Review: We Were Here Forever

Om meteen met de deur in huis te vallen: deze review van We Were Here Forever zou duidelijk moeten maken of de game de voorlopige kers op de taart is uit de We Were Here-franchise. Inderdaad, ik gebruik hier de term franchise, vanuit de veronderstelling dat we de reeks coöperatieve puzzelspellen van Total Mayhem Games stilaan zo mogen beginnen noemen. Na de geringe successen van We Were Here, We Were Here Too en We Were Here Together, zou We Were Here Forever nu alle eerder opgedane kennis en inzichten consolideren in de ultieme co-op puzzelervaring. De eer viel dit keer te beurt aan redacteur Karel-Jan en mijzelf om uit te maken of dit een louter commercieel goed klinkende slogan betreft, dan wel de naakte waarheid.

In We Were Here Forever beleef je net als in de voorgaande games hoe het voelt om gevangen te zijn in een escape room waaruit je doodgraag wil kunnen ontsnappen. Gelukkig ben je er nooit helemaal alleen, want je kunt steeds beroep doen op de tips van je maatje, een andere gevangene die evenzeer informatie van jou nodig heeft om een stap dichter bij die langverwachte uitgang te geraken. Hiermee lijkt het duidelijk dat de game net als zijn voorgangers sowieso bedoeld is om met twee personen te spelen. Het lot van deze beide deelnemers hangt daarenboven volledig af van elkanders sluwheid én van de kwaliteit van de onderlinge communicatie via de walkietalkie.

20220513140922_1.jpg


Stevige puzzels, met samenwerking als fundament

Veel puzzels uit We Were Here Forever zijn echte hersenkrakers van de bovenste plank. Wanneer je op voorhand het idee had om de game even als een walk-in-the-park samen met een vriend op één enkele namiddag uit te spelen, berg dan nu alvast die plannen maar op. Sommige puzzels uit We Were Here Forever kunnen echt heel veel tijd innemen, om niet te moeten zeggen: quasi forever. En dat is net goed.

Veel puzzels zijn echte hersenkrakers van de bovenste plank.


Gelukkig kun je door de omgeving empirisch af te speuren en via slimme deductie wel een aantal aanwijzingen verzamelen die je zouden moeten helpen om de verschillende raadsels te ontcijferen. Elke nieuwe ruimte die jij en je kompaan betreden (soms fysiek samen, maar meestal afzonderlijk) kun je dus het beste meteen gaan verkennen. En natuurlijk, wanneer je volledig vastzit, kun je nog altijd hints oproepen via het menu, al blijven deze liever op de vlakte vertoeven.

20220513153556_1.jpg


Verslavend en eigenlijk wel spannend

In het begin verloopt het echter allemaal erg vlotjes en hierdoor is dit ultieme redmiddel initieel helemaal niet aan de orde. Je vindt beiden een aantal symbolen op roterende blokken die de toegang tot één of andere deur ontzeggen, waardoor het slechts erop neer komt om de relevante zaken netjes met elkaar te overlopen. Een beetje verder komen er dan puzzels waarbij er voorwerpen uitgewisseld moeten worden via een kabelbaan, missies die gebaseerd zijn op tijd of nauwkeurigheid en tenslotte opdrachten waarbij je synchroon een bepaalde actie moet uitvoeren om verder te geraken. Tijdens het spel kom je heel wat objecten tegen die je hierbij moeten helpen wanneer je deze in de gepaste context aanwendt, zoals sleutels, filmbanden, projectoren, hefbomen, toortsen, enzoverder.

De extra dimensie van verborgen competitiviteit maakt het soms zelfs spannend.


Zoals de vorige paragraaf al aangaf is samenwerking in We Were Here Forever dé sleutel tot succes, iets wat de game ook uiterst knap afdwingt. Daarnaast, doordat je elkaar tijdens het puzzelen zowel stimuleert tot zelfs uitdaagt, ervoer ik de gameplay als erg verslavend. Ook al dien je zoveel als mogelijk samen te werken voor enige progressie, toch wordt op geen enkel moment duidelijk wie er daadwerkelijk uit de escape room gaat kunnen ontsnappen. Zullen beiden erin slagen, niemand of slechts één iemand? Deze extra dimensie van verborgen competitiviteit maakte het spel voor mij ook nog eens spannend. Natuurlijk rijst hier wel de terechte vraag hoeveel keer je deze game opnieuw kan spelen met dezelfde buddy, of zelfs met iemand anders, vooraleer de zichzelf herhalende mechanics mateloos beginnen te vervelen.

20220513143357_1.jpg


Technisch zeker degelijk

Om af te sluiten is het eerlijk gezegd een ferme uitdaging geweest om een puzzelgame zoals deze te moeten reviewen zonder iets van spoilers vrij te geven. Er valt echter wel nog wat te zeggen over het technische aspect van de game. Grafisch is We Were Here Forever zeker aangenaam om naar te kijken, met een leuke stijl die tevens lichtjes flirt met het cartoonachtige. Elke keer wanneer een nieuw level laadt, kun je wel even te maken krijgen met hickups. Dit is eigen aan de game en meerdere gebruikers hebben hier last van. Na dit korte, hakkelende moment is de performantie van We Were Here Forever wel heel soepel. Je hebt er natuurlijk ook geen high-end computer voor nodig. De muziek en besturing zijn daarnaast als heel degelijk te omschrijven, zonder te verrassen evenwel.

Conclusie

We Were Here Forever was mijn eerste ervaring met een escape room in een videogame en heeft absoluut een positieve indruk op mij nagelaten. Eén van de zaken die het spel mij geleerd heeft, is dat je voor dit type games echt fris moet zitten. Vermoeidheid speelde mij wel eens parten tijdens het puzzelen en ook de mensen die slecht zijn in het visueel opmerken van details zullen hier zeker de nodige uitdaging - tot misschien zelfs frustratie - ondervinden. De herspeelbaarheid mag dan misschien wel een minpunt zijn, maar de puzzels zijn wel erg spitsvondig uitgewerkt, dwingen constant samenwerking af en bieden vooral heel veel voldoening wanneer je samen weer wat progressie boekt. Op de vraag dus of deze editie de kers op de taart is, moet ik het antwoord helaas schuldig blijven, maar het is een heel leuke en boeiende game welke ik met plezier aanraad aan alle gamers die ervan houden om samen met een andere persoon complexe raadsels uit te vogelen, zij het kortstondig wellicht.

Pro

  • Uitdagende puzzels
  • Verslavende gameplay doordat je echt samen moet werken

Con

  • Herspeelbaarheid blijft een vraagteken
  • Haperingen tijdens inladen levels
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

10 mei 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Total Mayhem Games

Uitgever

  1. Total Mayhem Games
 
Terug
Bovenaan