Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ik heb geen EV, dus ben een totale leek. Ik kan wel een EV kiezen als nieuwe salariswagen. Wat doen jullie als jullie naar het buitenland rijden? En hoe verloopt het laden daar? Kan je met een Bluecorner of een andere kaart makkelijkladen?
 
Ik heb geen EV, dus ben een totale leek. Ik kan wel een EV kiezen als nieuwe salariswagen. Wat doen jullie als jullie naar het buitenland rijden? En hoe verloopt het laden daar? Kan je met een Bluecorner of een andere kaart makkelijkladen?
Bedoel je op reis gaan? Dus echt +1000km ver? Of gewoon even de grens over? Wij mogen in principe niet laden op hun kosten in het buitenland, tenzij het om werkgerelateerde trips gaan. Maar dat is nog te testen of het bluf is of niet :D .
Maar je kan ook gewoon zelf laadpassen bestellen.

Op zich zie ik niet direct problemen om naar het buitenland te gaan, genoeg snelladers onderweg.
Alleen zou ik de zwarte weekends wel vermijden, mocht ik per se dan op reis gaan denk ik dat ik gewoon de brandstofwagen van mijn ouders meepak. Al vermoed ik dat dat de komende jaren wel serieus gaat verbeteren.
 
Je wil je EV wel zo snel als mogelijk laden om laadverliezen te beperken. Het is onzinnig om zeer traag te laden om capaciteitstarief te omzeilen en er dan 30% extra energie in te moeten steken. Zeker in de winter als de batterij eventueel warmgehouden moet worden. Dan laad je netto bijna niets.
Op zich maakt het weinig uit voor mijn portefeuille aangezien mijn elektriciteit terugbetaald wordt door de WG. Maar ik zou hier toch wel rekening mee willen houden.
Maakt het veel uit of ik nu op 10 ampere aan het laden ben of aan 32 ampere voor wat betreft laadverliezen?
 
Bedoel je op reis gaan? Dus echt +1000km ver? Of gewoon even de grens over? Wij mogen in principe niet laden op hun kosten in het buitenland, tenzij het om werkgerelateerde trips gaan. Maar dat is nog te testen of het bluf is of niet :D .
Maar je kan ook gewoon zelf laadpassen bestellen.

Op zich zie ik niet direct problemen om naar het buitenland te gaan, genoeg snelladers onderweg.
Alleen zou ik de zwarte weekends wel vermijden, mocht ik per se dan op reis gaan denk ik dat ik gewoon de brandstofwagen van mijn ouders meepak. Al vermoed ik dat dat de komende jaren wel serieus gaat verbeteren.
Ja naar het buitenland bedoel ik. Hoe werkt dat laadpassen systeem dan. Wij werken hier met bluecorner. Geen idee of je dat kent.
 
Je hebt Sluis of Rijsel buitenland, je hebt ook St. Moritz, toch net iets anders.

Ik heb ook een Bluecorner kaart en die heb ik al overal kunnen gebruiken, al mag ik dat ook enkel wanneer ik voor het werk in het buitenland ben, net zoals ik mijn tankkaart (phev) enkel in het buitenland mag gebruiken voor werkgerelateerde trips.

Als jouw werkgever je niet toelaat om in het buitenland te laden op kosten van het bedrijf zal je een privé laadkaart moeten aanvragen, je hebt daar voldoende gratis versies van die dan wat duurder zijn per laadbeurt, maar als je niet al te veel naar het buitenland gaat is dat vermoedelijk wel de beste optie.
 
Ja naar het buitenland bedoel ik. Hoe werkt dat laadpassen systeem dan. Wij werken hier met bluecorner. Geen idee of je dat kent.
Je kan volgens mij gewoon een account maken op bluecorner en dan kan je de locaties zien die geaccepteerd worden. Is dat de enige kaart die ze op je werk accepteren?
 
Op zich maakt het weinig uit voor mijn portefeuille aangezien mijn elektriciteit terugbetaald wordt door de WG. Maar ik zou hier toch wel rekening mee willen houden.
Maakt het veel uit of ik nu op 10 ampere aan het laden ben of aan 32 ampere voor wat betreft laadverliezen?

Geen idee, dat is de theorie althans. Hangt ook van de omvormer in de wagen af enzo.
Als ik mijn EV heb ga ik dat wel eens uittesten.
 
Ik heb privé een laadpaal laten plaatsen in mijn nieuwbouw.

Een van de voorwaarden voor de belastingsvermindering:

2° het laadstation gebruikt enkel groene stroom.

Het laadstation gebruikt uitsluitend stroom die wordt geleverd op basis van een overeenkomst met een stroomleverancier die er zich toe verbindt om uitsluitend stroom te leveren die geproduceerd is op basis van hernieuwbare energiebronnen (een 100% groene stroom-contract) of die ter plaatse wordt opgewekt door middel van hernieuwbare energiebronnen (eigen hernieuwbare energie) of een mix van beide.

Aan deze voorwaarde moet worden voldaan op 1 januari van het aanslagjaar dat is verbonden met het belastbaar tijdperk waarin de uitgaven zijn gedaan.


Volstaat het als ik kan aantonen dat ik zonnepanelen op mijn dak heb, of moet mijn energiecontract er ook een zijn met 100% groene stroom (wat ik nu niet heb met optifix, dus als ik wil veranderen moet ik snel zijn). Hoe onduidelijk kan het zijn?
 
Ik heb privé een laadpaal laten plaatsen in mijn nieuwbouw.

Een van de voorwaarden voor de belastingsvermindering:

2° het laadstation gebruikt enkel groene stroom.

Het laadstation gebruikt uitsluitend stroom die wordt geleverd op basis van een overeenkomst met een stroomleverancier die er zich toe verbindt om uitsluitend stroom te leveren die geproduceerd is op basis van hernieuwbare energiebronnen (een 100% groene stroom-contract) of die ter plaatse wordt opgewekt door middel van hernieuwbare energiebronnen (eigen hernieuwbare energie) of een mix van beide.

Aan deze voorwaarde moet worden voldaan op 1 januari van het aanslagjaar dat is verbonden met het belastbaar tijdperk waarin de uitgaven zijn gedaan.


Volstaat het als ik kan aantonen dat ik zonnepanelen op mijn dak heb, of moet mijn energiecontract er ook een zijn met 100% groene stroom (wat ik nu niet heb met optifix, dus als ik wil veranderen moet ik snel zijn). Hoe onduidelijk kan het zijn?
Met PV op jouw dak gaat de laadpaal niet uitsluitend daarvan verbruiken, tenzij je dat op één of andere manier kan bewijzen.
Dus nee, je zal ook een ander leveringscontract moeten fixen.
 
Een vraag die hier misschien al meermaals gesteld is, maar google is not my friend en ik vind het antwoord niet.

Voor diegenen die een laadbox of laadpaal hebben staan waarbij de werkgever de elektriciteit terugbetaalt.
Hoeveel betaalt de werkgever bij jullie terug per Kwh verbruik? Is dat bij jullie een forfaitair vast bedrag?
Of wordt er bij jullie gekeken naar de prijs op uw energiecontract? (Variabel is dan maandelijks verschillend)

(Mijn laadbox staat er sinds een uurtje geleden, mijn elektrische wagen wordt geleverd op 7 januari)
 
Dus nee, je zal ook een ander leveringscontract moeten fixen.
Hoezo? Ik heb onlangs nog met engie aan de telefoon gehangen en ze konden de optie 'groene stroom' toevoegen op mijn contract 'zonder' dat ik van contract moest wijzigen. Je betaalt daar dan wel iets extra voor per maand.

Groene stroom is een optie hé, geen apart contract. Geen idee of dit kan bij alle energieleveranciers maar bij Engie was het mogelijk deze optie extra toe te voegen op het huidige contract.

Volstaat het als ik kan aantonen dat ik zonnepanelen op mijn dak heb, of moet mijn energiecontract er ook een zijn met 100% groene stroom (wat ik nu niet heb met optifix, dus als ik wil veranderen moet ik snel zijn). Hoe onduidelijk kan het zijn?
Even met Luminus bellen om te zien of ze niet gewoon de optie 'groene stroom' kunnen toevoegen aan uw huidig Optifix contract. (en aan welk extra tarief)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb privé een laadpaal laten plaatsen in mijn nieuwbouw.

Een van de voorwaarden voor de belastingsvermindering:

2° het laadstation gebruikt enkel groene stroom.

Het laadstation gebruikt uitsluitend stroom die wordt geleverd op basis van een overeenkomst met een stroomleverancier die er zich toe verbindt om uitsluitend stroom te leveren die geproduceerd is op basis van hernieuwbare energiebronnen (een 100% groene stroom-contract) of die ter plaatse wordt opgewekt door middel van hernieuwbare energiebronnen (eigen hernieuwbare energie) of een mix van beide.

Aan deze voorwaarde moet worden voldaan op 1 januari van het aanslagjaar dat is verbonden met het belastbaar tijdperk waarin de uitgaven zijn gedaan.


Volstaat het als ik kan aantonen dat ik zonnepanelen op mijn dak heb, of moet mijn energiecontract er ook een zijn met 100% groene stroom (wat ik nu niet heb met optifix, dus als ik wil veranderen moet ik snel zijn). Hoe onduidelijk kan het zijn?
Is nochtans zeer duidelijk: nee
 
Gaan anderen dan ook mogen laden aan je laadpaal? Zijn er al andere bewoners met EV/PHEVs? Hoe zie jij dit praktisch?
De standaard Easee Home laadbox die ik heb laten plaatsen, is niet bedoeld voor publiek laden. Maar het is wel mogelijk ..

vs

Ik heb een sleutelhanger / pasje waarmee ik kan opladen. Als iemand dat pasje steelt of ik leen dit uit, dan kan iemand anders daar inderdaad ook mee opladen aan mijn laadbox. (De laadbox zal niet kunnen zien dat er een andere wagen aan het laden is). Maar dat is niet de bedoeling, zolang de werkgever mijn verbruik betaalt.

Met een ander pasje kan je niet opladen, het is een privé pasje gekoppeld aan de laadbox en dat is beveiligd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een sleutelhanger / pasje waarmee ik kan opladen. Als iemand dat pasje steelt of ik leen dit uit, dan kan iemand anders daar inderdaad ook mee opladen aan mijn laadbox. (De laadbox zal niet kunnen zien dat er een andere wagen aan het laden is). Maar dat is niet de bedoeling, zolang de werkgever mijn verbruik betaalt.

Met een ander pasje kan je niet opladen, het is een privé pasje gekoppeld aan de laadbox en dat is beveiligd.
Was eerder op @Torche bedoeld gezien hij spreekt over belastingvermindering.

Vergeten te citeren, excuses.
 
Ik heb privé een laadpaal laten plaatsen in mijn nieuwbouw.

Een van de voorwaarden voor de belastingsvermindering:

2° het laadstation gebruikt enkel groene stroom.

Het laadstation gebruikt uitsluitend stroom die wordt geleverd op basis van een overeenkomst met een stroomleverancier die er zich toe verbindt om uitsluitend stroom te leveren die geproduceerd is op basis van hernieuwbare energiebronnen (een 100% groene stroom-contract) of die ter plaatse wordt opgewekt door middel van hernieuwbare energiebronnen (eigen hernieuwbare energie) of een mix van beide.

Aan deze voorwaarde moet worden voldaan op 1 januari van het aanslagjaar dat is verbonden met het belastbaar tijdperk waarin de uitgaven zijn gedaan.


Volstaat het als ik kan aantonen dat ik zonnepanelen op mijn dak heb, of moet mijn energiecontract er ook een zijn met 100% groene stroom (wat ik nu niet heb met optifix, dus als ik wil veranderen moet ik snel zijn). Hoe onduidelijk kan het zijn?
Voor mij was het ook niet heel duidelijk. Er zijn een paar voorwaarden… deze moet slim zijn (load balacing, ..) , moet gekeurd zijn, en je hebt zonnepanelen OF groene stroom. Dus zonnepanelen in combinatie met een grijs stroom contract geeft nog wel recht op belastingsaftrek. Max 1500 euro dat in aanmerking komt. Deze federale belastingvermindering vind je terug onder code 1365/2365 in vak X
 
Hoezo? Ik heb onlangs nog met engie aan de telefoon gehangen en ze konden de optie 'groene stroom' toevoegen op mijn contract 'zonder' dat ik van contract moest wijzigen. Je betaalt daar dan wel iets extra voor per maand.

Groene stroom is een optie hé, geen apart contract. Geen idee of dit kan bij alle energieleveranciers maar bij Engie was het mogelijk deze optie extra toe te voegen op het huidige contract.


Even met Luminus bellen om te zien of ze niet gewoon de optie 'groene stroom' kunnen toevoegen aan uw huidig Optifix contract. (en aan welk extra tarief)
Of die optie dan inderdaad, mijn punt was dat het met zijn huidige setup niet voldeed.
Voor mij was het ook niet heel duidelijk. Er zijn een paar voorwaarden… deze moet slim zijn (load balacing, ..) , moet gekeurd zijn, en je hebt zonnepanelen OF groene stroom. Dus zonnepanelen in combinatie met een grijs stroom contract geeft nog wel recht op belastingsaftrek. Max 1500 euro dat in aanmerking komt. Deze federale belastingvermindering vind je terug onder code 1365/2365 in vak X
Je vergeet het woordje ‘uitsluitend’.
 
Terug
Bovenaan