Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

https://eservices.minfin.fgov.be/my...document/0f0f25d2-4bdd-42b3-914e-57883a218f6e vermeldt ook nog:

Het moet gaan om de (fiscale) woonplaats op 1 januari van het aanslagjaar waarvoor de belastingvermindering wordt gevraagd. De beoordeling gebeurt dus niet op het tijdstip van de plaatsing van het laadstation of de betaling.

Dus als ik de paal heb laten plaatsen en betaald + gekeurd heb in 2022, maar pas verhuis in de loop van januari 2023 (en er dan pas mijn domicilie zet), kan ik pas voor aanslagjaar 2024 dit aanvragen?
 
Ik (vrees) het ook. Aangiftes van de inkomsten gebeuren per kalenderjaar. Ik zou op zeker spelen en de laadpaal opnemen in de inkomsten van 2023 en dus 30% claimen
 
Maar de paal is wel gefactureerd en betaald in 2022 dus toch 45 procent?
Ik denk dat op zo'n manier anders veel mensen met nieuwbouw uit de boot vallen voor 45.
 
Dus als ik de paal heb laten plaatsen en betaald + gekeurd heb in 2022, maar pas verhuis in de loop van januari 2023 (en er dan pas mijn domicilie zet), kan ik pas voor aanslagjaar 2024 dit aanvragen?

Dat is wat er staat en klopt volledig ja.
 
Wat denken jullie van de nieuwe Loxone Wallbox? Interessant of ontbreken er features?

Misschien zie ik erover, maar wat is het inovatieve of is de prijs zo leuk (niet gevonden)? Mijn gewone pulsar wallbox heeft ook die eco-smart erin voor de overschot van zonnepanelen in de auto te duwen? Ik dacht dat Zappi, etc dit ook heeft?
 
Misschien zie ik erover, maar wat is het inovatieve of is de prijs zo leuk (niet gevonden)? Mijn gewone pulsar wallbox heeft ook die eco-smart erin voor de overschot van zonnepanelen in de auto te duwen? Ik dacht dat Zappi, etc dit ook heeft?
Loxone is een van de grotere (betere) merken voor home automation. Dus vandaar is deze laadpaal wel interessant als de rest van je domotica ook Loxone is.
 
'k Vraag me toch af hoe ze al die laadpalen bij de mensen thuis installeren. Als de kast in de garage is, kan je gemakkelijk met opbouw werken, maar als die elders staat is dat toch een gedoe? Een 4mm2 of 6mm2 leggen kan je niet gemakkelijk en proper doen
Als je een bestaande 2,5mm gebruikt kan je maar laden aan 3,6kW en zit je met grote en inefficiënte laadverliezen
 
'k Vraag me toch af hoe ze al die laadpalen bij de mensen thuis installeren. Als de kast in de garage is, kan je gemakkelijk met opbouw werken, maar als die elders staat is dat toch een gedoe? Een 4mm2 of 6mm2 leggen kan je niet gemakkelijk en proper doen
Als je een bestaande 2,5mm gebruikt kan je maar laden aan 3,6kW en zit je met grote en inefficiënte laadverliezen
En bij de mensen zonder garage moet je een kabel naar buiten leggen, breken in de buitenmuur, eventueel oprit openbreken...
 
Als je een laadpaal krijgt van het werk, heb je dan meestal keuze tussen een staand en hangend model?
Ik ga binnenkort een EV krijgen van het werk, als de policy rond is, en ga binnen enkele maanden een oprit en tuinhuis aanleggen. Ik heb geen garage of carport, en dacht de laadpaal aan de zijkant van de oprit te zetten of tegen het tuinhuis, afhankelijk van welke laadpaal ik zou krijgen. Daarvoor zou de kabel wel onder een heel stuk oprit moeten. Dus ik zou misschien al een wachtbuis of dergelijke kunnen laten plaatsen bij de aanleg van de oprit, zodat ze alles later niet nog eens moeten opbreken...of is het makkelijk voor de plaatser om gewoon een stukje oprit open te breken? Als de policy rond was en het bedrijf dat de laadpaal gaat plaatsen bekend is, zou ik het daar kunnen vragen.
Tegen de gevel plaatsen zou ook kunnen, maar dan zou ik altijd door de planten moeten stappen om te laden + dan ligt de kabel over het pad waar we met de fiets langs moeten..
 
Als je een laadpaal krijgt van het werk, heb je dan meestal keuze tussen een staand en hangend model?
Ik ga binnenkort een EV krijgen van het werk, als de policy rond is, en ga binnen enkele maanden een oprit en tuinhuis aanleggen. Ik heb geen garage of carport, en dacht de laadpaal aan de zijkant van de oprit te zetten of tegen het tuinhuis, afhankelijk van welke laadpaal ik zou krijgen. Daarvoor zou de kabel wel onder een heel stuk oprit moeten. Dus ik zou misschien al een wachtbuis of dergelijke kunnen laten plaatsen bij de aanleg van de oprit, zodat ze alles later niet nog eens moeten opbreken...of is het makkelijk voor de plaatser om gewoon een stukje oprit open te breken? Als de policy rond was en het bedrijf dat de laadpaal gaat plaatsen bekend is, zou ik het daar kunnen vragen.
Tegen de gevel plaatsen zou ook kunnen, maar dan zou ik altijd door de planten moeten stappen om te laden + dan ligt de kabel over het pad waar we met de fiets langs moeten..
Hangt er maar allemaal vanaf met wie jullie werken eh. Maar de meeste laadpalen zijn gewoon hang modellen en dmv een extra paal kan je die vrijstaand plaatsen. Maar dan is de kost ook weer hoger. Dus hangt er maar vanaf hoeveel budget je krijgt van uw werkgever. Rest is dan waarschijnlijk opleggen? Net zoals dat openbreken, dat maakt de installatie allemaal duurder als zij dit moeten doen.
 
Korte vraag:
Via werk nieuwe wagen besteld (EV), dit met leaseplan.
In leasecontract zit laadpaal via shell recharge.
Nu is er een mogelijkheid dat we binnen 1à 2 jaar verhuizen.
Nagevraagd bij leaseplan/fleet verantwoordelijke: paal mag niet verhuisd worden en dient bij huis te blijven ('door te verkopen aan nieuwe eigenaar').
Als ik op nieuwe woonst een paal wil plaatsen, ben ik dan gebonden aan shell recharge en zijn leveranciers (op eigen kost te betalen -> dure prijs). Of kan ik zelf type kiezen?
Wat is jullie advies?
 
In leasecontract zit laadpaal via shell recharge.
Nu is er een mogelijkheid dat we binnen 1à 2 jaar verhuizen.
Nagevraagd bij leaseplan/fleet verantwoordelijke: paal mag niet verhuisd worden en dient bij huis te blijven ('door te verkopen aan nieuwe eigenaar').

Rare regeling. Wij zitten ook bij Leaseplan en Shell Recharge, en bij verhuis mag je gewoon de laadbox mee verhuizen. De kosten voor installatie op het nieuwe adres zijn echter wel voor jezelf, het is enkel de eerste installatie die mijn werkgever betaalt.
Sowieso lijkt het me een rare regeling dat die box op je oude adres zou moeten blijven hangen. Vraag is in eerste instantie natuurlijk wie eigenaar is van de laadbox (bij ons is dat de werknemer zelf). Maar als die eigendom is van Leaseplan, Shell of je werkgever, welk belang hebben zij er bij dat die op dat adres blijft hangen, met mogelijk nieuwe bewoners die niet eens een EV hebben ?!
 
Korte vraag:
Via werk nieuwe wagen besteld (EV), dit met leaseplan.
In leasecontract zit laadpaal via shell recharge.
Nu is er een mogelijkheid dat we binnen 1à 2 jaar verhuizen.
Nagevraagd bij leaseplan/fleet verantwoordelijke: paal mag niet verhuisd worden en dient bij huis te blijven ('door te verkopen aan nieuwe eigenaar').
Als ik op nieuwe woonst een paal wil plaatsen, ben ik dan gebonden aan shell recharge en zijn leveranciers (op eigen kost te betalen -> dure prijs). Of kan ik zelf type kiezen?
Wat is jullie advies?
Mijn gok is dat je iemand aangesproken hebt die niet echt weet wat het juiste antwoord is. Want normaal zou je die op eigen kosten mogen/moeten meenemen naar je nieuwe woonplaats.
 
Bedankt alvast voor jullie respons.
Eerst nagevraagd bij Shell Recharge en die verwezen naar onze fleet manager (bedrijf). Deze overliep met mij de car policy waar op vermeld staat dat paal niet verhuisd mag worden…
Volgens haar omdat verhuis even veel zou kosten als een nieuwe plaatsen? Ik vraag het nog eens na, maar wat zou zo een verhuis van paal kosten (standaard 1x boring en montage op muur).
 
Bedankt alvast voor jullie respons.
Eerst nagevraagd bij Shell Recharge en die verwezen naar onze fleet manager (bedrijf). Deze overliep met mij de car policy waar op vermeld staat dat paal niet verhuisd mag worden…
Volgens haar omdat verhuis even veel zou kosten als een nieuwe plaatsen? Ik vraag het nog eens na, maar wat zou zo een verhuis van paal kosten (standaard 1x boring en montage op muur).
Lijkt mij vreemd want of je nu een nieuwe laadpaal neemt of niet de installatie blijft. Maar de kost van de laadpaal zelf valt weg dus dat komt toch sowieso goedkoper uit.

Is het sowieso op eigen kost?
 
Lijkt mij vreemd want of je nu een nieuwe laadpaal neemt of niet de installatie blijft. Maar de kost van de laadpaal zelf valt weg dus dat komt toch sowieso goedkoper uit.

Is het sowieso op eigen kost?

"car policy"
12.4 CHARGING POINT AFTER RELOCATION
If the employee relocates during the course of the leasing contract, the charging point cannot move
with the employee. If it is possible to fit a charging point at the new location, a new charging point can
be installed. The associated expenses are payable by the employee.
 
Dat slaat ook gewoon nergens op hé. De kosten zijn toch voor de werknemer, dus wat maakt het hen uit of je die laadpaal meeneemt of een nieuwe koopt.

Vergeet wel niet de keuringskosten die er nog bij komen naast installatiekosten.
 
Ik zit in dezelfde situatie wat betreft verhuis.
Bij Arval zijn er 2 opties:
1) Laadpaal verhuist mee: kost 375 om af te breken en 685 om opnieuw te plaatsen (dit wil ik eerst nog wel eens zien want ze moeten qua binnenbekabeling niks meer doen, gewoon ophangen en aansluiten aan de kabel die al uitsteekt).
Gezien de drukte kunnen daar wel meerdere maanden over gaan dus als het vermeden kon worden liever optie 2
2) Laadpaal wordt verkocht aan mij die ik dan doorverkoop aan nieuwe eigenaar/huurbaas obv restwaarde (geschat op 2.000 EUR, nog geen jaar in gebruik). Ik krijg dan een nieuwe die aan mijn leasecontract wordt toegevoegd

Optie 1 kost mij dus +- 1000 EUR excl BTW + keuring
Optie 2 kost mij niks
 
Terug
Bovenaan