ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik probeer iedere maand 1 aankoop te doen van 2000-2500€ om kosten broker te minimaliseren (alhoewel dit minder een rol speelt sinds ik bij Interactive brokers zit). Soms wordt er wel eens een maand geskipped als er grote uitgaven zijn. Deze strategie heb ik de afgelopen 5 jaar succesvol toegepast. Binnenkort zal het wel wat minder zijn gezien er een hypotheek gaat bijkomen.
 
Ik ben zelf klant bij ING en heb een ING Invest Advice-beleggingsrekening. Mijn ING-kantoor adviseert mij bij de aankoop van aandelen- en obligatiefondsen. Sinds kort heeft ING ook een 'Self Invest-beleggingsrekening'. Je koopt en verkoopt zelf (zonder advies van ING). Hier heb ik interesse in. Het is voor mij een enorme meerwaarde dat al wat met financien te maken heeft in één app zit.

Nu ben ik niet vertrouwd met de alternatieve brokers zoals hierboven genoemd (Bolero, Degiro, ..). Is hun kostenstructuur lager dan die van ING (en hoeveel)?

Ik lees op de site het volgende:

We hebben onze tarieven sterk verlaagd (vanaf slechts € 1!)
Om zelf beleggen op de beurs echt toegankelijk te maken voor iedereen. De nieuwe tarieven zijn:
  • Euronext Brussel, Amsterdam en Parijs: 0.35% met een minimum van €1
  • Overige markten (US, Londen, Frankfurt e.a.): 0.5% met een minimum van €1
Niet echt competitief in vergelijking met Degiro. Een ETF van iShares kopen bv. (Euronext Amsterdam), is op Degiro €2.5 ongeacht order size, op een order van €50k is dat al direct €175 bij die Self Invest. Van de US markets zou ik daar al helemaal wegblijven, ze hebben een FX kost van 1%, wat zeer hoog is. Degiro heeft bv. 0.25% en dat is ook al aan de hoge kant.

Als je enkel in ETF's wilt beleggen die genoteerd staan in EUR (dus geen FX omzettingen nodig) dan is het wel interessant als je alles op één platform wilt en de meerkost niet zo erg vindt.
 
Vind precies dat die kernselectie van Degiro vaak wisselt tbh?
Heb nu al een heel deel verschillende S&P500 acc omdat dat aanbod nogal es wijzigt. Redelijk onoverzichtelijk mijn portefeuille met veel verschillende ETF's.
 
Vind precies dat die kernselectie van Degiro vaak wisselt tbh?
Heb nu al een heel deel verschillende S&P500 acc omdat dat aanbod nogal es wijzigt. Redelijk onoverzichtelijk mijn portefeuille met veel verschillende ETF's.

Geen last van, de enigste twee die ik koop zitten er al sinds het begin in en nog steeds.
 
IWDA IE00B4L5Y983 - koop deze al 3 jaar nu en heeft altijd in de lijst gestaan
CNDX IE00B53SZB19 - deze wel nog maar 1 keer gekocht
 
Hoe gaan jullie om met grotere bedragen die je in fondsen steekt?

Voorbeeld; ik steek maandelijks 300€ in mijn portefeuille, maar quasi elke maand komt er wel iets van werkbonus, vakantiegeld, dertiende maand, afgelopen belegging,… waardoor ik meer aankoop.
Zouden jullie dit bedrag cash opzij houden en je maandelijkse storting verhogen (meer spreiding) of telkens hetgeen binnenkomt direct beleggen (time in the market)?
 
Ben recent ook op Degiro geraakt. Echt een noob vraag maar kan je ergens in de app of online in het programma zelf zien welke ETF's in de kernselectie zitten?
 
Dit weekend wil ik het toch eens serieus gaan opzetten.
Geld staat op de spaarrekening alleen maar inflatie te verzamelen.

Paar concrete vraagjes:
1) via welke partij dit regelen? Ik heb nu DeGiro privé voor aandelen, Bolero zakelijk. Is er een reden om voor de ene of de andere te kiezen? Of zijn er andere partijen die interessant zijn?
2) welke trackers? ik lees volgende verdelingen:
- 80% IWDA en 20% EMIM
- 60% IWDA, 10% IQQQ, 10% IEVD, 5% VETH, 5% XDWT, 10% BRK-B
- Xtrackers, Lyxor
Ik heb geen ideologische redenen voor bepaalde sectoren, werelddelen, of whatever. Voor of nadelen bij de trackers hierboven?

En nog een laatste vraag: op de zaak heb ik al een redelijk pot een KBC beleggingsfonds gestoken. Ik denk erover om dat te stoppen en via lening naar privé te krijgen. Vraag is echter wanneer. Op dit moment staat het niet echt hoog. Ben aan het denken om dit tegen het eind van het jaar te doen in de hoop dat de beurzen dan weer wat hoger staan. Maar wel liefst voordat ik nieuwe beheerskosten moet betalen. Moet je die betalen op het einde van het kalenderjaar, of hangt dat af van instapmoment, of ... ?
 
Dit weekend wil ik het toch eens serieus gaan opzetten.
Geld staat op de spaarrekening alleen maar inflatie te verzamelen.

Paar concrete vraagjes:
1) via welke partij dit regelen? Ik heb nu DeGiro privé voor aandelen, Bolero zakelijk. Is er een reden om voor de ene of de andere te kiezen? Of zijn er andere partijen die interessant zijn?
2) welke trackers? ik lees volgende verdelingen:
- 80% IWDA en 20% EMIM
- 60% IWDA, 10% IQQQ, 10% IEVD, 5% VETH, 5% XDWT, 10% BRK-B
- Xtrackers, Lyxor
Ik heb geen ideologische redenen voor bepaalde sectoren, werelddelen, of whatever. Voor of nadelen bij de trackers hierboven?

En nog een laatste vraag: op de zaak heb ik al een redelijk pot een KBC beleggingsfonds gestoken. Ik denk erover om dat te stoppen en via lening naar privé te krijgen. Vraag is echter wanneer. Op dit moment staat het niet echt hoog. Ben aan het denken om dit tegen het eind van het jaar te doen in de hoop dat de beurzen dan weer wat hoger staan. Maar wel liefst voordat ik nieuwe beheerskosten moet betalen. Moet je die betalen op het einde van het kalenderjaar, of hangt dat af van instapmoment, of ... ?
100% VWCE kan 80% IWDA en 20% EMIM vervangen als je het simpel wilt houden. Staat ook in de kernselectie van DeGiro.
 
Toevallig, ik wil dit dit weekend ook opzetten :)

Ik zou ook gaan voor 100% VWCE, ISIN: IE00BK5BQT80.
Deze zit dus in de kernselectie van DEGIRO en is ACC.

Ik vroeg me echter af, hoe zit het met de belasting hierop - is dit iets wat jaarlijks te betalen is of bij opname, of volledig niet? (hier vind ik niet meteen de correcte informatie over).
 
100% VWCE kan 80% IWDA en 20% EMIM vervangen als je het simpel wilt houden. Staat ook in de kernselectie van DeGiro.
Maar had er hier niet iemand eens gepost dat het nu beter was om IWDA en EMIM te nemen ipv VWCE omwillen van ???? (een of andere kost of belasting dacht ik)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan