Gedrag op het veld, in de tribune en op sociale media

Mijn zoontje (7 jaar) heeft nu al een paar keer gevraagd om eens een voetbalmatch live bij te wonen, maar dit soort zaken (en de verhalen van @Dr. Sheldon Cooper) weerhouden mij er toch serieus van.
Ik ga nu al 2 jaar op rij geregeld met de zoon van 9 naar OH Leuven. Nog nooit zo'n dingen gezien daar, gelukkig. Zitten ook veel ouders met kinderen rondom ons. (vak 126 of 125)
Er wordt wel eens wat marginaal geroepen, dat wel. En dan vraagt hij wel altijd waarom mensen zo'n dingen roepen :D

Ik ga nu al 2 jaar op rij geregeld met de zoon van 9 naar OH Leuven. Nog nooit zo'n dingen gezien daar, gelukkig. Zitten ook veel ouders met kinderen rondom ons. (vak 126 of 125)
Er wordt wel eens wat marginaal geroepen, dat wel. En dan vraagt hij wel altijd waarom mensen zo'n dingen roepen :D
Toen ik nog in Leuven woonde sprong half mijn vak recht toen Club Brugge scoorde :unsure:
Maar daar gebeurde idd niks. Gelukkig

Ik zou nooit naast een uitvak willen zitten, dat zijn dan veelal degenen die elke week gaan. Verplichte busreis met de nodige drank en wie weet andere zaken. Vaak nog kans op Bengaals vuur of bommetjes.

Ja, dat waren tickets die we gewonnen hadden, maar voor gesponsorde tickets waren die plaatsen toch niet ideaal :')

Mijn zoontje (7 jaar) heeft nu al een paar keer gevraagd om eens een voetbalmatch live bij te wonen, maar dit soort zaken (en de verhalen van @Dr. Sheldon Cooper) weerhouden mij er toch serieus van.
Met mijn kinderen ( 4 en 7) ga ik enkel naar thuiswedstrijden van Westerlo zien. Daar gaat dat allemaal heel rustig in de familie tribune. Staan ook springkastelen voor de kleinste. En het is niet zo druk om naartoe te wandelen. Maar ze meepakken naar bijvoorbeeld Genk of Anderlecht zal ik momenteel zeker nog niet doen

Ik kan ook Duitsland aanraden als je een rustige voetbalnamiddag wilt in mooie stadions met beschaafde supporters
Er gebeurd in Duitsland meer qua pyro en problemen (zeker vanaf de 2. Bundesliga) dan hier.
Een groot verschil is wel hoe men er mee omgaat en over rapporteerd in de media.

Er zijn daar meer duidelijke vakken waarvan men weet daar is het van dat, en de modale supporter blijft daar ook wijselijk uit.
Die hebben ook een grote zelfregulering, mede doordat de groeperingen/harde kern daar enorm veel te zeggen hebben.
Als buitenstaander of gewone supporter ga je daar ook niet inkomen.
De clubs houden ook bewust die vakken voor die supporters en proberen ze niet zoals in bv Engeland meer en meer en hier om te bouwen tot familievak.

Heb zelf in Duitsland wel sympathie voor Dynamo Dresden. De K-Block zorgt wekelijks wel voor 1 of andere show. Enkele weken terug massaal het veld over om uitvak aan te vallen nadat die van een gewone supporter een vlag hadden gestolen. Match lag zo'n 20 minuten stil.
En op verplaatsing zijn ze vaak al helemaal losgelaten, idem met bv Hansa Rostock (die 2 zijn nu ook wel de extremen daar)

Staat los wel van het voorbeeld van die idioot op Club gisteren.
Die zal er 1 dezer aanhangen overigens ;)

Er gebeurd in Duitsland meer qua pyro en problemen (zeker vanaf de 2. Bundesliga) dan hier.
Een groot verschil is wel hoe men er mee omgaat en over rapporteerd in de media.

Er zijn daar meer duidelijke vakken waarvan men weet daar is het van dat, en de modale supporter blijft daar ook wijselijk uit.
Die hebben ook een grote zelfregulering, mede doordat de groeperingen/harde kern daar enorm veel te zeggen hebben.
Als buitenstaander of gewone supporter ga je daar ook niet inkomen.
De clubs houden ook bewust die vakken voor die supporters en proberen ze niet zoals in bv Engeland meer en meer en hier om te bouwen tot familievak.

Heb zelf in Duitsland wel sympathie voor Dynamo Dresden. De K-Block zorgt wekelijks wel voor 1 of andere show. Enkele weken terug massaal het veld over om uitvak aan te vallen nadat die van een gewone supporter een vlag hadden gestolen. Match lag zo'n 20 minuten stil.
En op verplaatsing zijn ze vaak al helemaal losgelaten, idem met bv Hansa Rostock (die 2 zijn nu ook wel de extremen daar)

Staat los wel van het voorbeeld van die idioot op Club gisteren.
Die zal er 1 dezer aanhangen overigens ;)
Ik heb ervaring met Gladbach, Leverkusen, Schalke en Hertha Berlin en nergens iets meegemaakt van issues, supporters lopen door elkaar, iedereen is vriendelijk tegen elkaar en helpt je als je een vraag hebt.

Je hebt daar idd enkele cult clubs maar dat is geen representatie voor de 95% van de Duitse clubs

Spanje is veel beschaafder, daar kan je zelfs met een truitje van de uitploeg rondlopen of in de thuisvakken gaan zitten dacht ik.

Ik zou nooit naast een uitvak willen zitten, dat zijn dan veelal degenen die elke week gaan. Verplichte busreis met de nodige drank en wie weet andere zaken. Vaak nog kans op Bengaals vuur of bommetjes.
Absoluut. Wij proberen ieder jaar een keer naar een thuismatch te gaan in Barcelona. Tegen Betis zaten de Betis-fans gewoon tussen ons. Godverdomme 3-4 verloren in eigen huis, maar na de match gaven wij en andere Barca-fans gewoon een hand aan de Betis-fans.

Nu goed. Ik denk dat Real-fans het ook niet moeten riskeren om in Barcelona-vakken te gaan zitten, maar dat is natuurlijk nog wat anders qua vijandigheid.

Absoluut. Wij proberen ieder jaar een keer naar een thuismatch te gaan in Barcelona. Tegen Betis zaten de Betis-fans gewoon tussen ons. Godverdomme 3-4 verloren in eigen huis, maar na de match gaven wij en andere Barca-fans gewoon een hand aan de Betis-fans.

Nu goed. Ik denk dat Real-fans het ook niet moeten riskeren om in Barcelona-vakken te gaan zitten, maar dat is natuurlijk nog wat anders qua vijandigheid.
En nog nagekaart aan de staantafeltjes in de catacomben of gewoon pintje gaan drinken in een lokale tapasbar?

Ik heb ervaring met Gladbach, Leverkusen, Schalke en Hertha Berlin en nergens iets meegemaakt van issues, supporters lopen door elkaar, iedereen is vriendelijk tegen elkaar en helpt je als je een vraag hebt.

Je hebt daar idd enkele cult clubs maar dat is geen representatie voor de 95% van de Duitse clubs
op matchdag is het rond het stadion algemeen idd veel gemoedelijker. 100% gelijk in.
mede door de zelfregulering.
De discipline en respect is er ook groter in die groepen.

Maar men maakt daar ook wel in de pers en co geen nationale ramp van eens een spreekkoor, pyro,.... hier is het vaak meteen een nationale hetse van zelfverklaarde moraalridders (vooral de commentatoren en analysten) om zo van een mus een olifant te maken.

Voetbal is natuurlijk iets van alle lagen van de bevolking, en dat is uiteraard mooi, omdat mensen die elkaar nog van haar of pluimen kennen mekaar in de armen springen om te vieren, en die waarschijnlijk in de "normale sociale ladder" elkaar nooit zouden tegen komen, laat staan spreken met elkaar ... en daar zit dan natuurlijk ook een stuk marginaliteit bij helaas.

Hoe meer supporters, hoe meer kans ook nog eens dat er zo'n pipo's bij zitten. Neem dan ook nog eens bij dat de (oudere) harde kern veel "ex" skinheads enzo bevat, dan krijg je dergelijke vertoningen helaas.

Ondertussen heeft Club al een persbericht uitgestuurd en is die kerel geïdentificeerd. Is het enige wat je volgens mij kan doen, actief gaan opsporen via camerabeelden en zwaar straffen. Nu nog hetzelfde met die snotventjes met hun maskers.

Voetbal is natuurlijk iets van alle lagen van de bevolking, en dat is uiteraard mooi, omdat mensen die elkaar nog van haar of pluimen kennen mekaar in de armen springen om te vieren, en die waarschijnlijk in de "normale sociale ladder" elkaar nooit zouden tegen komen, laat staan spreken met elkaar ... en daar zit dan natuurlijk ook een stuk marginaliteit bij helaas.

Hoe meer supporters, hoe meer kans ook nog eens dat er zo'n pipo's bij zitten. Neem dan ook nog eens bij dat de (oudere) harde kern veel "ex" skinheads enzo bevat, dan krijg je dergelijke vertoningen helaas.

Ondertussen heeft Club al een persbericht uitgestuurd en is die kerel geïdentificeerd. Is het enige wat je volgens mij kan doen, actief gaan opsporen via camerabeelden en zwaar straffen. Nu nog hetzelfde met die snotventjes met hun maskers.
Dat persbericht voelt ook wel een beetje hol aan gezien het feit dat FN13 gewoon is mogen terugkomen na hun Nazigroeten.

Die zijn gewoon zelf gestopt en daarna teruggekomen, ze hebben ook een stadionverbod gehad. Als club kan je toch niet meer doen, ik denk dat er in andere clubs meer straffeloosheid is op dit moment.

Zoals eerder deze week al gezegd: met mijn 4-jarige dochter naar de bekerfinale gegaan, in het vak van de bhoys.
Ook al 2 keer meegenomen in onze tribune est. Nooit problemen hoor. Misschien dat dat anders is bij ons dan bij andere teams (ik kan niet vergelijken) maar heel content dat ik dat kan doen.

Dat persbericht voelt ook wel een beetje hol aan gezien het feit dat FN13 gewoon is mogen terugkomen na hun Nazigroeten.
Wat moet je dan doen volgens jou?

NF13 mogen wat mij betreft direct terug weg hoor (die ultrasfeer kan ik niet af), maar je kan natuurlijk niet gewoon gans die groep straffen op zich, allé ik ga er (mss naïef) van uit dat de meeste van hen die toen "gevonden werden" nog steeds een SV hebben?

Zeker als je de individuen er letterlijk kan uithalen. Kan je dan niet, dan moet je misschien "dreigen" met collectievere straffen, ook al snij ik dan in mijn eigen vel (omdat ik dan zelf niet zou mogen gaan als normale supporter) maar ik vrees soms dat dat de enige manier is om die onnozelaars er uit te krijgen en door supporters zelf gewoon quasi zelf buiten te zetten.
Het is dat of ultra goeie camera's met gezichtsherkenning, vingerafdrukken etc met torenhoge boetes ... en dan gaat iedereen (al dan niet terecht) klagen over privacy sjah, begin er maar aan hé dan.

Een statement van Bart Verhaeghe zelf ofzo, kan me niet inbeelden dat die daar zo blij van wordt. Wou die nie te lang geleden nog verkopen? Liefst met een impeccable goed imago denk ik dan.

Zijn toch dit seizoen (Playoffs alleen al) weer een paar beelden opgedoken dat Brugge supporters en bestuurders niet blij moet maken.

Maar ik heb dus nog geen straffe veroordeling gehoord van hem persoonlijk, enkel algemene statements van de club. Persoonlijke commentaar heb ik nog niet gehoord. Ik heb er ook niet naar gezocht in de pers ofzo moet ik er wel bij vertellen. Als dat er is, zeer goed.

Misschien als zo'n oproep er komt dat er dan meer mensen zich inhouden. Topclub onwaardig deze zaken.

Wat moet je dan doen volgens jou?
Ze waren al geweerd, dus gewoon niet laten terugkomen? Of tenminste niet onder die naam, want die historiek gaan ze nu blijven meedragen natuurlijk. Samen met het feit dat ze het laten terugkeren van die supportersgroep (ook al zitten de personen van die groep er niet meer bij, maar dat weten we nu niet) gewoon een fout signaal geeft imo.

Met die skins (boneheads eigenlijk) heb je wel op vlak van dergelijke idiotie net minder problemen.
Ken ze genoeg vanop optredens en ook via voetbal. We staan politiek recht tegen over elkaar maar nooit gedoe, ze ergeren zich zelf aan de mensen die dergelijke groeten brengen, pyro zijn ze ook geen fan van, en aan deel van die jonge garde ook niet (zeker niet nadat er een paar iemand van de oude east side in elkaar gestampt hebben)

Die kerel van zondag was al direct indentificieerd, en mist nu sowieso de rest van het seizoen en zal nog boekske krijgen van IBZ binnen de 6 maanden met serieuze boete en SV

Terug
Bovenaan