Hoeveel % van je netto maandinkomen gaat momenteel naar je hypothecaire lening(en)?

Hoeveel % van je netto maandinkomen gaat naar de afbetaling van je woning?

  • <10%

    Stemmen: 16 4,0%
  • 10-19,9%

    Stemmen: 86 21,2%
  • 20-29,9%

    Stemmen: 159 39,3%
  • 30-39,9%

    Stemmen: 106 26,2%
  • 40-49,9%

    Stemmen: 23 5,7%
  • 50-59,9%

    Stemmen: 14 3,5%
  • Andere: verduidelijk in tekst a.u.b.

    Stemmen: 1 0,2%

  • Totaal aantal stemmers
    405
Momenteel 8% dankzij het feit dat ik zo goed als een kluizenaar geleefd heb van mijn 18 tot 28ste.
(lees: quasi geen geld uitgeven behalve aan super basic comfort en eten, vanaf dat ik wat kapitaal verzameld heb daarmee in vervroegd hypotheek aflossen)

Vroeger zo'n 32%.
 
Ja dat is ook wel waar. Nu m'n vrouw heeft iets van een €2400 netto, en het is onwaarschijnlijk dat ik effectief naar €0 zou vallen, maar je weet nooit natuurlijk.

In realiteit zal het percentage ook nog iets lager zijn, want pre-2014 woonbonus + we trekken altijd enkele k's terug van de belastingen, dus netto in realiteit is iets hoger.

Soit. Met huidige inflatie is de aflossing écht aan het wegsmelten.
Niet als je uw dagrate niet geindexeerd krijgt bij de klant ;).
 
Enkel rekening gehouden met beide lonen/uitkering ouderschapsverlof tov lening van onze gezinswoning: 10,7%.

Bij de start van onze lening in 2011 was dit 30%.
 
Laatst bewerkt:
Zal bij ons ergens rond de 10% liggen momenteel. Als binnenkort de koop van ons tweede huis in Zuid Frankrijk rond is, zal dat wel ietske stijgen terug natuurlijk.
 
Enkel afbetaling aankoop huis : 15,9%
Met de extra lening voor de verbouwingen erbij: 21,9%
 
23%, incl. verbouwingslening, voor een woning die daardoor qua structureel en qua technieken in orde is. Oa de badkamer en garagedak en deel tuin moeten nog gedaan worden, maar dat spaar ik liever apart bij elkaar dan dat ik ervoor bijleende.
 
Wij gaan binnenkort aan een 45% zitten. Nieuwe woning gekocht waar we een totaalrenovatie gaan doen, en met als doel onze huidige woning te verhuren. Dus nu een zware tweede lening aangegaan.

Bedoeling is om over 2 jaar te verhuizen, dus vanaf dan komen er in principe huurinkomsten bij. En over 9 jaar loopt de lening van onze huidige woning af. Dan zouden we (zonder rekening te houden met verandering in loon) tussen de 20 en 25% moeten landen.
 
Op deze moment een goeie 30%, komt binnenkort wel nog een klein renovatie krediet bij waardoor we op 36% zullen stranden.
Vrij stevig precies in vergelijking met anderen hier :eek:
 
Op deze moment een goeie 30%, komt binnenkort wel nog een klein renovatie krediet bij waardoor we op 36% zullen stranden.
Vrij stevig precies in vergelijking met anderen hier :eek:
Leeftijd niet vergeten, ik ken de jouwe niet maar qua loon is er doorgaans wel een verschil tussen een 25-jarige en een 40-jarige.
Bij mij is dat op 15j van 42% naar 29% terwijl het bedrag wel hetzelfde is gebleven
 
Wij zijn volop bezig budget te bepalen, dus het is interessant om te zien wat de verandering in % is doorheen de jaren (van start hypotheek tot heden).
 
Leeftijd niet vergeten, ik ken de jouwe niet maar qua loon is er doorgaans wel een verschil tussen een 25-jarige en een 40-jarige.
Bij mij is dat op 15j van 42% naar 29% terwijl het bedrag wel hetzelfde is gebleven
Was het maar waar 25 :laugh:

Nee dat is inderdaad een valabel punt, het is sowieso al stevig gezakt aangezien zowel ik als m'n vriendin al een paar keer een flinke opslag gekregen hebben maar ik vrees dat we wel stilaan aan het plafonneren zijn (buiten indexatie dan natuurlijk).
 
Was het maar waar 25 :laugh:

Nee dat is inderdaad een valabel punt, het is sowieso al stevig gezakt aangezien zowel ik als m'n vriendin al een paar keer een flinke opslag gekregen hebben maar ik vrees dat we wel stilaan aan het plafonneren zijn (buiten indexatie dan natuurlijk).
1/3de is "normaal" oftewel 33%. No stress. 😁
 
45%. Bewuste keuze en we zijn ons ook bewust van de gevaren.
We zijn ervan uitgegaan dat de indexering ervoor zal zorgen dat dit percentage jaar na jaar zal zakken. Als ik me niet vergis, zakt deze ratio volgend jaar al richting 42-43% en de afbetaling is nog niet eens begonnen.
Het voordeel is dat we redelijk sober leven. Zelfs met die afbetaling zouden we +-30% van ons netto-inkomen kunnen sparen. Dus elke 1.5 maand hebben we 1 maand afbetaling extra gespaard (mochten we ziek/werkloos vallen)
Mochten we vb. maar 5% kunnen sparen, waren we uiteraard nooit zo'n lening aangegaan.
 
Naar aanleiding van deze post:


Niet enkel je lening voor het huis dus, maar ook extra (renovatie)leningen meetellen.
Maar wel ENKEL voor de gezinswoning, niet voor opbrengsteigendommen graag. 😁
SSV telt ook mee?

Momenteel 30.31% (inclusief SSV), exclusief 27.86%.
Vanaf volgend jaar vermindert dit naar +-28%, exclusief +-26%.
Dus ik heb gestemd op tussen 20 en 30%.

In het begin toen wij leenden was dit bedrag te hoog in verhouding tot het inkomen, maar ondertussen is het wel gezakt onder de 1/3de regel.
 
Laatst bewerkt:
SSV telt ook mee?

Momenteel 30.31% (inclusief SSV)
Vanaf volgend jaar vermindert dit naar zo'n 28%
Ik heb mijn ssv niet meegeteld:
- sommige hebben die in 1x betaald
- persoonlijk beschouw ik dat als een vaste kost onder "verzekeringen" net zoals de brandverzekering en autoverzekering.
 
Terug
Bovenaan