ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Iemand een alternatief voor iShares Nasdaq100 ETF (CNDX, IE00B53SZB19) uit Degiro kernselectie ? Wil wel wat investeren in de Nasdaq, maar 600€ per stuk is wat veel om maandelijks in te beleggen naast de S&P500.
 
Zijn mijn fondsen de enige hier die echt bijzonder zwaar gezakt zijn,
De meeste van mijn tech fondsen zijn -35% zijn gegaan tov januari.

Had ik de voorbije jaren maar gewoon op een spaarboekje gezet....
 
Zijn mijn fondsen de enige hier die echt bijzonder zwaar gezakt zijn,
De meeste van mijn tech fondsen zijn -35% zijn gegaan tov januari.

Had ik de voorbije jaren maar gewoon op een spaarboekje gezet....
Dus jij denkt dat aandelen en ETF's enkel maar in een rechte lijn omhoog gaan?
 
Zijn mijn fondsen de enige hier die echt bijzonder zwaar gezakt zijn,
De meeste van mijn tech fondsen zijn -35% zijn gegaan tov januari.

Had ik de voorbije jaren maar gewoon op een spaarboekje gezet....

S&P500 staat op -22% YTD; S&P500 tech staat op -29% YTD dus het zijn zeker niet alleen jouw fondsen.
Op zich is dat gewoon de stijging van eind 2020 tot een paar maanden terug die opgegeten wordt, lange termijn is zo'n ETF of breed gespreid fonds nog altijd een solide keuze.
 
Dus jij denkt dat aandelen en ETF's enkel maar in een rechte lijn omhoog gaan?

Zeker niet. Was misschien maar een flauwe opmerking van mij.
T'is gewoon triestig om te zien hoeveel er per maand "wegvloeit" van hetgeen ik er had inzitten tov eind vorig jaar. Vooral ook omdat ik op sommige fondsen nog maar 1 jaar maandelijks aan het inleggen was.
 
Zeker niet. Was misschien maar een flauwe opmerking van mij.
T'is gewoon triestig om te zien hoeveel er per maand "wegvloeit" van hetgeen ik er had inzitten tov eind vorig jaar. Vooral ook omdat ik op sommige fondsen nog maar 1 jaar maandelijks aan het inleggen was.
wees blij dat ge het nu al voor een eerste keer ervaart hoe het voelt om geld te verliezen en niet binnen 15 jaar wanneer de portefeuille hopelijk een pak dikker is.

Dan zullen de verliezen ook wel x10 zijn
 
T'is gewoon triestig om te zien hoeveel er per maand "wegvloeit" van hetgeen ik er had inzitten tov eind vorig jaar. Vooral ook omdat ik op sommige fondsen nog maar 1 jaar maandelijks aan het inleggen was.
Je moet je mindset volledig omkeren :)

Als je indext en nog moet bijkopen, ongeacht hoeveel je er al in zitten hebt, is het altijd beter dat er voor lange periodes lagere prijzen zijn.
(in de veronderstelling dat de intrinsieke waarde van de bedrijven in uw index niet permanent gedaald is op lange termijn)

Want dan koop je voor exact hetzelfde geld, meer eigendomsbewijzen in die bedrijven, onafhankelijk van wat de toekomstige prijs zal zijn binnen 10-15-20 jaar (afhankelijk van uw horizon).

Dus je moet momenteel dansen van plezier in de plaats van triestig te zijn! :clap:
 
Is er hier iemand die ook via Curvo belegt? Ik ging ervan uit dat het al een vrij grote speler was, maar zitten nog maar aan een 300tal leden..

Gewoon even dubbel checken voor ik er mijn centjes op zet….
 
Is er hier iemand die ook via Curvo belegt? Ik ging ervan uit dat het al een vrij grote speler was, maar zitten nog maar aan een 300tal leden..

Gewoon even dubbel checken voor ik er mijn centjes op zet….
De gastjes achter dat project zijn wel aardig maar uiteindelijk is het duur voor iets wat je héél gemakkelijk zelf kan doen.
 
S&P500 staat op -22% YTD; S&P500 tech staat op -29% YTD dus het zijn zeker niet alleen jouw fondsen.
Op zich is dat gewoon de stijging van eind 2020 tot een paar maanden terug die opgegeten wordt, lange termijn is zo'n ETF of breed gespreid fonds nog altijd een solide keuze.
Deze bv:
EAM | IWDA | IE00B4L5Y983 (iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc))
en
EAM | EMIM | IE00BKM4GZ66 (iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD Acc)

Goed genoeg kwa spreiding?
 
Deze bv:
EAM | IWDA | IE00B4L5Y983 (iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc))
en
EAM | EMIM | IE00BKM4GZ66 (iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD Acc)

Goed genoeg kwa spreiding?
MSCI World geeft sowieso een zeer brede spreiding; van Emerging Markets ben ik de laatste jaren minder overtuigd vermits veel van de groeimotors serieus hun pluimen verloren hebben.

Het geeft wel extra spreiding t.o.v. MSCI World (complementair) maar persoonlijk vind ik niet dat nog meer spreiding dan World echt noodzakelijk is t.o.v. het extra risico dat je typisch krijgt van emerging markets.
 
MSCI World geeft sowieso een zeer brede spreiding; van Emerging Markets ben ik de laatste jaren minder overtuigd vermits veel van de groeimotors serieus hun pluimen verloren hebben.

Het geeft wel extra spreiding t.o.v. MSCI World (complementair) maar persoonlijk vind ik niet dat nog meer spreiding dan World echt noodzakelijk is t.o.v. het extra risico dat je typisch krijgt van emerging markets.
In welke richting zou ik dan kijken voor die extra spreiding (samen met msci world)
Of heel iets anders kan ook.


XET | QDVE | IE00B3WJKG14 (iShares S&P 500 Inf Tech Sector UCITS ETF USD Acc)
SP500 loopt ook nog apart, geen idee als dit een goed idee is of niet :p
 
De gastjes achter dat project zijn wel aardig maar uiteindelijk is het duur voor iets wat je héél gemakkelijk zelf kan doen.
De gastjes achter dat project zijn wel aardig maar uiteindelijk is het duur voor iets wat je héél gemakkelijk zelf kan doen.
Ik lees hier veel goeds over Degiro, is dit dan een beter alternatief?

Wat ik concreet wil is elke maand een beperkt vast bedrag (100€) beleggen.

Mvg

Dane
 
Ik lees hier veel goeds over Degiro, is dit dan een beter alternatief?

Wat ik concreet wil is elke maand een beperkt vast bedrag (100€) beleggen.

Mvg

Dane
Ook slechte dingen, paar pagina’s terug een kleine discussie over gehad. Het is een van de goedkoopste brokers maar er hangt weldegelijk een risico aan vast.
 
In welke richting zou ik dan kijken voor die extra spreiding (samen met msci world)
Of heel iets anders kan ook.


XET | QDVE | IE00B3WJKG14 (iShares S&P 500 Inf Tech Sector UCITS ETF USD Acc)
SP500 loopt ook nog apart, geen idee als dit een goed idee is of niet :p

S&P500 (algemeen, niet enkel info tech) overlapt behoorlijk met MSCI World - bijna 70% van MSCI world is US (met dank aan @Arkaine voor de updated info) en omgekeerd zit meer dan 90% van de S&P500 in MSCI World.

Ik ben zelf een voorstander van S&P500 Info Tech; die zitten natuurlijk ook in MSCI World, maar door meer in te zetten op Info Tech kies je voor meer volatiliteit in de hoop dat het zoals de afgelopen jaren ook voor meer rendement zorgt.

Maar dat is gewoon mijn mening en wat ik doe, daarom niet beter (en hopelijk niet slechter :smile: ) dan al het andere advies dat hier al gepost is.
Daarnaast ben ik ook wel een voorstander van Berkshire, al zit je ook daar met een serieuze correlatie met de S&P500; over het algemeen is Berkshire wat minder zwaar in tech en wat zwaarder in bv. consumer goods.
 
S&P500 (algemeen, niet enkel info tech) overlapt behoorlijk met MSCI World - bijna 70% van MSCI world is US (met dank aan @Arkaine voor de updated info) en omgekeerd zit meer dan 90% van de S&P500 in MSCI World.

Ik ben zelf een voorstander van S&P500 Info Tech; die zitten natuurlijk ook in MSCI World, maar door meer in te zetten op Info Tech kies je voor meer volatiliteit in de hoop dat het zoals de afgelopen jaren ook voor meer rendement zorgt.

Maar dat is gewoon mijn mening en wat ik doe, daarom niet beter (en hopelijk niet slechter :smile: ) dan al het andere advies dat hier al gepost is.
Daarnaast ben ik ook wel een voorstander van Berkshire, al zit je ook daar met een serieuze correlatie met de S&P500; over het algemeen is Berkshire wat minder zwaar in tech en wat zwaarder in bv. consumer goods.
Daarom dat ik ook wel specifiek info tech zei :)

Berkshire zie ik niet op degiro staan?
 
Is er hier iemand die ook via Curvo belegt? Ik ging ervan uit dat het al een vrij grote speler was, maar zitten nog maar aan een 300tal leden..

Gewoon even dubbel checken voor ik er mijn centjes op zet….
Waarom zou je 1% + 0.2% betalen om uw geld in een ESG ETF te laten steken? (dan nog verondersteld dat je het 'growth' profiel neemt, de rest belegt in obligaties voor de lange termijn, go figure :oink:)

Als je rekent aan een rendement van 5%, geeft je zo meer dan 20% van uw toekomstige winst weg.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan