Financiële onafhankelijkheid

Je kan ook sociaal werk doen bvb, voedselbedeling of meer aanwezig worden in de lokale VZW, voetbalvereniging, theatervennootschap, etc etc. Als je echt moet gaan werken om voldoening te halen uit je leven, is het leven toch maar triestig.
Meeste jobs die goed betalen zijn complexe jobs in een vakgebied waar niet iedereen in kan werken. Da's vaak werk dat op een of andere manier uitdagend is en waar je je in kan ontwikkelen. Dat vervangen door een paar uur per week in een vzw simpel vrijwilligerswerk te gaan doen gaat iemand die genoeg carrière heeft kunnen maken om te rentenieren geen voldoening geven.

Wat is uiteindelijk de rol van werk? Geld verdienen ja, maar evengoed een sociaal netwerk (ik haal veel energie uit omgaan met collega's), jezelf ontplooien/ontwikkelen in een vakgebied, jezelf een plaats geven in de maatschappij... Werk, en welk werk je doet, vervult ook een sociale functie in de brede zin van het woord.
 
Even deze topic een schop geven.

Kan wel wat advies gebruiken omdat ik op korte termijn wil gaan ‘rentenieren’ maar mijn financien wel zo veilig mogelijk wil spreiden.

Ik ga alle getallen onderstaand wat afromen, maar wil de setting meegeven.

Woning afbetaald. (Woon hier graag en zit hier de komende 30~40 jaar prima)

3 opbrengsteigendommen die elk 800€ binnenbrengen. (Zit nog deels lening op, maar aan 1% dus wil ik zo behouden)
bruto dus 2400€/maand.

250K zou ik wil steken in standaard aandelen. Maar wel zogenaamde dividend aristocrats. ( de bedoeling ik dat ik van deze dividenden ga leven) 3% return = 625€/maand

250K in een ETF, ? Hier heb ik geen ervaring mee, verkoop ik dan ook gewoon jaarlijk een klein deeltje om ook hier die 3% ’Leefgeld’ te hebben. = 625€/maand

200K spaargeld. Omdat ik een echte belg ben. En dit aanhou om aan 1% op een rekening te zetten. (Ook verspreid over 3 banken) =166€/maand.

Voor de rest zou ik 2 dagen in de week nog werken. Maar wel een job zonder echte verantwoordelijkheid.
2x 10 uur vrachtwagenchauffeur en klaar. 1000€/netto ? (Weet ook niet of ik dit op lange termijn blijf doen)

Partner werkt halftijds. We zijn midden 30.

Is dit een veilige spreiding, of mis ik kansen? Of laat ik beter alles beheren door een grootbank?

Een paar vraagjes:

- staan al deze liquide middelen momenteel op de (termijn) rekening of heb je reeds een deel effectief geïnvesteerd in aandelen, fondsen, trackers?
- indien (een deel) van deze middelen afkomstig zijn uit schenking/erfenis - was daarvan een deel actief belegd of beheerd?
- stel dat je 500 (250+250)K in aandelen zou investeren EN je hebt nog geen ervaring met beleggen - kan je omgaan met een verlies van 50%
 
- stel dat je 500 (250+250)K in aandelen zou investeren EN je hebt nog geen ervaring met beleggen - kan je omgaan met een verlies van 50%
Ik snap waar je naartoe wil, maar wel te nuanceren. Als de S&P500 met 50% daalt, gaan zowat alle andere plekken om u geld te hebben steken ook slecht zijn.
 
Het kan een erfenis zijn. Ik ken iemand die 1 miljoen euro geërfd heeft, maar moet het wel doen zonder zijn moeder dus zeker geen cadeau... Je moet het ook kunnen vind ik, al jouw vrienden werken overdag en jij zit daar met al jouw geld :D

Er zijn genoeg Lotto winnaars die 10 jaar later niets meer hebben. Maar de persoon hier is zeer goed bezig op dat vlak. Werken geeft een gevoel van voldoening, zodra dat wegvalt wordt het leven wat doelloos. Zowel voor de werkloze als diegene die 1 miljoen euro op zijn rekening heeft staan. Opstaan en niet weten wat je moet doen, is ook iets :p

Of je moet andere mensen leren kennen die overdag tijd hebben om te golfen ofzo :p
Denk je dat in het verkeerde topic zit hoor :D. Ik heb meer als genoeg om mezelf constant bezig te houden, maar ik ken ook genoeg mensen die hen al snel zouden vervelen :p.
 
Meeste jobs die goed betalen zijn complexe jobs in een vakgebied waar niet iedereen in kan werken. Da's vaak werk dat op een of andere manier uitdagend is en waar je je in kan ontwikkelen. Dat vervangen door een paar uur per week in een vzw simpel vrijwilligerswerk te gaan doen gaat iemand die genoeg carrière heeft kunnen maken om te rentenieren geen voldoening geven.

Wat is uiteindelijk de rol van werk? Geld verdienen ja, maar evengoed een sociaal netwerk (ik haal veel energie uit omgaan met collega's), jezelf ontplooien/ontwikkelen in een vakgebied, jezelf een plaats geven in de maatschappij... Werk, en welk werk je doet, vervult ook een sociale functie in de brede zin van het woord.
"Als je echt moet gaan werken om voldoening te halen uit je leven, is het leven toch maar triestig."

Kan je dan echt niks anders bedenken om je tijd zinvoller en leuker in te vullen dan te werken? Ik doe mijn werk ook heel graag, maar een sociaal netwerk heb je (hopelijk) toch ook buiten het werk en het is niet omdat je vervroegd stopt met werken dat je helemaal niets meer kan doen he.

Zoals al zo vaak aangehaald in dit topic gaat het vooral over de vrijheid die je hebt om te doen wat je wilt. Je kan ook zelf iets opstarten, daar haal je veel meer voldoening uit dan winst op te brengen voor iemand anders zijn bedrijf en dan kan je je evengoed verder verdiepen in je vakgebied.

Dat, gecombineerd met veel meer vrije tijd voor mijn gezin en eigen hobby's is voor mij toch heel wat leuker dan het "gewone" leven hoor.
 
Als je echt moet gaan werken om voldoening te halen uit je leven, is het leven toch maar triestig.
Buffett, Musk, Balcaen, Coucke, 90% van de top 100 rijksten (niet-erfgenamen) ter wereld ... zijn triestigaards? :smile:

Als je je werk passioneel graag en goed doet, is het niet meer 'werken'.
Niet toevallig zorgt dat ook dikwijls voor de beste resultaten, want je steekt er meer tijd en toewijding in dan uw concurrenten die 'naar het werk gaan'.

Vandaar dat velen gewoon doorgaan met wat ze bezig waren, ook al staat er ondertussen x miljoen of miljard op de rekening.

Het tegenovergestelde van zielig, als je het mij vraagt :smile:
 
Laatst bewerkt:
Buffett, Musk, Balcaen, Coucke, 90% van de top 100 rijksten (niet-erfgenamen) ter wereld ... zijn triestigaards? :smile:

Als je je werk passioneel graag en goed doet, is het niet meer 'werken'.
Niet toevallig zorgt dat ook dikwijls voor de beste resultaten, want je steekt er meer tijd en toewijding in dan uw concurrenten die 'naar het werk gaan'.

Wilto zegt wel *moet* gaan werken :p.
 
Het grote verschil is wel dat een indexfonds zoals de S&P500 een veel hogere kans heeft om die verliezen nog goed te maken in de toekomst dan een individueel aandeel. In echt slechte tijden gaan aandelen al sneller naar -70/-90% en recupereren ze zelfs nooit.
 
"Als je echt moet gaan werken om voldoening te halen uit je leven, is het leven toch maar triestig."

Kan je dan echt niks anders bedenken om je tijd zinvoller en leuker in te vullen dan te werken? Ik doe mijn werk ook heel graag, maar een sociaal netwerk heb je (hopelijk) toch ook buiten het werk en het is niet omdat je vervroegd stopt met werken dat je helemaal niets meer kan doen he.

Zoals al zo vaak aangehaald in dit topic gaat het vooral over de vrijheid die je hebt om te doen wat je wilt. Je kan ook zelf iets opstarten, daar haal je veel meer voldoening uit dan winst op te brengen voor iemand anders zijn bedrijf en dan kan je je evengoed verder verdiepen in je vakgebied.

Dat, gecombineerd met veel meer vrije tijd voor mijn gezin en eigen hobby's is voor mij toch heel wat leuker dan het "gewone" leven hoor.
Ik denk dat er veel mensen zijn die, ondanks het feit dat ze klagen over hun job, depressief zouden zijn zonder die job: niet zozeer het verlies aan inkomsten maar het gebrek van een bezigheid te hebben.
 
Het eerste wat mensen vragen is: “wat doe je in het dagelijkse leven”.

Uw job is toch wel een groot deel van uw identiteit vind ik.
Kan goed geloven dat veel mensen daar wel waarde aan hechten.
 
Een paar vraagjes:

- staan al deze liquide middelen momenteel op de (termijn) rekening of heb je reeds een deel effectief geïnvesteerd in aandelen, fondsen, trackers?
- indien (een deel) van deze middelen afkomstig zijn uit schenking/erfenis - was daarvan een deel actief belegd of beheerd?
- stel dat je 500 (250+250)K in aandelen zou investeren EN je hebt nog geen ervaring met beleggen - kan je omgaan met een verlies van 50%

Middelen worden nu liquide gemaakt komen uit bedrijf.

vastgoed heb ik al.
Geen erfenis, als die er over 20~30 jaar aankomt zit ik royaal gebeiteld.

50% van mijn vermogen is zelf opgebouwd, 50% gekregen. (Bedrijf mee groot gemaakt)

Ik heb al ervaring met beleggen. Maar om zomaar alles op een index te investeren is ook wat ver van mijn bed.


Om de top te bereiken heb ik werkdagen van 14 uur gedaan, die levensfase ben ik echt wel voorbij.
Wat mijn omgeving denkt over mijn daginvulling kan mij gestolen worden.

Wil ook een boek gaan schrijven, maar dit zou ik ook niet in eigen naam publiceren. ( je laat toch wat in je hersenspinsels kijken)
Ga ook gewoon de voetjes op de grond houden, momenteel is vrije tijd of een echte hobby mij al 15 jaar onbekend.
 
Ik denk dat er veel mensen zijn die, ondanks het feit dat ze klagen over hun job, depressief zouden zijn zonder die job: niet zozeer het verlies aan inkomsten maar het gebrek van een bezigheid te hebben.
Waarom is er dan zoveel tegenstand als er wordt gesproken over het afschaffen van het brugpensioen of het verhogen van de pensioen leeftijd. Ik denk dat de meeste mensen echt wel uitkijken naar een leven na het werk.
 
Waarom is er dan zoveel tegenstand als er wordt gesproken over het afschaffen van het brugpensioen of het verhogen van de pensioen leeftijd. Ik denk dat de meeste mensen echt wel uitkijken naar een leven na het werk.
Omdat het gras altijd groener is aan de overkant. Je wilt de mensen geen eten geven die op pensioen gaan en in een zwart gat vallen.
En misschien ook omdat de work life balance niet goed is. Veel mensen die hard werken, jobs met 20 vakantiedagen per jaar en zich naar het einde sleuren.

Een tijdje geleden was er zo een interview op de radio, ik weet niet meer of het nu met Stijn Baert was of één van zijn collega. Over hoe werken vaak als een noodzakelijk kwaad gezien wordt. Hoe je maandagochtend moet haten, en hoe je op woensdagmiddag al moet uitkijken naar het weekend. Op de radio zijn ze daar ook erg goed in, mensen op maandag opbellen en dan vragen hoe hard ze er tegenop kijken om aan hun werkweek te beginnen. Het is not done om te zeggen dat je wel zin hebt om aan de slag te gaan.
 
Waarom is er dan zoveel tegenstand als er wordt gesproken over het afschaffen van het brugpensioen of het verhogen van de pensioen leeftijd. Ik denk dat de meeste mensen echt wel uitkijken naar een leven na het werk.
Uitkijken wellicht wel, hebben ook al een zekere leeftijd, zijn geen 40ers...en als het dan effectief zover is....
Lees 'Bouvard en Pecuchet,' een aanrader, geschreven in de 19de eeuw. 2 klerken krijgen een erfenis en denken: eindelijk verlost van te werken. Ze beginnen enthousiast met van alles en nog wat (wetenschap,liefde,natuur,techniek,...). Echter op het einde vh verhaal beginnen ze terug te werken als klerk.
 
Waarom is er dan zoveel tegenstand als er wordt gesproken over het afschaffen van het brugpensioen of het verhogen van de pensioen leeftijd. Ik denk dat de meeste mensen echt wel uitkijken naar een leven na het werk.
Dat zijn dan ook meestal niet de mensen die het 'probleem' hebben dat ze vroegtijdig kunnen stoppen met werken wegens zwaar financieel succes.
Het gaat dus niet over hen :)
 
Meeste jobs die goed betalen zijn complexe jobs in een vakgebied waar niet iedereen in kan werken. Da's vaak werk dat op een of andere manier uitdagend is en waar je je in kan ontwikkelen. Dat vervangen door een paar uur per week in een vzw simpel vrijwilligerswerk te gaan doen gaat iemand die genoeg carrière heeft kunnen maken om te rentenieren geen voldoening geven.

Wat is uiteindelijk de rol van werk? Geld verdienen ja, maar evengoed een sociaal netwerk (ik haal veel energie uit omgaan met collega's), jezelf ontplooien/ontwikkelen in een vakgebied, jezelf een plaats geven in de maatschappij... Werk, en welk werk je doet, vervult ook een sociale functie in de brede zin van het woord.

middle management?
 
Ga ook gewoon de voetjes op de grond houden, momenteel is vrije tijd of een echte hobby mij al 15 jaar onbekend.
Ik heb 1 vraag: wil je effectief van het ene uiterste (geen tijd voor hobby's) recht naar het andere uiterste (niet of bijna niet werken), of wil je gewoon een gezonde work-life balance met ruimte voor hobby's?

Ik stel deze vraag omdat ik zelf merk dat ik wel enkele hobby's en interesses heb waar ik mijn vrije tijd mee vul, maar waar ik me niet godganse dagen mee zie bezig zijn. Ik denk dat voor weinigen uitsluitend 'vrije tijd' of tijd besteden aan hobby's echt voldoening geeft. Enkel vrije tijd hebben lijkt me afstompend en niet gelukkigmakend te zijn.

Een boek schrijven, zoals jij zou doen, heb ik op dit forum ook al eens geopperd als ideaal tijdverdrijf voor iemand die FIRE is of de Euro Millions gewonnen heeft.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan