Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Er zijn echter ook laadpalen waar geen ingebouwde DC beveiliging inzit en waarvoor je dus u diffs moet vervangen in B types. Die dingen zijn ver-schrikkelijk duur.
Ik ken er weinig van, maar hier is het een type A.
Ik vermoed dat de meeste recente laadpalen en laadboxen zo'n beveiling wel hebben?

Ik zie in de specs van mijn laadbox staan
- Geïntegreerde aardlek beveiliging - type B RCD

Wat is RCD? Ik zie geen DC staan. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Ik ken er weinig van, maar hier is het een type A.
Ik vermoed dat de meeste recente laadpalen en laadboxen zo'n beveiling wel hebben?

Ik zie in de specs van mijn laadbox staan
- Geïntegreerde aardlek beveiliging - type B RCD

Wat is RCD? Ik zie geen DC staan. :unsure:
RCD: Residual-current device of aardlekbeveiliging/differentieël. Diff Type B dus das ok.
ABB zei:
Wat is het verschil tussen een type A en een type B type aardlekbeveiliging? Een type A-aardlekbeveiliging is gevoelig voor wissel- en/of pulserende gelijkstromen. Een type B- aardlekbeveiliging detecteert wissel-, pulserende gelijk- en vlakke DC-lekstromen.

De meeste moderne laadpalen, zeker de populaire merken, hebben normaal wel een interne DC beveiliging ga ik van uit.
 
Voor wie het mocht interesseren en voor de mensen rond regio Brugge: Er zijn nieuwe snelladers in Oostkamp beschikbaar die makkelijk en snel toegankelijk zijn vanaf de autostrade.
 
Ik moet mn gegevens doorsturen ivm de toekomstige laadpaal naar leaseplan ( zal via shell gaan)

Nu ik heb een carport voor mn huis. De vraag is zou ik de laadpaal in mn garage laten plaatsen ( of wallbox whatever ) of juist erbuiten aan mn gevel naast mn voor deur?


Nadeel in garage, de poort moet beetje open voor de kabel eronder te laten komen.
Voordeel. Tis uit het zicht


Ik veronderstel dat niemand van je wallbox stroom kan stelen zeker zonder een laadpaa movhtk hem buiten laten plaatsen? Kunnen andere mensen met een shellcard dan wel zich aansluiten en mn eigen box bezet houden?
 
Ik veronderstel dat niemand van je wallbox stroom kan stelen zeker zonder een laadpaa movhtk hem buiten laten plaatsen? Kunnen andere mensen met een shellcard dan wel zich aansluiten en mn eigen box bezet houden?
Nee normaal aanvaard dat enkel jouw eigen laadpas (die zij configureren), tenzij de paal publiek zou staan.
 
Nadeel in garage, de poort moet beetje open voor de kabel eronder te laten komen.
Voordeel. Tis uit het zicht

Met een carport zou ik hem wel op de gevel onder de carport hangen, op voorwaarde dat het een is met vaste kabel.

Zelf heb ik de mijne in de garage laten hangen met dezelfde redenering als jou. Andere reden voor mij was dat ik een lange kabel wou, en die kan je bij Leaseplan enkel met een losse kabel (absurd dat ze van de 4 opties van Shell er maar 2 aanbieden) en dan is een wallbox buiten wel vervelend omdat je dan telkens je kabel ergens moet gaan wegleggen. In de garage kan die gewoon rond de wallbox blijven hangen. Was zelfs mijn plan om die ook in de wallbox te laten zitten, maar Shell zegt dat die telkens weer moet uitgetrokken worden. Geen idee waarom en ik ga toch proberen of dat anders werkt (het is gewoon mondeling op een info-sessie dat ze dat zeiden dus ik heb het toevallig niet gehoord :) ).
Mijn poort kan overigens wel nog normaal toe. Onderaan is er een dikke rubber, en dus wordt die rubber daar gewoon een beetje samengedrukt waar de kabel onder de poort loopt.
 
Tijd voor een nieuwe poort 😁. Kzal eens zien wat het extra gaat kosten als het buiten komt. Voor extra werken vragen ze geld…
 
Als uw auto altijd buiten staat zou ik de laadpaal toch gewoon buiten laten hangen. Anders moet je altijd in de garage gaan tenzij uw kabel inderdaad onder uw poort loopt wat mij ook niet ideaal lijkt. En zolang je die niet publiek zet kan er toch niemand anders laden. En dat die in het zicht hangt lijkt mij nu toch ook niet echt een probleem.
 
Als uw auto altijd buiten staat zou ik de laadpaal toch gewoon buiten laten hangen. Anders moet je altijd in de garage gaan tenzij uw kabel inderdaad onder uw poort loopt wat mij ook niet ideaal lijkt. En zolang je die niet publiek zet kan er toch niemand anders laden. En dat die in het zicht hangt lijkt mij nu toch ook niet echt een probleem.
Ja maar dan hangt er zo'n lelijk ding aan u huis! :unsure:

Ik snap persoonlijk het probleem niet, maar ik snap ook het probleem van een 'lelijke trekhaak' niet... er zijn nu eenmaal mensen die esthetiek belangrijker achten dan gebruiksgemak en efficientie.
 
Ja maar dan hangt er zo'n lelijk ding aan u huis! :unsure:

Ik snap persoonlijk het probleem niet, maar ik snap ook het probleem van een 'lelijke trekhaak' niet... er zijn nu eenmaal mensen die esthetiek belangrijker achten dan gebruiksgemak en efficientie.
Wegklapbare wallboxen, misschien is daar nog een markt voor! :D
 
Ja maar dan hangt er zo'n lelijk ding aan u huis! :unsure:

Ik snap persoonlijk het probleem niet, maar ik snap ook het probleem van een 'lelijke trekhaak' niet... er zijn nu eenmaal mensen die esthetiek belangrijker achten dan gebruiksgemak en efficientie.

Goh, als het zo'n Bluecorner lader is zoals ze die bij ons zullen voorzien, snap ik dat er absoluut niemand dat graag tegen zijn huis wil hangen :)

curved-edited-2-1024x665.jpg
 
Gohja ik heb hier zo'n Alfen Eve Double aan de zijgevel hangen. Dat ding is gigantisch, knalwit en inderdaad totaal niet mooi maar zo zij het, dat went en na een week ziet ge dat niet meer hangen :unsure:
 
Gohja ik heb hier zo'n Alfen Eve Double aan de zijgevel hangen. Dat ding is gigantisch, knalwit en inderdaad totaal niet mooi maar zo zij het, dat went en na een week ziet ge dat niet meer hangen :unsure:

Die Alfen vind ik in vergelijking nog beter... al heeft het wel iets van een zeep of ontsmettingsalcohol dispenser :thinking:
 
Misschien weet iemand hier het antwoord. Heb met de post van Leaseplan info/code gekregen van mijn Shell Recharge laadpas. Maar de laadpas wordt maar geleverd met de wagen zelf. Omdat je toch een en ander moet registreren en ik niet wil riskeren issues te ontdekken wanneer de wagen al thuis staat, wou ik dat toch op voorhand al proberen (ze schrijven zelf in de brief dat je die Shell Recharge app moet downloaden).

Heb nu al een Shell Recharge account waaraan ik mijn laadpaal heb kunnen toevoegen. Maar laadpas lukt niet. In de app moet ik het nummer van de pas ingeven. Ik heb het kaartnummer op papier, maar dat is zo een bankkaart-achtig nummer van 4 groepen van 4 cijfers, maar de app aanvaardt blijkbaar maar 10 cijfers ipv die 16. Is dat nummer ergens anders te vinden (of af te leiden van die 16 cijfers) of zit ik vast en moet ik toch wachten tot ik de kaart zelf heb ?
 
Misschien weet iemand hier het antwoord. Heb met de post van Leaseplan info/code gekregen van mijn Shell Recharge laadpas. Maar de laadpas wordt maar geleverd met de wagen zelf. Omdat je toch een en ander moet registreren en ik niet wil riskeren issues te ontdekken wanneer de wagen al thuis staat, wou ik dat toch op voorhand al proberen (ze schrijven zelf in de brief dat je die Shell Recharge app moet downloaden).

Heb nu al een Shell Recharge account waaraan ik mijn laadpaal heb kunnen toevoegen. Maar laadpas lukt niet. In de app moet ik het nummer van de pas ingeven. Ik heb het kaartnummer op papier, maar dat is zo een bankkaart-achtig nummer van 4 groepen van 4 cijfers, maar de app aanvaardt blijkbaar maar 10 cijfers ipv die 16. Is dat nummer ergens anders te vinden (of af te leiden van die 16 cijfers) of zit ik vast en moet ik toch wachten tot ik de kaart zelf heb ?
Dat is maar voor te kunnen laden via de app, iets dat ik nog bijna nooit gebruikt heb. Bijna overal waar ik kom, kan ik gewoon met de laadpas zelf laden.
 
Nu ik eraan denk. Is het normaal dat als ik registreer op de shell recharge app, dat mijn land de UK is en dat dit niet wijzigbaar is? :unsure:
Shell is toch een internationaal bedrijf?

Ik kan inderdaad ook geen laadpas ingeven. Dat nummer wordt geweigerd.
 
Dat is maar voor te kunnen laden via de app, iets dat ik nog bijna nooit gebruikt heb. Bijna overal waar ik kom, kan ik gewoon met de laadpas zelf laden.

Klopte toch niet helemaal. Dat kaartnummer heb je ook nodig voor terugbetalingen. Uiteindelijk bleek het te gaan om een alfanumerieke code (ook in QR) op de achterkant van de kaart die nergens anders te vinden is.

Nu ik eraan denk. Is het normaal dat als ik registreer op de shell recharge app, dat mijn land de UK is en dat dit niet wijzigbaar is? :unsure:

Hier was dat automatisch Belgium, denk ik. In de app kun je dat inderdaad precies niet veranderen, zelfs je naam kan niet veranderd worden. Op https://account.shellrecharge.com/account/personal kan je dit wel allemaal aanpassen.
 
Terug
Bovenaan