ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

IWDA IE00B4L5Y983 - koop deze al 3 jaar nu en heeft altijd in de lijst gestaan
CNDX IE00B53SZB19 - deze wel nog maar 1 keer gekocht

Hoe gaan jullie om met grotere bedragen die je in fondsen steekt?

Voorbeeld; ik steek maandelijks 300€ in mijn portefeuille, maar quasi elke maand komt er wel iets van werkbonus, vakantiegeld, dertiende maand, afgelopen belegging,… waardoor ik meer aankoop.
Zouden jullie dit bedrag cash opzij houden en je maandelijkse storting verhogen (meer spreiding) of telkens hetgeen binnenkomt direct beleggen (time in the market)?

Wisdomtree WTI Crude OIL is zonet boven de 10 euro gegaan.:clap:
Eerste keer dat ik een ETF heb die zo hard stijgt.

Gekocht op 2.7 in de coronadip, en spijtig genoeg wat winst genomen.

Ben recent ook op Degiro geraakt. Echt een noob vraag maar kan je ergens in de app of online in het programma zelf zien welke ETF's in de kernselectie zitten?

Dit weekend wil ik het toch eens serieus gaan opzetten.
Geld staat op de spaarrekening alleen maar inflatie te verzamelen.

Paar concrete vraagjes:
1) via welke partij dit regelen? Ik heb nu DeGiro privé voor aandelen, Bolero zakelijk. Is er een reden om voor de ene of de andere te kiezen? Of zijn er andere partijen die interessant zijn?
2) welke trackers? ik lees volgende verdelingen:
- 80% IWDA en 20% EMIM
- 60% IWDA, 10% IQQQ, 10% IEVD, 5% VETH, 5% XDWT, 10% BRK-B
- Xtrackers, Lyxor
Ik heb geen ideologische redenen voor bepaalde sectoren, werelddelen, of whatever. Voor of nadelen bij de trackers hierboven?

En nog een laatste vraag: op de zaak heb ik al een redelijk pot een KBC beleggingsfonds gestoken. Ik denk erover om dat te stoppen en via lening naar privé te krijgen. Vraag is echter wanneer. Op dit moment staat het niet echt hoog. Ben aan het denken om dit tegen het eind van het jaar te doen in de hoop dat de beurzen dan weer wat hoger staan. Maar wel liefst voordat ik nieuwe beheerskosten moet betalen. Moet je die betalen op het einde van het kalenderjaar, of hangt dat af van instapmoment, of ... ?

Dit weekend wil ik het toch eens serieus gaan opzetten.
Geld staat op de spaarrekening alleen maar inflatie te verzamelen.

Paar concrete vraagjes:
1) via welke partij dit regelen? Ik heb nu DeGiro privé voor aandelen, Bolero zakelijk. Is er een reden om voor de ene of de andere te kiezen? Of zijn er andere partijen die interessant zijn?
2) welke trackers? ik lees volgende verdelingen:
- 80% IWDA en 20% EMIM
- 60% IWDA, 10% IQQQ, 10% IEVD, 5% VETH, 5% XDWT, 10% BRK-B
- Xtrackers, Lyxor
Ik heb geen ideologische redenen voor bepaalde sectoren, werelddelen, of whatever. Voor of nadelen bij de trackers hierboven?

En nog een laatste vraag: op de zaak heb ik al een redelijk pot een KBC beleggingsfonds gestoken. Ik denk erover om dat te stoppen en via lening naar privé te krijgen. Vraag is echter wanneer. Op dit moment staat het niet echt hoog. Ben aan het denken om dit tegen het eind van het jaar te doen in de hoop dat de beurzen dan weer wat hoger staan. Maar wel liefst voordat ik nieuwe beheerskosten moet betalen. Moet je die betalen op het einde van het kalenderjaar, of hangt dat af van instapmoment, of ... ?
100% VWCE kan 80% IWDA en 20% EMIM vervangen als je het simpel wilt houden. Staat ook in de kernselectie van DeGiro.

Toevallig, ik wil dit dit weekend ook opzetten :)

Ik zou ook gaan voor 100% VWCE, ISIN: IE00BK5BQT80.
Deze zit dus in de kernselectie van DEGIRO en is ACC.

Ik vroeg me echter af, hoe zit het met de belasting hierop - is dit iets wat jaarlijks te betalen is of bij opname, of volledig niet? (hier vind ik niet meteen de correcte informatie over).

100% VWCE kan 80% IWDA en 20% EMIM vervangen als je het simpel wilt houden. Staat ook in de kernselectie van DeGiro.
Maar had er hier niet iemand eens gepost dat het nu beter was om IWDA en EMIM te nemen ipv VWCE omwillen van ???? (een of andere kost of belasting dacht ik)

Uit die vergelijking van brokers lijkt het dat DeGiro de goedkoopste is. Hun app vind ik zelf ook handig.
Echter regelen zij de dividenbelasting niet automatisch.
Wat moet ik dan zelf eigenlijk doen? Kan iemand dat stap voor stap uitleggen?
(of doen jullie dat allemaal niet?)

Uit die vergelijking van brokers lijkt het dat DeGiro de goedkoopste is. Hun app vind ik zelf ook handig.
Echter regelen zij de dividenbelasting niet automatisch.
Wat moet ik dan zelf eigenlijk doen? Kan iemand dat stap voor stap uitleggen?
(of doen jullie dat allemaal niet?)
Bronbelasting houden ze wel in, dus enkel als je meer dan €800 dividenden hebt in je aanslagjaar dien je dit aan te geven. Indien je onder de €800 blijft zou je de roerende voorheffing toch kunnen recuperen en deze moet je dus niet aangeven.
Meer uitleg kan je hier vinden: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingvoordelen/vrijstelling-dividenden#q4
Edit: dit is wel enkel voor aandelen, op ETF's en dergelijke is dit niet van toepassing.

Terug
Bovenaan