ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Hmm, wat een dom onderscheid!
Fiscaliteit wetten worden geschreven door masters in de rechten/fiscaliteit, en dat is in mijn ervaring de beroepsgroep met de absoluut grootste discrepantie in kennis van finance vs de werkelijkheid.
Nl. vol zelfvertrouwen denken dat de evenaar door hun gat loopt, terwijl ze hoogstens wat kennen over taxatiewetjes.

Vandaar dat de wetten vol staan met kleunzen zoals 'goede huisvader belegger'.

Of subsidies toekennen op basis van arbeidsinkomen of vastgoedbezit zonder rekening te houden met kapitaalinkomen.

Of pensioenfondsen verplichten via bank/verzekeraars.

Of dividenden roerende voorheffing terugtrekken voor individuele aandelen, maar niet voor etf's.
Speculeren in individuele aandelen, een waarlijke kerntaak van de overheid.
 
Fiscaliteit wetten worden geschreven door masters in de rechten/fiscaliteit, en dat is in mijn ervaring de beroepsgroep met de absoluut grootste discrepantie in kennis van finance vs de werkelijkheid.
Nl. vol zelfvertrouwen denken dat de evenaar door hun gat loopt, terwijl ze hoogstens wat kennen over taxatiewetjes.

Vandaar dat de wetten vol staan met kleunzen zoals 'goede huisvader belegger'.

Of subsidies toekennen op basis van arbeidsinkomen of vastgoedbezit zonder rekening te houden met kapitaalinkomen.

Of pensioenfondsen verplichten via bank/verzekeraars.

Of dividenden roerende voorheffing terugtrekken voor individuele aandelen, maar niet voor etf's.
Speculeren in individuele aandelen, een waarlijke kerntaak van de overheid.
Even al het lobbywerk van fiscalisten negeren?
 
Ik zit in CSPX (S&P500), EMIM (MSCI Emerging Markets), IMAE (MSCI Europe) en IWDA (MSCI World)
Alle vier zitten ze ergen op -14.80 tot 15.09% van hun 52 week high.
30 juni in de quote

11 augustus van de top:

CSPX: 3.48%
EMIM: 11%
IMAE: 8.23%
IWDA: 4.78%

Korte tijdspanne, maar Amerika herstelt voorlopig weer sneller
 
30 juni in de quote

11 augustus van de top:

CSPX: 3.48%
EMIM: 11%
IMAE: 8.23%
IWDA: 4.78%

Korte tijdspanne, maar Amerika herstelt voorlopig weer sneller
Ondertussen CSPX een nieuw high

Maaaarrrr, komt ook voor een groot deel door de wisselkoersen. Dat was ik uit het oog verloren.
 
Ik was aan het rondneuzen om maandelijks 100€ in de S&P500 te steken, maar bij de meeste brokers moet je ineens 1 aandeel (+400€) aankopen.
Maandelijks 100€ opzij zetten en per kwartaal kopen? Of zijn er andere opties?
 
Ik was aan het rondneuzen om maandelijks 100€ in de S&P500 te steken, maar bij de meeste brokers moet je ineens 1 aandeel (+400€) aankopen.
Maandelijks 100€ opzij zetten en per kwartaal kopen? Of zijn er andere opties?
De etf van Vanguard voor de s&p500 noteert aan 77 euro.
Of je zou ook vwce of iwda kunnen kiezen, meer spreiding
 
De etf van Vanguard voor de s&p500 noteert aan 77 euro.
Of je zou ook vwce of iwda kunnen kiezen, meer spreiding
Klopt, ik ben inderdaad aan het twijfelen over de S&P500 of de VWCE.
Die laatste heeft een goede spreiding qua bedrijven alsook een mooie geografische spreiding.
 
Ik was van plan om een paar weken terug in te stappen door IWDA te kopen.

Tegen dat geld bij broker stond was IWDA gestegen van onder 70€ naar meer dan 73€. Dat wrong dus toen niet gekocht. :tongue:

Gisteren een order ingezet en net orderbevestiging gekregen dat volledig pakketje gekocht is aan 70,25€. Een kleine 600€ uitgespaard. :)

Plan is om, zoals velen hier waarschijnlijk, gaandeweg bij te kopen en binnen een paar jaar de rekening te maken...

Even hier verder quoten.

Ik zit er al een tijd in en had me voorgenomen regelmatig (op maand/kwartaal basis) bij te storten, want time in het market > timing enzo. Uiteindelijk volledig uit het oog verloren en veel te weinig bijgestort.

Van de rode cijfers dan maar gebruik maken en meteen een grotere som aankopen één dezer.
 
Ik heb nog een tweede order staan iets boven 65€, you never know. :tongue:

Hoe kopen jullie aan: gewoon marktprijs of zetten jullie telkens een maximum?
 
Ik heb nog een tweede order staan iets boven 65€, you never know. :tongue:

Hoe kopen jullie aan: gewoon marktprijs of zetten jullie telkens een maximum?

ETF's eigenlijk altijd gewoon aan marktprijs.

65€ is wel heel laag, maar anderzijds ook niet onmogelijk? Dieptepunt dit jaar was juni aan 66€. En met deze toestanden, who knows :).
 
Iemand die dividend etf’s heeft? De meesten geven distri dividenden, terwijl het accumuleren belastingvrij is…

Momenteel heb ik de vwce en de semiconductor op mijn aankooplijst staan.
Ik zou willen opteren voor 3 etf’s, maar er is als beginner gewoon een overaanbod waardoor het een lastige zoektocht is :)
 
Iemand die dividend etf’s heeft? De meesten geven distri dividenden, terwijl het accumuleren belastingvrij is…

Momenteel heb ik de vwce en de semiconductor op mijn aankooplijst staan.
Ik zou willen opteren voor 3 etf’s, maar er is als beginner gewoon een overaanbod waardoor het een lastige zoektocht is :)
Ik zie persoonlijk geen reden om distribuerende ETFs te hebben. Het kan misschien een leuk gevoel geven om regelmatig iets te zien verschijnen, maar dat is het dan ook.
 
Iemand die dividend etf’s heeft? De meesten geven distri dividenden, terwijl het accumuleren belastingvrij is…

Momenteel heb ik de vwce en de semiconductor op mijn aankooplijst staan.
Ik zou willen opteren voor 3 etf’s, maar er is als beginner gewoon een overaanbod waardoor het een lastige zoektocht is :)

Liever accumulatie om het compounded interest principe te laten werken. Anders zou ik die dividenden toch herbeleggen, met extra aankoopkosten tot gevolg.
 
S&P500, nog eens ideaal om te kopen @390 dacht ik.
Bam staat ineens op 383 :unsure:

Van juni geleden dat die nog eens zo laag stond.
Maar boeie, volgende maand terug bijstorten en hopelijk nog lager.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan