Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

En waar komt uw laadpaal? Gewoon aan de muur vlakbij de elektriciteitskast of moet er wat werk gebeuren om de kabels te leggen? Een zappi kost een kleine 1000 euro dus dan zou ik denken dat er toch wel wat werk nodig is voor de installatie ook?
Zal aan de buitenmuur komen, vlakbij de elektriciteitskast.
 
Aantal publieke laadpalen in Itegem - 0
Aantal publieker laadpalen in Hallaar - 0

Dichtsbijzijnde publieke laadpaal: 2,9 km (Heist Op Den Berg)

Laadpalen bij winkelketens?
Ja in Herenthout - Aldi en Delhaize: 5,2 km
Ja in WestMeerbeek / Hulshout - Albert Heyn : 10,5 km

Right - ze hebben hier nog veel werk voor de boeg.
 
Laatst bewerkt:
Aantal publieke laadpalen in Itegem - 0
Aantal publieker laadpalen in Hallaar - 0

Dichtsbijzijnde publieke laadpaal: 2,9 km (Heist Op Den Berg)

Laadpalen bij winkelketens?
Ja in Herenthout - Aldi en Delhaize: 5,2 km
Ja in WestMeerbeek / Hulshout - Albert Heyn : 10,5 km

Right - ze hebben hier nog veel werk voor de boeg.
Op Chargemap zie ik er wel 1 in Hallaar staan, maar misschien duidt die niet exact aan waar dat dorp ligt.
 
Op Chargemap zie ik er wel 1 in Hallaar staan, maar misschien duidt die niet exact aan waar dat dorp ligt.
Er staat er zogezegd ééntje in de langendijk in Hallaar rond nummer 8-10 als ik dit even opzoek.

Ik zal als ik tijd heb daar eens gaan kijken of die laadpaal toegankelijk is, want deze is mogelijks privé.
Die laadpaal zou hier staan -->

 
Laatst bewerkt:
Er staat er zogezegd ééntje in de langendijk in Hallaar rond nummer 8-10 als ik dit even opzoek.

Ik zal als ik tijd heb daar eens gaan kijken of die laadpaal toegankelijk is, want deze is mogelijks privé.
Die laadpaal zou hier staan -->

Die kans zit er wel dik in dan inderdaad.
 
Aantal publieke laadpalen in Itegem - 0
Aantal publieker laadpalen in Hallaar - 0

Dichtsbijzijnde publieke laadpaal: 2,9 km (Heist Op Den Berg)

Laadpalen bij winkelketens?
Ja in Herenthout - Aldi en Delhaize: 5,2 km
Ja in WestMeerbeek / Hulshout - Albert Heyn : 10,5 km

Right - ze hebben hier nog veel werk voor de boeg.
Veel geluk ermee zou ik zeggen.
 
Kan en wil iemand mij hier even op weg zetten?

Wij hebben vandaag 1 PHEV en 1 ICE wagen. Oprit voor 2 wagens en 1F aansluiting, oude meter die in het voorjaar vervangen zal worden door een slimme. De oprit is een 10-tal meter van de meterkast. We hebben geen PV installatie momenteel.

Ik laad de PHEV momenteel aan 10A met een granny charger, en ben toch meerdere keren per week 10-11kWH aan het laden als ik helemaal leeg thuis kom (ik kan meestal destination laden ook). Thuisladen is vandaag op het in- en uitladen van de kabel na goed te doen. De ICE is stilaan aan vervanging toe, dus grote kans dat dat op korte termijn ook een PHEV of al ineens een BEV wordt en dan heb ik niet meer genoeg vermogen om 2 wagens tegelijk te laden. Ik heb een app in mijn wagen, waarmee ik de laadkosten op de thuisaansluiting mee kan exporteren om door te factureren naar mijn BV.

Ik vermoed dat ik best een dubbel laadpunt zet op de oprit, en dat voorzie op 2 BEV's op termijn, liefst met integratie op de slimme meter zodat i.f.v. capaciteitstarief en later eventueel PV installatie wat intelligent kan laden. Ik heb wat home automation in gebruik, en wil daar eventueel wel verder mee (HomeAssistant) om conditioneel te laden. Laadkosten kunnen uitlezen, lijkt me wel nuttig voor moesten toekomstige wagens dat niet zo evident kunnen exporteren als ik vandaag kan.

Ik heb een BV waarmee ik eventueel fiscaal een-en-ander kan optimaliseren.

Welk vermogen is aan te raden, moet ik naar 3F gaan of is 1F houden te overwegen? Welke kabel moet ik laten trekken en welke merken / stations zijn slim genoeg enerzijds, maar toch betaalbaar?

Graag enkele pointers van zij die dit eerder gedaan hebben (en eventueel wat ze met wat ze nu weten, anders zouden doen).
 
Afhankelijk van hoeveel kilometers je doet op gemiddelde dagelijkse basis, voor beide auto's, zou ik overwegen om gewoon een dubbele of 2 aparte 1FA laadpaal te zetten.
Wel alle voorzieningen klaarleggen voor een 3FA kabel en misschien ook direct een laadpaal die 3FA aankan voor mocht het nodig zijn.

Bij ons ligt er 1FA maar alle bekabeling is voorzien op 3FA en de laadpaal zelf kan ook 3FA aan. Dus mocht ik willen overschakelen, moet ik maar in de zekeringkast aanpassingen doen en 2 extra kabeltjes in de laadpaal zelf verbinden (misschien had ik dat nu ook al kunnen doen, ze hangen nu los in de laadpaal).

Normaal laad je minstens 8u elke nacht, dus als je niet te veel van je batterij verbruikt hebt kan je aan een heel laag tempo laden. En heb je helemaal geen 3FA nodig.

Qua laadstations zou ik kijken naar welke compatibel zijn met smappee. Ik denk dat dat een goede graadmeter is. Al ken ik er ook niet zo veel van, ik heb gewoon een laadpaal gekregen van de werkgever met analoge klemmen om 'loadbalancing' te doen. Dus ik heb me er niet erg in verdiept.
 
Smappee is ook gewoon met ct klemmen hoor. Volgens mij is er nog geen laadpaal waarbij je een max vermogen van heel uw thuis installatie kan instellen om daarop de laadsnelheid aan te passen.
 
Smappee is ook gewoon met ct klemmen hoor. Volgens mij is er nog geen laadpaal waarbij je een max vermogen van heel uw thuis installatie kan instellen om daarop de laadsnelheid aan te passen.
Smappee kan je toch aansluiten op de digitale teller en van daaruit alles beheren?
 
Km's is voor 1 auto vaak 150- 250km/dag. Een paar dagen in de week, soms dagelijks. De andere doet sub 50km/dag in normale omstandigheden en zal heel soms ook eens 100km of zo doen, maar dat is dan te plannen...

Zo'n dubbele 1F laadpaal, is dat dan op 2 aparte kringen, en via 1 5-aderige kabel die dan later eventueel gerepurposed kan worden naar 1 3F?
De omschakeling naar slimme meter is gepland voor in het voorjaar, het is dus het moment om te beslissen of ik 1F dan wel 3F wil... Nu, onze huidige PHEV kan niet sneller laden dan mode 3 (3,7kW), dus alles hoger is tot er nieuwe wagens zijn overbodig...

Ik dacht dat er al palen waren die via de P1 poort van de meter werken?
Ik heb nu al wat spullen van HomeWizard en ben daar tevreden van, ik denk ik daar bij wil blijven.
 
Nee laadpaal gebruikt gewoon ct klemmen.

Ik zou ook niet weten waarom je perse zou willen dat de laadpaal de p1 poort gebruikt? Maakt toch niet uit hoe de laadpaal het verbruik meet.
Verbruikmeting met Ct-klemmen is wel een stuk minder nauwkeurig natuurlijk. Zeker naar slimme sturing toe, wil je toch graag eenzelfde basis gebruiken en daar zou de slimme meter een goed begin zijn...
 
Bij mij weigerde men resoluut om klemmen te gebruiken, het was digitale meter via P1 (die ik dus niet heb) of geen actieve load balancing en de laadpaal cappen op 10A. Het is dat laatste geworden.

In praktijk nog geen probleem omdat we -nog- geen 2 EV’s hebben, maar ik blijf het raar vinden.
 
1668371296898.png

Zag ik vandaag op Linkedin, ergens in Duitsland. Wel propere oplossing om langs straat te laden
 
Terug
Bovenaan