ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Houden jullie rekening met duurzaamheidscriteria?

Neen, als deze een lager rendement hebben dan niet.
Je hebt dan meer impact door de meer-opbrengsten zelf te investeren in schone technologie bij je thuis of in specifieke kleine, lokale, duurzame bedrijven waarvan je weet dat ze het nodig hebben.

Er gaat niet minder fossiele brandstof gebruikt worden als jij geen Shell aandelen koopt, maar wel als jij minder rijdt of een wamtepomp installeert.
 
Ik ben nog steeds op zoek naar een 'veilige' ETF voor de lange termijn. Ik heb het wel moeilijk mijn ESG-principes. Ik wil niet zomaar een all-world of een S&P500 nemen omdat ik daar geen garantie heb dat de bedrijven op duurzaamheidscriteria geselecteerd zijn. Anderzijds lees ik dat vb. iShares Core MSCI World UCITS ETF ook een rating van AA krijgt. Dus misschien moet ik me niet vastpinnen op heel het "ESG Screened/Enhanced" gebeuren? Ik zoek eentje voor de lange termijn waar ik gewoon een maandelijkse automatische storting naar kan overmaken, zonder ernaar te moeten kijken.

Momenteel heb ik op Degiro (voor kleine bedragen):
iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD (Dist)
iShares Global Water UCITS ETF USD (Dist)
iShares MSCI World ESG Enhanced UCITS ETF USD Acc
L&G Clean Water UCITS ETF Acc

Iemand ervaring met SPDR S&P 500 ESG Screened UCITS ETF USD Acc?

Houden jullie rekening met duurzaamheidscriteria?


Deze is dan ideaal? Ook zonder aankoopkosten bij DeGiro
 
Iemand die een Consumer Staple ETF heeft? Defensieve Consumptiegoederen dus.
Ik zat vooral naar de volgende 2 te kijken. Beide accumulerend. Xtrackers is Ireland based, 0,25%, in dollar. Lyxor Luxemburg based, 0,30%, in Euro. Xtrackers lijkt me dus wel het interessants te zijn.

Xtrackers MSCI World Consumer Staples IE00BM67HN09
Lyxor MSCI World Consumer Staples LU0533032263
 
Iemand die een Consumer Staple ETF heeft? Defensieve Consumptiegoederen dus.
Ik zat vooral naar de volgende 2 te kijken. Beide accumulerend. Xtrackers is Ireland based, 0,25%, in dollar. Lyxor Luxemburg based, 0,30%, in Euro. Xtrackers lijkt me dus wel het interessants te zijn.

Xtrackers MSCI World Consumer Staples IE00BM67HN09
Lyxor MSCI World Consumer Staples LU0533032263

Bijkomend voordeel Xtrackers: physical replication ipv synthetische tracker.

Zelf heb ik geen Consumer Staple ETF maar Consumer Discretionary.
 
Voor diegenen die periodisch ETF's aankopen in kader van langetermijn sparen/investeren: hoe frequent kopen jullie bij? En houden jullie een minimale aankoopwaarde aan?
 
Voor de kinderen: wij hebben een doorlopende opdracht die elke maand een bedrag stort op de respectievelijke cash rekeningen. Eens in de zoveel maanden ga ik eens kijken of er al genoeg op staat voor 1 of meerdere ETFs.

Voor onzelf kan ik er niet echt een termijn op zetten, het hangt er wat vanaf wat we verzamelen op onze zichtrekening en wat we van plan zijn in de komende maanden.
 
Ik zet maandelijks met een automatische opdracht geld op mijn bolero cash rekening. Als onze zichtrekening te hoog oploopt zet ik nog een bijkomend deel over.

Zodra het makelaarsloon < is dan 0,5% van mijn aankoopbedrag doe ik een aankoop. Dit is voorlopig op de 2-3 maand.
 
Hier maandelijks via degiro, dus moet niet wachten op een groot genoeg bedrag om al te kopen. Zowel voor onszelf als koppel als voor dochter en petekind.
 
Ik wou ook maandelijks kopen maar het maandelijks bedrag is te laag om VWCE te kopen (97€ voor de moment). Dus zal sparen op rekening worden en als er genoeg is voor 1 kopen.
 
De vraag is natuurlijk of het beperken van dat makelaarsloon opweegt tegenover het minder frequent aankopen. Hoe vaker je koopt hoe meer kans je hebt om rond het gemiddelde te zitten. En long term is de beurs stijgende dus ga je minder winst maken door minder lang in de markt te zitten.
 
De vraag is natuurlijk of het beperken van dat makelaarsloon opweegt tegenover het minder frequent aankopen. Hoe vaker je koopt hoe meer kans je hebt om rond het gemiddelde te zitten. En long term is de beurs stijgende dus ga je minder winst maken door minder lang in de markt te zitten.
Inderdaad, dan kan je eigenlijk toch beter een ETF portefeuille aanmaken bij DEGIRO en elke maand gratis aankopen… Time in the market
 
Ik doe momenteel ook gewoon 250 a 300 €/maand in IWDA. Niet nadenken, gewoon maandelijks storten en kopen, 2min werk.
Al getwijfeld om het bedrag wat te verhogen, dat moet ik nog eens bekijken.
 
De vraag is natuurlijk of het beperken van dat makelaarsloon opweegt tegenover het minder frequent aankopen. Hoe vaker je koopt hoe meer kans je hebt om rond het gemiddelde te zitten. En long term is de beurs stijgende dus ga je minder winst maken door minder lang in de markt te zitten.
Op dit moment is hem alvast niet echt aan het stijgen :p
 
Ik ben zelf klant bij ING en heb een ING Invest Advice-beleggingsrekening. Mijn ING-kantoor adviseert mij bij de aankoop van aandelen- en obligatiefondsen. Sinds kort heeft ING ook een 'Self Invest-beleggingsrekening'. Je koopt en verkoopt zelf (zonder advies van ING). Hier heb ik interesse in. Het is voor mij een enorme meerwaarde dat al wat met financien te maken heeft in één app zit.

Nu ben ik niet vertrouwd met de alternatieve brokers zoals hierboven genoemd (Bolero, Degiro, ..). Is hun kostenstructuur lager dan die van ING (en hoeveel)?

Ik lees op de site het volgende:

We hebben onze tarieven sterk verlaagd (vanaf slechts € 1!)
Om zelf beleggen op de beurs echt toegankelijk te maken voor iedereen. De nieuwe tarieven zijn:
  • Euronext Brussel, Amsterdam en Parijs: 0.35% met een minimum van €1
  • Overige markten (US, Londen, Frankfurt e.a.): 0.5% met een minimum van €1
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan