Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ik lees in andere topics dat veel mensen opteren voor een laadpaal met PHEV, maar waarom?
Je kan die toch perfect gewoon via stopcontact laden voor die paar kWh in een nacht?
Ik ga er ook 1 laten installeren om zo enkel bij overproductie van mijn zonnepanelen te kunnen laden als ik dat wil.
 
Ik lees in andere topics dat veel mensen opteren voor een laadpaal met PHEV, maar waarom?
Je kan die toch perfect gewoon via stopcontact laden voor die paar kWh in een nacht?
Als je een oprit hebt, maar geen garage is het veel handiger en netter met zo'n paal / box dan met je mobiele kabel. Bovendien is de laadsnelheid ook een stuk hoger bij een gemiddelde PHEV (16A i.p.v. 10A) en dat is vaak best handig. Niet iedereen rijdt alleen 's ochtends weg om 's avonds terug te komen en pas de de volgende ochtend terug weg te rijden. Ik kom vaak leeg thuis na een lange rit, maar moet dan nog weg achteraf. In dat scenario helpt elke extra Watt laadvermogen om meer kilometers elektrisch te kunnen afleggen.
 
Wat is de max dat je op een granny charge kunt trekken?

Ik zou enkel voor bepaalde "noodgevallen" thuis willen bijladen (maw, thuisgekomen van een klant met lege batterij en 's anderendaags een lange trip voor de boeg)

lukt dat zonder laadpaal? Zou wss zeker een 40kWh willen bijladen overnight.
 
Wat is de max dat je op een granny charge kunt trekken?

Ik zou enkel voor bepaalde "noodgevallen" thuis willen bijladen (maw, thuisgekomen van een klant met lege batterij en 's anderendaags een lange trip voor de boeg)

lukt dat zonder laadpaal? Zou wss zeker een 40kWh willen bijladen overnight.
Bij de mijne 10A voor een monofase, daarmee heb je ongeveer 2.3kW laadvermogen en dus 10km/u laadsnelheid of zo. Er zijn ook 3F granny chargers te koop die aan 3.8kW laden, maar dan moet je zo'n rode 380V aansluiting hebben.
 
Wat is de max dat je op een granny charge kunt trekken?

Ik zou enkel voor bepaalde "noodgevallen" thuis willen bijladen (maw, thuisgekomen van een klant met lege batterij en 's anderendaags een lange trip voor de boeg)

lukt dat zonder laadpaal? Zou wss zeker een 40kWh willen bijladen overnight.
Via een gewoon stopcontact:
P = U * I = 230 volt x 10 ampère = 2,3 kW = 2,3 kWh per uur = 27,6 kWh op een nacht van 12 uur (bv. 19u30 thuisgekomen en om 7u30 terug vertrekken).

Via een 1 fase laadpaal:
7,4 kW = 7,4 kWh per uur = 89 kWh op een nacht van 12 uur (bv. 19u30 thuisgekomen en om 7u30 terug vertrekken).

Via een 3 fase laadpaal:
11 kW = 11 kWh per uur = 132 kWh op een nacht van 12 uur (bv. 19u30 thuisgekomen en om 7u30 terug vertrekken).
 
Laatst bewerkt:
Bij de mijne 10A voor een monofase, daarmee heb je ongeveer 2.3kW laadvermogen en dus 10km/u laadsnelheid of zo. Er zijn ook 3F granny chargers te koop die aan 3.8kW laden, maar dan moet je zo'n rode 380V aansluiting hebben.

thx

dat wordt dus uitkijken naar een laadpaal.

Of een tussenstop bij Ionity op weg naar die klant als ik leeg ben.
 
Wat is de max dat je op een granny charge kunt trekken?

Ik zou enkel voor bepaalde "noodgevallen" thuis willen bijladen (maw, thuisgekomen van een klant met lege batterij en 's anderendaags een lange trip voor de boeg)

lukt dat zonder laadpaal? Zou wss zeker een 40kWh willen bijladen overnight.
Dat hangt van de granny charger en jouw stopcontact af.

In het slechtste geval is het een granny charger aan een gewoon 220V stopcontact, en dat laadt ongeveer aan 10A dacht ik. Dat is dan +-2,30kW (230V x 10A), dus om 40 kWh bij te laden moet ie dan al 17 uur aan het stopcontact hangen. Als ge hem om 7 uur 's avonds zou insteken en om 8 uur 's ochtends zou vertrekken hebt ge 13 uur geladen, en dat is ongeveer 30kWh. Nu ik erbij na denk moogt ge een tiental procent laadverliezen rekenen, dus blijft er nog een dikke 2kW over (bijna 19 uur voor 40kWh of zo'n 27kWh op dat voorbeeld van 13 uur).

Ik kan 2 kabels aan mijne granny charger hangen (of zelfs een 3e bijbestellen voor een 16A stopcontact): eentje voor een gewoon huisstopcontact (bovenstaande situatie), maar die heb ik nog nooit gebruikt. De andere kabel is voor een 3 fase stopcontact, en dat laadt gewoon aan 11kW (dik 4x zo snel dus). Maar lang niet alle granny chargers kunnen dat denk ik. En dan heb je nog een 3 fase stopcontact nodig ook.

Er bestaan ook industriële 220V stopcontacten overigens, die kunnen meer amperage aan. Maar ik weet niet hoeveel grannychargers daar adapters voor hebben.
 
Ik heb hier 3 fase. In de garage heb ik een aparte zekeringskast waar 3x40A binnenkomt.
 
Dan zou ik me niet te veel zorgen maken. Een granny charger is ook geen probleem als je die binnen kan laten liggen. Ik heb een oprit, geen garage, als ik daar een granny charger laat liggen is die hoogstwaarschijnlijk weg tegen de avond...
 
Ik heb hier 3 fase. In de garage heb ik een aparte zekeringskast waar 3x40A binnenkomt.
Dan kunt ge eens navragen of de granny charger die bij de auto komt 3 fasen aan kan. Als dat het geval is dan kunt ge kiezen tussen een stopcontact zetten (als ge dat al niet hebt) of een laadpaal.
 
Wat is de max dat je op een granny charge kunt trekken?

Ik zou enkel voor bepaalde "noodgevallen" thuis willen bijladen (maw, thuisgekomen van een klant met lege batterij en 's anderendaags een lange trip voor de boeg)

lukt dat zonder laadpaal? Zou wss zeker een 40kWh willen bijladen overnight.
Meestal 10A dus bij 230v een 2.3kW. Doe daar nog wat verliezen bij en je zal aan 2kW landen.
Yes thats 20 hours of charging...

Trouwens zie je de mijne veel thuis aan de granny hangen? Nee :p A measely 8-12km/h laad ik daarmee.
 
Dan zou ik me niet te veel zorgen maken. Een granny charger is ook geen probleem als je die binnen kan laten liggen. Ik heb een oprit, geen garage, als ik daar een granny charger laat liggen is die hoogstwaarschijnlijk weg tegen de avond...

Ik heb een garage op het eind van de oprit, en kan dus op een stopcontact binnen aansluiten.
 
Meestal 10A dus bij 230v een 2.3kW. Doe daar nog wat verliezen bij en je zal aan 2kW landen.
Yes thats 20 hours of charging...

Trouwens zie je de mijne veel thuis aan de granny hangen? Nee :p A measely 8-12km/h laad ik daarmee.

ik zie u wel nog mijne laadpaal aanslaan als ik er ni ben!
 
Wat is de max dat je op een granny charge kunt trekken?

Ik zou enkel voor bepaalde "noodgevallen" thuis willen bijladen (maw, thuisgekomen van een klant met lege batterij en 's anderendaags een lange trip voor de boeg)

lukt dat zonder laadpaal? Zou wss zeker een 40kWh willen bijladen overnight.
Ik heb heel lang mijn Tesla Model 3 met de mobiele lader geladen en dat was 13A en niet 10A. Zal misschien afhangen van de lader. Was ook wel een stopcontact op een aparte kring, dus zonder andere verbruikers. Op gewone werkdagen moest ik wel maar 30-35% bijladen.
 
Da kan he. Mijn laadkaart betaalt dan uw persoonlijk vooropgestelde energieprijs. Ge kunt er nog iets aan verdienen.

Maar dan moet ik hem openstellen voor het publiek en kan ik dus 's avonds thuiskomen met een vreemde EV op mijn oprit... :unsure:
 
Maar dan moet ik hem openstellen voor het publiek en kan ik dus 's avonds thuiskomen met een vreemde EV op mijn oprit... :unsure:
Is dat zo? Kan je die niet openstellen voor publiek maar toch bepaalde personen laten laden. Mijn maat zijn laadpaal werkte allezins met mijn kaart.

on a side note. Aan het rond punt heb je snellader van 50kW.
 
Iemand ervaring met een gesloten bebouwing en een EV?

Zullen de vraag nog aan HR voorleggen, maar dat wordt toch puzzelen. Kunnen evt. kabel via kelderraam naar buiten leiden en evt. werken met kabelgootje (tbd met gemeente), maar dan moet je natuurlijk wel nog voor uw deur kunnen parkeren. Al zal het dat zijn of laadpalen in de buurt gebruiken
 
Een "normaal" huishoudelijk stopcontact is niet bedoeld om lange tijd met 16 of 20A belast te worden. Welk type installeer je dan wel best als je een mobiele charger wilt aansluiten om een EV op te laden (bv. bij een vakantiehuisje)
 
Terug
Bovenaan