Gedrag op het veld, in de tribune en op sociale media

Of een klein beetje accountability en verantwoordelijkheid voor je eigen daden?
Ik heb het gevoel dat een voetbalveld voor velen een soort van internationale wateren is... Alles moet daar mogen en kunnen, zonder je iets moeten aantrekken van de gevolgen.
Tot op zeker hoogte wil ik zelfs volgen (alcohol om 15u smiddags, wat tegenstanders liggen jennen etc.) maar voor velen is die grens echt gewoon helemaal weg. Zaken die je nooit zou doen "in het openbaar" zijn schering en inslag in een stadion. En daar wordt idd quasi niks aan gedaan.

Er zullen er zeker zijn die buiten het voetbal ook gewoon geen grenzen kennen maar dat lijkt me precies toch de minderheid te zijn. Ken genoeg gasten met een normaal gezin, goeie job,... die die paar uur transformeren in een zwijn.

Voor Vanzeir denk ik dat het Rode Duivel avontuur er gewoon alweer opzit. Het is niet dat hij in die zin "onmisbaar" is dat iemand hem zal riskeren op te roepen terwijl de helft van het team niet blank is.
Ik vind dat wel heel straf... Die jongen wordt 1x betrapt om iets dom te zeggen in het meest gevoelige land ter wereld en de invulling wordt voor hem gedaan. Zelfs zijn carrière bij de nationale ploeg mag in de vuilbak...

Sorry maar hij was voorlopig gewoon ongelukkig met een domme uitspraak, hij heeft geen Hitlergroet in minuut 88 gedaan.

Volwassen mensen geven het voordeel van de twijfel, laten een gesprek toe en geven dan een tweede kans.

Ik vind dat wel heel straf... Die jongen wordt 1x betrapt om iets dom te zeggen in het meest gevoelige land ter wereld en de invulling wordt voor hem gedaan. Zelfs zijn carrière bij de nationale ploeg mag in de vuilbak...

Sorry maar hij was voorlopig gewoon ongelukkig met een domme uitspraak, hij heeft geen Hitlergroet in minuut 88 gedaan.

Volwassen mensen geven het voordeel van de twijfel, laten een gesprek toe en geven dan een tweede kans.
Ik geloof ook in mensen tweede kansen geven. Maar op dit moment is Vanzeir geen onmisbare waarde, en ikzelf zou in die positie niet riskeren om Lukaku tegen mij op te zetten als ik zou werken bij de bond of Tedesco was.

Vanzeir heeft ook een voorbeeldsfunctie, hij zou beter moeten weten dan controverse te gaan opzoeken in de VS. Is nochtans opgegroeid in een multiculturele omgeving, dat is bij mij bijvoorbeeld minder het geval.

In de VS protesteert zijn club al tegen zijn aanwezigheid bij de club.

Laten we anders even vergeten dat hij op het terrein al een vuistslag heeft uitgedeeld aan een collega.

Dus die 2e kans had hij al. Als ge het dan nog eens verkloot.

Ik heb het gevoel dat een voetbalveld voor velen een soort van internationale wateren is... Alles moet daar mogen en kunnen, zonder je iets moeten aantrekken van de gevolgen.

Ik ging het ook net zeggen. Waarom zien we zullen wangedrag niet bij schaken, tennis, turnen, zelfs wielrennen, ..

Ligt het aan het publiek wat voetbal aantrekt?

Maar je weet er het fijne niet van?

Ik vind het trouwens net supercool. Hier kun je je dat niet voorstellen, daar schrik ik er echt niet van. De spelers worden op hun verantwoordelijkheden gewezen. Waarom moét je mensen kunnen uitschelden op het plein? Wat is daar zo mooi aan? En zeker dan met racistische termen (al dan niet zo bedoeld).
Moet dat kunnen, niet per sé. Maar als ge al dik 10 jaar in Europa sjot kan ik me inbeelden dat die andere instelling in de VS niet direct doordringt, en dat dat er dus wat in blijft plakken. En dan is 't snel gebeurd, want een speler in Europa die al eens graag zijne mond opentrekt denkt daarbij gewoon niet meer na volgens mij.
Ik zou ook liever hebben dat er geen komedie meer wordt gespeeld, de ref niet wordt belaagd bij elke ingreep die hij doet en dat supportersgroepen gewoon door elkaar in een tribune kunnen zitten, maar dat zit er jammergenoeg niet in. It's part of the game, en ook meteen de verklaring waarom ik steeds meer een degout krijg van voetbal.
Racisme is sowieso not done natuurlijk, maar ik blijf het jammer vinden dat hiervan nu blijkbaar een voorbeeldcase gemaakt wordt en dat (in de NBA weliswaar) een zwarte speler die hetzelfde doet, zeer bewust en specifiek naar een blanke speler gericht, er zonder schorsing vanaf komt. Dan is wat Vanzeir heeft gekregen al heel fors.

Ik ging het ook net zeggen. Waarom zien we zullen wangedrag niet bij schaken, tennis, turnen, zelfs wielrennen, ..

Ligt het aan het publiek wat voetbal aantrekt?
In veldrijden heb ik toch ook al ferme marginaliteit gezien, al ligt dat wel gewoon aan het feit dat dit dingen georganiseerd worden als een Vlaamse kermis waar gewoon hopen dronkaards op afkomen.

Voetbal lijkt mij vooral gewoon dieper te zitten bij sommigen, waardoor de uitkomst van een match belangrijker wordt en supporters hun verstand minder en minder gaan gebruiken. De verheerlijking van hooliganisme helpt natuurlijk ook niet.

Verbiedt alcohol in de tribunes en het zal al héél wat minder zijn.
Het is echt niet van die wat, 3 of 4 pinten dat mensen drinken tijdens een wedstrijd in het stadion dat ge zat wordt of dergelijke dingen doet hé.

Velen komen enerzijds al redelijk beschonken aan voor de wedstrijd, anderzijds staan veel van die hooligans gewoon stijf van de coke.

Alcohol in de stadions verbieden gaat daar echt geen vod aan veranderen.

Daarnaast, dat er nog gewoon veel mensen zijn die echt geen graten in bepaald taalgebruik zien heb ik vandaag nog gemerkt. Op een netwerkevent, een dame van een jaar of 60, nochtans geen domme trees, begon plots over "negers" te spreken. Toen ik zei dat je dat vandaag niet meer zo kan noemen, begon ze een hele litanie af te steken dat zij "die mag noemen zoals ik wil" en dat we allemaal op Vlaams Belang moeten stemmen bij de volgende verkiezingen... :sarcastic:

Calimero Lukaku moet uiteraard ook weer zijn mening geven.

Kan hij dan iets anders zeggen dan dit? Hij is HET Europese boegbeeld van anti-racisme.
Hij kan dan moeilijk zeggen dat hij tevreden is met "Vanzeir" zijn acties he.

Liever een maatschappij die zo reageert op racisme, dan een maatschappij die vindt dat spelers niet moeten klagen wanneer ze wekelijks racistisch bejegend worden, denk ik dan.

Liever een maatschappij die zo reageert op racisme, dan een maatschappij die vindt dat spelers niet moeten klagen wanneer ze wekelijks racistisch bejegend worden, denk ik dan.
Maar bij racisme hoort ook wel een intentie, die hier totaal niet bewezen is?

Ik heb liever een maatschappij, waar je pas veroordeeld wordt als iets bewezen is én waar racisme aangepakt wordt zodra het zich toont.

Je kan resoluut tegen racisme zijn, elk woord met die connotatie bestraffen én tegelijk Vanzeir het voordeel van de twijfel geven. Het woord kan fout zijn, de uitspreker kan het niet met die intentie bedoeld hebben.

Laatst bewerkt:
Maar bij racisme hoort ook wel een intentie, die hier totaal niet bewezen is?

Ik heb liever een maatschappij, waar je pas veroordeeld wordt als iets bewezen is én waar racisme aangepakt wordt zodra het zich toont.

Je kan resoluut tegen racisme zijn, elke woord met die connotatie bestraffen én tegelijk Vanzeir het voordeel van de twijfel geven. Het woord kan fout zijn, de uitspreker kan het niet met die intentie bedoeld hebben.
Volg ik ook wel.
Stupid monkey tegen een blanke ref of tegen een tegenspeler van zwart Afrikaanse origine is wel een verschil.

Terug
Bovenaan