Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Iemand die advies kan geven ivm een laadpaal voor thuis (installatie aan gevel). Mijn enigste eisen is dat hij via load balancing moet instelbaar zijn om bijv. enkel op te laden met zonne-energie en het laadvermogen aan te passen aan het stroomverbruik van het huis.

Verder moet ik een overzicht hebben per maand van hoeveel kWh er geladen is geweest (hoeft dus geen geintegreerd betalingssoftware te zijn ofzo - ik maak zelf de onkostennota's). Het liefst zonder een verplicht betalend abonnement.

Bijkomende vraag: iemand ervaring met goede firma's die dit komen installeren? Ben zelf van regio Gent (Lochristi meer specifiek).
 
Ik zit met een vrij uitzonderlijke situatie:

Onze woning heeft geen zonnepanelen en het is ook niet evident om er daar te plaatsen.
We hebben een elders een 2e gebouw met laag eigen verbruik maar wel wat dakoppervlakte, waar we wel sneller zonnepanelen op kunnen leggen. Via energiedelen kunnen we die elders opgewekte energie in theorie verbruiken in onze woning. We hebben dezelfde energieleverancier op beide plekken.

We willen op korte termijn 1 of 2 laadpunten voorzien aan onze woning. Vandaag voor 1 PHEV, dat zal waarschijnlijk binnenkort PHEV + BEV worden en later 2x BEV. Heeft er iemand een idee welke laadpunten (en eventuele extra infrastructuur) er geschikt zijn om zo gunstig mogelijk te load balancen met capaciteitstarief in gedachten enerzijds, en potentieel het balancen met de externe zonnepanelen anderzijds?
 
Iemand die advies kan geven ivm een laadpaal voor thuis (installatie aan gevel). Mijn enigste eisen is dat hij via load balancing moet instelbaar zijn om bijv. enkel op te laden met zonne-energie en het laadvermogen aan te passen aan het stroomverbruik van het huis.

Verder moet ik een overzicht hebben per maand van hoeveel kWh er geladen is geweest (hoeft dus geen geintegreerd betalingssoftware te zijn ofzo - ik maak zelf de onkostennota's). Het liefst zonder een verplicht betalend abonnement.

Bijkomende vraag: iemand ervaring met goede firma's die dit komen installeren? Ben zelf van regio Gent (Lochristi meer specifiek).
Niemand?
 
Vandaag de blue corner laadpaal geïnstalleerd… nog even wachten op de keuring en login data en ik kan eraan beginnen ☺️
0-E0-B2-A46-C6-E5-4-DE1-9-B81-5-FE535-F7-C129.jpg



CF112512-3060-4-D85-95-EA-DA55710979-FE.jpg
 
Over enkele maanden komt er hier ook een laadpaal "eve single pro line" voor een toekomstige bedrijfswagen (in order) Mercedes EQB. Batterij heeft 66,5 Kwh capaciteit. Met het nakende capaciteitstarief wil ik onze piek ook zo laag mogelijk houden.
Laadpaal wordt geïnstalleerd op 3-fasig netwerk. Kan ik deze bij installatie meteen laten beperken tot vb 6 kwh? Bedoeling is gewoon om 's nachts de batterij te kunnen vol laden (10x 6 kwh = volle batterij).
Er zit ook dynamic load balancing in het installatiepakket. Kan hier vb. ook worden ingesteld dat wanneer andere apparaten reeds 3 kwh verbruiken op dat moment & de max op vb. 8 wordt gezet dat de laadpaal maximaal dan 5 kwh trekt? Hoe zie ik dit?
 
Over enkele maanden komt er hier ook een laadpaal "eve single pro line" voor een toekomstige bedrijfswagen (in order) Mercedes EQB. Batterij heeft 66,5 Kwh capaciteit. Met het nakende capaciteitstarief wil ik onze piek ook zo laag mogelijk houden.
Laadpaal wordt geïnstalleerd op 3-fasig netwerk. Kan ik deze bij installatie meteen laten beperken tot vb 6 kwh? Bedoeling is gewoon om 's nachts de batterij te kunnen vol laden (10x 6 kwh = volle batterij).
Er zit ook dynamic load balancing in het installatiepakket. Kan hier vb. ook worden ingesteld dat wanneer andere apparaten reeds 3 kwh verbruiken op dat moment & de max op vb. 8 wordt gezet dat de laadpaal maximaal dan 5 kwh trekt? Hoe zie ik dit?
Mijn Eve is in november geïnstalleerd, en ik heb tussen kerst en nieuw wat aan de instellingen zitten prutsen. In het kort: ja & ja.

In het lang: dit zal afhangen van de versie van de software en de leasemaatschappij. De leasemaatschappij draait managementsoftware, en vanaf softwareversie vijf is het moeilijker om naast die software ook de app te draaien. In de app kan je dan max amperage aanpassen ( zowel met als zonder load balancing)

Twee tips:

- vraag aan de technieker om ook een internetkabel aan te sluiten. Zonder is het niet mogelijk om de app te gebruiken. Ik heb deze zelf moeten installeren.
- vraag aan de technieker om de amperage zelf in te stellen op 14A (+-5kw), hij moet deze parameters toch meegeven, dus dan is het voor hem een kleine moeite
 
Volgens mijn nonkel zou ik aan de gemeente moeten aangeven dat ik een laadbox / laadpaal heb laten installeren. Doe ik dit niet dan zou ik tot 10000€ boete kunnen krijgen. :sarcastic:

Maar ik heb daar nog niets van gehoord, en ik vind ook niet meteen iets terug op google of op de website van de gemeente? Klopt het dan wel wat hij zegt? :unsure:
 
Volgens mijn nonkel zou ik aan de gemeente moeten aangeven dat ik een laadbox / laadpaal heb laten installeren. Doe ik dit niet dan zou ik tot 10000€ boete kunnen krijgen. :sarcastic:

Maar ik heb daar nog niets van gehoord, en ik vind ook niet meteen iets terug op google of op de website van de gemeente? Klopt het dan wel wat hij zegt? :unsure:
Niet aan de gemeente, wel aan Fluvius. Maar ik dacht dat ze pas effectief boetes gaan uitgeven vanaf 2024.
 
Niet aan de gemeente, wel aan Fluvius. Maar ik dacht dat ze pas effectief boetes gaan uitgeven vanaf 2024.
Oh ok, dat google niet meteen hits geeft, is dus niet goed, dwz dat er waarschijnlijk wel heel veel laadpalen staan in Vlaanderen die niet geregistreerd zijn.

Merci, het is doorgegeven aan Fluvius inclusief bewijs van de keuring. Dan ben ik alweer gerust dat ik geen boete ga krijgen :D
 
Laatst bewerkt:
Interesting. Heb hier ook pas een Shell Recharge wallbox gekregen via Leaseplan en er is mij niets verteld over verplichte aanmelding. Recent nog een info-sessie gekregen op het werk, en ook daar is dat totaal niet ter sprake gekomen. Het enige dat ze zeiden is dat we dit moeten melden aan onze brandverzekering.
Ik ga er eens naar horen, misschien dat Shell of Leaseplan dit zelf allemaal doorgeeft dan.
EDIT: ook opvallend dat die URL volgens Google (en ik zie hetzelfde hierboven) zogezegd gaat over (semi-)publieke laadpalen, maar op die webpagina zelf is dat niet te zien en staat er zelfs expliciet bij dat het ook voor privé laadpalen is.
 
EDIT: ook opvallend dat die URL volgens Google (en ik zie hetzelfde hierboven) zogezegd gaat over (semi-)publieke laadpalen, maar op die webpagina zelf is dat niet te zien en staat er zelfs expliciet bij dat het ook voor privé laadpalen is.
Dit vond ik toch ook zeer opvallend. Ik dacht eerst al (semi-)publiek... er is waarschijnlijk quasi geen enkel privé persoon die zijn laadpaal publiek open stelt. Maar als je dan klikt krijg je toch een iets ander verhaal op het eerste zicht.
 
Een goeie vraag ivm de brandverzekering. Aan dewelke moet ik dit melden?

De kabels lopen door de algemene delen, maar de laadbox staat in mijn garage en die is privé.
En beiden zijn een APARTE brandverzekering.

Ik vermoed dan aan beiden?

Dat moest ik ook nog doen, dat stond nog op mijn TODO lijstje.
 
Een goeie vraag ivm de brandverzekering. Aan dewelke moet ik dit melden?

De kabels lopen door de algemene delen, maar de laadbox staat in mijn garage en die is privé.
En beiden zijn een APARTE brandverzekering.

Ik vermoed dan aan beiden?

Dat moest ik ook nog doen, dat stond nog op mijn TODO lijstje.
Moet je dat effectief melden?
Ik had het bij het afsluiten van mijn brandverzekering gevraagd, aangezien ik toen wist dat er enkele maanden later een paal ging komen, en die vertelden mij dat dat niet uitmaakte?
 
Moet je dat effectief melden?
Ik had het bij het afsluiten van mijn brandverzekering gevraagd, aangezien ik toen wist dat er enkele maanden later een paal ging komen, en die vertelden mij dat dat niet uitmaakte?
De melding aan de brandverzekering, is momenteel nog niet verplicht (de premie stijgt niet), maar ze raden het wel aan.
Vandaar dat ik dit nog moest doen, dit is niet zo dringend.

Hetgeen verplicht is:
- Opmaken nieuwe schema's van uw elektrische installatie (indien deze zoek geraakt zijn of ontbreken)
- Herkeuring van uw elektrische installatie (Her)keuring van uw laadpaal
- Blijkbaar ??? Meldingsplicht voor de privélaadpaal ? Al is dit erg onduidelijk. Sowieso volgen boetes pas in 2024
Dus ik vermoed dat de media en de overheid hier meer duidelijk gaan over geven in de loop van 2023.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: daca
Hetgeen verplicht is:
- Opmaken nieuwe schema's van uw elektrische installatie
- Herkeuring van uw elektrische installatie

Het 2de is alleszins al niet verplicht. Bij een wijziging moet alleen het stuk wijziging gekeurd worden, dus da's eigenlijk geen herkeuring maar gewoon keuring van wat er nieuw is, in dit geval de laadpaal. Wel checken ze het volledige pad upstream, dus in zekere zin worden een paar oude dingen wel mee gekeurd zoals je aarding, hoofddifferentieel, etc. Maar de keurder gaat totaal niet vragen, laat staan kijken, naar de rest van je installatie en gaat volgens mij zelfs niet vragen of dat gekeurd is. Zo moet er eigenlijk om de 25 jaar een herkeuring plaatsvinden, maar blijkbaar doet niemand dat, behalve bij verkoop woning. Bij keuringen van zonnepanelen/laadpalen schijnt dat totaal geen probleem te zijn (we zullen zien, want ik zit ondertussen ook net over de 25 jaar, en bij een collega is het zelfs 30 jaar, maar ik denk dat hij ook nog de keurder over de vloer moet krijgen).

Daarom dat ik ook betwijfel of het eerste verplicht is. Bij mijn installatie hier heeft de installateur (Charge Pro) alleszins niets aangepast aan het eendraadschema, maar zelfs ook niets apart op schema gezet. Keuring moet wel nog gebeuren, maar ik neem dan ook aan dat de keurder ook niet gaat vragen naar zo'n schema. Trouwens, bij mij was er iets niet conform met de hoofddifferentieel, en die heb ik dan laten vervangen door een lokale elektricien, en die heeft ook niet naar mijn eendraadschema gevraagd, laat staan het aangepast. Ik ben wel eens van plan heel dat schema digitaal te hertekenen want ik heb dus enkel een met de hand getekend papieren exemplaar uit de jaren 90.
 
Het 2de is alleszins al niet verplicht. Bij een wijziging moet alleen het stuk wijziging gekeurd worden, dus da's eigenlijk geen herkeuring maar gewoon keuring van wat er nieuw is, in dit geval de laadpaal. -
Ja sorry dat bedoelde ik, iedereen die ik ken inclusief de installateur noemt dit een herkeuring maar dat is niet correct. Dat is gewoon de keuring van de laadpaal. (die is wel verplicht)

Je hebt misschien wel gelijk dat een nieuw schema niet verplicht is, als ik dit nog even extra controleer. Maar dat je een schema moet hebben is wel gewoon verplicht. De keurder hoeft daar niet achter te vragen maar als hij/zij dit wel doet en je kan geen schema tonen, dan kan de keuring worden afgekeurd.

Ik heb mij post aangepast, bedankt voor de correcties.
 
Ik ga er eens naar horen, misschien dat Shell of Leaseplan dit zelf allemaal doorgeeft dan.

Blijkbaar doen ze dat dus niet zelf, en moeten wij het als werknemer zelf doen. Tijdens onze info-sessie enkele weken geleden 'wisten' ze dat blijkbaar zelf nog niet. Ik blijf er versteld van staan hoe gebrekkig/amateuristisch de informatie/communicatie is vanuit Leaseplan/Shell. Zo waren er nog wel wat vragen van collega's waar ze geen antwoord op wisten te geven (bvb wat met verhuis, kan je ook een EV privé mee opladen, enz). 't Is precies of wij beta-testers zijn :p. Ik houd eigenlijk al mijn hart vast als mijn EV geleverd gaat worden, want er is altijd een kans dat mijn laadpas dan gaat blijken niet te werken of geactiveerd zijn en het dagen gaat duren eer ik kan laden :p.
 
Blijkbaar doen ze dat dus niet zelf, en moeten wij het als werknemer zelf doen. Tijdens onze info-sessie enkele weken geleden 'wisten' ze dat blijkbaar zelf nog niet. Ik blijf er versteld van staan hoe gebrekkig/amateuristisch de informatie/communicatie is vanuit Leaseplan/Shell. Zo waren er nog wel wat vragen van collega's waar ze geen antwoord op wisten te geven (bvb wat met verhuis, kan je ook een EV privé mee opladen, enz). 't Is precies of wij beta-testers zijn :p. Ik houd eigenlijk al mijn hart vast als mijn EV geleverd gaat worden, want er is altijd een kans dat mijn laadpas dan gaat blijken niet te werken of geactiveerd zijn en het dagen gaat duren eer ik kan laden :p.

Gelijkaardige situatie hier, ook met Leaseplan, Shell laadpas maar laadpalen installatie soms via Bluecorner, soms via Shell.
Kort door de bocht moet je ongeveer alles zelf communiceren, tot en met Bluecorner informeren over de leverdatum van de wagen zodat ze die paal komen installeren (2 maanden lead time!), en na de installatie het serienummer doorgeven zodat de laadpaal geactiveerd wordt...
We hebben nochtans al een paar EV's rondrijden en deze maand worden er nog een aantal geleverd.

Wat privé opladen betreft, kregen wij deze uitleg (van Leaseplan en Bluecorner dus YMMV), als ik goed interpreteer wat je met privé laden bedoelt:
- als je gasten wil laten laden aan je laadpaal, kan je gratis een Bluecorner laadpas aanvragen
- als je 2 EV's in het gezin hebt, kwam het erop neer dat je ook 2 laadpalen nodig hebt; als ze allebei van dezelfde leasemaatschappij zouden zijn, was het niet direct duidelijk of je met 1 laadpaal en 2 laadpassen kan werken
 
en na de installatie het serienummer doorgeven zodat de laadpaal geactiveerd wordt...
Ik ben blij dat ik alles heb laten plaatsen door een privé elektricien.
De installateur zorgde voor de activatie ter plaatse.

Als je 2 EV's in het gezin hebt, kwam het erop neer dat je ook 2 laadpalen nodig hebt; als ze allebei van dezelfde leasemaatschappij zouden zijn, was het niet direct duidelijk of je met 1 laadpaal en 2 laadpassen kan werken
Ik heb easee home. Met het standaard model kan je wel onderscheid maken tussen jijzelf en je partner (2 laadpasjes is mogelijk) MAAR je gaat geen onderscheid kunnen zien, wie hoeveel opgeladen heeft, dat wordt dan blijkbaar samen opgeteld. Zo heeft de elektricien toch gezegd, ik kan dit zelf momenteel niet uittesten. Ik vind het alvast vreemd waarom dit onderscheid niet gemaakt kan worden ??

Ik weet wel dat dit bestaat voor thuislader, en dat sommige modellen dit onderscheid wel kunnen maken, maar dewelke dat juist zijn .. geen idee ..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan