Financiële onafhankelijkheid

Maar door de coronacrisis schoot alles nog eens omhoog.
https://www.bruzz.be/economie/bruss... een Brussels,appartement is dat 242.500 euro.
De appartementenprijzen stijgen wel overal. In Sint-Gillis opnieuw met 19 procent, waardoor de prijzen stilaan richting Elsene (+8,6 procent) evolueren. In Elsene wordt nu 1 op 4 appartementen voor een bedrag van 420.000 euro en meer verkocht. Wat de flats betreft, voelt ook Vorst de hete Elsense adem, met een prijsstijging van 12,3 procent.

Soit, die stijging is een andere reden dan puur ecologie/leefbaarheid, maar mensen hebben blijkbaar toch wel wat centen voor over om in Bxl te wonen. Ook al lopen er hier volgens sommigen enkel marginale moslim-migranten die het volledig onleefbaar maken 🙄

Voor je financiële onafhankelijkheid is investeren in Brussel dus niet zo gek, wel moet je natuurlijk weten waar je exact koopt. Dit is een waarheid als een koe natuurlijk. Dat geldt in Vlaanderen ook.
Koninklijke domeinen zouden een herbestemming moeten krijgen.


De Brusselse bevolking snakt naar meer groen en het Park van Laken met zijn 186 hectare is niet toegankelijk. Een scheefgegroeide situatie volgens Jan-Pieter Cootjans, activist van de groep "Open La(e)ken". "Het gaat hier wel over 250 voetbalvelden in een stad van meer dan een miljoen mensen


bijna zo groot als Monaco (202 Ha)
Dit zou inderdaad echt een grote meerwaarde betekenen, zeker voor de noordrand. Geen idee waarom dit nog altijd gesloten blijft...
Als je het autoverkeer in je stad laat dichtslibben ben je ook maar een groene oase in een economische woestijn. Zeker met de opmars van telewerk, zou ik denken dat het belang van een goede geografische locatie, juist zal afnemen.
Alsof het autoverkeer nog niet dichtgeslibd was precovid... Zelfs nu doe ik 45min naar mijn werk in de auto. Met (elektrische) fiets is dat 23 minuten. Hoofdkantoren gaan echt wel blijven bestaan. Net zoals cultuurcentra etc. Ook voor een speciaalzaak heb je voldoende groot klantenbestand in de buurt nodig. Ik denk dat eerder de kleine zelfstandigen in de provincies hier sneller onder te lijden gaan krijgen.
 
Voor je financiële onafhankelijkheid is investeren in Brussel dus niet zo gek, wel moet je natuurlijk weten waar je exact koopt. Dit is een waarheid als een koe natuurlijk. Dat geldt in Vlaanderen ook.
Ik begrijp eigenlijk niet wat financiële onafhankelijkheid te maken heeft met jezelf opzadelen met een torenhoge afbetaling om in BXL te wonen.

Daarnaast... behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. Corona is tijdelijk en een oververhitting van de markt is altijd mogelijk.

IMHO is heel deze discussie vrij offtopic aan het worden en kan ze beter verhuizen naar een vastgoedtopic.
 
Alsof het autoverkeer nog niet dichtgeslibd was precovid... Zelfs nu doe ik 45min naar mijn werk in de auto. Met (elektrische) fiets is dat 23 minuten. Hoofdkantoren gaan echt wel blijven bestaan. Net zoals cultuurcentra etc. Ook voor een speciaalzaak heb je voldoende groot klantenbestand in de buurt nodig. Ik denk dat eerder de kleine zelfstandigen in de provincies hier sneller onder te lijden gaan krijgen.
Tuurlijk zullen hoofdkantoren blijven bestaan. Maar de nood voor werknemers om daar dagdagelijks naartoe te pendelen zal hopelijk blijvend afnemen. Wanneer je niet meer iedere dag de baan op moet, wordt die woon-werkverkeer afstand minder belangrijk. Ook al omdat de files zullen afnemen.

Lokale speciaalzaken zijn overal een uitstervend ras, dat gaat net zoals hun klantenbestand, quasi volledig digitaal. Mijn laatste automatisch horloge, was uit een online webshop uit München en de man had er zelfs koekjes bij gestoken.
Het is al jaren geleden dat ik nog ben gaan shoppen in een grote stad. Zelfs voor kerstinkoop dagtoerisme zijn handelswaren in grootsteden zo ontoegankelijk geworden dat het enige dat je in de stadskern aankoopt meestal toch maar wat cadeaubons uit de rituals of de inno zijn.

Als er nu iets is dat voor mij de waarde van een woonst optrekt, dan is dat de nabijheid van een Bpost/PostNL/UPC afhaalpunt.
 
Ik was gisteren geschrokken van de prijzen van tweedehands oldtimers, genre die mij interesseren: BMW e30,e34,. Sommigen zijn maal 5 gegaan, sinds Corona, een lucratieve belegging dus. Zelf de 20 jaar oude camper die ik vorig jaar verkocht zou nu 2-3K meer opbrengen. Zou auto's kopen en verkopen dan toch een lucratieve bijverdienste zijn?
 
Ik was gisteren geschrokken van de prijzen van tweedehands oldtimers, genre die mij interesseren: BMW e30,e34,. Sommigen zijn maal 5 gegaan, sinds Corona, een lucratieve belegging dus. Zelf de 20 jaar oude camper die ik vorig jaar verkocht zou nu 2-3K meer opbrengen. Zou auto's kopen en verkopen dan toch een lucratieve bijverdienste zijn?
Of een bubbel waar mensen over 5 jaar mee blijven zitten als je daar u geld wilt uit halen.
 
Of een bubbel waar mensen over 5 jaar mee blijven zitten als je daar u geld wilt uit halen.
Met steeds meer ecologische druk om de CO2 te reduceren, verschillende autofabrikanten die geen brandstofmodellen meer ontwikkelen, landen die pushen voor een volledige ban, steden waar je nu al niet meer binnen mag rijden met oudere wagens, vraag ik mij af hoe makkelijk het binnen 15 jaar nog zal zijn om een tankstation te vinden waar je aan een acceptabele prijs met je oldtimer kan tanken en rijden.
 
Ik was gisteren geschrokken van de prijzen van tweedehands oldtimers, genre die mij interesseren: BMW e30,e34,. Sommigen zijn maal 5 gegaan, sinds Corona, een lucratieve belegging dus. Zelf de 20 jaar oude camper die ik vorig jaar verkocht zou nu 2-3K meer opbrengen. Zou auto's kopen en verkopen dan toch een lucratieve bijverdienste zijn?
Nee, nooit geweest trouwens. Recente 2e hands, sure, maar met oldtimers is het gewoon te vaak mis of je moet over enorme budgetten beschikken.

Een voorbeeld. Een "deftige" jaguar e-type kost je zo'n 50-60k€. Dat lijkt underpriced tov de concurrenten uit dezelfde periode en met dezelfde "status". Echter zijn dat enorme money Pits als er iets mis mee is, en als je geen echte kenner bent kan je dat niet beoordelen.

Of recenter: de BMW 850i is nu een oldtimer, relatief goedkoop te vinden. Maar die V12 is een enorm probleem qua onderhoudskosten en het model is nu ook weer niet zo iconisch dat hij zeker in waarde gaat stijgen.
 
Als je op zoek bent naar een mobilhome, zou ik een paar jaar wachten.
Tegen dan is de hype over en zal er een heel pak de tweedehandsmarkt overspoelen.

Met steeds meer ecologische druk om de CO2 te reduceren, verschillende autofabrikanten die geen brandstofmodellen meer ontwikkelen, landen die pushen voor een volledige ban, steden waar je nu al niet meer binnen mag rijden met oudere wagens, vraag ik mij af hoe makkelijk het binnen 15 jaar nog zal zijn om een tankstation te vinden waar je aan een acceptabele prijs met je oldtimer kan tanken en rijden.
Zou me zwaar verbazen mocht het zo'n vaart lopen, oldtimers zijn momenteel een grote uitzondering op de LEZ's.

En mocht je 20 kilometer verder moeten rijden voor een deftig tankstation, koop u dan een tiental jerrycans van 20 liter die je ineens ook vult.
Investering van +-70€ en dat probleem is opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Paywall… Kan iemand het artikel posten? Zin om te lachen.
Vroeger kon je een euro betalen om een artikel te lezen, maar helaas nu niet gevonden. Ik zie wel dat hij een vrouw en 2 kinderen heeft. Dus dat lijkt me toch raar om nog FI te bereiken op die leeftijd. Of hij had al FI bereikt door in hotel mama te wonen en woont nu in een Tiny House of zo? :p
 
Hij was een manager bij een consultancy/lobby bedrijf in Dubai. Dat zal wel geholpen hebben.



Ah ok, even veel geld verdienen als expat, hier werden waarschijnlijk geen of weinig belastingen van afgehouden en dan terug komen naar hier om zo'n soort coach te worden (geen idee of dat betalend zal zijn uiteindelijk om zijn goede raad te horen).

“Ik ben zelfs gestart met schulden en nul kennis over geld.” Hij legt uit waarom België het beste land is om FIRE na te streven en hoe hij financiële vrijheid bereikte. “Ik kan nu doen wat ik wil met mijn tijd.”

Nul kennis over geld zo als manager, uhu. België zal wel een mooi land zijn als je het geld elders kan verdienen :)
 
Ah ok, even veel geld verdienen als expat, hier werden waarschijnlijk geen of weinig belastingen van afgehouden en dan terug komen naar hier om zo'n soort coach te worden (geen idee of dat betalend zal zijn uiteindelijk om zijn goede raad te horen).



Nul kennis over geld zo als manager, uhu. België zal wel een mooi land zijn als je het geld elders kan verdienen :)

Hoe FI worden in België,

High potential worden in het buitenland waar er geen belastingen worden betaald.


Dan is Johan Boskamp ook een Fire-coach :p.
 
Schaamteloos gestolen vanop een ander forum:
Zal verwijderd worden door mods i.v.m. copyright.

Het artikel leest wel een beetje als de standaard FI recepten (sober leven en investeren in indexfondsen is niet wereldschokkend). Dat er nergens wordt vermeld welke job hij deed en waar in dat artikel is toch ook weer schitterend onkritisch vind ik. Het leest dan ook een beetje als reclame voor dit:
Nu wil ik weer ‘impact’ hebben. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan voor goede doelen en hielp beleidsvoorstellen op te stellen voor de Europese Commissie. Momenteel leid ik de ‘Fire Belgium’-groep op Facebook en vanaf september geef ik opleidingen om te leren investeren. Een groot deel van de inkomsten daarvan gaat naar goede doelen. De rest van het geld gebruik ik als brandstof voor de FIRE Belgium-community en de rest van mijn dromen.”
Ik ga nog een zak zout halen alvast.
 
Terug
Bovenaan