Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Zelfstandig laadpaalinstallateur (in onderaanneming) is een van de best betalende stielen die er nu en de komende jaren zijn. De bedrijfs(wagen)markt is weinig prijsgevoelig en wil vooral snel en zorgeloos bediend worden. Hoeveel omzet zou zo'n installateur op een goed gevulde dag wel niet draaien, louter voor plaatsingen? €2000?
Veel bedrijven gaan dan hun budgetten serieus moeten upgraden voor EV's er in passen.
 
Ze hebben mij recent een Smappee EV Wall aangeboden op offerte voor 2,7K.

Ik ben al voor 90% zeker dat het hier een Tesla Model Y SR zal worden... Ik zie dat je daar ook een laadpaal ("Wall Connector") kunt bestellen voor slechts 500 euro extra (installatie niet inbegrepen). De laadpalen lijken allebei nogal soortgelijk op papier (de Tesla wel minder charge capaciteit t.o.v. de Smappee: 11 kWh vs 22 kWh - maar de Model Y ondersteunt ook niet meer dan 11 kWh).

Gezien het prijsverschil ben ik wel in verleiding om voor de "Tesla laadpaal" te gaan... Of zijn er sterke argumenten die ik mis om dat absoluut niet te doen?

Edit: volgens dit artikel al enkele zware nadelen om de Wall Connector te vermijden: enkel support voor Tesla, geen support voor zonnepanelen of energy management, ...

Het wordt hier dus al zeker niet de Wall Connector. :)
 
Laatst bewerkt:
Veel bedrijven gaan dan hun budgetten serieus moeten upgraden voor EV's er in passen.
Op offerte is installatie en keuring hier 600 euro BTW exclusief. Installatie en keuring neemt een halve dag in beslag. Dus als de supply chain en planning wat meezit voor een installateur, dan kan die zeker een mooie omzet draaien. Zelfs met 1 laadpaal installatie per dag is de kost dan al goed verdiend.
 
Ze hebben mij recent een Smappee EV Wall aangeboden op offerte voor 2,7K.

Ik ben al voor 90% zeker dat het hier een Tesla Model Y SR zal worden... Ik zie dat je daar ook een laadpaal ("Wall Connector") kunt bestellen voor slechts 500 euro extra (installatie niet inbegrepen). De laadpalen lijken allebei nogal soortgelijk op papier (de Tesla wel minder charge capaciteit t.o.v. de Smappee: 11 kWh vs 22 kWh - maar de Model Y ondersteunt ook niet meer dan 11 kWh).

Gezien het prijsverschil ben ik wel in verleiding om voor de "Tesla laadpaal" te gaan... Of zijn er sterke argumenten die ik mis om dat absoluut niet te doen?

Edit: volgens dit artikel al enkele zware nadelen om de Wall Connector te vermijden: enkel support voor Tesla, geen support voor zonnepanelen of energy management, ...

Het wordt hier dus al zeker niet de Wall Connector. :)
Wall connector is niet alleen voor Tesla btw. Een degelijke simpele laadpaal. Niet meer dan dat. Smappee heb je trouwens ook in 11kW. Is iets goedkoper. Ik weet niet hoeveel zonnepanelen je hebt liggen maar als je enkel met overschot wil laden is 1 fase ook beter (minimum 1,4kW per fase).
 
Wall connector is niet alleen voor Tesla btw. Een degelijke simpele laadpaal. Niet meer dan dat. Smappee heb je trouwens ook in 11kW. Is iets goedkoper. Ik weet niet hoeveel zonnepanelen je hebt liggen maar als je enkel met overschot wil laden is 1 fase ook beter (minimum 1,4kW per fase).
Zonnepanelen = 6 kWp met 5 kW omvormer (driefasig) in "oost-west opstelling". In de praktijk pieken tot en met 4,5 - 4,75 kW effectief omgezet door de omvormer.
 
Rare regeling. Wij zitten ook bij Leaseplan en Shell Recharge, en bij verhuis mag je gewoon de laadbox mee verhuizen. De kosten voor installatie op het nieuwe adres zijn echter wel voor jezelf, het is enkel de eerste installatie die mijn werkgever betaalt.
Sowieso lijkt het me een rare regeling dat die box op je oude adres zou moeten blijven hangen. Vraag is in eerste instantie natuurlijk wie eigenaar is van de laadbox (bij ons is dat de werknemer zelf). Maar als die eigendom is van Leaseplan, Shell of je werkgever, welk belang hebben zij er bij dat die op dat adres blijft hangen, met mogelijk nieuwe bewoners die niet eens een EV hebben ?!

@Mdconcept : ik moet hier toch even op terugkomen. Ondertussen hebben we toch andere info gekregen, die eerder jouw verhaal bevestigt. Leaseplan heeft eigenlijk nog totaal geen antwoord voor mensen die binnenkort verhuizen. Het antwoord is nu ineens ook dat de laadpaal beter gewoon op de originele plaats blijft, zogezegd omdat de paal verhuizen even duur zou zijn als op de nieuwe locatie een nieuwe te plaatsen. Maar al bij al is het precies of ze nog niet eens nagedacht hebben over het feit dat mensen ook kunnen verhuizen.
Of de laadpaal in ons bezit is/blijft, is nu ineens ook niet duidelijk. Een collega vroeg het na, en opnieuw geen sluitend antwoord gekregen. Blijkbaar zou de laadpaal niet bruikbaar zijn zonder actief abonnement bij Shell. Dus als je bij ons vertrekt, heb je ineens een laadpaal die eigenlijk niet meer bruikbaar is, tenzij je zelf gaat dokken aan Shell (of je nieuwe werkgever toevallig ook via Leaseplan/Shell gaat werken) maar hoeveel dat dan zou kosten, konden ze ook niet zeggen.
Het komt toch allemaal een beetje amateuristisch over en precies of er over een hoop dingen nog niet nagedacht is.
 
@Mdconcept : ik moet hier toch even op terugkomen. Ondertussen hebben we toch andere info gekregen, die eerder jouw verhaal bevestigt. Leaseplan heeft eigenlijk nog totaal geen antwoord voor mensen die binnenkort verhuizen. Het antwoord is nu ineens ook dat de laadpaal beter gewoon op de originele plaats blijft, zogezegd omdat de paal verhuizen even duur zou zijn als op de nieuwe locatie een nieuwe te plaatsen. Maar al bij al is het precies of ze nog niet eens nagedacht hebben over het feit dat mensen ook kunnen verhuizen.
Of de laadpaal in ons bezit is/blijft, is nu ineens ook niet duidelijk. Een collega vroeg het na, en opnieuw geen sluitend antwoord gekregen. Blijkbaar zou de laadpaal niet bruikbaar zijn zonder actief abonnement bij Shell. Dus als je bij ons vertrekt, heb je ineens een laadpaal die eigenlijk niet meer bruikbaar is, tenzij je zelf gaat dokken aan Shell (of je nieuwe werkgever toevallig ook via Leaseplan/Shell gaat werken) maar hoeveel dat dan zou kosten, konden ze ook niet zeggen.
Het komt toch allemaal een beetje amateuristisch over en precies of er over een hoop dingen nog niet nagedacht is.
Alvast dank voor het grondige nazicht.
Ik heb de laadpaar hier op hold geplaatst en wil dit eerst uitspitten met onze fleet verantwoordelijke (nu al 2 weken op ziekte...)
Uw input is alvast een goede basis!
 
Dan moet je al bijna die pieken hebben om enkel met overproductie te laden bij 3 fase.
Da's waar: onze installatie zit (qua kWp) op het randje vanaf wanneer een 3F-omvormer écht de moeite wordt. Onze kWp had eigenlijk hoger moeten zijn, maar we zaten ook tegen de limieten van de mogelijkheden met ons dak.
 
Alvast dank voor het grondige nazicht.
Ik heb de laadpaar hier op hold geplaatst en wil dit eerst uitspitten met onze fleet verantwoordelijke (nu al 2 weken op ziekte...)
Uw input is alvast een goede basis!
Vriend van mij rijdt met tesla en laadt die gewoon aan standaard stopcontact op. Bij mij thuis heb ik op mijn parkeerplaats ook een apart stopcontact(aparte kring). Met 3,5 kw ganse nacht laden: volgens mij ook voldoende voor woon werk verkeer?
 
Vriend van mij rijdt met tesla en laadt die gewoon aan standaard stopcontact op. Bij mij thuis heb ik op mijn parkeerplaats ook een apart stopcontact(aparte kring). Met 3,5 kw ganse nacht laden: volgens mij ook voldoende voor woon werk verkeer?
Hangt uiteraard van de je afstand woon week verkeer af. Maar ik heb het zo 8 maand gedaan. Geen enkel probleem voor het gebruik van mijn wagen. Ik geloof dat het max hier 3kwh was dat ik met de granny charger kon laden. Aangezien mijn accu maar max 60kw is. (Model 3rwd) kan die dus een 50% laden op een nacht.
Ik heb nu een paal van fivari en kan met 11kw laden. Eens de DM er staat zet ik hem op solar of balans in.
 
Ik krijg volgend jaar een PHEV (BMW 530e) geleverd. Ik heb vlot toegang tot stopcontacten waar ik thuis parkeer. In eerste instantie had ik niet gedacht om een laadpaal te zetten.
Heeft iemand een mening hierover? Zet ik best wel een laadpaal voor de 1 of andere reden?
 
Ik krijg volgend jaar een PHEV (BMW 530e) geleverd. Ik heb vlot toegang tot stopcontacten waar ik thuis parkeer. In eerste instantie had ik niet gedacht om een laadpaal te zetten.
Heeft iemand een mening hierover? Zet ik best wel een laadpaal voor de 1 of andere reden?
Een deftig (geen aftands versleten ding van 50j oud 😁) stopcontact volstaat voor een PHEV. Wel kijken wat er nog op die kring zit, al zal je dat wel snel merken of het teveel is.

Een laadpaal of slimme laadkabel kan wel handig zijn voor facturatie indien van toepassing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Het gemak dat je thuis kunt laden als de laadpalen waar je nu toegang toe hebt bezet zijn door de elektrificatie van het wagenpark?
Ik heb WEL toegang tot stopcontacten thuis hé ...


Een deftig (geen aftands versleten ding van 50j oud 😁) stopcontact volstaat voor een PHEV. Wel kijken wat er nog op die kring zit, al zal je dat wel snel merken of het teveel is.

Een laadpaal of slimme laadkabel kan wel handig zijn voor facturatie indien van toepassing.
Elektriciteit is hier deftig gelegd, en het zijn deftige buiten-stopcontacten onder de carport.
Ik moet het eens exact nakijken, maar ik denk niet dat er veel op die kring hangt.
Ik heb hier wel geen 3-fase aansluiten, ik weet niet of dat uitmaakt?
 
Appartement. 10de verdieping.+

De zekeringskast in het appartement zelf
De meterkast in een 'kleine' kelder.
Afstand kelder tot aan appartement = 30 meter muur ertussen en 9 verdiepingen vol met buren!

--> Hoe krijg je de bekabeling van de zekeringskast tot aan de meterkast? Want je kan dus geen laadbox plaatsen zonder die twee met elkaar te verbinden he :unsure:

En dan ben je er nog steeds niet, want zelfs al ligt de kabel er, dan moet je nog ergens de laadbox plaatsen. Dus je moet de bekabeling ook nog eens uit de kelder krijgen tot aan de oprit of de garage (als je die uberhaut al hebt)
Gewoon na de meterkast de bestaande kabel naar boven knippen en er een extra kastje tussen plaatsen met de nodige differentieelschakelaars en zekeringen. Van daaruit vertrekt dan je bestaande kabel naar het appartement en een nieuwe kabel voor je laadpaal.
Het is dus zeker niet nodig om met een kabel vanuit het appartement helemaal naar beneden te komen. (Dat zou enkele nodig zijn wanneer de meterkast in het appartement zou hangen, maar dat gebeurd bij mijn weten zo goed als nooit?)
 
Gewoon na de meterkast de bestaande kabel naar boven knippen en er een extra kastje tussen plaatsen met de nodige differentieelschakelaars en zekeringen. Van daaruit vertrekt dan je bestaande kabel naar het appartement en een nieuwe kabel voor je laadpaal.
Het is dus zeker niet nodig om met een kabel vanuit het appartement helemaal naar beneden te komen. (Dat zou enkele nodig zijn wanneer de meterkast in het appartement zou hangen, maar dat gebeurd bij mijn weten zo goed als nooit?)
En wat als er geen plaats is om een extra kastje te plaatsen in de kelder (waar heel dikwijls aldus de meters staan)? Veel kelders van appartementsgebouwen zijn extreem krap en volledig volzet en daar is geen ruimte vrijgelaten om iets 'extra' bij te plaatsen.

Uit kelders naar buiten geraken is meestal geen probleem, want ik denk dat een verluchtingswachtbuis naar buiten verplicht is? (anders komt er niet voldoende extra zuurstof binnen en zou je mogelijks stikken in de kelder).
 
Terug
Bovenaan