ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Er zijn fondsen die de wisselkoers hedgen, voornamelijk bij obligatiefondsen komt dit terug. Maar ik weet niet of dit heel nuttig is bij aandelenfondsen. Indien de munt in waarde stijgt, export vanuit landen die deze munteenheid hanteren daalt omdat de competitiviteit daalt. Het omgekeerde is ook waar.

Maar de meeste large cap bedrijven zijn wereldwijd actief, deze logica kan je niet zomaar meer toepassen.
 
Ik ben nieuw in de wereld van de ETF’s vandaar de vraag: Met deze ETF kan ik weinig misdoen?

ishares III Core MSCI world ucits etf Cap usd ( IE00B4L5Y983 )
 
Ik ben nieuw in de wereld van de ETF’s vandaar de vraag: Met deze ETF kan ik weinig misdoen?

ishares III Core MSCI world ucits etf Cap usd ( IE00B4L5Y983 )

Dat is inderdaad een van de populaire ETF's. Is ook de voornaamste die ik koop. Enkel investeringen in emerging markets zitten daar niet in. Ook geen small cap bedrijven als ik me niet vergis.
 
Hello, nu de euro zwak staat, hoe dekken jullie je in tegen de dag dat de euro misschien weer sterker wordt? Bepaalde ETF's die puur Europese markten volgen om de wisselkoersrisico's uit te sluiten?

Je kan bv. Stoxx 600 ETF's kopen. Maar historisch gezien, ligt hun gemiddeld rendement toch een pak lager dan bv. de S&P500, in veel grotere mate dan het verlies door schommelingen in wisselkoers. Toch als je over een langere beleggingshorizon kijkt.
 
Hier ook aan het kiezen in welke ETF's te stappen.

Lagere TER en zou hetzelfde tracken als IWDA: SWRD
Maar als ik de grafiek van het laatste jaar bekijk, doet SWRD dat precies toch een pak slechter.

Welke ETF's raden jullie aan?
Ben geneigd om, zoals velen hier waarschijnlijk, te gaan voor 90% IWDA en 10% EMIM.

Vroeger kocht ik 2/3e CSX5 (een Eurostoxx 50-tracker) en 1/3e CSPX (een S&P 500-tracker).
Dat was makkelijk, je sloeg de gazet open en je zag wat de Eurostoxx50 en S&P 500 gedaan heeft.
Met IWDA en zeker met EMIM lijkt me dat niet echt mogelijk om vanuit het gewone nieuws met één oog op te volgen zonder de ticker op te gaan zoeken.

Is er soms ook een EMIM-alternatief dat niet in totalitaire regimes investeert?
 
Accumulerend: want geen dividend en dus geen te betalen roerende voorheffing.

Laagste jaarlijkse kosten

Hoogste volume en grootste fund size

= iShares Core S&P 500 UCITS ETF (Acc)
Te vinden in uw broker onder IE00B5BMR087
Ik denk dat ik hier maandelijks ook een klein bedrag ga insteken.
Momenteel heb ik ook Tak23 beleggingen lopen bij Argenta, focus op hernieuwbare energie, water, recyclage, veiligheid en next-gen tech.
Ik denk dat ik mijn bedrag even ga oppotten, want ik denk dat we in 2023 nog een (stevige) crash/correctie moeten incasseren.

Edit: iemand een goede ETF om in goud/edelmetalen te beleggen?
 
Laatst bewerkt:
@Den Deze :

Voor goud heb ik Xetra Gold (4GLD) en voor zilver Ishares Physical Silver ETC (ISLN).

Ik heb deze gekozen omdat beiden effectief het fysieke metaal aanhouden.

Edit: en voor de rest IWDA/EMIM, wat spreiding kan nooit kwaad me dunkt.
 
Laatst bewerkt:
This didn't age well. :unsure:

Ondertussen toch al vrij stevig in het rood, maar bon ik kan het wel relativeren.
Inmiddels weer break even. De dip dus niet helemaal juist getimed bij het instappen (was ook niet het opzet of zo, maar toch), maar naar de toekomst toe zou het niet al te veel mogen uitmaken.

Ergens tussen september en november ga ik mijn laatste schijf van mijn cash investeren. Ik twijfel tussen nog meer ETF (de easy way), crypto (de risky way), of misschien toch eens écht werk maken van vastgoed (de pain and agony way).
 
Goud doet het wel verbazend slecht als hedge versus inflatie. 52wk low in een periode dat het zou moeten bovendrijven.

Dat goud een hedge is tegen inflatie is de theorie. Praktisch blijkt dat toch vaak niet helemaal te kloppen.
Zelf ben ik absoluut tegenstander van investeren in goud.
Als je investeert in een bedrijf dat gedurende 20j goed boert, hebben die gedurende die periode een mooie winst gegeneerd. Ze creëren meerwaarde.
Kocht je in de plaats hiervan goud, dan is die klomp goud na 20jaar, nog steeds dezelfde klomp goud...

Ik kan niet snappen waarom goud zoveel waard is. Oké, er is een limited supply, het is goed geleidbaar (elektrisch & thermisch), het oxideert niet en het blinkt een beetje. Maar voor de rest? In mijn ogen is het grootste deel van de huidige waarde een historische restant in de gedachten van de mens. De mens heeft nog steeds het verlangen om het te bezitten, daar het vroeger in den oude tijd het het meest liquide en universeeel middel was om vermogen in op te slaan.
 
Inmiddels weer break even. De dip dus niet helemaal juist getimed bij het instappen (was ook niet het opzet of zo, maar toch), maar naar de toekomst toe zou het niet al te veel mogen uitmaken.

Ergens tussen september en november ga ik mijn laatste schijf van mijn cash investeren. Ik twijfel tussen nog meer ETF (de easy way), crypto (de risky way), of misschien toch eens écht werk maken van vastgoed (de pain and agony way).
Hier ook terug in het groen.

Maar twijfel om bij te kopen, heb gevoel dat het stilte voor de storm is ...
 
Aha, de kern van passief beleggen dus: time de market, met margin :biglaugh:
Margin gebruiken is in dit geval eerder time in the market kopen. Prijzen van een jaar geleden zijn vastgeklikt voor de komende twee jaar. Rente op IB is nog steeds maar 1,5% vs 8,17% inflatie dus imo een no brainer. Bijkomend voordeel is dat ik ook maar 1x die stomme T.O.B. moet invullen en nu dus inderdaad twee jaar passief ben, in theorie :unsure:
 
Margin gebruiken is in dit geval eerder time in the market kopen. Prijzen van een jaar geleden zijn vastgeklikt voor de komende twee jaar. Rente op IB is nog steeds maar 1,5% vs 8,17% inflatie dus imo een no brainer. Bijkomend voordeel is dat ik ook maar 1x die stomme T.O.B. moet invullen en nu dus inderdaad twee jaar passief ben, in theorie :unsure:
Ik geef je eigenlijk geen ongelijk hoor, maar ik zou dat eerder doen (met max. 1.2 hefboom) als er echt ontegensprekelijk paniek is en je quasi zeker bent dat het binnen 5 jaar hoger staat.

Beurzen gaan met 7%+ naar beneden, circuit breakers worden geraakt, recessie is zeker, men voorziet een donkere toekomst, vix > 45, s&p500 aan 12-14 P/E, ...
Dat was nu helemaal niet het geval. Dit was een kleine correctie van 20% na een 10-13-jarige bullmarkt.
 
Zijn er nog mensen die investeren in waterstof via een ETF?
Via wat zoekwerk ben ik op de L&G HYDROGEN ECONOMY UCITS ETF USD ACC (IE00BMYDM794) Xetra terecht gekomen bij Degiro.
 
Een ETF die een Amerikaanse index volgt, maar genoteerd staat op de beurs van Amsterdam, met hoeveel vertraging werkt die eigenlijk?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan