Folk

Fusetea

Member
Er leek zo te zien nog geen folk topic, dus bij deze.

Net Current 93 aan het ontdekken.
Heb ik ontdekt dankzij deze prachtige cover van één van mijn nieuwe favoriete nummers:

Het origineel, laat mij nooit meer los:

Ik kan eigenlijk niet zeggen welke van de twee ik het beste vind. Beide versies vullen elkaar aan imo, al vind ik het origineel sowieso wel veel "magischer" klinken.

Dit Current 93-album ben ik nu aan het ontdekken:

(EDIT: ik zie dat de Nederlandstalige Wiki wel "folk" zegt, maar de Engelse dan weer "experimental". :unsure: Blijkbaar zijn ze van meerdere markten thuis, maar ik wil mij hier natuurlijk op de folkalbums focussen.)

Ze doen mij ook denken aan deze oudgedienden (die ik als jarenlange fan nog heb overwegen als AOTW), en wat mij betreft echt meer aandacht verdienen hier.
Dit nummer heeft een lekker donker sfeertje en staat sowieso in mijn top 5 van beste Strawbs nummers:

Dit heeft dan een wat meer psychedelische vibe, een beetje zoals early Pink Floyd misschien:
 
Er is stiekem al een neofolkthread die in 2021 is gestart, waar Current 93 zeker onder valt. Er is wel wat verschil tussen traditionele folk en neofolk, dat zijn oorsprong vind in post-punkmuziekstromen.

Deze collab tussen de magistrale King Dude en Chelsea Wolfe vind ik sterk:


Als het om meer traditionele folk gaat, dan graag Luke Kelly:


Of good ol' Irish rebel music:

 
Hier ook maar eens posten - ook al weet ik bijna zeker dat dit hier niet zal aanslaan en voor sommigen te gedateerd zal klinken -, ik kan het maar proberen:
de Nederlandse CCC Inc.

Volgens de ene bron bluegrass, volgens de andere bron dan weer folk & blues. Waarschijnlijk gewoon een mengeling van dat alles. :unsure:
Een paar jaar geleden naar beginnen luisteren en sinds gisteren draai ik ze weer.

Zeker geen bekenden in België, en de de kans dát je ze zou kennen is sowieso zo goed als onbestaande als je Doe Maar niet goed kent ...en/of geen boomer bent. (Mijn stiefmoeder kent ze namelijk.) :unsure:
Ernst Jansz van Doe Maar maakte namelijk deel uit van CCC Inc een jaar of tien daarvóór. Deze muziek klinkt dan ook compleet anders en heeft totaal niets met die eerste, veel bekendere band te maken.

Ik vind CCC Inc gezellige muziek om sporadisch te draaien, zeker in deze periode van het jaar en met dit weer.
Hun debuutalbum is tot nog toe het enige album dat bij mij aanslaat.
De allereerste keer dat ik het hoorde vond ik er zelf weinig aan, maar na nog een aantal keer luisteren had ik het toch te pakken voor een aantal nummers.

De harmonische zang, de verschillende instrumenten - waarvan sommige in geen enkele andere band zitten waar ik naar luister, het melancholieke én tegelijk vleugje humor. Je waant je zo op een aflegen boederij in een prachtig, stil dorp.

O wacht, op zo'n plek woonden die mannen toen.


Een paar voorbeelden:

Mondharmonica's heb ik sowieso een grote zwak voor:

De intro klinkt misschien melig, maar het refrein vind ik wel erg mooi klinken:
(Fun fact: de slappe lach op het einde was niet geënsceneerd.)

Mijn favoriete track - het zal je waarschijnlijk niet verbazen omdat er een mystieke vibe in zit. Het is volgens mij ook het meest "serieuze" nummer op de plaat:

Dit is blijkbaar een vaak gecoverd nummer, had ik voordien geen idee van. Dankzij CCC dus leren kennen. Zeer leuke en lange intro met weer veel mondharmonica:
 
Terug
Bovenaan