Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Als je thuis een laadpaal hebt voor tesla, kan je daar dan een bmw of vw mee opladen? Of heeft ieder merk zijn eigen laadpaal nodig?
Geen idee of een Tesla laadpaal zijn eigen aansluiting heeft (of had), maar vandaag de dag is CCS 2 de standaard voor alle EV’s in Europa.
 
Wat kost een 'normale' wallbox ongeveer (aankoop + installatie) om bvb een ID.4 op te laden? Hoe sterk moet deze zijn om genoeg futureproof te zijn?
 
Als je thuis een laadpaal hebt voor tesla, kan je daar dan een bmw of vw mee opladen? Of heeft ieder merk zijn eigen laadpaal nodig?
Ja dat kan.

Wat kost een 'normale' wallbox ongeveer (aankoop + installatie) om bvb een ID.4 op te laden? Hoe sterk moet deze zijn om genoeg futureproof te zijn?
Standaard installatie is 500 ex btw vaak. Laadpalen gaan van 500 tot bijna 2000 euro. Hangt er vooral vanaf welke extra functies je wil.
 
Hier 2x Etrel Inch Pro
Met 500 euro kom je er niet hoor :rofl: Die paal alleen al kostte zoveel en de Type B dif was ook al 500 euro dacht ik.

M'n "oude" (2j) Nexxtender Home ligt al op het stort.
Ding gaf ook meer foutmeldingen dan wat anders.
Ongeveer 1 op de 20 keer was de auto niet geladen.
Ook het feit dat je manueel met bluetooth 1x per maand de waardes moest synchroniseren. Wat een kutsysteem zeg.
Ook de kilometerstand die ik elektrisch kon rijden in de auto werd nooit correct weergegeven en met de Etrel wel.

Wel niet te onderschatten welke aanpassingen je allemaal moet maken om dat effectief te kunnen plaatsen.
Heel m'n kast mogen herschikken om er te geraken.
Type B differentieel is ook verplicht.
Beide laadstations praten met elkaar over de load balancer (iets wat met Nexxtender ook niet kon).
Beide stations staan ook effectief openbaar.
Voor nafacturatie gebruik ik E-flux en tot hiertoe is dat gewoon per-fecto.






Gezien ik met een Type B differentieel werkt, kan mijn Sunny Home Manager deze ook niet meer "zien".
Dus nu is het ideaal voor mij om een thuisbatterij te zetten, want die ga ik met mijn voertuig niet leeg trekken.
Maar indien de thuisbatterij vol zit én de auto zit in, gaat overtollige stroom wel nog het voertuig in gaan.

Uiteraard is dit een heel dure setup, maar ik ga nu toch niet weer nog eens aanpassingen moeten doen.
Eigenlijk was die goedkope Nexxtender gewoon weggesmeten geld in mijn geval.
Had beter direct dit gedaan maarja...
 
Hier 2x Etrel Inch Pro
Met 500 euro kom je er niet hoor :rofl: Die paal alleen al kostte zoveel en de Type B dif was ook al 500 euro dacht ik.

Type B moet toch niet als er een aardlekautomaat Type A + DC 6mA beveiliging is. En dat is bij veel laadpalen het geval. En die 500 euro is de installatie kost. Ik zeg nergens 500 met laadpaal bij.
 
Aha, had verkeerd begrepen dan, mijn excuses.

Wanneer je 2 laadstations zet moet dit verplicht achter een Type B differentieel.

6 + 6 = 12 en in België mag je maximaal op 10 zitten.

De correcte volgorde is dan

Type B met hierachter
- automaat - 30mA dif type A
- automaat - 30mA dif type A
 
Tgoh kheb daar weinig last van. We zijn gewoon dat hier klanten staan.

En als dat savonds is en ik moet zelf laden kan ik manueel de sessie beëindigen.
 
Tgoh kheb daar weinig last van. We zijn gewoon dat hier klanten staan.

En als dat savonds is en ik moet zelf laden kan ik manueel de sessie beëindigen.
Hmm oké :p Ik werd al gek van die busjes van PostNL etc. die hier op de oprit reden en daarbij onze gazon, planten, etc. stuk reden omdat het blijkbaar te moeilijk is om op het verharde deel te blijven rijden. En dat zijn dan mensen die dagelijks op de baan zijn, ik wil niet weten wat de rijkwaliteiten zijn van een gemiddelde Belg (allez, eigenlijk weet ik dat maar al te goed en daarom mijn bezorgdheid) en wat die dus allemaal voor toeren gaan uithalen op onze oprit. Hier liggen voorlopig losse kasseien voor de oprit om te vermijden dat nog iemand op onze oprit rijdt en binnenkort hopelijk een poort. Geen haar op m'n hoofd dat er aan denkt om evt. toekomstige laadpalen open te stellen voor iedereen. Maar als er sowieso al klanten staan, is het voor jullie geen aanpassing natuurlijk.
 
Ja, dat begrijp ik wel.

Nu, we wonen langs een baan met geen parkeermogelijkheid. Letterlijk iedereen hier heeft een eigen oprit.
Dus ik zou ook niet echt inzien waarom één van de buren bijvoorbeeld bij mij zou komen laden als die dat gewoon thuis op z'n eigen elektriciteit kan.

Wat me dus wel een mogelijkheid lijkt is dat iemand zoals ikzelf die vertegenwoordiger is, zich misrekend heeft of een wijziging in dagschema heeft en dringend eens een half uur moet bijladen om nog thuis te geraken of om die extra klant te doen. Of even een middagpauze neemt in z'n voertuig en intussen inplugt voor een uur.
In zo'n situaties is die persoon zeker welkom. Laadstation kan aan 22kW laden, dus iemand met pakweg een Tesla of E-tron die dit vermogen kan trekken zit op een half uur wel weer 50km verder als het erop aan komt. Kan me inbeelden dat in de winter dit wel zo kan uitdraaien bvb.

Nuja, laadstation is indien openbaar ook 200% fiscaal aftrekbaar dit jaar...

Aan de andere kant, op het sportplein 2km verder staan ook twee openbare stations en daar is dan tenminste een cafetaria bij.
 
Kent er iemand een goede firma om laadpalen te installeren op een woonerf?
We wonen zowat in een 'cirkeltje' met in het midden wat parkeerplaatsen. Er zouden wat graafwerken moeten gebeuren om van elke woning naar de parkeerplaatsen elektriciteit te leggen en bij diegene die wensen al een laadpaal te installeren.

Het zou dus gaan om graafwerken, wachtbuizen tot aan de woningen, voorbereidingen op parkeerplaatsen om paal te installeren, diegene die willen reeds paal laten installeren.

Als iemand goede referenties heeft (regio Gent) ... altijd welkom!
 
Kent er iemand een goede firma om laadpalen te installeren op een woonerf?
We wonen zowat in een 'cirkeltje' met in het midden wat parkeerplaatsen. Er zouden wat graafwerken moeten gebeuren om van elke woning naar de parkeerplaatsen elektriciteit te leggen en bij diegene die wensen al een laadpaal te installeren.

Het zou dus gaan om graafwerken, wachtbuizen tot aan de woningen, voorbereidingen op parkeerplaatsen om paal te installeren, diegene die willen reeds paal laten installeren.

Als iemand goede referenties heeft (regio Gent) ... altijd welkom!
Is de straat beheerd door de gemeente? Want dan mag je dat al niet zomaar doen.
 
Valt moeilijk te zeggen zonder te weten wat er moet gebeuren qua installatie.
Volgende wordt voorzien :
- Het aanpassen van de elektriciteitskast conform AREI
- Het plaatsen van de aansluitkabel
- Het plaatsen en aansluiten van de laadpaal
- Het configureren van de laadpaal
- AREI-keuring van de laadpaal
 
Volgende wordt voorzien :
- Het aanpassen van de elektriciteitskast conform AREI
- Het plaatsen van de aansluitkabel
- Het plaatsen en aansluiten van de laadpaal
- Het configureren van de laadpaal
- AREI-keuring van de laadpaal
En waar komt uw laadpaal? Gewoon aan de muur vlakbij de elektriciteitskast of moet er wat werk gebeuren om de kabels te leggen? Een zappi kost een kleine 1000 euro dus dan zou ik denken dat er toch wel wat werk nodig is voor de installatie ook?
 
Terug
Bovenaan