Gedrag op het veld, in de tribune en op sociale media

Kben daar toch niet mee eens , niet iedereen denkt daar allemaal zo ver over na , dwazen aap vertaal naar Engels fucking monkey . Het kan heus wel imo gewoon een dommigheid zijn van Vanzeir .
Misschien had Dante dan gewoon beter eens 2 seconden langer nagedacht?

Was jij het die oerwoud geluiden naar zwarte spelers ook vond kunnen?
Awel die mensen straffen we ook zwaar, dan mag het geen verschil maken of je nu op of langs het veld staat.

Al is het op het veld misschien nog erger omdat we daar beter van verwachten

Zijn er al precedenten van “omgekeerd” racisme? Ik vermoed dat dit ook wel voorvalt ?
Ik denk het wel maar een blanke is daar volgens mij minder gevoelig voor?
Stel dat ze mij uitmaken voor 'Witte' aap. Ik zou eens goed zuchten en mij dan gewoon omdraaien. En dat is het dan.

En ik begrijp ook wel dat dit veel gevoeliger ligt bij mensen met een andere huidskleur dan 'wit'. Dat is er gekomen door het 'verleden'.

Soms vind ik het wel vervelend. Zo had ik een paar jaar geleden een conversatie over mensen uit Zaïre met een collega (maar die collega komt zelf uit Zaïre). Ik heb toen even ongemakkelijk gezegd: Is het Ok als ik je volk 'zwarten' noem, want ik weet niet goed welke andere naam ik eraan moet geven? :unsure:

En hij lachte toen eens goed en zei: Ja natuurlijk dat is geen enkel probleem. Achteraf dacht ik: Ik kan ze ook gewoon Zaïrezen (of inderdaad Congolezen) noemen, maar op dat ogenblik wist ik het (even) niet goed te benoemen. Anyways hij wist dat ik geen racist ben en dat ik het goed bedoelde.

Laatst bewerkt:
Ik denk het wel maar een blanke is daar volgens mij minder gevoelig voor?
Stel dat ze mij uitmaken voor 'Witte' aap. Ik zou eens goed zuchten en mij dan gewoon omdraaien. En dat is het dan.

En ik begrijp ook wel dat dit veel gevoeliger ligt bij mensen met een andere huidskleur dan 'wit'. Dat is er gekomen door het 'verleden'.

Soms vind ik het wel vervelend. Zo had ik een paar jaar geleden een conversatie over mensen uit Zaïre met een collega (maar die collega komt zelf uit Zaïre). Ik heb toen even ongemakkelijk gezegd: Is het Ok als ik je volk 'zwarten' noem, want ik weet niet goed welke andere naam ik eraan moet geven? :unsure:

En hij lachte toen eens goed en zei: Ja natuurlijk dat is geen enkel probleem. Achteraf dacht ik: Ik kan ze ook gewoon Zaïrezen noemen, maar op dat ogenblik wist ik het niet goed te benoemen. Anyways hij wist dat ik geen racist ben en dat ik het goed bedoelde.
gewoon Congolezen ? [/SPOILER]

Misschien had Dante dan gewoon beter eens 2 seconden langer nagedacht?

Was jij het die oerwoud geluiden naar zwarte spelers ook vond kunnen?
Awel die mensen straffen we ook zwaar, dan mag het geen verschil maken of je nu op of langs het veld staat.

Al is het op het veld misschien nog erger omdat we daar beter van verwachten
Als dat nu om een eenmalige opmerking gaat van Vanzeir , ga ik toch eerder uit van dommigheid dan van echt racisme , zoals reeds gezegd is voetbal een enorm multiculturele sport , voor racisten lijkt mij daar weinig plaats . Dus ga ik uit van een eenmalige dommigheid . Moest het nu meermaals al gebeurt zijn dat hij zich racistisch uitlaat , dan heb je een ander verhaal . Maar dat is voor zover ik weet niet het geval .

wat gaat ge als Vlaming ook in't Engels staan schelden? Als ik kwaad ben en wat wil in't rond wil roepen, dan doe ik dat toch gewoon in't Nederlands zeker?!

wat gaat ge als Vlaming ook in't Engels staan schelden? Als ik kwaad ben en wat wil in't rond wil roepen, dan doe ik dat toch gewoon in't Nederlands zeker?!
Daar dacht ik ook meteen aan, kerel speel daar wat, 2 maand?, en gaat opeens racistische termen roepen int Engels. Dommer dan dom.

In de VS zijn teams wel verplicht voor nieuwe spelers uit het buitenland een sensitiviteits-cursus te geven... voor het seizoen.
Vanzeir is tijdens het seizoen toegekomen, en heeft die dus niet gekregen. Als hij veel geluk heeft houdt MLS daar nog wel rekening mee, anders mogen we al beginnen gokken welke club hem gaat aantrekken na het seizoen.

Een "sensitiviteits-cursus", echt?
Dus je moet zeggen welke scheldwoorden ze wel of niet mogen gebruiken, want je weet zelf niet dat zo'n zaken gevoelig liggen? In België en bij uitbreiding alle landen is/ligt/zou dat even gevoelig lijkt me.

Je moet hier ook niet iemand als hoerenzoon of mongool gaan uitmaken hé, en dat heeft niets met racisme te maken.

Kunnen voetballers dan echt niets zelf? Ze kunnen niet op hun eigen opwarmen (daar moet werkelijk altijd iemand bij staan om te zeggen wat ze moeten doen, like wtf? :laugh:) , niet op zichzelf bedenken wat wel en niet gevoelig ligt ...zijn die echt compleet weg van de wereld in één of andere alternatieve realiteit die toevallig ook soms in onze realiteit terecht komt?

Zijn er al precedenten van “omgekeerd” racisme? Ik vermoed dat dit ook wel voorvalt ?
Ik heb weet van 1 deftig geval in de NBA waar een zwarte speler een blanke uitschold voor 'bitch ass white boi'. Daar is 1 of 2 dagen een beetje over gepalaverd in de sporttalkshows aldaar, de zwarte speler heeft terloops vermeld dat ie daarna zelf racistisch is bejegend en dat is dan propertjes overgewaaid zonder schorsing nog niks. It is what it is.

Dante Vanzeir kent zijn straf: schorsing van zes matchen, boete en herstelprogramma na racisme-incident

Het complot kan ook alweer de vuilbak in.

In de VS zijn teams wel verplicht voor nieuwe spelers uit het buitenland een sensitiviteits-cursus te geven... voor het seizoen.
Vanzeir is tijdens het seizoen toegekomen, en heeft die dus niet gekregen. Als hij veel geluk heeft houdt MLS daar nog wel rekening mee, anders mogen we al beginnen gokken welke club hem gaat aantrekken na het seizoen.
Zie hierboven. Je hebt gelijk, die cursus komt er alsnog + een boete & een zware schorsing. Het is wel goed dat hij niet rond de pot gedraaid heeft, het incident meteen toegegeven heeft en excuses heeft aangeboden.

Hopelijk heeft hij zijn lesje geleerd, want ze lachen daar dus echt niet mee in de VS.

Een "sensitiviteits-cursus", echt?
Dus je moet zeggen welke scheldwoorden ze wel of niet mogen gebruiken, want je weet zelf niet dat zo'n zaken gevoelig liggen? In België en bij uitbreiding alle landen is/ligt/zou dat even gevoelig lijkt me.

Je moet hier ook niet iemand als hoerenzoon of mongool gaan uitmaken hé, en dat heeft niets met racisme te maken.

Kunnen voetballers dan echt niets zelf? Ze kunnen niet op hun eigen opwarmen (daar moet werkelijk altijd iemand bij staan om te zeggen wat ze moeten doen, like wtf? :laugh:) , niet op zichzelf bedenken wat wel en niet gevoelig ligt ...zijn die echt compleet weg van de wereld in één of andere alternatieve realiteit die toevallig ook soms in onze realiteit terecht komt?

Dat heeft niets te maken met voetballers. Is iets typisch US. Is vooral om zich als ploeg/league/bedrijf te kunnen indekken. Je zou anders als spelers geld kunnen claimen.

Als je bij een Amerikaans bedrijf werkt krijg je elke 3 maand wel paar van zo'n soort curssussen

Ik werk voor een bedrijf dat in Amerikaanse handen is en kan dit beamen. Voor alles dekken ze zich in.

Eén van Vanzeir zijn beste vrienden is Genk-supporter en had al direkt na het incident aangegeven dat het dus ging over het roepen van "fucking monkey" naar de blanke scheidsrechter. Ook die speler van de Earthquakes gaf aan dat het ging over een "racistisch beladen" term die niet in zijn richting geroepen werd. En blijkbaar zou dit al tijdens de rust besproken zijn geweest.

Dat dit dan het gevolg is, is wel typisch Amerikaans uiteraard.

Terug
Bovenaan