ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...


tab-frais-courtage-nl.png
 
Degiro dus sowieso al de goedkoopste en dan nog eens een mooie lijst kernselectie waarbij het gewoon gratis is. Als je dan nog eens enkel belegt in die ETF's van die lijst + enkel op Euronext A'dam en BRU blijft, ben je quasi gratis aan het beleggen (buiten de beurstaks gerekend dan).
 
Degiro dus sowieso al de goedkoopste en dan nog eens een mooie lijst kernselectie waarbij het gewoon gratis is. Als je dan nog eens enkel belegt in die ETF's van die lijst + enkel op Euronext A'dam en BRU blijft, ben je quasi gratis aan het beleggen (buiten de beurstaks gerekend dan).
De verschillen zijn wel groot vind ik. Degiro is blijkbaar significant goedkoper dan de rest.
Wat is het addertje onder het gras?
 
Een reden waarom de grootbanken niet goedkoop hoeven te zijn is omdat er in onze contreien weinig prijsvechters zijn. Mensen kennen KBC of Deutsche Bank en gaan automatisch bij hen beleggen. De gemiddelde 50-jarige stapt ook niet meer over hé. Uiteindelijk is dat ook zo voor je bankrekening. Hoeveel mensen gaan van Fortis overstappen naar KBC als Fortis hun maandelijkse kosten verhoogt? Ik schat quasi niemand.
Is Degiro goedkoop of zijn de andere duur? Het is vooral het tweede. ING heeft hun tarieven begin 2022 gevoelig verlaagd in een poging de nieuwe generatie beleggers naar hen te lokken.

Eind vorig jaar heeft Degiro hun wisselkoerskosten verhoogd naar 0,25%. Op zich is dat geen probleem als je bij de standaard trackers blijft die in euro noteren. Je hebt bij DeGiro al vanaf 2500 euro een negatieve rente van -0.5%. Als je er grotere bedragen in cash wil laten staan om de markt te timen dan kost het je geld.

Om elke maand het overschot van je loon door te storten en enkele trackers uit de kernselectie te kopen = no brainer.
 
De verschillen zijn wel groot vind ik. Degiro is blijkbaar significant goedkoper dan de rest.
Wat is het addertje onder het gras?
Bij de gratis account van DEGIRO geef je ze het recht om je effecten uit te lenen aan shorters. Dit houd een risico in bij faillissement maar je bent ook beschermd door de Duitse wetgeving. Is wel maar 90% van 20000€
 
Bij de gratis account van DEGIRO geef je ze het recht om je effecten uit te lenen aan shorters. Dit houd een risico in bij faillissement maar je bent ook beschermd door de Duitse wetgeving. Is wel maar 90% van 20000€
Als ik het goed op heb kon je vroeger een custody account openen waarbij men aandelen niet kon uitlenen.
 
Ben recent overgestapt van Bolero naar Degiro.
Ik beleg met kleine bedragen en dan is Bolero gewoon veels te duur.
En ik heb voor mezelf een lijstje gemaakt uit de kernselectie.
Zonde dat ik dit niet eerder wist.
 
Ik weet dat het niet bepaald van langetermijndenken getuigt dat ik hier waarde aan hecht, maar we zijn vier dagen verder en ik sta al 500 Euro in het groen. :woohoo:

This didn't age well. :unsure:

Ondertussen toch al vrij stevig in het rood, maar bon ik kan het wel relativeren. Binnen dit en een paar dagen koop ik mijn volgende schijf aan, ben van plan om tegen eind dit jaar van de grootste gedeelte cash af te zijn (hopelijk is de wereld tegen dan van de grootste miserie af), en dan periodiek bij te kopen op basis van inkomen.
 
Ik heb een behoorlijk bedrag in de S&P500 en zou wat balanceren met een andere ETF.
Welke zijn nog "grote" ETF's die min of meer stabiel stijgen over een langere termijn?

Je hebt nog de world index maar zijn er zo nog "veilige havens" als alternatief voor het spaarboekje?
 
Is er iemand hier die volgende ETF in port heeft?

SPDR MSCI World UCITS ETF - USD ACC (SWRD)​

ISIN: IE00BFY0GT14

Euronext Amsterdam


Was aan het zoeken naar een brede large cap fysieke ETF die op euronext noteert aan lage kosten.
Deze is 0.12% kostenpercentage, dividend kapitaliserend. Enige wat mij tegensteekt zijn de lage volumes... Is dat een probleem volgens jullie of kijken jullie hier niet te veel naar?

Alternatief zou uiteraard VWDE zijn (maar Xetra en dan hogere transactiekost bij mijn broker) of IWDA (maar dan 0.2% jaarlijkse kost).
 
Ik heb een behoorlijk bedrag in de S&P500 en zou wat balanceren met een andere ETF.
Welke zijn nog "grote" ETF's die min of meer stabiel stijgen over een langere termijn?

Je hebt nog de world index maar zijn er zo nog "veilige havens" als alternatief voor het spaarboekje?

World index overlapt wel redelijk met S&P500, genre 90% van de S&P500 zit ook in de world index en een kleine 40% van de world index zit ook in de S&P500. Maar weinig andere alternatieven denk ik die zo breed en "stabiel" zijn.

Om de zoveel tijd wordt er wel eens geroepen dat Stoxx 600 het deze keer beter gaat doen dan de S&P500, maar in de realiteit zijn die voorspellingen (nog?) niet uitgekomen. Dan zit je wel in een gespreide ETF, maar typisch doet Europa het gewoon minder goed dan de US, zowel in snelheid van recovery na recessie als langere termijn performance.

Een beetje hetzelfde beeld bij emerging, wel complementair aan S&P 500 maar zeker de laatste jaren valt de performance tegen en kan je veel minder van "stabiele groei" spreken...
 
Exact 1 jaar geleden sinds ik geld investeerde in ETF's. Klein bedrag als beginner over 2 ETF's gespreid, gewoon genegeerd tot vandaag. Met al dat nieuws over de beurzen die klappen krijgen, had ik me aan scenario's als die van Nahrtent verwacht maar ik sta zowaar 15% in het groen.
Wegens de inflatie (die in Polen zelfs 12,4% bedraagt), en het feit dat ik weer wat spaargeld heb, ga ik vanaf Juni weer beleggen, maar ditmaal met een vast bedrag elke maand. Zal waarschijnlijk een vrij laag bedrag zijn met 100 euro, maar goed, alle beetjes helpen zeker.
 
Ik ben ook van plan om maandelijks 50-100€ in mijn Degiro account te steken. Alleen… hoe zit dit dan met de belastingen?
Ik zou enkele ETF’s willen aankopen, geen aandelen.
 
Sinds de geboorte van m'n kinderen (4 & 6 jaar) zijn we maandelijks wat geld op een spaarrekening aan het storten. Eindelijk heb ik mijn vrouw kunnen overtuigen dat we hier best iets anders mee doen dan gewoon daar te laten verkommeren. Zodoende heb ik een degiro account geopend voor beiden en ben begonnen met beetje bij beetje alles in ETF te steken (voorlopig is m'n keuze gevallen op Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD). Op een termijn van ~15 jaar zou hier in feite weinig risico aan moeten verbonden zijn, niet?
 
Ik ben ook van plan om maandelijks 50-100€ in mijn Degiro account te steken. Alleen… hoe zit dit dan met de belastingen?
Ik zou enkele ETF’s willen aankopen, geen aandelen.

Als je enkel kapitaliserende ETF's (dus deze die geen dividenden uitkeren) aankoopt is het heel eenvoudig. De TOB (taks op beursverrichtingen) houdt Degiro zelf af - je kan dit ergens afvinken in de instellingen, maar zou dit zeker niet doen. Enigste wat je moet doen is bij NBB je rekening vermelden en op je jaarlijkse belastingsaangifte aanduiden dat je een buitenlandse rekening hebt.

@StarSeeker zeker weten, hoe langer u termijn, hoe logischer dat je deze keuze maakt.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan