Financiële onafhankelijkheid

Haha no worries🤣 Als blijkt dat ik er toch mijn huur van krijg dan mag ik told you so zeggen. Omgekeerd ook natuurlijk. Haal ik minder huur dan gedacht mag je me gerust wijzen op mijn fout 🧐
Deal:)... Nu alles boven de 0.11% rendement is nog altijd goed he...
Ik stel mij eerder vragen bij de meerwaarde op langere termijn, al wil je natuurlijk ook wel een iet of wat deftig rendement om de potentiële miserie en risico's van verhuur te compenseren... Nuja, als je jarenlang 2-2% % netto kan krijgen, dan is zelfs een status quo of minwaarde bij wederverkoop nog niet zo'n gigantische ramp natuurlijk.

:offtopic:Aangetekende brief naar projectontwikkelaar al vertrokken?
 
Laatst bewerkt:
Geen aflossing meer voor eigen woning?
Jawel,

270€/mnd voor nog 15 jaar of zoiets. Heb na 3à4j mijn lening op 10j afgekocht.

Herinnering:

Capture.png
FOUT : pinnerig / gierig is beter. :p
 
Laatst bewerkt:
Locatie. Hoewel er idd een spoorlijn ligt, is het een minder gebruikte. Ik heb er gestaan als er treinen passeerden. Je hoort meer van het passerende verkeer (en dat zeg ik niet enkel omdat ik het gekocht heb :unsure:).
Het appartement zelf was dus ong. 330k. excl 21% BTW. Maar zal dat nog eens nakijken.

Appartement is gekocht met de gedachte om het te verhuren eenmaal abbatement voorwaarden voldaan zijn.

Auto gebruiken we veel. Veel vrienden en familie die niet In de buurt van openbaar vervoer wonen.
Zou me nooit comfortabel voelen om vastgoed te kopen in Brussel wetende dat ge op niveau van het gewest met een linkse gedomineerde meerderheid van socialisten & groenen zit en in heel wat lokale gemeenten dat die ook vrij links georiënteerd zijn. Met het gigantische gat in hun begroting gaan ze nog meer op zoek naar inkomsten. De trend is trouwens al jarenlang aan de gang in Brussel van steeds meer inkomsten te halen uit vastgoed en van bedrijven/multinationals. En als vastgoedeigenaar kunt ge niet weg, zeker ni als ge nog maar net gekocht hebt. Dan zijt ge een easy slachtoffer.

Ok, der zit ook nog een deel van de vastgoedfiscaliteit op federaal niveau, niet alles zit gewestelijk maar toch...
 
Laatst bewerkt:
Jawel,

270€/mnd voor nog 15 jaar of zoiets. Heb na 3à4j mijn lening op 10j afgekocht.
Hmmm, 270€ per maand die naar uw lening gaat.
Dan moet je toch een heel hoog loon hebben om een spaarquote van 80% à 81% te halen?
Zelfs met een nettoloon van 4.500€, rekening houdend met een spaarquote van 80%, hou je nog maar 630€/maand over om te spenderen.

Wij, gezin met 2 jonge kinderen, hadden vorig jaar net geen 70.000€ inkomen (nettoloon + uitkeringen ouderschapsverlof + kinderbijslag + belastingteruggave) en spaarden 35.000€.
Aflossingen eigen woning (507€/maand voor volle korf woonbonus generatie 1 met twee personen) niet meegerekend als sparen.
Was wel een uitzonderlijk jaar, de jaren ervoor was het telkens iets meer dan 25.000€. Mogelijkheden om geld op te doen waren beperkt...

Spaarquote van 50% voor vorig jaar, jaren daarvoor 35% à 40%.
 
Zou me nooit comfortabel voelen om vastgoed te kopen in Brussel wetende dat ge op niveau van het gewest met een linkse gedomineerde meerderheid van socialisten & groenen zit en in heel wat lokale gemeenten dat die ook vrij links georiënteerd zijn. Met het gigantische gat in hun begroting gaan ze nog meer op zoek naar inkomsten. De trend is trouwens al jarenlang aan de gang in Brussel van steeds meer inkomsten te halen uit vastgoed en van bedrijven/multinationals. En als vastgoedeigenaar kunt ge niet weg, zeker ni als ge nog maar net gekocht hebt. Dan zijt ge een easy slachtoffer.

Ok, der zit ook nog een deel van de vastgoedfiscaliteit op federaal niveau, niet alles zit gewestelijk maar toch...
het feit dat die groenen en socialisten de stad veel leefbaarder aan't maken zijn en daardoor uw buurt aantrekkelijker wordt en zodus uw woonst veel meer in waarde stijgt dan het gemiddelde apt in vlaanderen zeg je er natuurlijk niet bij.
 
Ahja want partijen die zich rechts of in het centrum van het politieke spectrum bevinden, maken de stad niet leefbaarder en weigeren de buurt aantrekkelijker te maken.

Ok, got it.
 
Hmmm, 270€ per maand die naar uw lening gaat.
Dan moet je toch een heel hoog loon hebben om een spaarquote van 80% à 81% te halen?
Zelfs met een nettoloon van 4.500€, rekening houdend met een spaarquote van 80%, hou je nog maar 630€/maand over om te spenderen.

Wij, gezin met 2 jonge kinderen, hadden vorig jaar net geen 70.000€ inkomen (nettoloon + uitkeringen ouderschapsverlof + kinderbijslag + belastingteruggave) en spaarden 35.000€.
Aflossingen eigen woning (507€/maand voor volle korf woonbonus generatie 1 met twee personen) niet meegerekend als sparen.
Was wel een uitzonderlijk jaar, de jaren ervoor was het telkens iets meer dan 25.000€. Mogelijkheden om geld op te doen waren beperkt...

Spaarquote van 50% voor vorig jaar, jaren daarvoor 35% à 40%.
Alleenstaande,

3knetto
270 lening, 120-180 voor voedsel en allerhande (schommelt aangezien ik voorraad insla als iets in aanbieding is), 40-50 voor energie+verwarming + water (al moet ik nog afwachten wat de afschaffing van de terugdraaiende teller als invloed gaat hebben - dat nog niet meegeteld), 50 voor internet en streaming. Dan 50€ voor allerhande zaken zoals mutualiteit, hospitalisatie, syndicus, brandverzekering inboedel (constructie zit namelijk bij de kost syndicus en is 150 op jaarbasis dus meh), familiale. Dat zijn dan grotendeels mijn vaste kosten.
Voorlopig geen KI te betalen, vanaf volgend jaar of het jaar erop wel.

Het Vakantiegeld, eindejaarspremie + belastingsteruggave zou je dan kunnen nemen als reserve voor het 1 of het ander zotte kost die ik doe, al dan niet hier. Al kom ik met 20-30% daarvan eigenlijk wel toe voor zotte kosten die ik meestal doe op een jaar of uitgaven die ik eventueel vergeten ben.

Maar bon, niet dat dat eigenlijk mijn doel is om zoveel mogelijk aan de kant te zetten en de rijkste op het kerkhof te worden. Maar meer consumeren om te consumeren boeit mij gewoon allemaal niet zoveel.
 
Geen auto? Is wel al een grote kost anders.

Hier zekee ook niet de ambitie om de rijkste op het kerkhof te worden, op den duur moet genoeg ook genoeg zijn anders heb je nooit rust.

Maar extra centen geeft ook extra mogelijkheden en dat geeft ook een stuk gemoedsrust.
The position of fuck you hebben we nog niet, maar een kleine fuck you kan er wel al af. :tongue:
 
Alleenstaande,

3knetto
270 lening, 120-180 voor voedsel en allerhande (schommelt aangezien ik voorraad insla als iets in aanbieding is), 40-50 voor energie+verwarming + water (al moet ik nog afwachten wat de afschaffing van de terugdraaiende teller als invloed gaat hebben - dat nog niet meegeteld), 50 voor internet en streaming. Dan 50€ voor allerhande zaken zoals mutualiteit, hospitalisatie, syndicus, brandverzekering inboedel (constructie zit namelijk bij de kost syndicus en is 150 op jaarbasis dus meh), familiale. Dat zijn dan grotendeels mijn vaste kosten.
Voorlopig geen KI te betalen, vanaf volgend jaar of het jaar erop wel.

Het Vakantiegeld, eindejaarspremie + belastingsteruggave zou je dan kunnen nemen als reserve voor het 1 of het ander zotte kost die ik doe, al dan niet hier. Al kom ik met 20-30% daarvan eigenlijk wel toe voor zotte kosten die ik meestal doe op een jaar of uitgaven die ik eventueel vergeten ben.

Maar bon, niet dat dat eigenlijk mijn doel is om zoveel mogelijk aan de kant te zetten en de rijkste op het kerkhof te worden. Maar meer consumeren om te consumeren boeit mij gewoon allemaal niet zoveel.
Geen kinderen? Geen auto? Appartement? Je kan toch makkelijk nog een eigendom kopen en verhuren?
 
Geen auto? Is wel al een grote kost anders.

Hier zekee ook niet de ambitie om de rijkste op het kerkhof te worden, op den duur moet genoeg ook genoeg zijn anders heb je nooit rust.

Maar extra centen geeft ook extra mogelijkheden en dat geeft ook een stuk gemoedsrust.
The position of fuck you hebben we nog niet, maar een kleine fuck you kan er wel al af. :tongue:
Neen geen auto.

Ik kon kiezen tussen op het platteland te wonen, waar het rustig was, maar waar ik nu en de volgende x jaar gebonden ben aan het moeten hebben van een wagen om mij te verplaatsen naar mijn werk, winkelen, etc... en dan ook nog eens een bak geld (want geen bedrijfswagen mogelijk) en tijd kwijt was
Zoals veel van mijn kennissen/vrienden/vroegere studiegenoten ofwel in limburg werken (en de verloning/doorgroei in de KMO's daar eigenlijk zeer beperkt is) ofwel een bedrijfswagen onder hun gat hebben en voor 3000 - 5000€ bruto werken en in de file naar Antwerpen of Brussel mogen aansluiten of om 5h smorgens al mogen aanzetten om de file voor te zijn... Als ze natuurlijk de waarheid vertellen...

Ofwel de meerprijs van in de stad te gaan wonen in een woning met een garage (zodanig dat ik altijd de mogelijkheid had om ofwel in de toekomst een wagen voor de fun of goesting te hebben of zodanig dat vrienden kunnen parkeren als ze eens af komen - want ja de meesten van mijn vrienden wonen dus niet in de stad of hebben een bedrijfswagen).
Maar aan de andere kant had ik echt geen zin om zoals in de woning van mijn ouders, grootouders en mijn vrienden met een grasperk van x m2 te zitten en elke week 2 uur van mijn tijd daaraan te verprutsen. En om de 6 maand 1 dag te spenderen aan het scheren van de hagen, omhakken van dode bomen, uittrekken van de posten (dus de wortels van de omgehakte bomen) en daarna uren te spenderen om die te klieven, etc... ik heb bij mijn familie altijd daarbij "mogen" helpen. En ik had echt geen zin om daar bij mij ook nog eens tijd aan te versmossen.

Dan de prijzen even vergeleken in mijn zoektocht. En eigenlijk voor de prijs van +/-10j het hebben van een wagen was zo'n beetje de meerprijs tussen wonen op het platteland en de stad die ik heb gekozen (met een kleinere stukje groen) dichtgereden een 7-8 tal jaar geleden en zat ik niet in een studio/appartement. Dus heb ik dan daar ook voor gekozen. En waarom zou ik eigenlijk een wagen kopen. Wanneer die 90-99% van de tijd in de garage gaat staan... Ik voel mij beter wanneer ik op mijn gemak thuis een boek van de bibliotheek kan lezen, een spel kan spelen, een serie te kijken of wat kan zitten te zitten op het terras. Ik heb geen behoefte aan om de musea / cinema / café / restaurant plat te lopen of elke dag op citytrip te gaan, voor minstens een maand naar tenerife/lanzarothe/... te gaan of mij een super de luxe drone te kopen om die dan 3 weken later in een hoekje te flikkeren omdat ik er geen zin meer in heb.

Geen kinderen? Geen auto? Appartement? Je kan toch makkelijk nog een eigendom kopen en verhuren?
Neen, nooit de juiste tegengekomen.
auto, zie hoger
Appartement : neen woning, zie hoger

Voorlopig hecht ik meer belang aan het opbouwen van de reserve. We zien wel wat de toekomst brengt. Als ik kinderen had, dan zou dat anders zijn. Dan zou ik hen een zo groot mogelijk leg up willen geven in de toekomst. Maar voor mij alleen, of ik nu 3000 netto heb of 3800€ netto. Meh, mijn leven gaat daar echt niet door veranderen, behalve dat ik mij meer kopzorgen op het lijf haal.

Maar ik weet perfect, dat ik die luxe heb door mijn loon.
 
Ik kijk naar een budgetbeheer tool met de functionaliteiten van YNAB maar welke integreert met de Belgische banken. Iemand een tool die beide kan en actief gebruikt?
 
het feit dat die groenen en socialisten de stad veel leefbaarder aan't maken zijn en daardoor uw buurt aantrekkelijker wordt en zodus uw woonst veel meer in waarde stijgt dan het gemiddelde apt in vlaanderen zeg je er natuurlijk niet bij.

De proof is in the pudding
 
De proof is in the pudding
Toch wat nuance:

Veiligheid boosdoener​

Hiervoor wordt onder andere gekeken naar misdaadcijfers, ordehandhaving en persvrijheid. Persoonlijke vrijheid is volgens Mercer namelijk de hoeksteen van stabiliteit in elke stad, zonder dewelke bedrijven en talenten niet kunnen gedijen. De veiligste stad ter wereld blijkt het kleine Luxemburg te zijn, gevolgd door maar liefst vier steden op een gezamenlijke tweede plaats: Helsinki, Bazel, Bern en Zürich. Bangui (230) en Damascus (231) staan onderaan.

Een twijfelachtige vermelding is er voor Brussel (47), dat de afgelopen vijftien jaar volgens de makers van de index samen met Athene (102) de sterkste achteruitgang van alle West-Europese landen heeft geboekt. Als verklaring voor die neergang schuiven de onderzoekers de recente terreuraanslagen in ons land naar voor.

Hoe dan ook heeft Brussel zeker nog werk, maar die rankings neem ik toch met een korrel zout. Er zijn een aantal van die rankings, en hoewel sommige steden altijd terugkomen is het allesbehalve gelijkaardig:
 
Laatst bewerkt:
Een artikel van 2019 citeren als reactie op een post van 6 weken geleden, ok dan. Die pudding is dan toch al een tijdje rot denk ik dan.

Daarbij komt dat de "groene golf" in Brussel er pas kwam met de gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2018.

En om iets meer on topic te gaan (waarde v apt in Bxl) wat extra nuance, het hangt er toch fel vanaf waar exact je woont in Bxl. Alles wat links van het kanaal is, laat je best links liggen. Zowel qua veiligheid als waarde van je apt (waar het 6 weken geleden dus om ging).

Om toch ook een (recentere) bron te geven: https://bisa.brussels/sites/default/files/publication/documents/Focus-44_NL.pdf
op p5 zie je de evolutie van de mediane appartementprijs per gemeente. De rode balkjes zijn de gemeentes links van het kanaal.
Maar als je bvb naar St Gillis kijkt... in 2017 mediaanprijs net onder 200k€. 3j later 230k€.

Dit allemaal dus nog voordat de stad autoluw/leefbaarder aan het worden is. Maar blijf gerust nonsens vertellen hoor.
 
Ik zou zijn commentaar nu ook niet volledig wegzetten als nonsens.
Het is uiteindelijk zo dat, problematische buurten een impact hebben op het algemene imago van de stad (*kuck*Molenbeek). Door de stad in zijn geheel te verbeteren, verbeter je ook de al veilige en "goede" buurten, want het zijn uiteindelijk buurten en geen afzonderlijke eilandjes. Het probleem is natuurlijk om die minder buurten te verbeteren zonder al te veel aan gentrificatie te doen.

In dat opzicht is het plan van de Brusselse overheid wel goed, meer groen, minder focus op auto's, etc. Hoewel ik hier dan meer last van zal hebben als iemand die de wagen zal nodig blijven hebben.
 
Dit allemaal dus nog voordat de stad autoluw/leefbaarder aan het worden is. Maar blijf gerust nonsens vertellen hoor.
Ik interpreteer 'leefbaarheid' breder en niet enkel op ecologisch vlak. Ik heb toch niet echt het gevoel dat socialisten en groenen daar de laatste decennia hard op ingezet hebben (wat zou het dan anders zijn met deze groene golf?) of dat dit de reden is van de waardestijging van het vastgoed. Ik vind ook niet onmiddellijk cijfers terug over procentuele evolutie en verschillen tussen gewesten qua meerwaarde appartementen/vastgoed over x aantal jaren.

Als je het autoverkeer in je stad laat dichtslibben ben je ook maar een groene oase in een economische woestijn. Zeker met de opmars van telewerk, zou ik denken dat het belang van een goede geografische locatie, juist zal afnemen.
 
Daarnaast heeft leefbaarheid op ecologisch vlak weinig te maken met probleemjongeren die met de trein naar Blaarmeersen reizen :unsure:

Nee, net dat sociologische is wat jouw artikel vaststelt en waar het slechte cijfer op is gebaseerd; en het is alleen nog maar erger geworden.
He, je leest mijn gedachten.

Ik wou net zeggen: Brussel anno 2021, nog steeds geen eigen badplaats te midden van een door hittestress geplaagde betonaccumulatiekachel? Ook dat is investeren in leefbaarheid.
 
He, je leest mijn gedachten.

Ik wou net zeggen: Brussel anno 2021, nog steeds geen eigen badplaats te midden van een door hittestress geplaagde betonaccumulatiekachel? Ook dat is investeren in leefbaarheid.

Koninklijke domeinen zouden een herbestemming moeten krijgen.


De Brusselse bevolking snakt naar meer groen en het Park van Laken met zijn 186 hectare is niet toegankelijk. Een scheefgegroeide situatie volgens Jan-Pieter Cootjans, activist van de groep "Open La(e)ken". "Het gaat hier wel over 250 voetbalvelden in een stad van meer dan een miljoen mensen


bijna zo groot als Monaco (202 Ha)
 
Om toch ook een (recentere) bron te geven: https://bisa.brussels/sites/default/files/publication/documents/Focus-44_NL.pdf
op p5 zie je de evolutie van de mediane appartementprijs per gemeente. De rode balkjes zijn de gemeentes links van het kanaal.
Maar als je bvb naar St Gillis kijkt... in 2017 mediaanprijs net onder 200k€. 3j later 230k€.

Dit allemaal dus nog voordat de stad autoluw/leefbaarder aan het worden is. Maar blijf gerust nonsens vertellen hoor.
Wat nog altijd lager is dan de prijsstijging in Vlaanderen, wat je wel eerst beweerdde:
het feit dat die groenen en socialisten de stad veel leefbaarder aan't maken zijn en daardoor uw buurt aantrekkelijker wordt en zodus uw woonst veel meer in waarde stijgt dan het gemiddelde apt in vlaanderen zeg je er natuurlijk niet bij.
€200.000 => €230.000 is een waardestijging van 15% op 3j.
Mediaan prijs in Vlaanderen voor een appartement was in 2017 €180.000 en 3j later €210.000; dus een waardestijging van 16.67% op 3j.
 
Terug
Bovenaan