Financiële onafhankelijkheid

Voor mij mag het van het ene naar het andere uiterste gaan.

Vandaag (zaterdag) vertrokken om 06.00 en terug thuis om 18.00 en met plezier gewerkt.

Maar ik heb het moeilijk met samen werken met anderen, ik leg de lat enorm hoog en verwacht te veel.
dat geeft wrevel aan alle kanten, zowel bij mijzelf als de mensen die ik aanstuur.

Wil echt van die verantwoordelijkheid af, eigenlijk is dit de easy way out.

Wat niet wegneemt dat ik naast 2 dagen werk, mogelijk ook nog een of ander project doe waar ik 3 dagen 12 uur per dag mee bezig ben.
Of tijdens een complete winter mijn dag vul met laat opstaan, een omelet bakken en wat uit de venster kijken en mijmeren over al de rest die in de file staat,
 
Gewoon in cash de huurgelden innen, vermits dat laatste de eerste 1000 jaar niet wordt afgeschaft. Zo rentenieren in combinatie met wat rondrijden om huur te ontvangen :ROFLMAO:
1) Huurcontracten worden nu al verplicht geregistreerd (op straffe van niet-geldigheid van opzegtermijnen). Men weet dus in de praktijk al vaak hoeveel je krijgt.
2) Cash is met een aan zekerheid grenzenden waarschijnlijkheid binnen een jaar of 20 afgeschaft voor dergelijke bedragen. Had je 20 jaar geleden gezegd dat we zo weinig cash gingen gebruiken en dat je in de meeste banken geen geld meer kan krijgen, gingen veel mensen je niet geloven. Het gaat rap en zal enkel nog sneller gaan.

chart-1.png


 
Het eerste wat mensen vragen is: “wat doe je in het dagelijkse leven”.

Uw job is toch wel een groot deel van uw identiteit vind ik.
Kan goed geloven dat veel mensen daar wel waarde aan hechten.
Misschien omdat mensen geen tijd hebben om andere dingen te doen? Ik zou bvb aan auto's sleutelen, maar als hobby, niet als job.
 
Misschien omdat mensen geen tijd hebben om andere dingen te doen? Ik zou bvb aan auto's sleutelen, maar als hobby, niet als job.
Idd en mijn sporten die ik beoefen wat intenser gaan beoefenen.
Als ik rond zou komen zonder te moeten werken, kan ik mij echt niet inbeelden dat ik nog zou 'werken' (sleutelen aan een auto kan je als werken beschouwen, maar dat zou in dit geval bij mij onder hobby vallen).
Maar mijn vrije tijd zou wel vaak veel geld kosten, dus voor FIRE te zijn zou ik eigenlijk meer moeten verdienen dan ik nu verdien :D
Anders zou ik toch maar gaan werken voor die zotte kosten te kunnen doen.
 
Uitkijken wellicht wel, hebben ook al een zekere leeftijd, zijn geen 40ers...en als het dan effectief zover is....
Lees 'Bouvard en Pecuchet,' een aanrader, geschreven in de 19de eeuw. 2 klerken krijgen een erfenis en denken: eindelijk verlost van te werken. Ze beginnen enthousiast met van alles en nog wat (wetenschap,liefde,natuur,techniek,...). Echter op het einde vh verhaal beginnen ze terug te werken als klerk.
Ja er zijn altijd uitzonderingen die niet weten wat met hun leven aan te vangen eens ze niet meer moeten werken en dan maar uit pure miserie een job zoeken.

Maar als we het over 30’ers of 40’ers hebben dat is dat juist de categorie die meestal nog met nog jongere kinderen zitten, die nog fysiek in orde zijn om te sporten, te reizen, die nog een verbouwing gepland hebben of allerhande andere hobbys doen die een gepensioneerde niet meer aankan. Meestal de leeftijdscategorie dat liever 25 uren in dag zou willen hebben.
Stort een paar miljoen op die hun bankrekening en ik zie die niet de volgende dag smorgens vroeg vrolijk in de file gaan staan.
 
Ja er zijn altijd uitzonderingen die niet weten wat met hun leven aan te vangen eens ze niet meer moeten werken en dan maar uit pure miserie een job zoeken.

Maar als we het over 30’ers of 40’ers hebben dat is dat juist de categorie die meestal nog met nog jongere kinderen zitten, die nog fysiek in orde zijn om te sporten, te reizen, die nog een verbouwing gepland hebben of allerhande andere hobbys doen die een gepensioneerde niet meer aankan. Meestal de leeftijdscategorie dat liever 25 uren in dag zou willen hebben.
Stort een paar miljoen op die hun bankrekening en ik zie die niet de volgende dag smorgens vroeg vrolijk in de file gaan staan.
Net die categorie dus wiens partner waarschijnlijk ook nog wil/moet gaan werken en de kinderen die schoolplichtig zijn. Tof dat je de wereld rond kan gaan reizen. Zij het dan zonder gezin natuurlijk... Of je moet al ècht de partner hebben die volledig op dezelfde lijn zit. Om mee dezelfde avonturen te willen beleven en de kinderen ofwel te "dumpen", ofwel mee te nemen en zelf de nodige scholing te geven zodat ze voor de middenjury kunnen slagen...
Lijkt me vooral heel utopisch van jou.
 
Net die categorie dus wiens partner waarschijnlijk ook nog wil/moet gaan werken en de kinderen die schoolplichtig zijn. Tof dat je de wereld rond kan gaan reizen. Zij het dan zonder gezin natuurlijk... Of je moet al ècht de partner hebben die volledig op dezelfde lijn zit. Om mee dezelfde avonturen te willen beleven en de kinderen ofwel te "dumpen", ofwel mee te nemen en zelf de nodige scholing te geven zodat ze voor de middenjury kunnen slagen...
Lijkt me vooral heel utopisch van jou.
Bij FIRE in een koppel is het wel de bedoeling dat beide partners achter dat idee staan natuurlijk :D. Het moet ook niet per se een wereldreis zijn, je kan toch ook gewoon tijdens de schoolvakanties met de kinderen op reis? En dat is dan één specifiek voorbeeld, al die andere zaken kan je toch perfect doen?
 
Bij FIRE in een koppel is het wel de bedoeling dat beide partners achter dat idee staan natuurlijk :D
Maar tussen theorie en praktijk is vaak een groot verschil.
Ben oprecht benieuwd hoeveel FIRE-koppels er na 5j nog steeds samen zijn. En het kapitaal was berekend op 2 personen die samen genieten natuurlijk, als je dan plots de helft aan de ex mag geven zullen er genoeg zijn die terug MOETEN gaan werken omdat de kost of living plots niet meer haalbaar blijkt.

Ik dacht dat het hier ergens was dat het verhaal van een Amerikaan eens werd gepost die plots in die situatie was beland?
 
Maar tussen theorie en praktijk is vaak een groot verschil.
Ben oprecht benieuwd hoeveel FIRE-koppels er na 5j nog steeds samen zijn. En het kapitaal was berekend op 2 personen die samen genieten natuurlijk, als je dan plots de helft aan de ex mag geven zullen er genoeg zijn die terug MOETEN gaan werken omdat de kost of living plots niet meer haalbaar blijkt.

Ik dacht dat het hier ergens was dat het verhaal van een Amerikaan eens werd gepost die plots in die situatie was beland?
Ik denk dat je sowieso al vrij snel uit elkaar gaat als het echt niet klikt op financieel vlak (bv. iemand die wilt gaan voor FIRE vs. iemand die elke maand de helft van zijn/haar loon wil gaan opshoppen). Wij zijn intussen al bijna 15 jaar samen, nog niet gestopt met werken maar wel al bijna constant thuis samen (mijn vrouw werkt halftijds) en dat gaat gewoon prima :D. Zoals in elke relatie gaat het om geven en nemen; ik vind het belangrijk om voldoende te kunnen sparen om te investeren maar we overdrijven daar zeker niet in en leven ook gewoon ons leven zonder echt te besparen op zaken. Enige waar we wel op hebben gelet, en dat was dan belangrijk voor mij om steeds voldoende spaarcapaciteit te hebben, is dat we nooit hebben overdreven op vlak van de grote aankopen (zoals lening voor ons huis, jarenlang geen auto gehad, nu we een auto hebben ook geen luxe auto, ...).

Uit elkaar gaan is natuurlijk iets waar je nooit rekening mee kunt houden en als het dan zover is kan het idd zijn dat je dan terug moet gaan werken. De helft opgeven van het kapitaal is ook de helft opgeven van het rendement terwijl de leefkosten zeker niet met de helft zullen dalen.
 
Ik denk dat je sowieso al vrij snel uit elkaar gaat als het echt niet klikt op financieel vlak (bv. iemand die wilt gaan voor FIRE vs. iemand die elke maand de helft van zijn/haar loon wil gaan opshoppen). Wij zijn intussen al bijna 15 jaar samen, nog niet gestopt met werken maar wel al bijna constant thuis samen (mijn vrouw werkt halftijds) en dat gaat gewoon prima :D. Zoals in elke relatie gaat het om geven en nemen; ik vind het belangrijk om voldoende te kunnen sparen om te investeren maar we overdrijven daar zeker niet in en leven ook gewoon ons leven zonder echt te besparen op zaken. Enige waar we wel op hebben gelet, en dat was dan belangrijk voor mij om steeds voldoende spaarcapaciteit te hebben, is dat we nooit hebben overdreven op vlak van de grote aankopen (zoals lening voor ons huis, jarenlang geen auto gehad, nu we een auto hebben ook geen luxe auto, ...).

Uit elkaar gaan is natuurlijk iets waar je nooit rekening mee kunt houden en als het dan zover is kan het idd zijn dat je dan terug moet gaan werken. De helft opgeven van het kapitaal is ook de helft opgeven van het rendement terwijl de leefkosten zeker niet met de helft zullen dalen.
Zowat de typische Vlaamse klassieke gezin dus.
 
Maar tussen theorie en praktijk is vaak een groot verschil.
Ben oprecht benieuwd hoeveel FIRE-koppels er na 5j nog steeds samen zijn. En het kapitaal was berekend op 2 personen die samen genieten natuurlijk, als je dan plots de helft aan de ex mag geven zullen er genoeg zijn die terug MOETEN gaan werken omdat de kost of living plots niet meer haalbaar blijkt.

Ik dacht dat het hier ergens was dat het verhaal van een Amerikaan eens werd gepost die plots in die situatie was beland?

Tot uw beschikking: https://livingafi.com/post-fire-relationship-disconnect/

Een samenvatting van het volledige verhaal, mijn insziens een must read voor iedereen die echt wil fire'en: https://livingafi.com/2021/03/17/the-2021-early-retirement-update/
 
Ik denk dat je sowieso al vrij snel uit elkaar gaat als het echt niet klikt op financieel vlak (bv. iemand die wilt gaan voor FIRE vs. iemand die elke maand de helft van zijn/haar loon wil gaan opshoppen). Wij zijn intussen al bijna 15 jaar samen, nog niet gestopt met werken maar wel al bijna constant thuis samen (mijn vrouw werkt halftijds) en dat gaat gewoon prima :D.
Wat dus totaal geen voorspelling is van hoe het is als je beide plots niet meer gaat werken. Zoals de zestigers van nu, nu ze plots met pensioen gaan, plots beslissen om toch te scheiden. 🤷🏼
Het is niet omdat je het goed doet samen in situatie A, dat je het ook goed doet samen in situatie B.
Lijkt me evident ook als je totaal geen gemeenschappelijke visie op financieel vlak hebt, dat je geen 15j samen zal blijven, los van FIRE.
 
Tot uw beschikking: https://livingafi.com/post-fire-relationship-disconnect/

Een samenvatting van het volledige verhaal, mijn insziens een must read voor iedereen die echt wil fire'en: https://livingafi.com/2021/03/17/the-2021-early-retirement-update/

Wat dus totaal geen voorspelling is van hoe het is als je beide plots niet meer gaat werken. Zoals de zestigers van nu, nu ze plots met pensioen gaan, plots beslissen om toch te scheiden. 🤷🏼
Het is niet omdat je het goed doet samen in situatie A, dat je het ook goed doet samen in situatie B.
Lijkt me evident ook als je totaal geen gemeenschappelijke visie op financieel vlak hebt, dat je geen 15j samen zal blijven, los van FIRE.

Wat ik lees is iemand die zelf plezier had van zijn FIRE, maar zijn partner meer belang hechtte aan status en ze uiteindelijk uit elkaar zijn gegaan door een verschillende kijk op het leven.

Ik snap ook niet goed waarom jullie zo sterk de nadruk leggen op uit elkaar gaan. Je moet zeker rekening houden met worst case gevallen maar je moet ook niet opgeven nog voor je gestart bent he. Zelfs al ga je uit elkaar, dan nog sta je financieel veel sterker in het leven dan iemand die niet met investeren bezig is. Waarom zou je niet op z'n minst proberen om vroeger te stoppen met werken als je weet dat het mogelijk is?
 
Wat ik lees is iemand die zelf plezier had van zijn FIRE, maar zijn partner meer belang hechtte aan status en ze uiteindelijk uit elkaar zijn gegaan door een verschillende kijk op het leven.

Ik snap ook niet goed waarom jullie zo sterk de nadruk leggen op uit elkaar gaan. Je moet zeker rekening houden met worst case gevallen maar je moet ook niet opgeven nog voor je gestart bent he. Zelfs al ga je uit elkaar, dan nog sta je financieel veel sterker in het leven dan iemand die niet met investeren bezig is. Waarom zou je niet op z'n minst proberen om vroeger te stoppen met werken als je weet dat het mogelijk is?
Ben ik mee eens. Je kan uit elkaar gaan voor duizenden redenen, FIRE kan daar eventueel-misschien ook een reden van zijn. Wil dit zeggen dat je dan maar niet moet streven naar financieel de zaken op orde hebben zodat je vroeger kan stoppen met werken ?
 
Super! In mijn geval alleen enkele kameraden die gestart zijn met gewone aandelen/crypto sinds Corona, maar dat is eerder sporadisch. Op vlak van familie vrij zeker dat slechts één nonkel (met zijn eigen bedrijf) investeert en van collega's ook maar twee personen gekend met een serieuze portfolio.

@Sylverscythe met investeren bedoel ik dan vanuit het perspectief van FIRE, dus maandelijks toch minstens zo'n 1-2k investeren afhankelijk van de persoonlijke situatie. Soms eens een willekeurig aandeel kopen voor €500-€1000 niet echt.
 
Terug
Bovenaan