Beginnende werknemer is van vriendelijk naar asshole gegaan in 1 dag tijd

Beste forumleden,

Mijn vrouw heeft een groenten bedrijf waar er een aantal werknemers tewerk gesteld worden. Nu is er onlangs iemand komen solliciteren voor een job als serre arbeider.

Nu even tussen de lijnen, ik was er zelf niet bij, ik schrijf enkel wat ik gehoord heb & uit het mailverkeer heb kunnen lezen.

Nu blijkbaar had die persoon enige tijd geleden al eens gesolliciteerd (jaar of anderhalf jaar geleden) & die heeft toen zijn kat gestuurd toen hij mocht beginnen. Ikzelf heb toen gezegd, als iemand dit doet zonder iets te laten weten, is dit voor mij sowieso een no-go, ik zou die niet aan nemen. Er werd toen gesproken dat die begon als serre arbeider & er werd hem ook uitgelegd wat de job inhoud daarvan was. Op een later moment in de teelt dienen ze op hoogte verstelbare elektronische karren te staan, dit werd hem allemaal gezegd alsook dat hij ECO cheques ging krijgen. Het loon maakte voor hem niets uit, als hij maar op tijd betaald werd. Hij kon ook niet met een plukkaart werken (wat ik al verdacht vond) (plukkaart kun je vergelijken met een interim, soort van test periode). Nu tot daar was die vriendelijk. Dan werd er een mail gestuurd voor het ondertekenen van het contract, wanneer die kon langs komen. Dan werd er al minder vriendelijk gereageerd, dat hij niet kon komen dat het pas in januari is dat hij start, dat hij voor die week al een interim aangenomen had. Nu voor mij nogmaals een bewijs van, die moete ni aannemen.
Dan hebben ze een grote fout begaan door het contract al getekend op te sturen & toen zijn de poppen aan het dansen gegaan & de reeds van beschuldigingen gekomen. Die begon dan over maaltijdcheques die beloofd waren, dat hij als machine operator moest werken & dat dit een hoger loon is, zijn uren moesten ingevuld worden. terwijl er altijd gesproken werd over eco cheques & dat hij kon doorgroeien om de sorteerlijn te bedienen. Dit werd hem ook uitdrukkelijk gezegd, indien het hem lag & hij zag dit zitten spreekt dat vanzelf dat het contract aangepast werd & dat hij meer zou verdienen. Maar dit is vrij intensief werk & niet iedereen is daarvoor geschikt.

Dan begon hij over de arbeidsinspectie in te lichten dat er fraude werd gepleegd, dat als hij aan een machine moest werken zijn vakbond moest inlichten. Hij het arbeidsreglement niet gekregen had (ik heb dit eens opgezocht & het arbeidsreglement moet voor het personeel altijd raadpleegbaar zijn niet dat dit specifiek moest opgestuurd worden). Hij heeft daarom dan zijn uren per mail doorgekregen & werd ook ingelicht dat het arbeidsreglement in de refter altijd kan geraadpleegd worden. Indien hij eigenlijk zelf de moeite had gedaan om af te komen, kon hij dit dus inkijken. Nu ging dit van kwaad naar erger & begon hij dus met allerhande dreigementen. Die persoon an sich moest dan zelf nog starten. Dan hebben ze beslist van zijn contract stop te zetten. Dat hij niet meer moest starten.

Ik zou dit ten eerste al niet durven, tegen uw toekomstige werkgever dreigen met de arbeidsinspectie te sturen & ge moet nog beginnen & dan nog zeggen dat hij wel wil komen werken. Nu blijkbaar kent hij de regels heel goed & wist hij al op voorhand dat hij een week ontslagvergoeding zou krijgen & dat dit blijkbaar binnen de week moest gestort zijn. Ik heb dat eens opgezocht & vindt hierover nogal wat tegenstrijdige informatie. Iets van binnen de week na de loonsimulatie. De loonsimulatie gebeurd altijd op het einde van de maand bij hun. Nu heeft mijn schoonpa hem dan eens gebeld, omdat die maar mails bleef sturen, & zit hij daar ook over te zeggen dat hij opgebeld is & dat hij bedreigt zou zijn, wat geen waar is, want de telefoon stond op speaker & hij heeft mijn schoonma zelfs een trut genoemd.

Nu hier stopt het nog niet. Hij heeft nu weer een mail gestuurd dat hij zijn loon, volgens hem, niet op tijd gekregen heeft & dat hij recht heeft op nog een extra week ontslagvergoeding & dat zijn C4. Volgens hem niet goed ingevuld is geweest & hij dit gaat aanvechten bij de arbeidsrechtbank. Nu voor zijn ontslagvergoeding, is dit nagevraagd bij het sociaal secretariaat & die hebben zelf gezegd dat dit op het einde van de maand mocht zijn.

Nu heel het verhaal zo kort mogelijk proberen uitgelegd te krijgen, iemand die hier wat tips ofzo kan geven over hoe we hiervan af geraken. Want dit grapje is ondertussen al meer dan een maand aan de gang & die blijft ons maar lastig vallen over schade vergoedingen al hier & al ginder & dat hij niet verder kan met zijn leven & dat hij geen ander werk kan zoeken.
Volgens mij is die er gewoon op uit om zoveel mogelijk geld uit andersmans zakken te slaan voor niets te moeten doen & volgens mij heeft hij dit bij andere bedrijven ook nog gedaan want die kent de regels van zijn "rechten" blijkbaar veel te goed.

Moest iemand tips hebben over waar we best eens informeren of die zelf kan zeggen van zo & zo zou dit enorm wel gekomen zijn.


Mvg,
M-H
 
ik zou zeggen: lààt hem het aanvechten voor de arbeidsrechtbank. als hij het verliest, zijn alle kosten voor hem.
het lijkt mij echt zo iemand die professioneel die week loon en ontslagpremies casht, en er zoveel mogelijk probeert uit te sleuren met zijn dreigementen.

als dat bedrijf goed in orde is, en alles correct verlopen is, laat hem doen.
 
Wel dat is het hem net. Hij moest starten juist na de kerst vakantie. Maar zodra ze een getekend contract hebben doorgemaild is hij begonnen met den asshole uit te hangen. Ik heb alle mails gelezen & ik zou da nooit durven sturen naar mijne toekomstige werkgever & op die arrogante mails die hij gestuurd heeft hebben ze dan beslist van ge moet niet starten. Ze hebben het weekend voor hij moest beginnen nog een advocaat gecontacteerd, die heeft een brief opgesteld & ze hebben hem da doorgemaild alsook aangetekend per post, zo een heel dure aangetekende brief met een bewijs van handtekening enzo.

Hij is eigenlijk nooit gestart, omda ze zoiets hadden van jij moet de boel hier niet komen verzieken & komen stoken tussen de andere werknemers. Nogmaals ik heb al die zaken gelezen & ik zou hem ook niet meer laten starten als hij zich zo gedraagt, eigenlijk zou eender wie die zich zo gedraagt niet moeten starten.
Zijn contract is dezelfde dag alsti zou starten stop gezet, hij is ook die dag niet afgekomen.
Alsook hebben ze hun in alles laten bijstaan door het sociaal secretariaat enzo zodat zeker alles correct zou verlopen.
 
zoals @marcel zegt, ik zou hem laten naar de rechtbank stappen, als hij dat al durft.

Volgens mij zijn het grote praatjes. Zoals je al aangaf, het lijkt mij een "beroepsprofiteur" die dat wel al meerdere keren heeft gedaan imo,
nog voor z'n start zo hoog blazen.... Dus dan gaan ze in de rechtbanken, vakbonden , ook wel zijn historiek zien , lijkt me.

Ik zou wel samen zitten met de juridische dienst van je sociaal secretariaat, zodat jij niet uit de vuile lepel eet, door alles op z'n beloop te laten. Dat je zeker de juiste stappen met hen neemt.



EDIT: wij hebben ook ooit eens iemand gehad, die kwam solliciteren, en eiste dat hij aangenomen werd. Toen we niet overtuigd waren, en hij is moeten afdruipen, hebben wij een factuur toegemaild gekregen van zijn "verplaatsingskosten". Ook toen het sociaal bureau ingelicht, en hebben we die factuur uiteraard moeten weigeren. Om je maar te tonen, wat voor mensen er rond lopen.
 
Ik denk eerlijk gezegd ook als ge met alle mails da hij gestuurd heeft & die dreigende taal die hij heeft gesproken, daarmee naar de rechtbank gaat & da wordt voorgedragen da da van zijne kant enorm dom zal zijn, want alles spreekt in zijn nadeel. Want hij heeft eigenlijk alles uitgelokt.

Ze hebben het wel laten onderzoeken door de juridische dient van het sociaal secretariaat & hij had wel recht op zijn week ontslagvergoeding, daar konden ze ni van uit omdat hij een tewerkstelling had, ook al heeft hij geen dag gewerkt. Da hebben ze intussen al overgeschreven maar hij stopt gewoon niet. Het begint eigenlijk, voor mij nu, eender zo wa op afpersing te lijken. In zijn laatste mail was er dus sprake dat hij naar de arbeidsrechtbank zal gaan & zijne raadsman enzo zal inlichten over zijn ontslagvergoeding da ni correct werd uitbetaald & zijne C4 die niet goed is ingevuld geweest tenzij da we tot een compromis kwamen...

Tis het moet gewoon stoppen want die mensen zijn nu ook de 60 gepasseerd & zijn aan het kijken om alles over te laten aan mijn vrouw & ik zal die personeelszaken dan op mij nemen.
 
Ik snap het toch niet goed hoor,

ons sociaal bureau maakt in zo'n geval meteen het C4 in orde, en er is een bewijs van einde tewerkstelling (in uw geval na die 1e week).

dan kan er van verdere vergoedingen geen sprake meer zijn. Dan is de kous af.

Wat is er dan volgens hem, verkeerd aan die c4?

edit: aanvechten voor de rechtbank kan hij in principe niet meer: jullie hebben die week uitbetaald, conform de wetgeving.
 
EDIT: wij hebben ook ooit eens iemand gehad, die kwam solliciteren, en eiste dat hij aangenomen werd. Toen we niet overtuigd waren, en hij is moeten afdruipen, hebben wij een factuur toegemaild gekregen van zijn "verplaatsingskosten". Ook toen het sociaal bureau ingelicht, en hebben we die factuur uiteraard moeten weigeren. Om je maar te tonen, wat voor mensen er rond lopen.
omg meende da :eek2:?

We hebben zijn C4 samen met het sociaal secretariaat opgemaakt & de reden van ontslag was niet ingevuld, volgens het sociaal secretariaat was dit niet nodig omdat hij nog geen 6 maand tewerk gesteld was. Nu heeft hij al laten weten dat hij dit zal aanvechten bij de arbeidsrechtbank. In hoeverre hij dit werkelijk zal doen of dat het bij blaffen blijft zal afwachten zijn.

Als we iets doen dat te maken heeft met personeel vragen we dit voor alle zekerheid nog eens na bij het sociaal secretariaat om er zeker van te zijn dat alles volgens de boekskes verloopt.

Ik weet eigenlijk ook niet goed wat zijn probleem eigenlijk is & waarom die ons blijft stalken & lastig vallen. We antwoorden al niet meer op zijn mails. Ik heb eigenlijk al veel goesting gehad om klacht neer te leggen bij de politie maar dit zal ook niets uit halen.
 
We hebben zijn C4 samen met het sociaal secretariaat opgemaakt & de reden van ontslag was niet ingevuld, volgens het sociaal secretariaat was dit niet nodig omdat hij nog geen 6 maand tewerk gesteld was. Nu heeft hij al laten weten dat hij dit zal aanvechten bij de arbeidsrechtbank. In hoeverre hij dit werkelijk zal doen of dat het bij blaffen blijft zal afwachten zijn.
Hmm een blanco reden op C4 doen wij toch ook nooit...

Kan zijn dat hij inderdaad problemen krijgt met zijn uitkering (van de RVA ken ik nu wel niet zo veel), maar dat RVA daar inderdaad moeilijk over zal doen, en weigeren een uitkering uit te betalen, wegens geen reden op C4.
 
Persoon weet duidelijk waar hij mee bezig is. Ik zou voorzichtig te werk gaan.
 
Het loon maakte voor hem niets uit, als hij maar op tijd betaald werd. Hij kon ook niet met een plukkaart werken (wat ik al verdacht vond) (plukkaart kun je vergelijken met een interim, soort van test periode).
plukkaart is enkel mogelijk als je een ander inkomen hebt (bvb uit dop of arbeid). Kan je niet doen als je bvb een schorsing hebt van de RVA. Dat is idd iets om twijfels over te hebben.
magere-hein zei:
Dan begon hij over de arbeidsinspectie in te lichten dat er fraude werd gepleegd, dat als hij aan een machine moest werken zijn vakbond moest inlichten. Hij het arbeidsreglement niet gekregen had (ik heb dit eens opgezocht & het arbeidsreglement moet voor het personeel altijd raadpleegbaar zijn niet dat dit specifiek moest opgestuurd worden).
vaak staat er in de arbeidsovereenkomst dat de werknemer het arbeidsreglement ontvangen verklaart te hebben. Je moet dit ook effectief krijgen VOOR je start. Strikt genomen ben je daar dus in fout
magere-hein zei:
Ik zou dit ten eerste al niet durven, tegen uw toekomstige werkgever dreigen met de arbeidsinspectie te sturen & ge moet nog beginnen & dan nog zeggen dat hij wel wil komen werken. Nu blijkbaar kent hij de regels heel goed & wist hij al op voorhand dat hij een week ontslagvergoeding zou krijgen & dat dit blijkbaar binnen de week moest gestort zijn. Ik heb dat eens opgezocht & vindt hierover nogal wat tegenstrijdige informatie. Iets van binnen de week na de loonsimulatie.
in theorie moet het loon bij ontslag "onmiddellijk" gestort worden. oude wetgeving die nooit aangepast is. In de praktijk aanvaardt de inspectie op het einde van de maand.
magere-hein zei:
Nu hier stopt het nog niet. Hij heeft nu weer een mail gestuurd dat hij zijn loon, volgens hem, niet op tijd gekregen heeft & dat hij recht heeft op nog een extra week ontslagvergoeding & dat zijn C4. Volgens hem niet goed ingevuld is geweest & hij dit gaat aanvechten bij de arbeidsrechtbank. Nu voor zijn ontslagvergoeding, is dit nagevraagd bij het sociaal secretariaat & die hebben zelf gezegd dat dit op het einde van de maand mocht zijn.
zie hierboven. Extra week ontslagvergoeding zie ik niet in waarom hij dit zou krijgen. Of C4 niet goed ingevuld is, kan ik hier niet zien, wat staat er als reden einde arbeidsovereenkomst?

Mod: zie nu dat de reden niet ingevuld is. Dit moet wel degelijk ingevuld zijn, waar het sociaal secretariaat naar verwijst is de ontslagmotivering die nodig is om te ontwijken aan "kennelijk onredelijk ontslag". Het klopt dat dit niet van belang is bij <6 maand ancienniteit, maar toch moet je nog altijd een reden van ontslag ingeven zodat de RVA kan oordelen of de ontslagreden al dan niet terecht is voor het bekomen van een extra sanctie (voor de werknemer).
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
edit: aanvechten voor de rechtbank kan hij in principe niet meer: jullie hebben die week uitbetaald, conform de wetgeving.
Tuurlijk kan hij dat wel. Hij kan bvb die reden van ontslag eisen, omdat nu de C4 niet correct is ingevuld. Nu, dat lijkt me maar een kleinigheidje voor de werkgever.

het gemailde contract naar hem toe, was dit wel ondertekend van jullie kant uit?
want indien niet, kan hij je niets maken hé.
omdat dit nog gequote was door de OP:

Tuurlijk wel, een arbeidsovereenkomst kan perfect mondeling. Als de werknemer aangeeft dat hij dat opgestuurd contract aanvaard heeft, is er een arbeidsovereenkomst gesloten, zelfs al tekent de werkgever dan niet zijn versie.

Enkel voor deeltijdse arbeidsovereenkomst moet er een schriftelijke versie zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Hij zal waarschijnlijk loon proberen eisen voor heel de "opzegperiode". Ik hoorde een gelijkaardig verhaal van iemand die een klerenwinkel had.
 
vaak staat er in de arbeidsovereenkomst dat de werknemer het arbeidsreglement ontvangen verklaart te hebben. Je moet dit ook effectief krijgen VOOR je start. Strikt genomen ben je daar dus in fout
OK bedankt, in de toekomst dus iets voor rekening mee te houden. Ik denk niet dat we dit al mee gegeven hebben.
Op mijn werk hier heb ik dit ook eens nagevraagd & de nieuwe mensen die gestart zijn zeggen dat ze ook geen kopie mee gekregen hebben, wel is het hier intern beschikbaar om op te vragen.

Om nu eerlijk te zijn, om dit met iedereen mee te geven is dit gewoon veel papierverkwisting.

Mod: zie nu dat de reden niet ingevuld is. Dit moet wel degelijk ingevuld zijn, waar het sociaal secretariaat naar verwijst is de ontslagmotivering die nodig is om te ontwijken aan "kennelijk onredelijk ontslag". Het klopt dat dit niet van belang is bij <6 maand ancienniteit, maar toch moet je nog altijd een reden van ontslag ingeven zodat de RVA kan oordelen of de ontslagreden al dan niet terecht is voor het bekomen van een extra sanctie (voor de werknemer).
Ik zal dit vanmiddag nog eens nazien wat er juist ingevuld is. De C4 heb ik nu niet gezien maar zoals eerder gezegd doen we dit altijd in samenspraak met het sociaal secretariaat. Alleszins bedankt voor de info, als ik dit later ga doen is dit iets waar ik dus op ga letten.


Super bedankt voor de nuttige info.
 
Om nu eerlijk te zijn, om dit met iedereen mee te geven is dit gewoon veel papierverkwisting.
Wij mailen het gewoon, samen met de onthaalbrochure!

Geen papierverkwisting, en zo kunnen ze nooit zeggen dat ze het niet hebben ontvangen. (om heel zeker te zijn: leesbevestiging vragen)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Na wat verder uit te zoeken enzo moesten we dit idd gedaan hebben maar da's iets da we gaan mee nemen voor de toekomst. Maar er staat ook vermeld dat dit altijd op een voor het bedrijf toegankelijke plaats moet hangen & dit is wel zo. Enkel was die persoon te lui om af te komen voor zijn contract te tekenen & zo kon hij het wel in kijken maar da gaak nu wel in het midden laten.

Nu heb ik zijn C4 bekeken & daar staat idd geen reden tot ontslag ingevuld. De C4 werd dus samen met het sociaal secretariaat ingevuld & zij hebben zelf gezegd dat, omdat hij minder dan 6 maand in dienst was, niet nodig is. Nu gaat hij een dubbele ontslag vergoeding eisen & dit voor de arbeidsrechtbank slepen omdat volgens hem hij zijn ontslag vergoeding te laat gekregen heeft. Nu voor het geval van zijn C4 hebben we alles over gelaten aan de juridische dienst van het sociaal secretariaat & zij hebben hem dan ook geantwoord, ze hebben naar ons de brief doorgestuurd & wij hebben die aangetekend met leesbevestiging opgestuurd.

Ze hebben ons ook laten weten dat hij eventueel nog een andere procedure kan opstarten maar dit zal hem geld kosten, de juiste naam ontsnapt me nu. We wachten nu af wat zijn antwoordt zal zijn.


Nu dit allemaal te hebben gezien, heb je als werkgever toch enorm weinig rechten, precies of ge zijt de boeman van dienst, gij moet alles stap voor stap volgens de boekskes doen & hij mag u staan uitschelden & ge moet nog dank u zeggen. Nu heel dit gedoe met het inschakelen van de juridische dienst van het sociaal secretariaat heeft al wa gekost. Is er geen manier om dit via hem terug te vorderen?
 
Terug
Bovenaan