FINALE aflevering: De Mol 2023

Wie is de mol?


  • Totaal aantal stemmers
    164
  • Opiniepeiling gesloten .
wel jammer dat ze die score gaven. dan wist ik zeker dat Comfort was, op dat moment maar 6/20 halen zou zwak zijn als je voor echt invult.
Ik vond 6/20 eigenlijk nog behoorlijk veel. Zij was de laatste dus Leila had dan waarschijnlijk minimum 7/20 ofwel had ze sneller ingevuld. Leila had gegokt op 1 persoon en toch haal je nog zo'n punten.
Comfort wist waarschijnlijk voordien al de punten van de andere en wist perfect hoeveel ze moest scoren tijdens de test en nadien in de DeLorean.
 
De groep waar ik mee keek zat volledig op Lancelot, ik op Toos en we zeiden nog al grappend: Dus het zal wel Comfort zijn :D
Weer enorm genoten van dit seizoen, zoals altijd. Zaten een paar kleppers van afleveringen tussen imo.
De busproef was imo wel het hoogtepunt van Commy haar gemol, was echt sterk gedaan en daardoor verdacht ik haar niet meer.
Enige dat ik lame vond was haar rood scherm in de DeLorean aflevering, slaat in hindsight eigenlijk nergens op.

Nu weer een jaar wachten tot ik nog eens een programma op TV kijk :(
 
Dat is gokken en bluffen op hoog niveau. En dat werkte. Zoals elk jaar ga je mensen hebben die zeggen ‘zwakke mol’, maar het lijkt me gewoon een heel intelligente mol dit jaar.
Het ontgaat mij een beetje hoe je dit gokken en bluffen op hoog niveau kan noemen -> ze zet zich bij Ruben in een proef, waarvan ze weet dat die toch gaat saboteren, en dan hoeft zij niets te doen, gewoon kijken hoe Ruben het bewust om zeep helpt.
 
De busproef was imo wel het hoogtepunt van Commy haar gemol, was echt sterk gedaan en daardoor verdacht ik haar niet meer.
Enige dat ik lame vond was haar rood scherm in de DeLorean aflevering, slaat in hindsight eigenlijk nergens op.
imo past het een beetje in de rest van de vrijstellingen en nadelen dat er bij te pas kwamen. Als ze nu niet egoïstisch waren dan konden ze een hoop geld verdienen toch? Als je tegen Commy zegt 'het is foto b' dan kan ze in principe niet anders dan die foto nemen.

Natuurlijk zit je met de schrik voor eruit te gaan. Maar eigenlijk was de eerste eliminatie niet 'echt' en was het eerder een soort spel waarbij halve vrijstellingen konden verdiend worden. Je kan de mol daar perfect buitenspel zetten.

(of ze moest dan zeggen 'nee ik vertrouw jullie niet, wat dan ook weer haar verdacht maakt..)
 
Ik ben toch benieuwd naar haar mol acties, ik verwacht eigenlijk niet zoveel spectulair. Die DeLorean actie die ze zelf haar grootste mol-actie noemt vind ik vrij lame eerlijk gezegd.
 
imo past het een beetje in de rest van de vrijstellingen en nadelen dat er bij te pas kwamen. Als ze nu niet egoïstisch waren dan konden ze een hoop geld verdienen toch? Als je tegen Commy zegt 'het is foto b' dan kan ze in principe niet anders dan die foto nemen.

Natuurlijk zit je met de schrik voor eruit te gaan. Maar eigenlijk was de eerste eliminatie niet 'echt' en was het eerder een soort spel waarbij halve vrijstellingen konden verdiend worden. Je kan de mol daar perfect buitenspel zetten.

(of ze moest dan zeggen 'nee ik vertrouw jullie niet, wat dan ook weer haar verdacht maakt..)
Gohja maar De Mol die vragenlijst laten invullen terwijl die alle antwoorden weet.
Allez, het zal nu wel toevallig zo uitgekomen zijn dat ze onbewust de laagste score had I guess.
 
Het ontgaat mij een beetje hoe je dit gokken en bluffen op hoog niveau kan noemen -> ze zet zich bij Ruben in een proef, waarvan ze weet dat die toch gaat saboteren, en dan hoeft zij niets te doen, gewoon kijken hoe Ruben het bewust om zeep helpt.
Je zit bij Ruben die zegt dat hij 'geel' ziet:
  • Ofwel zag hij effectief geel
  • Ofwel zag hij duidelijk groen, en zegt hij geel om te zien of Comfort daar in meegaat, één op één met de mol kan je perfect aftoetsen wat die persoon doet.
Maar je weet dus niet wat één van de twee is. Je weet wel dat er in de bus op zijn minst één of twee mensen jou in vizier hebben. Op een halve seconde ofzoiets beslist zij om groen te zeggen:
  • Om het vermoeden van Ruben in de war te brengen (hoe, die zegt toch het juiste antwoord?)
  • Om in de bus te laten beslissen (waarbij één of twee partijen toch voor Ruben gaan kiezen)
  • Om een discussie aan de gang te brengen over de radio (wat tijd en dus brandstof kost)
Gewoon meegaan met de keuze van Ruben had imo fout geweest. Het bevestigd voor Toos (die duidelijk naar Comfort keek) dat zij niet meewerkt en hem niet verbeterd, Ruben kan jou dan ook in de tang nemen want je hebt hem niet verbeterd. Das gokken ja, maar ik vind dat heel slim gespeeld.

Of ze zei maar wat en heeft daar totaal niet over nagedacht. :unsure: Maar ik denk dat er een redenering achter zat.
 
Toos en Lance zaten blijkbaar al snel op Comfort, dus ik neem aan dat ze zeker bewust voor de juiste oplossing gekozen heeft aangezien Ruben een fout antwoord op tafel bracht. Wetende dat die 2 op de bus haar toch niet vertrouwen. Zoiets vind ik dan wel heel goed gespeeld.
 
Je zit bij Ruben die zegt dat hij 'geel' ziet:
  • Ofwel zag hij effectief geel
  • Ofwel zag hij duidelijk groen, en zegt hij geel om te zien of Comfort daar in meegaat, één op één met de mol kan je perfect aftoetsen wat die persoon doet.
Maar je weet dus niet wat één van de twee is. Je weet wel dat er in de bus op zijn minst één of twee mensen jou in vizier hebben. Op een halve seconde ofzoiets beslist zij om groen te zeggen:
  • Om het vermoeden van Ruben in de war te brengen (hoe, die zegt toch het juiste antwoord?)
  • Om in de bus te laten beslissen (waarbij één of twee partijen toch voor Ruben gaan kiezen)
  • Om een discussie aan de gang te brengen over de radio (wat tijd en dus brandstof kost)
Gewoon meegaan met de keuze van Ruben had imo fout geweest. Het bevestigd voor Toos (die duidelijk naar Comfort keek) dat zij niet meewerkt en hem niet verbeterd, Ruben kan jou dan ook in de tang nemen want je hebt hem niet verbeterd. Das gokken ja, maar ik vind dat heel slim gespeeld.

Of ze zei maar wat en heeft daar totaal niet over nagedacht. :unsure: Maar ik denk dat er een redenering achter zat.
Ik bedoelde eerder de bunkerproef waar ze gewoon niets deed en Ruben liet saboteren.
Ook bij die postkoets zat ze verkeerd en bracht ze geld binnen.

Ach ja, was gewoon makkelijk voor haar door Ruben en Lancelot hun gemol, maar om daar dan uit te concluderen dat het een geniale mol is??
 
Ik zou gokken op Comfort.

De mol zou in deze proef ook een rood scherm moeten kunnen krijgen. Anders sluit je voor iedereen Comfort uit en zit Comfort zelf ook met een nadeel. Want iedereen kan 1 iemand schrappen van de overblijvend behalve zij…

Ze had altijd haar eigen foto herkent dus ging sowieso 2 vragen hebben om magic reveal mogelijk te maken.

Ik bedoelde eerder de bunkerproef waar ze gewoon niets deed en Ruben liet saboteren.
Ook bij die postkoets zat ze verkeerd en bracht ze geld binnen.

Ach ja, was gewoon makkelijk voor haar door Ruben en Lancelot hun gemol, maar om daar dan uit te concluderen dat het een geniale mol is??
Of ten tijde van Lennart toen Philip alles vakkundig naar de vaantjes hielp. Om dan in de laatste afleveringen het ganse parcours te zien van Lennart en te denken: Amaai, eigenlijk heel goed gedaan.

Elk jaar zeggen mensen dat de mol vaak geholpen wordt door de medekandidaten. Wel je hebt nu natuurlijk geen 10 uitblinkers in alles en nog wat. En natuurlijk is het als kandidaat ook de bedoeling om zelf mensen op een dwaalspoor te brengen om zelf verdacht te zijn..
 
En natuurlijk is het als kandidaat ook de bedoeling om zelf mensen op een dwaalspoor te brengen om zelf verdacht te zijn..
Dit vergeten mensen dus heel vaak. De bedoeling van het spel is om mensen te laten denken dat je de mol bent terwijl je zelf de mol zoekt én een poging doet om zoveel mogelijk geld binnen te halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Toen Lancelot en Toos zonder enig overleg met Commy beslisten om samen het verslag van de cactussen te gaan doen, had ik het door.

Snel hé!

Leuke kandidaten wel dit seizoen. Ook Lancelot lijkt me een toffe peer.
 
Dat met die bus: sorry, maar ik ben niet akkoord dat dit slim was van Commy.
Wanneer Ruben daar zegt: "ja het is geel", dan zeg je als mol toch gewoon "ik heb het eigenlijk niet goed gezien". Waarom zou je in godsnaam de juiste kleur aanbrengen... Dat is een enorm risico, want dan bestaat de kans dat ze toch voor die goede kleur kiezen (wat ook bijna gebeurde ware het niet dat Toos daar zo hard tegen in ging). Of je geeft ook een foute kleur, en dan heb je als excuus nog steeds dat Ruben ook een foute kleur had gegeven (dus misschien was het gewoon heel moeilijk te zien).

En ik hoop niet dat Comfort op voorhand de scores van de andere kandidaten kreeg bij de DeLorean, dat zou pas lame zijn. "Ja Leila had 7/20, dus als jij er 6 goed invult komt het sowieso goed, dan kan je gratis mollen, jezelf minder verdacht maken, en ga je de tweede keer sowieso beter scoren dan Leila".
Maar ik vrees dat het wel zo verlopen is, want kan bijna niet anders. (stel dat de tweede laagste score een 15/20 was ofzo en dat COmfort dat niet wist en zelf opzettelijk een 6/20 scoort... dan zit je plots in de situatie dat de mol zogezegd geëlimineerd wordt :p ).
Dit was gewoon een molactie die 100% gepland werd door de crew, dus niet de verdienste van de mol zelf (behalve dan het uitstekende acteerwerk, uiteraard).

Nee, ik blijf bij mijn standpunt dat we met een zwakkere mol zaten. (los daarvan wel duidelijk een toffe dame)

Mijn indruk is vooral dat de mol heel hard bezig was met zichzelf minder verdacht te maken, met volledige voorkennis over wie haar in het vizier had. En ze was veel minder bezig met geld uit de pot te houden. Er is altijd een balans tussen die 2 aspecten van een mol natuurlijk, maar hier helde het toch fel over naar 'verdenking afschuiven', waarschijnlijk omdat veel kandidaten haar door hadden naar het einde toe.
 
Dat met die bus: sorry, maar ik ben niet akkoord dat dit slim was van Commy.
Wanneer Ruben daar zegt: "ja het is geel", dan zeg je als mol toch gewoon "ik heb het eigenlijk niet goed gezien". Waarom zou je in godsnaam de juiste kleur aanbrengen... Dat is een enorm risico, want dan bestaat de kans dat ze toch voor die goede kleur kiezen (wat ook bijna gebeurde ware het niet dat Toos daar zo hard tegen in ging). Of je geeft ook een foute kleur, en dan heb je als excuus nog steeds dat Ruben ook een foute kleur had gegeven (dus misschien was het gewoon heel moeilijk te zien).

En ik hoop niet dat Comfort op voorhand de scores van de andere kandidaten kreeg bij de DeLorean, dat zou pas lame zijn. "Ja Leila had 7/20, dus als jij er 6 goed invult komt het sowieso goed, dan kan je gratis mollen, jezelf minder verdacht maken, en ga je de tweede keer sowieso beter scoren dan Leila".
Maar ik vrees dat het wel zo verlopen is, want kan bijna niet anders. (stel dat de tweede laagste score een 15/20 was ofzo en dat COmfort dat niet wist en zelf opzettelijk een 6/20 scoort... dan zit je plots in de situatie dat de mol zogezegd geëlimineerd wordt :p ).
Dit was gewoon een molactie die 100% gepland werd door de crew, dus niet de verdienste van de mol zelf (behalve dan het uitstekende acteerwerk, uiteraard).

Nee, ik blijf bij mijn standpunt dat we met een zwakkere mol zaten. (los daarvan wel duidelijk een toffe dame)

Mijn indruk is vooral dat de mol heel hard bezig was met zichzelf minder verdacht te maken, met volledige voorkennis over wie haar in het vizier had. En ze was veel minder bezig met geld uit de pot te houden. Er is altijd een balans tussen die 2 aspecten van een mol natuurlijk, maar hier helde het toch fel over naar 'verdenking afschuiven', waarschijnlijk omdat veel kandidaten haar door hadden naar het einde toe.
Deze morgen op qmusic zei ze dat ze zelf niet wist of ze rood scherm ging krijgen of niet
 
Ik zat eigenlijk bij aflevering 1 of 2 al op commy maar voor één of andere reden heb ik verschoven naar Lancelot. Dom dom dom. :unsure:
 
Dat met die bus: sorry, maar ik ben niet akkoord dat dit slim was van Commy.
Wanneer Ruben daar zegt: "ja het is geel", dan zeg je als mol toch gewoon "ik heb het eigenlijk niet goed gezien". Waarom zou je in godsnaam de juiste kleur aanbrengen... Dat is een enorm risico, want dan bestaat de kans dat ze toch voor die goede kleur kiezen (wat ook bijna gebeurde ware het niet dat Toos daar zo hard tegen in ging). Of je geeft ook een foute kleur, en dan heb je als excuus nog steeds dat Ruben ook een foute kleur had gegeven (dus misschien was het gewoon heel moeilijk te zien).

Of ze wist dat Ruben niet verdacht was, maar heeft hem daar naar huis gespeeld omdat hij door haar juiste antwoord is gaan twijfelen of haar niet meer verdacht. Er is niet maar één mogelijkheid, toch?

En ik hoop niet dat Comfort op voorhand de scores van de andere kandidaten kreeg bij de DeLorean, dat zou pas lame zijn. "Ja Leila had 7/20, dus als jij er 6 goed invult komt het sowieso goed, dan kan je gratis mollen, jezelf minder verdacht maken, en ga je de tweede keer sowieso beter scoren dan Leila".
Maar ik vrees dat het wel zo verlopen is, want kan bijna niet anders. (stel dat de tweede laagste score een 15/20 was ofzo en dat COmfort dat niet wist en zelf opzettelijk een 6/20 scoort... dan zit je plots in de situatie dat de mol zogezegd geëlimineerd wordt :p ).
Dit was gewoon een molactie die 100% gepland werd door de crew, dus niet de verdienste van de mol zelf (behalve dan het uitstekende acteerwerk, uiteraard).

Dat geloof ik echt nooit. Die scores onthullen is net een stap te ver in hoever de productie gaat. De proeven zijn wat ze zijn en ze gaan bijna nooit nog onderweg ingrijpen. De mol vult zelf in hoe hij de proeven aanpakt, en dit was gewoon een proef. Ik vind het wel degelijk een slimme zet van haar om daar slecht in te vullen. Dat eerste rode scherm is dus hoe zij het eventueel aanpakt.

Ze komt wel nooit in een situatie dat de mol geëlimineerd wordt, hè. Stél dat niemand het expres laag invult (wat toch nooit zal zijn), zijn het nog altijd de regels zoals altijd: de mol is vrijgesteld bij de eliminatie, enkel de kandidaten tellen mee voor de schermen. Dan is 15/20 het laagste.

En voor de kandidaten geen probleem: Comfort weet altijd haar eigen foto en gokt er nog eentje juist, en geen enkele andere kandidaat weet de scores. Dus voor hen klopt het, en was één juiste foto genoeg om er weer in te zitten.

Maar ze blijkt ook nog eens het minste geld van iedereen in de pot te hebben gebracht, dus weinig bezig met geld uit de pot halen, klopt toch niet?
 
Laten we misschien volgende week nog afwachten om de ware molacties te zien en wellicht wat uitleg erbij waarom Commy zaken al dan niet gedaan heeft (bewust het goede antwoord blijven verdedigen bij de gele draad, niet willen aanwezig zijn in de kamer met pasvragen waar het om 0/2000/5000 euro ging, hard lopen bij de rugzakproef, de ware gang van zaken in de Delorean, etc.). :)

Ze heeft wel degelijk een aantal on-Molse dingen gedaan, maar ik krijg ook wel de indruk dat ze geregeld psychologisch sterk heeft gespeeld.
 
De Mol is uiteindelijk toch niet meer dan een programma waar de kijkers zich bewust graag dubbel in de aars laten nemen. Eerst door de kandidaten zelf, daarna door de programma-makers. Het enige leuke zijn de psychologische proeven of de once in a lifetime experiences, al de rest is slappe hap, opvulling om het uur rond te maken en de kijker nog meer te misleiden.
 
Ik vind vooral die verontwaardiging bij de kijkers wel grappig, zowel hier op het forum als bv in die Mollengroep op Facebook. "Een échte/goede mol zou nooit .... " Alsof er maar op 1 bepaalde manier het spel kan gespeeld worden en als er van afgeweken wordt, dan is het niet goed gespeeld. :biglaugh:
 
Uiteindelijk kijk ik het programma voor de proeven en de dynamiek in de groep.

Dat er een mol bij loopt is maar een bijzaak voor mij eigenlijk. (je kan het toch niet weten door de manipulatie van de redactie)
 
Terug
Bovenaan