Gezonde levensstijl tijdens zwangerschap

poeperman

Well-known member
Deze post werd afgesplitst uit relaties en seksualiteit, waar het ging over roken tijdens de zwangerschap.

Haar andere kinderen hebben de volle lading gekregen.
Serieus? Fuck man, moest mijn vrouw dat gedaan hebben had ze meteen een echtscheiding aan haar broek, no questions asked.

Dan ben je niet alleen egoïstisch as fuck, maar ook gatachterlijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Roken tijdens de zwangerschap als je niet ongeletterd opgegroeid bent en dus niet beter weet is nu toch echt wel een rode vlag buiten categorie hoor.

Serieus? Fuck man, moest mijn vrouw dat gedaan hebben had ze meteen een echtscheiding aan haar broek, no questions asked.

Dan ben je niet alleen egoïstisch as fuck, maar ook gatachterlijk.
Inderdaad, een kind hoort het veiligst te zijn bij zijn/haar ouders, als je die nog niet kan vertrouwen is het triest gesteld.

Ik zou het niet moeten proberen (heb ook nog nooit gerookt), als ik al maar een glas met ijsblokjes op restaurant krijg springt mijn partner al om een glas zonder ijsblokjes 😅. Alles wat ik eet/bestel volgt hij strikt op, bij alles wat in de boodschappenkar komt wordt eerst grondig het etiket met de ingrediëntenlijst gecheckt. Sommigen verklaren ons zot, maar wij zijn verantwoordelijk voor wat dat kleintje binnenkrijgt en wij willen dat zij de beste kansen krijgt.

Inderdaad, een kind hoort het veiligst te zijn bij zijn/haar ouders, als je die nog niet kan vertrouwen is het triest gesteld.

Ik zou het niet moeten proberen (heb ook nog nooit gerookt), als ik al maar een glas met ijsblokjes op restaurant krijg springt mijn partner al om een glas zonder ijsblokjes 😅. Alles wat ik eet/bestel volgt hij strikt op, bij alles wat in de boodschappenkar komt wordt eerst grondig het etiket met de ingrediëntenlijst gecheckt. Sommigen verklaren ons zot, maar wij zijn verantwoordelijk voor wat dat kleintje binnenkrijgt en wij willen dat zij de beste kansen krijgt.

Jammer is voeding is zo omringd door dogma en overtuigingen. Meest vreselijke discussie om te voeren met ouders. Hoeveel gesprekken ik heb gehad rond welk water je moest gebruiken, zottekes.

Herkenbaar bij de oudste, compleet verdwenen (kleine overdrijving) bij de laatste.

Het ging goed tot de oudste naar school ging. Dan komen ze in contact met kinderen waarbij hun ouders dit niet zo streng bekijken. Waardoor deze bijvoorbeeld een koek meekrijgen uit de winkel bom om suiker en in een aantrekkelijk pakje. De onze wou onze zelfgemaakte gezonde koekjes niet meer hebben.

Roken tijdens de zwangerschap als je niet ongeletterd opgegroeid bent en dus niet beter weet is nu toch echt wel een rode vlag buiten categorie hoor.
Toch zullen zorgverleners u zeggen dat het niet in elke situaties goed is om cold turkey te stoppen. Stoppen met roken kan ook zeer stressvol zijn en ook dat is niet gezond bij een zwangerschap.

Ksnap het sentiment wel hé maar het is allemaal nogal hevig. Ook genoeg volk dat nog drinkt/rookt op moment van conceptie en de eerste paar weken (wegens niet geplande zwangerschap of plan om te stoppen pas als ze zwanger zijn-wat uiteraard niet direct geweten is) dus hoe zwart/wit wilt ge die veroordeling maken?
(En voor iemand persoonlijk wil worden: ik rook noch drink, al steek ik ongetwijfeld veel ongezond eten in mijn lichaam en dat van mijn kinderen)

@iamhollywood ik begrijp wel niet wat het probleem met ijsblokjes is

Toch zullen zorgverleners u zeggen dat het niet in elke situaties goed is om cold turkey te stoppen. Stoppen met roken kan ook zeer stressvol zijn en ook dat is niet gezond bij een zwangerschap.

Ksnap het sentiment wel hé maar het is allemaal nogal hevig. Ook genoeg volk dat nog drinkt/rookt op moment van conceptie en de eerste paar weken (wegens niet geplande zwangerschap of plan om te stoppen pas als ze zwanger zijn-wat uiteraard niet direct geweten is) dus hoe zwart/wit wilt ge die veroordeling maken?
(En voor iemand persoonlijk wil worden: ik rook noch drink, al steek ik ongetwijfeld veel ongezond eten in mijn lichaam en dat van mijn kinderen)

@iamhollywood ik begrijp wel niet wat het probleem met ijsblokjes is
Idealiter bouw je af met roken voor je voor kinderen gaat. Stress vormt geen probleem voor conceptie, moest stress een obstakel vormen zouden fertiliteitstrajecten een veel lager slagingspercentage kennen. Er bestaat niets stresserender tijdens conceptie dan een traject: dagelijkse onrust of er voldoende eicellen gaan groeien/ stress voor de pick-up of er voldoende rijpe eicellen gaan gevonden worden en of ze effectief succesvol gaan bevrucht zijn/ de stress voor de terugplaatsing is moordend, elke dag kan uw afspraak voor een terugplaatsing afgebeld worden als de embryo’s niet doorgroeien. Wij zijn de dag voor de terugplaatsing bewust op uitstap gegaan om ons proberen af te leiden, wij werden zot tussen ons vier muren. Tot een half uur voor onze afspraak bleef ik de geplande afspraken in mijn online patiëntenportaal refreshen om te kijken of mijn afspraak niet gecanceld was.
Je kan voor je stopt met anticonceptie al afbouwen met roken en werken aan alternatieven om stress op te vangen.

Roken heeft echt wel een bewezen negatieve impact op de foetus. In Nederland gaan zelf stemmen op om het te herkennen als kindermishandeling.
Die allereerste weken, als er nog geen verbinding met de navelstreng is, zal het risico misschien kleiner zijn (al blijft er wel een verhoogd risico op vroeg miskraam).
Ongezonde voeding valt imo niet onder even zware stempel als roken, het is imo veel minder schadelijk. Al zijn wij er ook wel bewust mee bezig. Alleen al het feit dat nu haar eicelvoorraad gevormd wordt vind ik persoonlijk, na al onze ellende, zo’n zware verantwoordelijkheid, ik wil haar de beste start geven.

Ijsblokjes kunnen een broeihaard aan bacteriën zijn als men in de horeca er nonchalant mee omspringt. Het potje borrelnootjes raak ik ook bewust niet aan.

Idealiter bouw je af met roken voor je voor kinderen gaat. Stress vormt geen probleem voor conceptie, moest stress een obstakel vormen zouden fertiliteitstrajecten een veel lager slagingspercentage kennen. Er bestaat niets stresserender tijdens conceptie dan een traject: dagelijkse onrust of er voldoende eicellen gaan groeien/ stress voor de pick-up of er voldoende rijpe eicellen gaan gevonden worden en of ze effectief succesvol gaan bevrucht zijn/ de stress voor de terugplaatsing is moordend, elke dag kan uw afspraak voor een terugplaatsing afgebeld worden als de embryo’s niet doorgroeien. Wij zijn de dag voor de terugplaatsing bewust op uitstap gegaan om ons proberen af te leiden, wij werden zot tussen ons vier muren. Tot een half uur voor onze afspraak bleef ik de geplande afspraken in mijn online patiëntenportaal refreshen om te kijken of mijn afspraak niet gecanceld was.
Je kan voor je stopt met anticonceptie al afbouwen met roken en werken aan alternatieven om stress op te vangen.

Roken heeft echt wel een bewezen negatieve impact op de foetus. In Nederland gaan zelf stemmen op om het te herkennen als kindermishandeling.
Die allereerste weken, als er nog geen verbinding met de navelstreng is, zal het risico misschien kleiner zijn (al blijft er wel een verhoogd risico op vroeg miskraam).
Ik heb nergens gezegd dat roken niet negatief is voor de foetus, net zoals eender welke hoeveelheid alcohol (moeilijk kwantificeerbaar want ge kunt daar geen onderzoeken op doen).

Daarnaast heeft stress juist een enorme impact op natuurlijk zwanger worden. (Uiteraard is een ivf traject stressvol is, dat is geen bewijs dat het geen impact heeft op uw mogelijkheid tot conceptie. Ivf bypassed net zoveel mogelijk wat door stress geimpacteerd kan zijn. En ik weet ook wat een ivf traject inhoudt). Maar mijn punt was dat stress een impact heeft op de zwangerschap en de ontwikkeling van uw kind, dat is ook gekend (vroeggeboorte, laag geboortegewicht tot zelfs gedragsproblemen en stemmingsstoornissen). Ze vergelijken het risico hier zelfs met het risico van roken :https://www.opgroeien.be/kennis/the...schap/angst-en-stress-tijdens-de-zwangerschap

En zoals reeds aangehaald, niet elke zwangerschap is gepland. Er is al zoveel druk op vrouwen om het allemaal perfect te doen. Ik ga echt niemand extra schuldgevoel opzadelen. De meeste mensen doen hun best en er is al véél meer waar rekening mee gehouden wordt tov toen wij in de buik zaten.

Laatst bewerkt:
Ik heb nergens gezegd dat roken niet negatief is voor de foetus, net zoals eender welke hoeveelheid alcohol (moeilijk kwantificeerbaar want ge kunt daar geen onderzoeken op doen).

Daarnaast heeft stress juist een enorme impact op natuurlijk zwanger worden. (Uiteraard is een ivf traject stressvol is, dat is geen bewijs dat het geen impact heeft op uw mogelijkheid tot conceptie. Ivf bypassed net zoveel mogelijk wat door stress geimpacteerd kan zijn. En ik weet ook wat een ivf traject inhoudt). Maar mijn punt was dat stress een impact heeft op de zwangerschap en de ontwikkeling van uw kind, dat is ook gekend (vroeggeboorte, laag geboortegewicht tot zelfs gedragsproblemen en stemmingsstoornissen). Ze vergelijken het risico hier zelfs met het risico van roken :https://www.opgroeien.be/kennis/the...schap/angst-en-stress-tijdens-de-zwangerschap

En zoals reeds aangehaald, niet elke zwangerschap is gepland. Er is al zoveel druk op vrouwen om het allemaal perfect te doen. Ik ga echt niemand extra schuldgevoel opzadelen. De meeste mensen doen hun best en er is al véél meer waar rekening mee gehouden wordt tov toen wij in de buik zaten.
Bij stress spreekt men eerder over vroeggeboorte/laaggewicht/gedragsstoornissen. Bij stress kan een gynaecoloog voor een stuk ingrijpen en maatregelen treffen: rust en psychische ondersteuning.
En dan is er ook een enorm verschil tussen stress om een sigaret en trauma’s/depressies/angststoornissen.

Dit is de waslijst van effecten van roken: https://www.gezondleven.be/projecten/rookvrije-start/risicos-roken-tijdens-zwangerschap

Ik zou weten wat kiezen :/.

In Nederland gaan zelf stemmen op om het te herkennen als kindermishandeling.
Pssst, zelfS.

Mijn partner is proberen stoppen met antidepressiva voor ze zwanger werd, maar ze kon het niet volhouden. (En geloof me, ze heeft het geprobeerd. Met wekenlange moodswings/onstopbare huilbuien/"ik wil er liever nu meteen aan"-momenten tot gevolg. ) Gezien het vrucheloos proberen was het volgens gynaecoloog beter om antidepressiva te blijven doornemen tijdens de zwangerschappen, wat ze ook deed. Mogelijks schadelijk voor onze kinderen, maar evengoed mogelijks schadelijk als mijn partner tijdens de zwangerschap volledig ontspoorde.
Achteraf gezien en tot nu toe hebben onze kinderen daar gelukkig niets aan overgehouden.

Onze poetsvrouw is proberen stoppen met roken toen ze zwanger was, maar ze kon het niet volhouden want ze verging van de stress.
Gelukkig ook daar een perfect normaal kind dat nu alle liefde krijgt dat het nodig heeft.
Wie zijn wij om dat te veroordelen als ze beweert dat ze het oprecht probeerde.

Over anderen oordelen is makkelijk als je zelf niet in iemand anders specifieke situatie verkeert.

Pssst, zelfS.

Mijn partner is proberen stoppen met antidepressiva voor ze zwanger werd, maar ze kon het niet volhouden. (En geloof me, ze heeft het geprobeerd. Met wekenlange moodswings/onstopbare huilbuien/"ik wil er liever nu meteen aan"-momenten tot gevolg. ) Gezien het vrucheloos proberen was het volgens gynaecoloog beter om antidepressiva te blijven doornemen tijdens de zwangerschappen, wat ze ook deed. Mogelijks schadelijk voor onze kinderen, maar evengoed mogelijks schadelijk als mijn partner tijdens de zwangerschap volledig ontspoorde.
Achteraf gezien en tot nu toe hebben onze kinderen daar gelukkig niets aan overgehouden.

Onze poetsvrouw is proberen stoppen met roken toen ze zwanger was, maar ze kon het niet volhouden want ze verging van de stress.
Gelukkig ook daar een perfect normaal kind dat nu alle liefde krijgt dat het nodig heeft.
Wie zijn wij om dat te veroordelen als ze beweert dat ze het oprecht probeerde.

Over anderen oordelen is makkelijk als je zelf niet in iemand anders specifieke situatie verkeert.
Heb je die waslijst aan risico’s gezien? Als je dat ok vindt kan je imo evengoed goedkeuren dat de moeder doorgaat met een drugs- en alcoholverslaving want afkicken veroorzaakt stress! Kom zeg :). Dan ben je niet klaar voor kinderen, een moeder hoort haar kind te beschermen, niet het van dag één opzadelen met een waslijst aan gezondheidsrisico’s. Het is niet omdat die baby nu normaal lijkt dat er op latere leeftijd geen problemen zich kunnen uiten. Willen we niet de beste kansen voor onze kinderen? :/

Dat van die antidepressiva kan ik inkomen. Maar heel eerlijk, is het verstandig om een kind op de wereld te zetten als je geen grip hebt op uw eigen leven? Als je suïcidale gedachten hebt? Een kind veroorzaakt sowieso extra veel stress en zet uw leven compleet op zijn kop. Ik vermoed dat je daar grondig over nagedacht hebt, dat is geen verwijt.

Op voeding zal ik niemand veroordelen, iedereen gaat daarin zover als ze willen. Roken, drugs en alcohol tijdens de zwangerschap vind ik onverantwoord.

Bij stress spreekt men eerder over vroeggeboorte/laaggewicht/gedragsstoornissen. Bij stress kan een gynaecoloog voor een stuk ingrijpen en maatregelen treffen: rust en psychische ondersteuning.
En dan is er ook een enorm verschil tussen stress om een sigaret en trauma’s/depressies/angststoornissen.

Dit is de waslijst van effecten van roken: https://www.gezondleven.be/projecten/rookvrije-start/risicos-roken-tijdens-zwangerschap

Ik zou weten wat kiezen :/.
Ge gaat mij toch echt eens moeten tonen waar ik zeg dat het a-okay is om te blijven roken als ge zwanger zijt. Ik zeg alleen dat dat een enorme druk kan zijn voor mensen en dat zorgverleners daarom ook niet in elke situatie zullen aanraden om cold turkey te stoppen. Alles wat minder is, is positief en de enige manier dat ge zo veel mogelijk mensen laat minderen is net om het situatie per situatie te gaan beoordelen en hulp aan te bieden. Die hulp aanbieden kunt ge ook alleen maar doen als er niet stigmatiserend gedaan wordt over vrouwen die niet netjes voor hun zwangerschap stoppen met roken.

Randopmerking: Ik weet dat de waslijst aan complicaties lang is maar zonder de originele kans erbij geeft dat eigenlijk ook geen goed beeld. Vind ik toch een beetje jammer van een voor de rest wel mooie site.

Stress is langs de andere kant wel iets dat veelal onder de radar blijft. Ik denk niet dt gynaecologen daar standaard naar polsen en dat is dan ook weer iets waar mensen vaak niet heel eerlijk over zijn (al dan niet tegen zichzelf).
Het zou al moeten opvallen aan de hand van een hogere bloeddruk maar zo rechtoe rechtaan is dat ook niet.
En stress omdat het u niet lukt te stoppen met roken en ge angst hebt dat ge uw kind opzadelt met een allerhande waslijst aan complicaties kan misschien ook wel traumatisch zijn.

Willen we niet de beste kansen voor onze kinderen? :/
Natuurlijk. Maar hoe ver ga je daarin met anderen te be-/veroordelen?

Leeftijd van de moeder heeft bijvoorbeeld ook een belangrijke invloed. Moeten we elke vrouw die pas op latere leeftijd kinderen krijgt dan ook met de vinger wijzen?

Dat van die antidepressiva kan ik inkomen. Maar heel eerlijk, is het verstandig om een kind op de wereld te zetten als je geen grip hebt op uw eigen leven? Als je suïcidale gedachten hebt? Een kind veroorzaakt sowieso extra veel stress en zet uw leven compleet op zijn kop. Ik vermoed dat je daar grondig over nagedacht hebt, dat is geen verwijt.
Die suïcidale gedachten en geen grip op het leven zijn er enkel zonder antidepressiva.
Idd over gepiekerd alsook over het genetisch risico van iets door te geven.
Ze zijn ondertussen 7 en 8, we proberen hen zo zorgeloos mogelijk te laten opgroeien en als er ooit tekenen zouden zijn van problemen dan krijgen ze meteen onze en medische begeleiding.

Nergens zijn, vermoed ik, de omstandigheden 100% optimaal.

Ik versta jouw uitgangspunt hé: roken/drinken/... zijn slecht voor het kind en worden best vermeden. 100% gelijk in.
In de mate van het mogelijke moet dit ook, maar als er oprecht alles voor geprobeerd wordt en het lukt niet dan moet je ook niet gaan veroordelen vind ik.

En zelfs als je alles goed doet, niet roken, geen alcohol, letten op wat je eet/drinkt, etc. Kan je nog pech hebben en op 30 weken bevallen.

Voor mij is roken en drinken echt not done. Mijn vrouw rookt sowieso gelukkig niet en drinken heeft, op een keer per ongeluk op onze trouw na, ook niks gedronken. Al de rest (zoals die anti-depressiva) is een afweging imo. In ons geval, met de gen-mutaties aan mijne kant, was het ook afwegingen maken. Wij hebben ook enorm hard (in Corona tijd zelfs) geprobeerd om via IVF de gen-mutaties niet door te geven, maar allemaal zonder resultaat. Uiteindelijk ervoor gekozen om te proberen gewoon zwanger te geraken en te hopen dat het een jongen wordt (mislukt) en ook vertrouwen te hebben in de wetenschap naar de toekomst toe. Zij mag op haar 18de zelf beslissen of ze ook onderzoek laat doen naar gen-mutaties en hopelijk heeft ze ze niet natuurlijk. Een kind krijgen is grotendeels loslaten en beseffen dat je niet alles in de hand gaat en kunt hebben.

Af en toe 1 glasje cava/wijn is niet aangetoond dat dat een negatief effect heeft op de foetus.

Je kan dat natuurlijk omdraaien (er is ook niet aangetoond dat het geen negatief effect heeft) dus zeker begrijpelijk dat je het risico niet wilt nemen. Maar om het dan heel zwaar te veroordelen bij anderen vind ik wel wat overdreven.

Zoiezo worden sommigen heel radicaal tijdens de (vooral de eerste dan) zwangerschap. Wat uiteraard hun goed recht is, je gaat een zwangere vrouw ook niet tegenspreken :p. Maar vanop een afstandje/achteraf na kind X lijkt het wel een beetje overdreven.

Ook heel cultuur gebonden. mijn vrouw reed altijd nog met de fiets naar het werk tot de dag van de geboorte. Bij de derde is ze naar het ziekenhuis gefietst voor haar geplande inleiding. En dat is voor haar familie uit het buitenland bijna zoiets als roken kwa risico's, terwijl dat hier nog wel normaal is (& zeker in Nederland). Bij haar familie stoppen zwangere vrouwen over het algemeen met werken in maand 3 en komen het huis dan niet meer uit buiten voor een kleine wandeling. Laat staan fietsen.

Komt altijd neer op wat de persoon in kwestie een 'onnodig risico' vind. Als je er 2 jaar over hebt gedaan om zwanger te worden ga je ook wat meer voorzichtig zijn dan als het altijd van de eerste keer raak is.

Laatst bewerkt:

Fair enough. Het ging me dan ook meer over de verwoordig: "ze is voor onze zoon gestopt maar de andere twee kregen de volle laag", dat lijkt me niet echt een van de situaties die jij schetst. Uiteindelijk is het het minst van twee kwaden kiezen als cold turkey wordt afgeraden, en dan wordt toch nog altijd geprobeerd om stelselmatig af te bouwen denk ik.

Ik wil niemand veroordelen die nog drinkt of rookt omdat ze niet weten dat ze zwanger zijn, maar ik vind persoonlijk wel dat als je probeert zwanger te geraken je die twee best al beperkt.

Nergens zijn, vermoed ik, de omstandigheden 100% optimaal.
Dit volg ik ook hoor. Niet drinken of roken zijn volgens mij de eenvoudigste zaken om zwart/wit over te zijn (met uitzonderingen zoals hierboven in acht genomen), maar ik denk dat het theoretisch optimum in bijna elk geval theoretisch blijft.

Heel veel zaken zijn ook niet zo eenvoudig te evalueren. Misschien hebben wij in onze familie een of andere aanleg tot autisme of verhoogd risico op bepaalde kankers ook, het lijkt me moeilijk dat mee te nemen in de beslissing voor kinderen. Enkele maanden terug kwam mijn vrouw erachter dat ze drager is van het gen voor sikkelcelanemie, en ze daardoor soms gewoon moe is zonder verdere reden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan