FINALE aflevering: De Mol 2023

Wie is de mol?


  • Totaal aantal stemmers
    164
  • Opiniepeiling gesloten .
chatGPT heeft een mogelijke oplossing:

Ja, ik kan een concept bedenken dat het programma De Mol nog spannender en leuker zou kunnen maken. Hier is een mogelijk idee:

In plaats van dat de Mol van tevoren wordt gekozen uit de kandidaten, wordt de Mol gekozen uit de kijkers thuis. Het programma kan een oproep doen aan de kijkers om zich aan te melden als potentiële Mol. De kijkers die zich aanmelden worden dan zorgvuldig gescreend en de beste kandidaat wordt uitgekozen om de rol van Mol te spelen.

De Mol krijgt dan toegang tot alle informatie over de opdrachten en proeven, zodat hij of zij actief kan werken om de groep te saboteren en het geld uit de pot te houden. De Mol zou ook de mogelijkheid hebben om aanwijzingen te sturen naar de kandidaten via verschillende kanalen, zoals geheime briefjes of cryptische berichten op sociale media.

Wat dit concept zo spannend maakt, is dat het voor de kandidaten veel moeilijker wordt om de Mol te ontmaskeren. Aangezien de Mol een onbekende kijker is, zullen de kandidaten geen voorkennis hebben over zijn of haar persoonlijkheid of gedrag. Bovendien kan de Mol zich veel beter verstoppen tussen de andere kijkers thuis, omdat hij of zij niet fysiek aanwezig is in de groep.

Dit concept zou ook de kijkers thuis meer betrekken bij het programma, omdat ze actief kunnen deelnemen aan het spel als potentiële Mol. Het zou ook de makers van het programma meer flexibiliteit geven om de opdrachten en proeven te ontwerpen, omdat ze niet langer rekening hoeven te houden met de persoonlijkheid van de Mol-kandidaat.

:thinking::thinking:
 
Als je massaal veel geld uit de pot haalt maar als alle kandidaten de mol correct hebben na bijvoorbeeld aflevering 4 heb je het niet goed gedaan toch?

Dus altijd een combinatie van de 2. Maar inderdaad met vals mollen, kandidaten die kiezen voor pasvragen ipv geld of opdrachten die bijna onmogelijk zijn is louter de pot nemen niet ideaal.
Niet akkoord.
Voor mij is hoeveelheid geld uit de pot dé essentie. Niet opvallen als mol is louter een means to an end (want als iedereen je doorheeft, word je gewoon buitenspel gezet). Als je veel geld uit de pot houdt en daarnaast nog altijd niemand je doorheeft, is dat wel de kers op de taart.
 
Dat geloof ik echt nooit. Die scores onthullen is net een stap te ver in hoever de productie gaat. De proeven zijn wat ze zijn en ze gaan bijna nooit nog onderweg ingrijpen. De mol vult zelf in hoe hij de proeven aanpakt, en dit was gewoon een proef. Ik vind het wel degelijk een slimme zet van haar om daar slecht in te vullen. Dat eerste rode scherm is dus hoe zij het eventueel aanpakt.

Ze komt wel nooit in een situatie dat de mol geëlimineerd wordt, hè. Stél dat niemand het expres laag invult (wat toch nooit zal zijn), zijn het nog altijd de regels zoals altijd: de mol is vrijgesteld bij de eliminatie, enkel de kandidaten tellen mee voor de schermen. Dan is 15/20 het laagste.

En voor de kandidaten geen probleem: Comfort weet altijd haar eigen foto en gokt er nog eentje juist, en geen enkele andere kandidaat weet de scores. Dus voor hen klopt het, en was één juiste foto genoeg om er weer in te zitten.

Dan heb je toch niet naar vorige seizoenen gekeken, hoor. De crew bereidt vaak de sabotages in detail voor, en zegt tegen de mol wat hij of zij best doet. Die 'eigen invulling' is er slechts zelden... Er wordt tijdens een proef regelmatig ingegrepen door de crew (ik herinner me nog mol Gilles in seizoen 4 die een stukje moest lopen, en van de crew onderweg instructies kreeg 'snel lopen' of 'traag lopen').

De mol wordt altijd gebriefd over wie hem/haar op het spoor zit, en gaat dan op basis daarvan dubbel bluffen (wat idd kan gebeurd zijn bij de bus proef).

Ze komt wel nooit in een situatie dat de mol geëlimineerd wordt, hè. Stél dat niemand het expres laag invult (wat toch nooit zal zijn), zijn het nog altijd de regels zoals altijd: de mol is vrijgesteld bij de eliminatie, enkel de kandidaten tellen mee voor de schermen. Dan is 15/20 het laagste.
Mja wat voor een dwaze oneerlijke opdracht is dat dan.
De mol kan dan 0/20 scoren, in de DeLorean kruipen, geld kwijt spelen door toneel te spelen, en dan daarna nog eens de laagste score behalen zonder probleem. Zelfs een tweede keer 0/20 maakt dan geen reet uit. Dat is dan weer zo'n carte blanche momentje voor de mol (cfr. mol Lennart die indertijd op een papiertje mocht opschrijven hoeveel geld er uit de pot ging).

Het enige dat Commy voor mij een goede mol maakt, is haar acteerwerk. Dat in tranen uitbarsten na het DeLorean debacle bijvoorbeeld, dat was knap.
 
Eindelijk de mol eens juist geraden :)
Voor mij was het een geslaagd seizoen : Sterke mol, geen overmatig irritante kandidaten, mooie locaties en veel goed uitgewerkte proeven.
 
Het enige dat Commy voor mij een goede mol maakt, is haar acteerwerk. Dat in tranen uitbarsten na het DeLorean debacle bijvoorbeeld, dat was knap.
Akkoord dat het heel sterk acteerwerk was van haar! Maar sinds Elisabet in Vietnam is dat voor mij net iets om op te letten. Die was (als ik het juist herinner) toen in paniek omdat ze het claustrofobisch vond en dat bleek dan ook heel sterk gespeeld.

Kan me wel inbeelden dat het langs de andere kant ook effectief moeilijk was voor Commy dat Leila naar huis moest, de enigste die haar onmiddellijk hielp. Het was dan wel niet nodig maar toch.
 
Moet als Mol toch niet evident zijn om dat tot het einde vol te houden. Stel dat je na twee of drie dagen al wordt betrapt op een Mollenstreek (zoals dat ei van Lancelot), dan is het toch gedaan met het seizoen? Vorig jaar was al een frappante twist toen ze de Mol moesten vervangen, maar volgens mij is er nog niemand betrapt geweest tot hiertoe?
 
Vorig jaar was al een frappante twist toen ze de Mol moesten vervangen, maar volgens mij is er nog niemand betrapt geweest tot hiertoe?
Als ik het mij goed herinner is in seizoen 3 van de orginele versie de latere winnaar, Stijn, naar de hotelkamer die hij deelde met mol Marc teruggekeerd, om briefjes met informatie van de productie uit de vuilnisbak te vissen.
 
Moet als Mol toch niet evident zijn om dat tot het einde vol te houden. Stel dat je na twee of drie dagen al wordt betrapt op een Mollenstreek (zoals dat ei van Lancelot), dan is het toch gedaan met het seizoen? Vorig jaar was al een frappante twist toen ze de Mol moesten vervangen, maar volgens mij is er nog niemand betrapt geweest tot hiertoe?

Is zoals @Didymus zegt idd niet echt een probleem, tenzij de mol voor het oog van de hele groep betrapt wordt.
Voor 1 kandidaat, tja, die zal dan in de finale raken he.
 
Als je door 1 kandidaat betrapt wordt, so be it. Die gaat het nooit doorvertellen en kan eventueel zelfs een bondgenoot worden door andere zoveel mogelijk weg te houden van de mol.
 
Als je door 1 kandidaat betrapt wordt, so be it. Die gaat het nooit doorvertellen en kan eventueel zelfs een bondgenoot worden door andere zoveel mogelijk weg te houden van de mol.
Een bondgenoot tussen de productie en een kandidaat zou wel heel bizar zijn. Dan ga je als productie op voorhand al bepalen wie het spel gaat winnen. De mol is in mijn ogen toch geen kandidaat maar gewoon onderdeel van de productie.
 
Moet als Mol toch niet evident zijn om dat tot het einde vol te houden. Stel dat je na twee of drie dagen al wordt betrapt op een Mollenstreek (zoals dat ei van Lancelot), dan is het toch gedaan met het seizoen? Vorig jaar was al een frappante twist toen ze de Mol moesten vervangen, maar volgens mij is er nog niemand betrapt geweest tot hiertoe?
Er wordt toch genoeg "gemold" door iedereen?
Automatisch ben je nooit de enige verdachte in het begin. Uiteraard een risico, maar tis niet dat je daardoor volledig betrapt bent imo.

Enorm risico als kandidaat om in die tunnel te zitten, dus zeker ben je nooit denk ik.
 
Een bondgenoot tussen de productie en een kandidaat zou wel heel bizar zijn. Dan ga je als productie op voorhand al bepalen wie het spel gaat winnen. De mol is in mijn ogen toch geen kandidaat maar gewoon onderdeel van de productie.
Niet tussen de productie he, maar als jij de Mol betrapt als enigste ga je er toch alles aan doen om de andere op een dwaalspoor te zetten?
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Niet tussen de productie he, maar als jij de Mol betrapt als enigste ga je er toch alles aan doen om de andere op een dwaalspoor te zetten?
Natuurlijk, en dat zie je genoeg bij bijvoorbeeld Ruben en Lancelot die zelf openlijk mollen om de andere kandidaten op een dwaalspoor te zetten. Maar dat is nog wel iets helemaal anders dan de mol die zou samenwerken met een kandidaat. De facto is dat gewoon een samenwerking tussen een kandidaat en de productie aangezien de mol gewoon onderdeel is en aangestuurd wordt door de productie.
 
Moet als Mol toch niet evident zijn om dat tot het einde vol te houden. Stel dat je na twee of drie dagen al wordt betrapt op een Mollenstreek (zoals dat ei van Lancelot), dan is het toch gedaan met het seizoen? Vorig jaar was al een frappante twist toen ze de Mol moesten vervangen, maar volgens mij is er nog niemand betrapt geweest tot hiertoe?

In WIDM in Nederland heeft een seizoen of 2-3 terug de winnaar de mol betrapt/gezien toen die iets deed nog heel in het begin van het seizoen. Niet te verwonderen dat die dan uiteindelijk het spel won.
 
Ik denk dat ze daaruit wel leren en iedere kandidaat op dezelfde manier benaderen
 
Mja dat is ook een onderdeel van het spel: een goede portie geluk.

De chance dat je net iets vreemd ziet (juiste plaats, juiste moment), de chance dat je bij de mol zit tijdens bepaalde proeven (zeker cruciaal in het begin), de chance dat je zelf per ongeluk iets cruciaal misdoet wat mega verdacht overkomt bij medekandidaten enz.

Pas naar het einde toe komt er denk ik minder en minder geluk bij te kijken. Zodra je de mol op het spoor zit, kan je echt tactisch gaan spelen.
 
Het zal ook zo zijn dat degene die het meeste heeft opschreven in zijn boekje, alle vragen op het einde deftig kan beantwoorden. Ik zou daar slecht in zijn.
 
Dit jaar geen kans om boekjes van anderen te winnen? Altijd al mijn vragen bij gehad over hoe 'nuttig' dit is, zou mijn eigen idee alleen maar kunnen vertroebelen.
 
Terug
Bovenaan