Hoeveel % van je netto maandinkomen gaat momenteel naar je hypothecaire lening(en)?

Hoeveel % van je netto maandinkomen gaat naar de afbetaling van je woning?

  • <10%

    Stemmen: 16 4,0%
  • 10-19,9%

    Stemmen: 86 21,2%
  • 20-29,9%

    Stemmen: 159 39,3%
  • 30-39,9%

    Stemmen: 106 26,2%
  • 40-49,9%

    Stemmen: 23 5,7%
  • 50-59,9%

    Stemmen: 14 3,5%
  • Andere: verduidelijk in tekst a.u.b.

    Stemmen: 1 0,2%

  • Totaal aantal stemmers
    405

Mulan

Well-known member
Naar aanleiding van deze post:

Naar aanleiding van de posts hierboven en dit artikel zou ik toch graag eens een poll zien hoeveel % van het gezinsbudget naar de maandelijkse aflossing gaat.

Want de poll hierboven is toch wel BG style x.xxx EUR aflossing op een nettoloon van 5.000 de man? :unsure:

Hier is de hap uit ons budget de laatste jaren van net geen 29% naar net geen 23% gezakt door combinatie vaste rentevoet, indexering en loonsverhoging.

Een zwembad zit er wel niet direct in.

Niet enkel je lening voor het huis dus, maar ook extra (renovatie)leningen meetellen.
Maar wel ENKEL voor de gezinswoning, niet voor opbrengsteigendommen graag. 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Momenteel nog 7%, maar dat komt omdat we met de lening voor de vakantiewoning (à 0,84%) een stuk van de lening van de hoofdwoning
(2,4% variabel, zou naar 3,6% evolueren) afbetaald hebben. Anders was het 17% . Dus ik geef dat in om het representatief te maken.
 
Bij het aangaan van mijn eerste lening was het 42% van mijn loon.
Ik heb het bedrag hetzelfde gehouden voor deze woning en nu is het 29% van mijn inkomen (indexatie is bij mij wel al toegepast, voor mensen die pas in januari de indexatie ontvangen ligt dat natuurlijk nog anders).
 
Bij het kopen van de eerste woning lag het op 24% van ons gezamenlijk inkomen.
Na uitkopen net geen 35%.
Dan na inkopen van mijn vrouw 18%.

En dan nieuwe woning van 28% naar 23% over de laatste twee jaar.

Bij de eerste woning werd er nog volop verbouwd en geld ingestoken.
Bij de tweede woning zijn er geen kosten aan buiten onderhoud en optionele opwaardering/verfraaiing.

/EDIT: bedankt mods voor het aanpassen van de poll vraag
 
37,5% ongeveer, wat voor ons toch ver de maximum is om onze levensstijl te behouden. Ik zou op het moment zeker niet meer willen denk ik.
Op het moment van aangaan was het net geen 40%. Op basis van het totaal jaarloon dus incl. 13e maand en eindejaarspremie, maar voor de lening ook inclusief de schuldsaldo (is voor mij ook een deel van de hypotheek) was het 29,55%
 
Rekening houdend met het totale jaarloon, SSV en belastingteruggave komen we aan 20%.

/EDIT: om even te mierenneuken -> de poll bevat meermaals dezelfde optie bv. 10-20 en 20-30 zou dan beter 10-19,9 en 20-29,9 zijn
 
18% gewoon voor de hypotheek, exclusief jaarloon en woonbonus. 23% inclusief een lening van 3 jaar voor een verbouwing. Toen we begonnen met de lening was het 34%.

Wij hebben wel een vaste rentevoet met variabele afbetaling die stijgend is, dus elke maand verhoogt die met 2€ ongeveer. Maar dat wordt natuurlijk elk jaar ruimschoots goedgemaakt met de index.

De hypotheek is sinds dit jaar niet meer onze grootste kostenpost.
 
In 2015, dus toen ik de woning kocht : 45,45%
In 2019, vervroegde terugbetaling en gestegen loon : 10,3%
nu 2022, verder gestegen loon (ook indexatie) : 8.45%
 
In 2008 gekocht en toen zat het rond de 40%.
In 2016 na herfinancieren en wat loonstijgingen, voor de verbouwingen, zal dit gezakt zijn naar een dikke 25%.

Ondertussen 2 verbouwleningen erbij maar ook zelfstandig geworden en als ik het allemaal wat samen bereken, zit het nu op een 16%.
 
36% van mijn netto maandinkomen wordt direct geïnvesteerd in het aflossen van mijn woning. Wat nogal veel lijkt als ik de eerste stemmen bekijk, maar ik ben er tevreden van. Mijn keuze was om, ondanks de inflatie lage rentes enz, mijn lening zo snel mogelijk af te lossen door me te forceren elke maand een behoorlijk bedrag af te lossen. Elke 5-6j los ik ook nog een grote schijf extra af. Lening zal afgelost zijn op minder dan 15j.
Wij hebben ook gekozen om de lening op 20j af te lossen ipv 25 wat een enorm verschil maakte in het uiteindelijk af te betalen bedrag.
Maar wat bedoel je met elke 5-6j een grote schijf te betalen om nog vroeger te stoppen ? Welke voordelen heeft dat ?
 
12% begin dit jaar, met de stijgende rentes zal dat naar de 15-16% gaan in de nabije toekomst vermoed ik. Variabele rentes en geen index en 10% inflatie, 2023 wordt leuk >.>
 
21% als alleenstaande, puur kijkend naar netto maandloon en zonder rekening te houden met de woonbonus. Vaste rentevoet op 20 jaar, scheelde op de totale looptijd quasi niets met 25 jaar.
Was 30% in het begin
 
Ik zit net op 40% maar na volgende indexatie zal het daaronder gaan, dus heb 30-40 geselecteerd. Komende van 53% net na mijn scheiding.
 
Hier een iets ander verhaal

De situatie eind 2018 was
-1079 lening woning
- 298 lening verhuurde studio
+ 2189 nettoloon
+ 470 huur (eigenlijk zelfs niet netto)

Wat dus neerkomt op 52%, enkel de hoofdwoning was 49%

Sinds 2019 begonnen als freelancer, waardoor er andere inkomsten via de vennootschap zijn zoals auteursrechten & dividenden, maar dat was niet de oorspronkelijke vraag, dus die heb ik buiten beschouwing gelaten.
Op basis van mijn huidig netto maandloon is het 50% voor de hoofdwoning
 
Terug
Bovenaan