Financiële onafhankelijkheid

Tot uw beschikking: https://livingafi.com/post-fire-relationship-disconnect/

Een samenvatting van het volledige verhaal, mijn insziens een must read voor iedereen die echt wil fire'en: https://livingafi.com/2021/03/17/the-2021-early-retirement-update/
Dat verhaal is dan ook een schoolvoorbeeld van wat ik ngv-fire zou noemen, of kortweg s-fire :rolleyes: (Niet goed voorbereid en dus stupid)

Als een relatiebreuk of een medisch probleem je financieel al in de problemen brengt, weet je op voorhand dat je potentieel slechts tijdelijk fire bent.
 
Hier is het eerder omgekeerd. Als 1 van de 2 vertrekt, heeft niemand van ons 2 financiële problemen. Dat zorgt ervoor dat in gevallen van strubbelingen de ander wat meer zijn best doet. Er is geen enkel vangnet of "stickiness" in de relatie. Hang het te lang te erg uit en de ander is weg...
 
Hier is het eerder omgekeerd. Als 1 van de 2 vertrekt, heeft niemand van ons 2 financiële problemen. Dat zorgt ervoor dat in gevallen van strubbelingen de ander wat meer zijn best doet.
Net niet toch? Want je gaat er niet op achteruit als je uit elkaar gaat zeg je zelf. Dus geen financiële motivatie om het net wèl te doen slagen.
 
Net niet toch? Want je gaat er niet op achteruit als je uit elkaar gaat zeg je zelf. Dus geen financiële motivatie om het net wèl te doen slagen.
Moeite doen is niet hetzelfde als doen slagen. Ik kan ook 20y in een relatie zitten waar je niet meer met elkaar spreekt en geen moeite doet. Want ze kan toch niet weg door het huis.

Ik ken koppels waar de vrouw letterlijk zegt "Ja, ik ben 15kg verdikt, maar ik ben van straat he, waar gaat hij naartoe gaan " of venten die elke zondag zat op de voetbal liggen want "ze gaat niet weglopen, miserie voor de kinders als alleenstaande moeder"...
 
Moeite doen is niet hetzelfde als doen slagen. Ik kan ook 20y in een relatie zitten waar je niet meer met elkaar spreekt en geen moeite doet. Want ze kan toch niet weg door het huis.

Ik ken koppels waar de vrouw letterlijk zegt "Ja, ik ben 15kg verdikt, maar ik ben van straat he, waar gaat hij naartoe gaan " of venten die elke zondag zat op de voetbal liggen want "ze gaat niet weglopen, miserie voor de kinders als alleenstaande moeder"...
En nog steeds lees ik geen enkele reden om net meer moeite te doen om het wèl te doen slagen... 🤔
 
En nog steeds lees ik geen enkele reden om net meer moeite te doen om het wèl te doen slagen... 🤔
Meer moeite doen omdat jullie financieel totaal niet afhankelijk zijn van mekaar. Ik begrijp eigenlijk wel wat hij bedoelt? De ene of de andere kan 'ok fuck it dan niet' zeggen zonder zichzelf daarmee in de financiële problemen te brengen. Dus als jullie dat van mekaar weten is het misschien een motivatie om wat meer moeite te doen in een ruzie ofzo.

Alle dat is toch de redenering denk ik.
 
Meer moeite doen omdat jullie financieel totaal niet afhankelijk zijn van mekaar. Ik begrijp eigenlijk wel wat hij bedoelt? De ene of de andere kan 'ok fuck it dan niet' zeggen zonder zichzelf daarmee in de financiële problemen te brengen. Dus als jullie dat van mekaar weten is het misschien een motivatie om wat meer moeite te doen in een ruzie ofzo.

Alle dat is toch de redenering denk ik.
"Ik ga meer moeite doen want ik heb niets te verliezen" is een redenering waar ik dus niets van snap. 🤷🏼
 
Want als je wel iets te verliezen hebt, moet je minder moeite doen? Again, ik snap niets van die redenering.
Ok, ik trek het hier in het extreme he, maar kijk:

Vrouw is rijk
Man is arm

Vrouw en man hebben ruzie, vrouw beseft stiekem misschien wel dat ze niet helemaal in haar recht is, maar ach, hij kan toch niet zonder mij, dus ik geef niet af.

Vrouw is rijk
Man is rijk

Vrouw en man hebben ruzie, vrouw beseft stiekem misschien wel dat ze niet helemaal in haar recht is, misschien moet ik mijn ongelijk maar toegeven, seffes bolt hij het nog af.

Alleja het is een belachelijk voorbeeld he, maar dat is dus denk ik wat @cege bedoelde.
 
Ok, ik trek het hier in het extreme he, maar kijk:

Vrouw is rijk
Man is arm

Vrouw en man hebben ruzie, vrouw beseft stiekem misschien wel dat ze niet helemaal in haar recht is, maar ach, hij kan toch niet zonder mij, dus ik geef niet af.

Vrouw is rijk
Man is rijk

Vrouw en man hebben ruzie, vrouw beseft stiekem misschien wel dat ze niet helemaal in haar recht is, misschien moet ik mijn ongelijk maar toegeven, seffes bolt hij het nog af.

Alleja het is een belachelijk voorbeeld he, maar dat is dus denk ik wat @cege bedoelde.
Als ik niets te verliezen heb, ga ik net niet sneller toegeven want als hij het afbolt kwetst het mij enkel op emotioneel vlak, niet op financieel vlak. 🤷🏼
 
Als ik niets te verliezen heb, ga ik net niet sneller toegeven want als hij het afbolt kwetst het mij enkel op emotioneel vlak, niet op financieel vlak. 🤷🏼
Ja goed, maar jij doet nu alsof je totaal niet begrijpt wat hij wil bedoelen en dat vind ik een beetje flauw. Ik zeg ook niet dat ik akkoord ben met heel dat statement maar ik kan het ergens nog volgen.
 
Ja goed, maar jij doet nu alsof je totaal niet begrijpt wat hij wil bedoelen en dat vind ik een beetje flauw. Ik zeg ook niet dat ik akkoord ben met heel dat statement maar ik kan het ergens nog volgen.
Maar ik begrijp die "logica" ook echt niet. 🤷🏼
 
Maar ik begrijp die "logica" ook echt niet. 🤷🏼
Toen in de jaren 50 de man kostwinner was en de vrouw huisvrouw waren er amper scheidingen.
Nu dat de vrouw financieel onafhankelijker is zijn er meer scheidingen.

Echt nog nooit van gehoord? kom kom
 
Ja... Vast... Logica is toch dat je meer moeite gaat doen als je meer te verliezen hebt.
Om daar zelfs een geslacht bij te halen is al helemaal absurd.
Om mijn reply ook nog eens serieus te gaan nemen is nog absurder :-/

Het was om te lachen, ik dacht dat dat duidelijk was..

Je bekijkt het telkens vanuit het verkeerde standpunt.. zie Event zijn reply. Het is de man in dat voorbeeld dat dus meer moeite moet doen vanaf nu, doordat de vrouw financieel onafhankelijk is.
 
Toen in de jaren 50 de man kostwinner was en de vrouw huisvrouw waren er amper scheidingen.
Nu dat de vrouw financieel onafhankelijker is zijn er meer scheidingen.

Echt nog nooit van gehoord? kom kom
En wat hij net zegt is dat je dus MEER moeite doet wanneer je financieel niet te verliezen hebt..je bevestigt net mijn punt, niet het zijne.
 
  • Unsure
Waarderingen: Musk
En wat hij net zegt is dat je dus MEER moeite doet wanneer je financieel niet te verliezen hebt..je bevestigt net mijn punt, niet het zijne.
Omdat er op financieel vlak niks te verliezen is(geen financieel leverage), compenseert men dat op andere zaken. Dat was ook het punt van mijn post.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Again: da's een logica die ik niet volg. 🤷🏼

"De ander MOET niet bij me blijven om financiële redenen, ik heb de ander ook niet nodig om financiële redenen dus ik ga meer moeite doen (me op emotioneel vlak meer uit mijn comfortzone halen) want... We hebben beide minder te verliezen zonder elkaar? 🤷🏼
 
Terug
Bovenaan