Review: We Were Here Expeditions: The FriendShip

Een vriendschap doorstaat heel wat watertjes. Een onenigheid veroorzaakt soms een onherstelbare breuk tussen twee vrienden. Vergelijk het met naar de Ikea gaan met je lief. In je leven kom je heel wat zaken tegen die een vriendschap testen. Neem nu bijvoorbeeld coöperatieve spellen. Spellen die ik in dat geval steevast met @Reaper speel. Al jaar en dag mijn vaste co-op partner en nog steeds kunnen we door één deur (figuurlijk dan, letterlijk zijn het een paar kilootjes te veel). Wij namen de nieuwste van ontwikkelstudio Total Mayhem Games onder handen, gekend van de populaire We Were Here-reeks.

Total Mayhem Games is een in Nederland gevestigde ontwikkelstudio die bekendheid verwierf met hun We Were Here-spellen, waarvan er ondertussen vier zijn. Beginnend met We Were Here en eindigend met We Here Here Forever. Al is eindigen een verkeerde woordkeuze, want de franchise is nog niet dood. Total Mayhem Games koos ervoor een zijpad te kiezen en riep We Were Here Expeditions in het leven. Dit wordt een reeks aan spinoff-games, waarvan de eerste de titel The FriendShip kreeg.

WWH1.png

We Waren Hier​

Ik heb alle We Were Here-spellen gespeeld, de meeste met BG'er Reaper. Ik kon dan ook niet anders dan aan zijn oren trekken om ook deze nieuwe game te testen. Een aankondiging vooraf was er niet. De game is sinds NU beschikbaar en de eerste maand is dat zelfs volledig gratis. Na deze gratis periode betaal je amper vier euro voor We Were Here Expeditions: The FriendShip. Hiervoor krijg je wel wat waar voor je geld. In ware We Were Here-stijl los je een aantal puzzels op, waarbij onder andere communicatie een belangrijke factor is om die tot een goed einde te brengen. Je komt namelijk samen met je partner op een eiland terecht nadat je in je schip een noodsignaal hebt opgevangen. Op dat eiland staat een verlaten pretpark met één attractie. Jullie betreden die attractie, waarna een proef begint ...

Samenwerken en communiceren is zoals in alle We Were Here-games een must!


Je wordt al snel gescheiden van je partner en dat is in de reeks niets nieuw onder de zon. Enkel door goed te communiceren en te overleggen kunnen jullie de puzzels tot een goed einde brengen. Je ziet namelijk niet wat de ander ziet, dus moet voortgaan op wat de ander zegt. Daarbij is het belangrijk de dingen goed te omschrijven, want een foutje is snel gebeurd. En hoewel fouten kunnen, resulteert dat in Expeditions: The FriendShip misschien wel in een minder goede score. In deze nieuwe iteratie is het niet enkel de bedoeling om de puzzels op te lossen, maar wel om dat zo goed mogelijk te doen. Je verzamelt in elke puzzel namelijk een ticket. Slaag je er niet in, dan krijg je een retry-ticket. De andere drie zijn brons, zilver en goud, afhankelijk van hoe goed jullie als duo presteerden. Het hoeft zeker geen uitleg dat Reaper en ik slaagden met de grootste onderscheiding.


Hoogste score voor vriendschap?​

Veel over de puzzels kan ik niet kwijt, want dat zou een deel van de ervaring wegnemen. Wel kan ik vertellen dat er een reeks toffe uitdagingen op jullie wachten. Zo is er een puzzel waarbij de ene speler tegels plaatst, terwijl de andere pilaren neerzet. Overleg is hier nodig, want de afzonderlijke scores van beide spelers worden samengeteld om hopelijk tot een score te komen voor een gouden ticket. Er is ook een proef waarbij vertrouwen belangrijk is, want anders donder je zonder twijfel naar beneden ... We Were Here Expeditions: The FriendShip bevat drie puzzels, waarbij elke puzzel staat voor één van deze elementen: vertrouwen (trust), communicatie (communication) of teamwork.

Op zo'n anderhalf uur hadden Reaper en ik de drie puzzels opgelost, waarbij we voornamelijk de tweede een tweetal keer opnieuw probeerden om de hoogst mogelijke score neer te zetten. We Were Here Expeditions: The FriendShip is dus een heel korte ervaring, maar dat vertaalt zich dus naar de belachelijk lage prijs van amper vier euro. Dat geld moet je de eerste maand dus niet betalen, want op alle platformen is de game momenteel (tot en met 13 oktober) gratis. Dus downloaden maar, een co-op partner zoeken en genieten! En dan zien of je vriendschapsband goud, zilver of toch 'maar' brons verdient.

Conclusie

We Were Here Expeditions: The FriendShip is een bijzonder plezante, maar helaas korte ervaring. Verwacht meer van hetzelfde als in de vorige vier We Were Here-spellen, maar net iets anders. Nu krijg je drie afzonderlijke puzzels voorgeschoteld waarbij jullie als team een zo hoog mogelijke score moeten neerzetten. Zo kom je uiteindelijk te weten of jullie vertrouwen en communicatief vermogen goud, zilver of slechts brons verdienen.

Pro

  • Gratis! (voor één maand)
  • Toffe puzzels
  • Grafisch weer iets beter

Con

  • Kort
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

14 september 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Total Mayhem Games

Uitgever

  1. Total Mayhem Games
 
Terug
Bovenaan