Hoeveel % van je netto maandinkomen gaat momenteel naar je hypothecaire lening(en)?

Hoeveel % van je netto maandinkomen gaat naar de afbetaling van je woning?

  • <10%

    Stemmen: 16 4,0%
  • 10-19,9%

    Stemmen: 86 21,2%
  • 20-29,9%

    Stemmen: 159 39,3%
  • 30-39,9%

    Stemmen: 106 26,2%
  • 40-49,9%

    Stemmen: 23 5,7%
  • 50-59,9%

    Stemmen: 14 3,5%
  • Andere: verduidelijk in tekst a.u.b.

    Stemmen: 1 0,2%

  • Totaal aantal stemmers
    405
2022-03: 40%
2022-04: 0%, woning in volle eigendom.
Verhuist naar het buitenland en het te dure vastgoed in België verkocht.
 
0%
Dankzij investeringen op jonge leeftijd (staat hier al ergens op BG) kon ik mijn nieuwbouw zetten zonder lening.
Wel getwijfeld, want lening zou interessanter geweest zijn (zeker met deze indexeringen), Maar ik koos voor gemoedsrust.
 
52% hier. We hebben het maximale geleend begin dit jaar. Gezien de inflatie, indexatie en stijgende rentevoeten nog geen spijt gehad van de keuze. We hadden veel meer eigen middelen kunnen inbrengen, maar aangezien we nu geld verdienen op de hypotheek en onze eigen middelen kunnen beleggen, is het een win win :)
 
16% en dat is een aangenaam gevoel, wetende dat als er 1 inkomen volledig wegvalt we niet in de problemen komen
 
Wij zijn gestart aan 39%, momenteel zitten we op 33% en in januari zal het onder de 30% liggen.
Maar aangezien we er over nadenken om 4/5 te gaan werken, zal het dan wellicht weer boven de 30% komen.

De rest die we overhouden is ruim genoeg voor onze levensstandaard, dus we voelen ons er wel comfortabel bij.
Mocht er een inkomen wegvallen wordt het wel wat krapper, al hebben we genoeg spaargeld om een zware periode te overbruggen.
 
Momenteel 30,3%.
Maar we zijn bezig voor een extra lening dus eens dat rond is komt het op 34,2%.

Nu werk ik 4/5, vanaf januari is dat gedaan dus zal het % wat lager komen te liggen omdat m'n loon hoger zal liggen. (+Wss nog enkele indexaanpassingen)


Eind '24 valt er 100€/m weg.
Half '26 valt er nog eens 200€/m weg.


Tegen dan schat ik rond de 25% te zitten.
 
Momenteel 21%. Toen we de lening aangingen een viertal jaar geleden was dat eerder 32%.

Door de inflatie verwacht ik dat dit volgend jaar zal evolueren naar 20%. :clap:
 
Woning alleen is 30% van mijn loon.
Incl. verbouwleningen zit ik aan 45%.

Met de lage rentes leen ik steeds zo veel mogelijk op een zo lang mogelijke termijn.
Binnenkort worden er hier bijvoorbeeld nieuwe ramen geplaatst. Ik zou deze in principe direct kunnen betalen. Echter kies ik er toch steeds voor om dit bedrag te lenen en mijn spaarcenten te investeren.
 
Puur op wat er maandelijks binnenkomt (loon van ons beiden, verhuur appartement): zo'n 17%.
Gaat wat naar beneden met vakantiegeld en eindejaarspremie, en is nu wat hoger omdat mijn vrouw thuis zit met moederschapsrust.

Op zich vind ik het wel ok, vrij bewust niet te hoog gegaan zodat we marge hebben moest er iets met ons inkomen gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij komt dat momenteel uit op 55%. Werk momenteel 4/5e onder ouderschapsverlof, bij voltijdse tewerkstelling komt ik rond de 47% van m'n nettoloon.
 
21% nu, ik verschiet ervan hoeveel dat is geminderd tegenover toen we de lening afsloten, toen zaten we op 32%. Moest ik alleen vallen wordt het 34%.
Verbouwingen moeten we wel nog aan beginnen.
 
Momenteel 31,6% van ons netto maand inkomen.
Komende van +-38% bij het begin

Wat op zich iets zegt, maar ook niets want je weet niet hoeveel netto inkomen er nog beschikbaar is na aftrek hypotheek :)
 
Ongeveer 35%. Maar dat is geen rekening houdende met maaltijdcheques, bedrijfswagen en tankkaart. Verschil tusssen 35% en voor uw eigen auto moeten opdraaien of 35% en daar niets aan te moeten uitgeven is natuurlijk aanzienlijk.
 
Probleem is hier wel dat dat maar klopt voor 1 van de inkomens :)
Ja dat is ook wel waar. Nu m'n vrouw heeft iets van een €2400 netto, en het is onwaarschijnlijk dat ik effectief naar €0 zou vallen, maar je weet nooit natuurlijk.

In realiteit zal het percentage ook nog iets lager zijn, want pre-2014 woonbonus + we trekken altijd enkele k's terug van de belastingen, dus netto in realiteit is iets hoger.

Soit. Met huidige inflatie is de aflossing écht aan het wegsmelten.
 
Terug
Bovenaan