De beurs

Morgen earnings PTSB. Hopen op het beste 🥴.
Earnings zullen niet meteen positieve koers-schwung geven. De echte katalysatoren zijn een aantal regulatorische (bv. potentieel verlagen van opzij te zetten kapitaal) en management beslissingen (al dan niet plan voor dividend).
Kosten zouden wel eens kunnen tegenvallen (nog aanwervingen gedaan en akkoord met vakbonden ivm verhoging van de lonen van bestaande werknemers), maar anderzijds zou guidance wel kunnen meevallen (die was macro economisch vrij negatief ingeschat) en ook in business loans zou er misschien wel iets positiefs kunnen inzitten.
Grote winnaar van het kwartaal was AIB, dus op vlak van Mkt share retail zou ptsb status quo/licht negatief moeten eindigen.
Ik verwacht geen grootse koersbewegingen, maar dat zei ik ook toen ze vorig kwartaal een oplawaai kregen.
 
Earnings zullen niet meteen positieve koers-schwung geven. De echte katalysatoren zijn een aantal regulatorische (bv. potentieel verlagen van opzij te zetten kapitaal) en management beslissingen (al dan niet plan voor dividend).
Kosten zouden wel eens kunnen tegenvallen (nog aanwervingen gedaan en akkoord met vakbonden ivm verhoging van de lonen van bestaande werknemers), maar anderzijds zou guidance wel kunnen meevallen (die was macro economisch vrij negatief ingeschat) en ook in business loans zou er misschien wel iets positiefs kunnen inzitten.
Grote winnaar van het kwartaal was AIB, dus op vlak van Mkt share retail zou ptsb status quo/licht negatief moeten eindigen.
Ik verwacht geen grootse koersbewegingen, maar dat zei ik ook toen ze vorig kwartaal een oplawaai kregen.
*Guidance blijft behouden (dus geen positieve verrassing daar)
*Kosten onder controle (dus daar geen negatieve verrassing)
*licht negatief marktaandeel retail mortgages (geen verrassing)
*verdubbeling business loans (dankzij overname klein jaar geleden)

*geen nieuwe info over regulatorische ingrepen
*geen nieuwe info over dividend ("plan in H2 '24')

*positieve verrassing: net interest stijging
*negatieve verrassing: zeer zwakke new mortgage lending: nog maar 13.4% marktaandeel voor nieuwe mortgages. Komende van 15.4 in vorig kwartaal - wat toen ook al slecht was.

Dat laatste punt is echt wel dramatisch.
 
*Guidance blijft behouden (dus geen positieve verrassing daar)
*Kosten onder controle (dus daar geen negatieve verrassing)
*licht negatief marktaandeel retail mortgages (geen verrassing)
*verdubbeling business loans (dankzij overname klein jaar geleden)

*geen nieuwe info over regulatorische ingrepen
*geen nieuwe info over dividend ("plan in H2 '24')

*positieve verrassing: net interest stijging
*negatieve verrassing: zeer zwakke new mortgage lending: nog maar 13.4% marktaandeel voor nieuwe mortgages. Komende van 15.4 in vorig kwartaal - wat toen ook al slecht was.

Dat laatste punt is echt wel dramatisch.
Dus gewoon een hold, ondanks het dramatisch laatste punt?
 
Zak Berkshire gekocht.

- Hogere rente brengt jaarlijks 11B extra binnen op zijn 200B cash.
Bij recessie zullen rentes dalen, maar zal hij die 200B ook kunnen gebruiken, dus in beide gevallen ok.

- tussen de lijnen valt af te leiden dat Greg Abel de boek efficiënter zal maken (lees: volk buiten smijten) bij de dochterbedrijven die een beetje lakser geworden zijn. (Omdat Buffett zich daar niet mee bezig houdt)
Dus turbo op de winst de komende jaren.

- blijft ook aandelen Berkshire terugkopen, in elke maand van 2024, tot en met 19 april, tot prijzen rond 415.
En dat is een korting op de conservatieve intrinsieke waarde, dus dan is de huidige 400 zeker 15% ondergewaardeerd.

- gaat Apple serieus afbouwen.
Die gigantische positie was een deel van de portefeuille waar ik recent vragen bij begon te hebben, gezien de evoluties in China en de hoge aandelenprijs.
Bij deze zal dat dan ook opgelost zijn binnen een jaar.
Waarom niet oxy? Hoger opwaarts potentieel....
 
Oxy earnings ook al gepubliceerd btw
Niks speciaal. Als ze ipv crownrock te kopen alles hadden gezet op debt zag het er wellicht wat beter uit.
Stevige diepte-analyse, aangezien de Crownrock overname niet in de balans zit want closing is in q3 :-D
En er waren geen extra debt maturities.

Vrij zwak rapport.
- Permian wat lagere productie én gassier.
- 10% meer maintenance capex voor 5% extra maintenance productie.
- gevolg vrij lage cashflow

Wat allemaal kan (als het niet permanent is), maar wat mij tegensteekt is dat ze het half verbloemen.

Zien wat de conference call vanavond geeft.
 
Vergeten te melden :

Positie AMETEK (AME) geopend na stuk afromen van Nvidea/bonus ontvangen.

Reden zijnde puur diversificatie en zocht een sterk groeiend bedrijf daarvoor. Goed management, focussen blijkbaar op kwalitatieve hires, staan garant voor kwaliteit, maken componenten voor groeiende sectoren (aerospace edm, maar dan eerder de niches zoals ruimtevaart plus traditionele aerospace gaat volgens mij noodzakelijk moeten innoveren en evolueren), cyclische sector maar hebben veel equity en pikken dan concurrenten op die niet meekunnen, focussen al tientallen jaren succesvol op marges optimaliseren, simpel model dat men blijft doorzetten, groot conglomeraat dat succesvol verschillende niches uitbuit, etc etc…

Puur lange termijn ook, ik zie geen gekke opmars in de toekomst of iets dergelijks maar het leek een goed koopmoment gezien de recente cliff en goede breakdown op Business Breakdowns.
 
Laatst bewerkt:
Stevige diepte-analyse, aangezien de Crownrock overname niet in de balans zit want closing is in q3 :-D
En er waren geen extra debt maturities.

Vrij zwak rapport.
- Permian wat lagere productie én gassier.
- 10% meer maintenance capex voor 5% extra maintenance productie.
- gevolg vrij lage cashflow

Wat allemaal kan (als het niet permanent is), maar wat mij tegensteekt is dat ze het half verbloemen.

Zien wat de conference call vanavond geeft.
Permian things.

OXY blijft wel zeggen dat zij de uitzondering gaan zijn.
Maar de cijfers tot nu toe zeggen toch iets anders.

Permian wordt gassier, niets aan te doen. Nat gas nu al super goedkoop, en er gaat enkel meer gas bijkomen, en minder olie.
Capex moet enorm omhoog, om productie gewoon op peil te houden, of zelfs kleine krimp.

Geen idee of hun velden echt een uitzondering zullen zijn, of het gewoon allemaal PR spin is.
Op cijfers lijkt mij dit nu echt een van de duurste oiliebedrijven op de markt.
Maar whatever, er is een Buffett put. Gugu>fundamentals.
 
Ik heb gisteren meer XFAB gekocht. 🙈

Losers gonna loose.
Let's go met meer underperformance.

BLDR was mijn grootste positie. Gisteren -20%
Niets veranderd aan guidance of results.
Ik blijf af deze positie. Is echt een long term ding. Ze hebben geweldig m&a track record en hun capital allocation (met buybacks als het goedkoop is) is top.
Was idd wel wat duur geworden (bijna 18 p/e aan de top, ~11 de 2027 p/e). Beetje opluchtig te zien dat ze ook quasi geen buybacks gedaan hebben aan de hogere Q1 prijzen. En meer de focus naar m&a begint te gaan.

Let's go met meer underperformance.

image.png
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren meer XFAB gekocht. 🙈

Losers gonna loose.
Let's go met meer underperformance.

BLDR was mijn grootste positie. Gisteren -20%
Niets veranderd aan guidance of results.
Ik blijf af deze positie. Is echt een long term ding. Ze hebben geweldig m&a track record en hun capital allocation (met buybacks als het goedkoop is) is top.
Was idd wel wat duur geworden (bijna 18 p/e aan de top, ~11 de 2027 p/e). Beetje opluchtig te zien dat ze ook quasi geen buybacks gedaan hebben aan de hogere Q1 prijzen. En meer de focus naar m&a begint te gaan.

Let's go met meer underperformance.
Respect dat je blijft volhouden aan je overtuiging en niet emotioneel begint te verkopen (y)
 
Terug
Bovenaan