Federaal loonakkoord

Efkes een domme vraag: wat bedoelen ze precies met “de lonen stijgen niet bovenop de index”? Als ik volgend jaar naar mijn werkgever stap en zij gaan akkoord met een opslag, dan is toch alles okay?
 

Dus er mogen geen loonstijgingen doorgevoerd worden bij bvb. promotie?

Het artikel op VRT spreekt over consumptiecheques ipv bonussen wanneer bedrijf winst maakt...

 
Efkes een domme vraag: wat bedoelen ze precies met “de lonen stijgen niet bovenop de index”? Als ik volgend jaar naar mijn werkgever stap en zij gaan akkoord met een opslag, dan is toch alles okay?
Ik vermoed dat dat gaat over lonen die vastgelegd liggen in bv Barema’s etc.
 
Efkes een domme vraag: wat bedoelen ze precies met “de lonen stijgen niet bovenop de index”? Als ik volgend jaar naar mijn werkgever stap en zij gaan akkoord met een opslag, dan is toch alles okay?
In principe mag de loonmassa van een bedrijf niet stijgen bovenop de index ( of wat er precies wettelijk afgesproken doet, bv 2% bovenop de index). Het probleem is dat dat een zeer technisch begrip is wat met een aantal loonelementen geen rekening houdt en daarnaast ook niet met hogere lonen door promotie naar een nieuwe functie, waardoor de praktische toepassing ervan echt wel beperkt is voor heel wat bedrijven.
 
Maximumlonen, overheid die bepaalt wie wel of niet salarissen mag verhogen, nóg meer eenmalige cheques ipv een reboot van het hele systeem...

Als er iets is qua politiek dat ik echt niet snap is het dit :)
 
Ben eens benieuwd hoeveel mensen effectief die cheque gaan krijgen, aangezien het zowel sectoraal als per bedrijf intern onderhandeld gaat worden. Ik ben er vrij zeker van dat veel bedrijfsleiders de indexatie als stok achter de deur gaan gebruiken om die bonus niet uit te keren, “want het is allemaal al duur genoeg”
 
Ben eens benieuwd hoeveel mensen effectief die cheque gaan krijgen, aangezien het zowel sectoraal als per bedrijf intern onderhandeld gaat worden. Ik ben er vrij zeker van dat veel bedrijfsleiders de indexatie als stok achter de deur gaan gebruiken om die bonus niet uit te keren, “want het is allemaal al duur genoeg”

Terecht. De index is al een loonsverhoging.
 
Maximumlonen, overheid die bepaalt wie wel of niet salarissen mag verhogen, nóg meer eenmalige cheques ipv een reboot van het hele systeem...

Als er iets is qua politiek dat ik echt niet snap is het dit :)
Het idee stamt uit een tijd dat we een hoge werkloosheid zaten, deels veroorzaakt door onze hoge loonkost in vergelijking met buurlanden. Toen hebben we regels ingesteld om dat verschil niet te groot te laten worden. Da's iets wat nu misschien wel minder relevant is met de heel lage huidige werkloosheid maar aan de andere kant staan we misschien voor een lange en zware recessie waar we gaan terugkeren naar de werkloosheidsproblemen van vroeger.
 
Laatst bewerkt:
Wat is eigenlijk tegenwoordig nog een normaal acceptabel loon voor een gewone bediende?
Want daar kunt ge toch totaal nietmeer aan uit met jobbonus, werkbonus etc voor de "lage" lonen
 
In principe mag de loonmassa van een bedrijf niet stijgen bovenop de index ( of wat er precies wettelijk afgesproken doet, bv 2% bovenop de index). Het probleem is dat dat een zeer technisch begrip is wat met een aantal loonelementen geen rekening houdt en daarnaast ook niet met hogere lonen door promotie naar een nieuwe functie, waardoor de praktische toepassing ervan echt wel beperkt is voor heel wat bedrijven.

Dus als ik het goed begrijp mag de 'loonmassa' van een bedrijf niet stijgen, maar wegens bepaalde complexe definities en begrippen en techniciteit kunnen individuele loonsverhogingen wegens goede prestaties nog steeds wel gebeuren?
 
Dus als ik het goed begrijp mag de 'loonmassa' van een bedrijf niet stijgen, maar wegens bepaalde complexe definities en begrippen en techniciteit kunnen individuele loonsverhogingen wegens goede prestaties nog steeds wel gebeuren?
Er is ook niemand die het echt controleert, er is geen controledienst die zich bezig houdt met die berekeningen te maken. Net eens opgezocht en het is blijkbaar van 1995 geleden dat er nog eens een bedrijf een boete heeft gekregen voor de niet naleving van zo'n akkoord en dat was 2000 euro.

Het is goed mogelijk dat redelijk wat bedrijven die loonnorm overschrijden.
 
Laatst bewerkt:
Gaan ze die consumptiecheques aftrekbaar maken van de belasting op de bedrijfswinst? Anders zie ik precies niet in waarom een bedrijf nog eens gaat strooien met zo'n consumptiecheque?
EdenRed zal er wel bij varen natuurlijk. Daar zit de politiek toch ook mooi bij in de pocket neem ik aan. Maaltijdcheques, ecocheques, cultuurcheques, consumptiecheques. Wat is't volgende? Brandstofcheques?
 
Dus als ik het goed begrijp mag de 'loonmassa' van een bedrijf niet stijgen, maar wegens bepaalde complexe definities en begrippen en techniciteit kunnen individuele loonsverhogingen wegens goede prestaties nog steeds wel gebeuren?

Het is vooral om de "sociale onrust" van de vakbonden te bestrijden. Als iedereen akkoord gaat om geen loonsverhoging door te voeren, kan de vakbond niet staken voor een loonsverhoging. Ze worden eventjes lam gelegd hiermee en bedrijven zijn effekes op hun gemak.

Dan moeten ze staken voor "werkdruk" en "verlof".
 
Gaan ze die consumptiecheques aftrekbaar maken van de belasting op de bedrijfswinst? Anders zie ik precies niet in waarom een bedrijf nog eens gaat strooien met zo'n consumptiecheque?
EdenRed zal er wel bij varen natuurlijk. Daar zit de politiek toch ook mooi bij in de pocket neem ik aan. Maaltijdcheques, ecocheques, cultuurcheques, consumptiecheques. Wat is't volgende? Brandstofcheques?
Geen RSZ en/of bedrijfsvoorheffing kan natuurlijk ook al schelen voor een werkgever.
Vergeet Sodexo niet :)
 
Terug
Bovenaan