Financiële onafhankelijkheid

Ja ok dan is +/- iedereen inderdaad FI, maar ik denk toch niet dat dat is wat men daar meestal onder verstaat. Zoals @anders. hier ergesn zei, FI is rentenieren. Niet geen overuren meer doen ofzo.
Dat is FIRE.
Er is niemand die zegt dat je moet rentenieren als je financieel onafhankelijk bent. Voor veel mensen gaat het hem misschien gewoon om de gemoedsrust dat je halftijds 'kan' gaan werken als je dat wil. Of voor zij die in een onzekere werkomgeving zitten.

Dan is toch elke "OCMW-klant" 100% FI?
Financiële onafhankelijkheid door afhankelijk te zijn van voorwaardelijke staatssteun met beperking in de tijd? Dat klinkt niet echt logisch. :thinking:
 
Misschien wel wat interessante perspectieven voor deze thread: https://businessam.be/bijna-20-procent-van-de-belgen-kan-niet-sparen/

Sparen is niet voor iedereen weggelegd​

[...] Uit die enquête blijkt dat 61,5 procent van de Belgen 10 procent of minder van zijn inkomen kan sparen. Een aanzienlijk deel van die groep kan echter niets sparen. Zo kan 18,5 procent van onze landgenoten niets opzijzetten. Bijna één op de vier Belgen (23 procent) kan 1 tot 5 procent van zijn inkomen sparen. Dat is meteen ook de grootste groep. Naarmate het spaarbedrag toeneemt, daalt het aantal Belgen dat het vooropgestelde bedrag kan sparen. Zo kan slechts 9 procent van de Belgen 50 procent of meer van zijn inkomen sparen.

Grafiek-TopCompare-1621254213.jpg


(in de tekst staat er dat 9% van de Belgen meer dan 50% van hun inkomen kunnen sparen, maar als ik het grafiekje goed lees is het geen 9% maar 5%.)
 
Want een hele community met driehonderd verschillende varianten is wat gij vindt dat het is.


:sarcastic:
Je kan toch niet zeggen "ik ga 3/5e werken, want ik ben 2/5e FI"? Je kan 3/5e gaan werken omdat die 3/5e genoeg inkomsten levert om uw levensstijl te ondersteunen. Allé, als je die definitie gebruikt ben ik nu al 100% FI he, want mijn vrouw haar loon kan de lening van de woning dragen, en met de woning + spaargeld kom ik toe om mijn pensioen te regelen.

FI wil zeggen dat uw passief inkomen groter is dan uw levenskost. Dat is toch echt wel gewoon een vrij duidelijke definitie?
 
Je kan toch niet zeggen "ik ga 3/5e werken, want ik ben 2/5e FI"? Je kan 3/5e gaan werken omdat die 3/5e genoeg inkomsten levert om uw levensstijl te ondersteunen. Allé, als je die definitie gebruikt ben ik nu al 100% FI he, want mijn vrouw haar loon kan de lening van de woning dragen, en met de woning + spaargeld kom ik toe om mijn pensioen te regelen.

FI wil zeggen dat uw passief inkomen groter is dan uw levenskost. Dat is toch echt wel gewoon een vrij duidelijke definitie?
Je zou er wel de ogen mee uitsteken op het werk.

'Morgen ben ik er niet. Ik heb dan mijn FI dagje.'
'Je ... wat .... ?'
'Mijn dag in de week dat ik financieel onfhankelijk ben'
'fokking dikke nek'
 
De mogelijkheid om te leven hoe je wil zonder geld te moeten verdienen.

Dus 0/5de, 5/5de, 4/5de, 1/2de, 1/10de is gewoon een invulling van hoe iemand wilt leven.
 
De mogelijkheid om te leven hoe je wil zonder geld te moeten verdienen.

Dus 0/5de, 5/5de, 1/2de, 1/10de is gewoon een invulling van hoe iemand wilt leven.
Ja, en die definitie wil dus ook zeggen dat als (door welke omstandigheden dan ook) het op 0/5e uitkomt, je nog steeds kan blijven leven zoals je wil.
 
Ja, en die definitie wil dus ook zeggen dat als (door welke omstandigheden dan ook) het op 0/5e uitkomt, je nog steeds kan blijven leven zoals je wil.
We kunnen blijven discussiëren over definities.

Het feit is dat geld aan het werk zetten zorgt voor minder afhankelijkheid.
 
Staat er toch duidelijk in ?

Toch lijkt niet iedere Belg erin te slagen om geld opzij te zetten
In dat geval spaar ik 40-50%, (aflossing lening eigen woonst niet meegeteld). Zie je, zo fruggal ben ik dan ook weer niet. 7% spaart nog meer. :)
 
Toen ik 21 was had ik 60K spaargeld. (70% zelf verdiend) die geparkeerd stond bij deutsche bank aan 5% rente (net voor de grote crash in 2007)
Had een firmawagen vanaf werkdag 1 op mijn 19 en ik heb toen enorm veel gewerkt want toen moest ik het echt van zotte overuren hebben.

Uitgeteld was dat dus elke maand 250€ netto loon dat mijn spaarboekje mij betaalde. (leuke ervaring dat ik nooit meer vergeet!)
Sindsdien hou ik me toch graag bezig met te onderzoeken hoe ik geld voor mij kan laten werken ipv ik voor geld.
 
Dan verkoop je eentje. Bump in the road. En ga je verder.
Dat is nu net het grote nadeel aan vastgoed. Dat verkoop je niet zomaar van de ene dag op de andere. En je verliest ook zeer veel kosten bij vastgoed die niet te recupereren zijn.
 
Goh, 200k zou ook wel lukken, maar mijn is nieuwbouw in Brussel dat ong. €100k (130?) meer is. Daar moet dan nog een ondergondse autostaanplaats bij en voor beide delen 21% BTW, notaris en bankkosten. Dit brengt de totale kost incl. afwerking en meubels op €420K.

Ik heb heel wat gespaard maar zowat 90% zat in 2018 in aandelen en die zou ik moeten verkopen als ik geen hulp kreeg van mijn ouders.

Dusja, kopen zonder (directe) steun was mogelijk geweest, maar dan had ik niet zoveel in aandelen en wss niet het bovengenoemde onroerend goed.
Indirecte steun heb ik ook gekregen omdat ik tot mijn 28ste thuis bleef zonder "huur" te betalen, al lijkt me dit dan weer iets minder uitzonderlijk. Dit veranderde toen ik mijn vrouw leerde kennen eind 2018 en we tezamen zijn gaan wonen eind 2019.
Vanwaar de keuze voor zo'n duur appartement in Brussel ? Dacht ook op foto's in je blog gezien te hebben dat er achter zelfs een spoorweg is. Je werkt waarschijnlijk in Brussel, maar das toch heel veel geld. En je hebt nu zelfs een bedrijfswagen, die gaat dan toch ook veel in de autostaanplaats staan ?

Is niet om aan te vallen, gewoon een terechte vraag. Voor mij zou het niet zijn. En gaat dat zijn waarde op de lange termijn behouden ?
 
Vanwaar de keuze voor zo'n duur appartement in Brussel ? Dacht ook op foto's in je blog gezien te hebben dat er achter zelfs een spoorweg is. Je werkt waarschijnlijk in Brussel, maar das toch heel veel geld. En je hebt nu zelfs een bedrijfswagen, die gaat dan toch ook veel in de autostaanplaats staan ?

Is niet om aan te vallen, gewoon een terechte vraag. Voor mij zou het niet zijn. En gaat dat zijn waarde op de lange termijn behouden ?
Locatie. Hoewel er idd een spoorlijn ligt, is het een minder gebruikte. Ik heb er gestaan als er treinen passeerden. Je hoort meer van het passerende verkeer (en dat zeg ik niet enkel omdat ik het gekocht heb :unsure:).
Het appartement zelf was dus ong. 330k. excl 21% BTW. Maar zal dat nog eens nakijken.

Appartement is gekocht met de gedachte om het te verhuren eenmaal abbatement voorwaarden voldaan zijn.

Auto gebruiken we veel. Veel vrienden en familie die niet In de buurt van openbaar vervoer wonen.
 
Het percentage ouders dat hun kinderen zo'n pot geld kan toestoppen, zal zeer klein zijn. Het is tegelijkertijd ook de meest overschatte vorm van ouderlijke steun. De grootste duw in de rug van je kinderen die het verschil kan maken, is er geen van financiële aard, maar opvoedkundig.

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime

Deels verloopt dat automatisch. Als kind wil je dezelfde levensstandaard aanhouden als de omgeving waarin je opgegroeid bent. Dat is een referentiepunt dat je ambities qua studies en sparen mee zal sturen want je wil er niet op achteruit gaan.

En aangezien de financiële intelligentie van je kind op school totaal niet ontwikkeld wordt (ze daar alleen maar klaargestoomd worden voor de typische werknemersfunctie in de maatschappij), is het best dat je je kinderen leert omgaan met geld. Het gezelschapsspel Monopolie is daarvoor ideaal.

Ik heb nooit een som geld toegestopt gekregen. Maar als 10 jarige manneke droeg mijn vader al het zakgeld dat ik in mijn spaarvarken gespaard had af naar de bank om daarmee kasbons (in de tijd dat dit nog opbracht) te kopen nadat hij mij uitgelegd had hoeveel dan in waarde zou stijgen. Ik wist dat als ik 2.000 BEF bijeengespaard had, dat dan telkens 1 nieuwe kasbon was.
Ooit zijn mijn ouders wel uitgevlogen dat ik overdreef. Ik had op mijn 16de zakgeld meegekregen had voor een schooltrip naar Frankrijk om rond te komen. 'En, zijt ge daarmee toegekomen?' Toen bleek dat ik met meer geld terug kwam dan ze mij meegegeven hadden want ik had het geld dat ik aan een klasgenoot uitgeleend had om sigaretten te kunnen kopen met intrest geïnd. :biglaugh:
Goh ja, dat hangt natuurlijk af van het bedrag. Als het bedrag dermate hoog is dat je het zelfs al leef je liederlijk gewoon niet opkrijgt:p
Ik ga er ook vanuit dat ouders die hun kind een ferme schenking kunnen doen, wel de nodige beveiligingsmechanismen zullen inbouwen (om zich in te dekken tegen het Ferrarisyndroom).
 
Locatie. Hoewel er idd een spoorlijn ligt, is het een minder gebruikte. Ik heb er gestaan als er treinen passeerden. Je hoort meer van het passerende verkeer (en dat zeg ik niet enkel omdat ik het gekocht heb :unsure:).
Het appartement zelf was dus ong. 330k. excl 21% BTW. Maar zal dat nog eens nakijken.

Appartement is gekocht met de gedachte om het te verhuren eenmaal abbatement voorwaarden voldaan zijn.

Auto gebruiken we veel. Veel vrienden en familie die niet In de buurt van openbaar vervoer wonen.
Weeral zo ne kritischen ambetanterik:D
 
Terug
Bovenaan