Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ik ben blij dat ik alles heb laten plaatsen door een privé elektricien.
De installateur zorgde voor de activatie ter plaatse.


Ik heb easee home. Met het standaard model kan je wel onderscheid maken tussen jijzelf en je partner (2 laadpasjes is mogelijk) MAAR je gaat geen onderscheid kunnen zien, wie hoeveel opgeladen heeft, dat wordt dan blijkbaar samen opgeteld. Zo heeft de elektricien toch gezegd, ik kan dit zelf momenteel niet uittesten. Ik vind het alvast vreemd waarom dit onderscheid niet gemaakt kan worden ??

Ik weet wel dat dit bestaat voor thuislader, en dat sommige modellen dit onderscheid wel kunnen maken, maar dewelke dat juist zijn .. geen idee ..
Ik had eerst ook een easee home en ze deden er echt ongelofelijk lastig over om een extra pasje te voorzien waar ik privé ongefactureerd mee zou willen laden. Het was alsof ze het concept niet eens konden bevatten. Ik heb het dan maar zo gelaten.

Bij mijn nieuwe werkgever zijn ze nog aan het kijken hoe dit mogelijk gemaakt kan worden.
 
Ik had eerst ook een easee home en ze deden er echt ongelofelijk lastig over om een extra pasje te voorzien waar ik privé ongefactureerd mee zou willen laden. Het was alsof ze het concept niet eens konden bevatten. Ik heb het dan maar zo gelaten.

Bij mijn nieuwe werkgever zijn ze nog aan het kijken hoe dit mogelijk gemaakt kan worden.
Nu ja hier is het gewoon privé. (De werkgever heeft het wel betaald, maar de laadbox is dus van mijzelf) Ik stel gewoon gedurende maand x het tarief in voor die maand van mijn variabel elektriciteitscontract. Op het einde van de maand kan ik dan een rapportje trekken en zien wat de totale kostprijs is en dat dan indienen via de onkostennota bij de werkgever. Dus ik ben de enige met een pasje.

Het issue ontstaat pas als vrouwlief ook zou willen opladen. Ik vrees dat er dan een extra laadbox moet geplaatst worden naast de bestaande.

Natuurlijk zou ik kunnen valsspelen en ook vrouwlief haar laadbeurten kunnen inboeken bij de werkgever, maar ze gaan dit dan wel snel merken dat het verbruik erg hoog is. ;)

Bij mijn nieuwe werkgever zijn ze nog aan het kijken hoe dit mogelijk gemaakt kan worden.
Dit moet perfect mogelijk zijn, maar ik heb de indruk dat men daar de meeste bedrijven die laadboxen en laadpalen aanbieden, daar nog te weinig hebben bij stilgestaan en dat ze dit nog moeten implementeren.

Dit kan toch niet moeilijk zijn.

2 laadpasjes. Sara en Piet.
Sara staat in het systeem, Piet staat in het systeem.
Sara laadt op met haar geregistreerde laadpas, het verbruik wordt via de inwendige teller genoteerd onder Sara.
Piet laadt op met zijn geregistreerde laadpas, het verbruik wordt via de inwendige teller genoteerd onder Piet.

Maar neen dat gaat niet, Sara en Piet hun verbruik wordt samengeteld en dat verbruik kan wel getoond worden.
Als dat wel kan, dan kan het ook zo ontwikkeld worden, dat beide verbruiken ook apart kunnen bewaard worden.
Zoiets maken is echt geen rocketscience.
 
Laatst bewerkt:
Onvoorstelbaar dat ze daar nog niet deftig over nagedacht hebben, want het is inderdaad geen rocket science, zeker omdat je al met een laadpas werkt en het zogezegd allemaal "slimme" laadpalen zijn als je de marketing praatjes gelooft.
 
Volgens mijn nonkel zou ik aan de gemeente Fluvius moeten aangeven dat ik een laadbox / laadpaal heb laten installeren. Doe ik dit niet dan zou ik tot 10000€ boete kunnen krijgen. :sarcastic:

Ik heb hier nog eens online opgezocht en er is verschrikkelijk weinig hierover te vinden. Ik denk dat ik hoop en al 4 Google hits had die relevant zijn. Beetje vreemd dat dit zo onder de radar blijft.
Een van de artikels had het ook over een boete tot €10.000 maar dat ging over 'wild' laden wat iets totaal anders is. Datzelfde artikel zegt ook dat er een gedoogperiode is tot eind 2023 voor die meldingsplicht. Ik vermoed/hoop dan ook dat het dit jaar wat meer aandacht in de pers zal krijgen, en iedereen nog ruim tijd heeft om zijn laadpunt aan te geven.
 
Laatst bewerkt:
Gelijkaardige situatie hier, ook met Leaseplan, Shell laadpas maar laadpalen installatie soms via Bluecorner, soms via Shell.
Kort door de bocht moet je ongeveer alles zelf communiceren, tot en met Bluecorner informeren over de leverdatum van de wagen zodat ze die paal komen installeren (2 maanden lead time!), en na de installatie het serienummer doorgeven zodat de laadpaal geactiveerd wordt...
We hebben nochtans al een paar EV's rondrijden en deze maand worden er nog een aantal geleverd.
Schitterend eigenlijk. Mijn collega zijn laadpaal staat er al van in juni 22, op zijn auto moet hij nog wachten tot in maart 23...
Bij mij hebben ze mijn laadkabel begin deze week geleverd, ik moet nog anderhalf jaar wachten op mijn wagen.

Het omgekeerde kan dus blijkbaar ook :unsure:

Dit moet perfect mogelijk zijn, maar ik heb de indruk dat men daar de meeste bedrijven die laadboxen en laadpalen aanbieden, daar nog te weinig hebben bij stilgestaan en dat ze dit nog moeten implementeren.
Is nochtans wel een belangrijk gegeven want wie gaat er nu 2 laadpalen zetten voor zijn privé woning? Los van het feit dat het onverstandig is naar capaciteitstarief toe alleen al is het ook installatietechnisch niet echt handig/interessant naar bv verliesstroombeveiliging toe .
 
Laatst bewerkt:
Nu ja hier is het gewoon privé. (De werkgever heeft het wel betaald, maar de laadbox is dus van mijzelf) Ik stel gewoon gedurende maand x het tarief in voor die maand van mijn variabel elektriciteitscontract. Op het einde van de maand kan ik dan een rapportje trekken en zien wat de totale kostprijs is en dat dan indienen via de onkostennota bij de werkgever. Dus ik ben de enige met een pasje.

Het issue ontstaat pas als vrouwlief ook zou willen opladen. Ik vrees dat er dan een extra laadbox moet geplaatst worden naast de bestaande.

Natuurlijk zou ik kunnen valsspelen en ook vrouwlief haar laadbeurten kunnen inboeken bij de werkgever, maar ze gaan dit dan wel snel merken dat het verbruik erg hoog is. ;)


Dit moet perfect mogelijk zijn, maar ik heb de indruk dat men daar de meeste bedrijven die laadboxen en laadpalen aanbieden, daar nog te weinig hebben bij stilgestaan en dat ze dit nog moeten implementeren.

Dit kan toch niet moeilijk zijn.

2 laadpasjes. Sara en Piet.
Sara staat in het systeem, Piet staat in het systeem.
Sara laadt op met haar geregistreerde laadpas, het verbruik wordt via de inwendige teller genoteerd onder Sara.
Piet laadt op met zijn geregistreerde laadpas, het verbruik wordt via de inwendige teller genoteerd onder Piet.

Maar neen dat gaat niet, Sara en Piet hun verbruik wordt samengeteld en dat verbruik kan wel getoond worden.
Als dat wel kan, dan kan het ook zo ontwikkeld worden, dat beide verbruiken ook apart kunnen bewaard worden.
Zoiets maken is echt geen rocketscience.
Kan nochtans perfect hoor. Ik heb thuis een dubbele laten installeren (Alfen Eve Double Pro-Line), provider is Eneco, en we hebben beiden een laadpas. Ik kan op de account van de laadpaal (platform Eneco) perfect alle laadbeurten zien, op welke van de 2 poorten die is gebeurd, welk pasje dat dat was, hoeveel kWh, hoeveel €, ...
Dus de data verzamelen kan alleszins geen probleem zijn.
 
Kan nochtans perfect hoor. Ik heb thuis een dubbele laten installeren (Alfen Eve Double Pro-Line), provider is Eneco, en we hebben beiden een laadpas. Ik kan op de account van de laadpaal (platform Eneco) perfect alle laadbeurten zien, op welke van de 2 poorten die is gebeurd, welk pasje dat dat was, hoeveel kWh, hoeveel €, ...
Dus de data verzamelen kan alleszins geen probleem zijn.
Dat was exact de laadbox die ik aan het zoeken was gisteren (en niet vond), maar bij dewelke dit inderdaad wel mogelijk is. :D

Ik heb nu een pagina gevonden met verschillende soorten laadboxen


De laadboxen met 2 stekkers kunnen volgens mij het verschil maken, deze met 1 stekker niet?

MAAR als ik er over nadenk, waarom kan het verschil ook niet gemaakt worden met 1 stekker / poort? Als je TWEE laadpasjes hebt en maar één stekker dan moet dit toch op één of andere manier ook mogelijk zijn? De laadbox kan toch zien met welke laadpas je aan het opladen bent? :unsure: Dat dit niet mogelijk is vind ik gewoon 'Retarded'. We zijn 2023 hé niet 1970 of zo.
 
Laatst bewerkt:
MAAR als ik er over nadenk, waarom kan het verschil ook niet gemaakt worden met 1 stekker / poort? Als je TWEE laadpasjes hebt en maar één stekker dan moet dit toch op één of andere manier ook mogelijk zijn? De laadbox kan toch zien met welke laadpas je aan het opladen bent? :unsure: Dat dit niet mogelijk is vind ik gewoon 'Retarded'. We zijn 2023 hé niet 1970 of zo.

De uitleg die we kregen van Shell Recharge was alleszins dat het met hun Newmotion boxen ook mogelijk is. Probleem is eerder of het ook ondersteund wordt door de klant van Shell, bvb Leaseplan. Op dat vlak had ik de indruk dat ze er nog niet eens over nagedacht hebben, laat staan dat het mogelijk zou zijn. Inderdaad 'retarded'.
Ik vind ook gewoon dat dat business model van laadpalen thuis van Shell langs alle kanten rammelt. Ze implementeren het op dezelfde manier als laadpalen op het werk, maar situaties thuis zijn totaal anders: tweede privé EV (of van andere leasing), bezoek dat misschien eens wil laden, mensen die verhuizen, mensen die van werk veranderen.
Bvb nog een vraag waar er geen duidelijk antwoord op kwam: wat als je de firma verlaat ? Ook weer een warrig antwoord, maar kwam er op neer dat je de laadpaal mag houden, maar dat je er eigenlijk niets mee bent tenzij je privé een abonnement op Shell Recharge neemt.
EDIT: ik vraag me trouwens af of dat wel klopt (zoals ik zei: warrig antwoord), want als je eens googlet zie je dat je ook gewoon privé een Newmotion box kunt kopen. Of het zou moeten dat Shell in die boxen ook iets aanpast zodat ze enkel met hen bruikbaar zijn (zo staat er ook Shell Recharge op de klep - maar Newmotion is tegenwoordig sowieso owned door Shell). Ik zie nu toch bij een van de online verkopers dat een nadeel van die boxen is dat je een verplicht abonnement bij Shell hebt aan €4 per maand.
 
Laatst bewerkt:
maar kwam er op neer dat je de laadpaal mag houden, maar dat je er eigenlijk niets mee bent tenzij je privé een abonnement op Shell Recharge neemt.
Ja dat probleem heb ik dus niet. Voor zover ik kan zien, rekent Easee momenteel geen abonnementskosten aan.
(Dat kan natuurlijk wel veranderen in de toekomst)

Ik zie staan
Eigenaar: Ikzelf
Beheerder: Mijn privé elektriciën
Operator: Easee
 
De uitleg die we kregen van Shell Recharge was alleszins dat het met hun Newmotion boxen ook mogelijk is. Probleem is eerder of het ook ondersteund wordt door de klant van Shell, bvb Leaseplan. Op dat vlak had ik de indruk dat ze er nog niet eens over nagedacht hebben, laat staan dat het mogelijk zou zijn. Inderdaad 'retarded'.
Ik vind ook gewoon dat dat business model van laadpalen thuis van Shell langs alle kanten rammelt. Ze implementeren het op dezelfde manier als laadpalen op het werk, maar situaties thuis zijn totaal anders: tweede privé EV (of van andere leasing), bezoek dat misschien eens wil laden, mensen die verhuizen, mensen die van werk veranderen.
Bvb nog een vraag waar er geen duidelijk antwoord op kwam: wat als je de firma verlaat ? Ook weer een warrig antwoord, maar kwam er op neer dat je de laadpaal mag houden, maar dat je er eigenlijk niets mee bent tenzij je privé een abonnement op Shell Recharge neemt.
EDIT: ik vraag me trouwens af of dat wel klopt (zoals ik zei: warrig antwoord), want als je eens googlet zie je dat je ook gewoon privé een Newmotion box kunt kopen. Of het zou moeten dat Shell in die boxen ook iets aanpast zodat ze enkel met hen bruikbaar zijn (zo staat er ook Shell Recharge op de klep - maar Newmotion is tegenwoordig sowieso owned door Shell). Ik zie nu toch bij een van de online verkopers dat een nadeel van die boxen is dat je een verplicht abonnement bij Shell hebt aan €4 per maand.
Ben je zeker dat het abonnement niet alleen nodig is voor het backoffice systeem en eventueel bepaalde extra functies?
 
Ben je zeker dat het abonnement niet alleen nodig is voor het backoffice systeem en eventueel bepaalde extra functies?

Ik ben niets zeker :). Ik kan enkel voortgaan op wat ons verteld werd (en ze draaiden serieus rond de pot = ze wisten het eigenlijk zelf niet goed) en wat ik online vind :). De mijne is nog niet eens geactiveerd (heb mijn EV nog niet) en voorlopig ben ik niet van plan te vertrekken op mijn werk, dus het is enkel uit nieuwsgierigheid dat ik me afvraag of en hoe die box nog bruikbaar is eens ik daar niet meer werk.

Maar het zou inderdaad wel kunnen dat dat abonnement enkel nodig is voor functionaliteit waarvoor je hun services gebruikt, zoals het gebruik van pasjes, sessies raadplegen, facturatie/refunds van laadkosten, enz... En dat je zonder abonnement gewoon een 'domme' laadpaal hebt die enkel stroom levert.

Er zijn nog wel wat zaken spijtig, heb ik nu beseft:
* bij iedereen hier configureren ze de box met een SIM-kaart, ipv via netwerkkabel. In dat laatste geval zou het wellicht mogelijk zijn om de box ook te configureren/sturen vanaf je eigen lokaal netwerk. Met SIM is het onmogelijk om zelf die box aan te spreken. Al is dat natuurlijk de theorie, in de praktijk zijn die dingen wellicht toch zodanig dichtgetimmerd dat je er zelfs over LAN niets mee kunt zonder de Shell backend.
* eigenlijk wou ik liefst een vaste lange kabel, maar om een of andere idiote reden is het bij Leaseplan ofwel een vaste korte, of een losse lange. Mijn box hangt in de garage, dus ik dacht dan gewoon van de losse kabel altijd in de laadbox te laten zitten, maar van Shell zeiden ze nu dat je die niet mag laten inzitten. Ik zie overigens inderdaad dat er al een LED gaat branden van zodra ik de kabel insteek, zelfs al wordt er aan de andere kant geen EV ingeplugd, dus misschien start er toch ergens al een sessie op die manier.
 
* eigenlijk wou ik liefst een vaste lange kabel, maar om een of andere idiote reden is het bij Leaseplan ofwel een vaste korte, of een losse lange. Mijn box hangt in de garage, dus ik dacht dan gewoon van de losse kabel altijd in de laadbox te laten zitten, maar van Shell zeiden ze nu dat je die niet mag laten inzitten. Ik zie overigens inderdaad dat er al een LED gaat branden van zodra ik de kabel insteek, zelfs al wordt er aan de andere kant geen EV ingeplugd, dus misschien start er toch ergens al een sessie op die manier.
Een sessie starten zonder verbruik is toch geen probleem? Ik zou die kabel er gewoon in laten zitten.
Anders wordt dat alleen maar een extra stap als je wilt thuis laden en dat gaat irriteren op d'n duur.
 
Een sessie starten zonder verbruik is toch geen probleem? Ik zou die kabel er gewoon in laten zitten.
Anders wordt dat alleen maar een extra stap als je wilt thuis laden en dat gaat irriteren op d'n duur.

Ik ben inderdaad wel van plan om dat eens uit te proberen om te zien wat het effect is :).
Overigens is die extra stap nu ook niet zo overdreven. Ik moet toch aan de box zijn om de kabel te ont/op-rollen en mijn laadkaart te laten lezen, dus die stekker in/uit is nu ook niet het ergste.
 
...

Er zijn nog wel wat zaken spijtig, heb ik nu beseft:
* bij iedereen hier configureren ze de box met een SIM-kaart, ipv via netwerkkabel. In dat laatste geval zou het wellicht mogelijk zijn om de box ook te configureren/sturen vanaf je eigen lokaal netwerk. Met SIM is het onmogelijk om zelf die box aan te spreken. Al is dat natuurlijk de theorie, in de praktijk zijn die dingen wellicht toch zodanig dichtgetimmerd dat je er zelfs over LAN niets mee kunt zonder de Shell backend.
* eigenlijk wou ik liefst een vaste lange kabel, maar om een of andere idiote reden is het bij Leaseplan ofwel een vaste korte, of een losse lange. Mijn box hangt in de garage, dus ik dacht dan gewoon van de losse kabel altijd in de laadbox te laten zitten, maar van Shell zeiden ze nu dat je die niet mag laten inzitten. Ik zie overigens inderdaad dat er al een LED gaat branden van zodra ik de kabel insteek, zelfs al wordt er aan de andere kant geen EV ingeplugd, dus misschien start er toch ergens al een sessie op die manier.

Aan ons werd gezegd dat Leaseplan aan het terugkeren is van die vaste korte kabel omdat veel mensen blijkbaar toch overschatten wat je met 4,5m kabel kan doen, niet verwachten dat bij sommige modellen het laden op een hele andere plaats zit dan een brandstoftank, etc.
Dat hebben ze ons natuurlijk verteld 2 maanden nadat iedereen zijn bestelling al had geplaatst :rolleyes:

Voor mij geen probleem, maar toch typisch dat het precies weer een verhaal van trial-and-error is. Terwijl Leaseplan al genoeg klanten heeft die de afgelopen jaren al redelijk wat EV's hadden rondrijden.
 
Inderdaad, hier net hetzelfde. Om het nog wat erger te maken: mijn werkgever had dan nog beslist van iedereen de korte vaste te geven... Ik had hier thuis al wat zitten uittesten met een stuk touw van 4.5m en had toen al door dat dat hier mijn opties qua wagen op oprit parkeren toch redelijk beperkte en heb verkregen dat ik toch de lange (maar dus losse) kon krijgen. Maar er zijn al collega's die niet zo vooruitziend waren, en nu wel spijt hebben en aan het vragen zijn (na installatie) of ze dan toch niet een met lange kabel kunnen krijgen, wat natuurlijk niet meer kan (of ze zouden zelf voor de kosten moeten willen opdraaien) omdat het een vaste kabel is. Met een losse kabel zou het nog simpelweg kwestie zijn van de kabel om te ruilen, i.e. niets qua werken nodig.
 
Vandaag de blue corner laadpaal geïnstalleerd… nog even wachten op de keuring en login data en ik kan eraan beginnen ☺️
0-E0-B2-A46-C6-E5-4-DE1-9-B81-5-FE535-F7-C129.jpg



CF112512-3060-4-D85-95-EA-DA55710979-FE.jpg
Hier komt Blue Corner dezelfde laadpaal installeren, in een soortgelijke opstelling en ondergrond als bij jou. Zou je kunnen meedelen (mag via PB) wat de kost was voor de sokkel en deze te verankeren in de grond? Heeft de installateur nog iets van ondergrond of verankering moeten voorzien om de sokkel in de grond te bevestigen? Aanvankelijk ging de paal bij ons thuis tegen de achtergevel bevestigd worden aan het terras, maar we hebben besloten om een veranda bij aan te bouwen dus gaat de paal zoals bij jou op een sokkel moeten komen. Onze oprit is aangelegd met grind en steenpuin als ondergrond.
 
Heb momenteel 2 offertes waar ik tussen twijfel. Een met een wallbox copper SB (indien losse kabel) of wallbox pulsar plus versus smappee ev wall. Die laatste is een paar honderd euro duurder maar volgens verkoper meer functionaliteiten (bijv. ook voorbereid op capaciteitstarief). Mensen die ervaring hebben met deze laadpalen? Beide zouden ondersteuning hebben om enkel op zonne-energie te kunnen opladen maar kan de wallbox ook rekening houden met het capaciteitstarief (in de zin om minder snel te laden als het huis meer verbruikt om onder ingestelde grens te blijven)?
 
Weet iemand of ze bij de keuring van je laadpunt ook je eendraadschema vragen/bekijken ? Hier zijn er wat aanpassingen moeten gebeuren, maar uiteindelijk is er aan het eendraadschema niet aangeraakt en dat is dus nu eigenlijk niet meer representatief voor de situatie thuis. Dat schema is overigens ooit eens met de hand getekend door de elektricien destijds. Iemand weet van met welke software ik zoiets kan tekenen, want dan kan ik zelf een nieuwe tekenen die wel weer toont hoe het hier ineen zit.
 
Weet iemand of ze bij de keuring van je laadpunt ook je eendraadschema vragen/bekijken ? Hier zijn er wat aanpassingen moeten gebeuren, maar uiteindelijk is er aan het eendraadschema niet aangeraakt en dat is dus nu eigenlijk niet meer representatief voor de situatie thuis. Dat schema is overigens ooit eens met de hand getekend door de elektricien destijds. Iemand weet van met welke software ik zoiets kan tekenen, want dan kan ik zelf een nieuwe tekenen die wel weer toont hoe het hier ineen zit.
Zover ik weet alleen van de uitbreiding (dus je laadpaal). Er kan ook gevraagd worden naar het vorige keuringsverslag maar ik denk niet dat dit dikwijls wordt gedaan.
 
Heb momenteel 2 offertes waar ik tussen twijfel. Een met een wallbox copper SB (indien losse kabel) of wallbox pulsar plus versus smappee ev wall. Die laatste is een paar honderd euro duurder maar volgens verkoper meer functionaliteiten (bijv. ook voorbereid op capaciteitstarief). Mensen die ervaring hebben met deze laadpalen? Beide zouden ondersteuning hebben om enkel op zonne-energie te kunnen opladen maar kan de wallbox ook rekening houden met het capaciteitstarief (in de zin om minder snel te laden als het huis meer verbruikt om onder ingestelde grens te blijven)?
Ik heb een smappee en er is nog niks om rekening te houden met pieken. Als je enkel wil laden op zonne energie zou ik ook aanraden om 1f te nemen want dan heb je genoeg aan 1,4 kW overschot (tenzij de wallbox vanzelf kan omschakelen naar 1 fase. De smappee kan dit niet in ieder geval).
 
Terug
Bovenaan