
Het zou ook nogal onzinnig zijn dat we allemaal 3-5 jaar zouden studeren als het "vodje papier" idee echt klopte.
 
Misschien niet de juiste plaats, maar kan een hogeschool iemand met een bachelor zomaar als master betalen omdat ze ook theorie geeft? Bij ons is het 316 voor bachelor en 502 voor master. Daar wordt volgens mij niet van afgeweken...
 
Bij ons hangt dat af van de functie.

Voor een hele serie functies kom je gewoon niet in aanmerking zonder het juiste diploma. Is ook gewoon logisch voor die specifieke functies. Voor anderen wordt ervaring en attitude echt wel als alternatief beschouwd voor zo'n diploma.
Eens je bij ons binnen bent, is het je attitude en je resultaten die je carrière pad verder bepalen. Eén van mijn kaderleden heeft geen diploma, maar een karrenvracht aan relevante ervaring. En we hebben hier ook een data scientist zitten (kader) die nooit een diploma heeft gehaald, en gestart is als arbeider.
 
Er wordt bij ons veel langdurig in het buitenland gewerkt, het (ingenieurs)diploma is in dat opzicht belangrijk ivm het verkrijgen van werkvisa. Voor de functies in België wordt er enkel naar gekeken voor starters, mensen die op een andere manier ervaring hebben opgedaan kunnen echter ook zonder het vereiste diploma opgroeien.
 
Bij ons wordt er zover ik weet niet naar diploma gekeken... mijn rechtstreekse baas, en zijn baas (head of operations) hebben ook geen diploma.
Ik heb een collega gehad waar ik destijds enorm naar opkeek... Die kerel was een next-level genius gewoon. Die kon ook alles, uitstekende kennis van netwerken en security, programmeren en scripting, ... Echt ongezien... En ook geen diploma.

Dat een diploma een meerwaarde heeft voor bepaalde jobs kan ik zeker inkomen, maar in IT in mijn ogen niet. Op beurzen kom ik vaak studenten tegen, en zelfs 3e jaars als je daar 2 minuten tegen praat zijn ze al vaak totaal niet meer mee waarover het nog gaat... En dat is op zich ook gewoon normaal...
 
Wij doen vrij specifieke R&D en ze nemen enkel master ingenieurs aan, in onze bepaalde subrichting.
Wij doen ASIC chip design (eg computer chips).

Mits veel ervaring kan daar van worden afgeweken I guess, maar ik heb nog niemand zien passeren met de ervaring die dan niet ook een masters diploma heeft. Aangezien je zonder dat diploma nergens echt binnengeraakt in de sector.
 
Ik ben zelf verantwoordelijk voor een team wat ik erfde toen de vorige teamlead owv de liefde naar de andere kant van het land verhuisd is. Een diploma is mooi in onze sector om uw eerste job te scoren. Een master diploma wordt nog hoger aanzien dan een bachelor diploma. Het behalen van een master diploma wil voor mij niet zeggen dat je de materie meester bent, maar dat je wel slim genoeg bent om een berg leerstof te verwerken op vrij zelfstandige basis op een relatief korte tijd. Omdat ik onder NDA val mag ik er minder over zeggen dan ik wil behalve dat het gaat over een specifieke tak binnen de IT. In ons team zitten mensen met een master diploma handelsingenieur maar ook een master in de psychologie. Het diploma hoeft qua sector niet eens overeen te komen. Eens er sprake is van relevante ervaring kijk ik meer naar de ervaring dan het diploma.

Wat voor mij wel belangrijker is en waar ik zelf actief op let tijdens sollicitaties:
  • Kan die persoon iets technisch uitleggen in verstaanbare taal? Ik leg altijd een specifiek heel technisch IT probleem voor en laat die persoon dat dan opnieuw vertellen aan mij alsof hij dit aan het C-level management moet uitleggen. Je zou ervan versteld staan hoeveel mensen hier problemen mee hebben.
  • Hoe is de persoon in omgang? Ik geef toe dat dit in een gesprek van 45-60min moeilijker te achterhalen is, maar ik pols ook altijd even naar activiteiten en interesses buiten het werk, bereidheid om 's middags mee te gaan lunchen met de rest (als we ooit terug naar kantoor zouden keren),... Ik ben op zoek naar een teamplayer, geen lone wolf.
  • Flexibiliteit! De aard van de job vereist dat we niet meer kijken naar dat verouderde nine-to-five model. Bereidheid om on call te zijn is ook altijd een grote plus.
  • Leergierigheid. Wat je vandaag weet in IT is morgen al hopeloos verouderd. Eén van de nadelen van de sector is constant moeten bijscholen. Daarin wordt flink geinvesteerd maar dat vergt ook een bepaald commitment van de kandidaat. Er zijn er die daarin niet willen investeren, anderen wel. Vaak merk je dat mensen die niet flexibel zijn qua werkuren (vorig puntje) ook helemaal geen zin hebben om nog bij te leren.
  • Geen cowboys! Mensen die ondoordacht zomaar wat beginnen prutsen aan productieomgevingen zonder na te denken en bepaalde processen te volgen maken geen schijn van kans.
 
Als frequent lurker op Beyondgaming dacht ik toch even eens een profiel te maken zodat ik reacties kan plaatsen.

Ik wou even vragen hoe dat bedrijven er tegen staan indien je zowel geen bachelor diploma hebt als master, maar wel je niche hebt gevonden en hier toch wel wat in uitsteekt boven de gemiddelde student.

Zelf ben ik gestart in de bachelor computerwetenschappen, gretig gebruik gemaakt van het feit dat als je minder dan 30 studiepunten nog dient af te ronden je ook al mag inschrijven voor de master (master cw optie artificiële intelligentie). Qua master loopt het voor mij van een leien dakje, werkte dit jaar aan een tewerkstelling van 27u had nog geen vakantie (of toch geen betaalde) en behaalde deze master vakken met een minieme effort. Het probleem zit me dus in de bachelor, hier steek ik veel meer tijd in maar zit hier op de gehele lijn van 24 studiepunten vast met 9/20's waar ik niet veel mee ben.

Ondertussen mag ik door te weinig voortgang beiden niet meer doen en ik vraag me af of het de moeite is om de strijd aan te gaan dmv beroep aan te tekenen, of dat het in mijn geval beter is om de academische strijdbijl neer te leggen en in de AI/ml/data science/data analytics wereld een fulltime job te gaan zoeken.
 
Terug
Bovenaan