ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Niet ingewikkelder maken dan het is en niet freestylen.
De reden dat je passief indext, is omdat je niet professioneel bezig bent met aandelen en er dus niet genoeg van kent.

Waarom denkt iedereen dat hij er dan wel de sector/regio kan uithalen die zal outperformen?
Bv. tech, we komen net uit een 13 jaar bullmarkt. Waarom denk je dat deze zal outperformen?

Gewoon alles clean in een lowcost S&P500 indexfonds, exact zoals Buffett en Jack Bogle (de uitvinder van het passief investeren in de index en de oprichter van Vanguard!) zeggen.

Waarom altijd alles compliceren of een soort 'kennis' aan willen toevoegen? :)
 
Deze bv:
EAM | IWDA | IE00B4L5Y983 (iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc))
en
EAM | EMIM | IE00BKM4GZ66 (iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD Acc)

Goed genoeg kwa spreiding?
ja dat is perfect qua spreiding. Meer kan je eigenlijk niet spreiden want je zit in alle werelddelen en alle sectoren (volgens hun marktkapitalisatie). Als je verder wilt diversifiëren moet je naar obligaties gaan kijken of andere beleggingen.

Als je er nog een andere ETF gaat bij steken, kies je ervoor om gericht te investeren in een bepaalde geografie of sector. Daar moet dan een goede reden voor zijn. Ik hou mij niet bezig met bedrijfsnieuws volgen of macrotrends proberen te voorspellen dus ik smijt gewoon geld in deze twee trackers die je benoemt.
Daarmee bezit je al een stake in duizenden verschillende bedrijven.

Wat Janus dus zegt.
Al denk ik dat gespreid zitten wereldwijd toch nog iets meer steek houdt in de filosofie van de 'je m'en fou, ik smijt wat geld op de beurs' belegger tegenover enkel S&P500.
 
Ik lees hier veel goeds over Degiro, is dit dan een beter alternatief?

Wat ik concreet wil is elke maand een beperkt vast bedrag (100€) beleggen.

Mvg

Dane

Absoluut, zeker bij zo lage bedragen is Degiro by far de interessantste. Als je trackers neemt op de kernselectie op Euronext Brussel en Amsterdam, is het zelfs helemaal gratis. Enkel de taks op beursverrichtingen (TOB) betaal je en dat houden ze zelf ook al af.
 
Ik wilde daarnet 2 VWCE die in de kernselectie staat kopen aan €92.11 ... lijkt me dat Degiro dus 184.22 zou moeten aanrekenen)
Maar ik krijg onderstaande bedrag? Namelijk €202.862 te betalen. Doe ik iets fout, want ik dacht dat Degiro voor deze geen kosten zou inhouden?




Lezen wat er staat he... :) Er staat niets technisch in.

De koersen schommelen constant. Bij plotse bewegingen door een of andere katalysator kan dat hard gaan. En in een worst case scenario kan de koers in die mate stijgen dat je 202.862 zou moeten betalen. Dus moet je meer op je balans hebben staan dan de huidige laatprijs x het aantal aandelen dat je wilt hebben.

edit: in 99.9999% van de gevallen ga je die extra ruimte niet nodig hebben en wordt gewoon verkocht aan de laatprijs die je ziet.
 
Geen marketorder zetten. Het enige wat je daar mogelijks mee bereikt is dat je teveel betaalt. Gewoon een limietorder zetten aan de prijs waar aan de etf noteert.
 
Eergisteren nog limietorder gezet van 83.30 (stond toen 88), geldig voor een week op ETF (30 stuks)
Ondertussen gezakt naar 84.30 dus we zijn er bijna :unsure:

Heb er 1 keer 24 gekocht aan 102 dus sta er nogal hard in rood :D
 
Wat is de redenering achter geldig voor een week?
waarom is binnen 2 weken 83.30 ineens zo'n slechte prijs?

Ik zit in CSPX (S&P500), EMIM (MSCI Emerging Markets), IMAE (MSCI Europe) en IWDA (MSCI World)
Alle vier zitten ze ergen op -14.80 tot 15.09% van hun 52 week high.

Wat wil ik hiermee aantonen? Geen idee, het viel me gewoon op hoe dicht ze allemaal op elkaar zitten :)
'k Heb er ook nog geen conclusies aan verbonden. S&P500 is sowieso een pak meer gestegen dan Europa de voorbije jaren, en toch een heel gelijklopende terugval. Benieuwd wat het herstel zal geven.

De reden dat ik nog apart in S&P500 en Europa zit is omdat de lopende kosten lager zijn dan bij IWDA en dus bij mijn initiële inleg daarin geïnvesteerd, ipv rechtstreeks in IWDA.
Nu met wat meer ervaring en nuchterheid zou ik mij daarmee niet meer bezig houden en gewoon rechtstreeks IWDA + EMIM doen, maar het staat er nu en doet geen vlieg kwaad...
 
Laatst bewerkt:
Wat is de redenering achter geldig voor een week?
waarom is binnen 2 weken 83.30 ineens zo'n slechte prijs?
Geen maar je moet ergens een limiet zetten.
Kan altijd die order opnieuw uitvoeren he

Maar stel dat alles ineens hard stijgt dan is dat geld niet langer geblokkeerd (of zou moeten zien of ik het manueel kan cancelen)
 
Als je enkel kapitaliserende ETF's (dus deze die geen dividenden uitkeren) aankoopt is het heel eenvoudig. De TOB (taks op beursverrichtingen) houdt Degiro zelf af - je kan dit ergens afvinken in de instellingen, maar zou dit zeker niet doen. Enigste wat je moet doen is bij NBB je rekening vermelden en op je jaarlijkse belastingsaangifte aanduiden dat je een buitenlandse rekening hebt.

@StarSeeker zeker weten, hoe langer u termijn, hoe logischer dat je deze keuze maakt.
Wat moet je dan concreet ingeven in uw belastingaangifte als je louter ETF's zou kopen (zonder dividend dus)?
 
Wat moet je dan concreet ingeven in uw belastingaangifte als je louter ETF's zou kopen (zonder dividend dus)?
Niets buiten ergens aanduiden dat je een buitenlandse rekening hebt. Weet nu niet direct de code vanbuiten.
 
Ik heb nog niet eerder een EFT aangekocht, maar ik ben dit wel van plan. Stel ik wil de S&P kopen (of een wereldwijde index), maakt het dan nog verschil welke S&P 500 ik koop, want ik zie verschillende aanbieders (Vanguard, iShares, etc)?
 
Ik heb nog niet eerder een EFT aangekocht, maar ik ben dit wel van plan. Stel ik wil de S&P kopen (of een wereldwijde index), maakt het dan nog verschil welke S&P 500 ik koop, want ik zie verschillende aanbieders (Vanguard, iShares, etc)?
Accumulerend: want geen dividend en dus geen te betalen roerende voorheffing.

Laagste jaarlijkse kosten

Hoogste volume en grootste fund size

= iShares Core S&P 500 UCITS ETF (Acc)
Te vinden in uw broker onder IE00B5BMR087
 
Geen maar je moet ergens een limiet zetten.
Kan altijd die order opnieuw uitvoeren he

Maar stel dat alles ineens hard stijgt dan is dat geld niet langer geblokkeerd (of zou moeten zien of ik het manueel kan cancelen)
En het is niet getriggerd en zal vandaag ook niet meer gebeuren lijkt me want +3% :D

Dan maar morgen eens kijken want time on market > timing zeker :unsure:
 
Hello, nu de euro zwak staat, hoe dekken jullie je in tegen de dag dat de euro misschien weer sterker wordt? Bepaalde ETF's die puur Europese markten volgen om de wisselkoersrisico's uit te sluiten?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan