ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Uit die vergelijking van brokers lijkt het dat DeGiro de goedkoopste is. Hun app vind ik zelf ook handig.
Echter regelen zij de dividenbelasting niet automatisch.
Wat moet ik dan zelf eigenlijk doen? Kan iemand dat stap voor stap uitleggen?
(of doen jullie dat allemaal niet?)
 
Uit die vergelijking van brokers lijkt het dat DeGiro de goedkoopste is. Hun app vind ik zelf ook handig.
Echter regelen zij de dividenbelasting niet automatisch.
Wat moet ik dan zelf eigenlijk doen? Kan iemand dat stap voor stap uitleggen?
(of doen jullie dat allemaal niet?)
Bronbelasting houden ze wel in, dus enkel als je meer dan €800 dividenden hebt in je aanslagjaar dien je dit aan te geven. Indien je onder de €800 blijft zou je de roerende voorheffing toch kunnen recuperen en deze moet je dus niet aangeven.
Meer uitleg kan je hier vinden: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingvoordelen/vrijstelling-dividenden#q4
Edit: dit is wel enkel voor aandelen, op ETF's en dergelijke is dit niet van toepassing.
 
Bedankt voor de snelle antwoorden!
Buitenlandse rekening bij DeGiro moet wel aangegeven worden?
Jep, kan je hier doen: https://www.nbb.be/nl/kredietcentra...se-rekeningen/praktische-modaliteiten-voor-de
Om even terug te komen op je vraag van hierjuist, bedacht me net iets. Dividenden van ETF's zal je wel dienen aan te geven op je belastingsbrief, aangezien de meeste (alle?) niet in België gevestigd zijn zal hier geen roerende voorheffing worden ingehouden door Degiro. Meer info hierover kan je bijvoorbeeld hier vinden: https://www.test-aankoop.be/invest/...gen-belastingaangifte-fiscale-codes-voordelen
 
Ik wil me ook een weg banen door het hele ETF-verhaal.
Je kan bepaalde trackers via verschillende beurzen kopen (bv de IEVD via Tradegate of Xetra), maakt dit veel verschil?
 
Ik wil me ook een weg banen door het hele ETF-verhaal.
Je kan bepaalde trackers via verschillende beurzen kopen (bv de IEVD via Tradegate of Xetra), maakt dit veel verschil?
Vooral kijken naar de kosten bij jou broker. Op DeGiro zit de Xetra versie in de kernselectie, Tradegate niet. Xetra is de grotere van de twee dus ik zou daar voor opteren.
 
Bij de verdeling 80% IWDA , 20% EMIM ;

IWDA : IE00B4L5Y983
EMIM : IE00BKM4GZ66

dit zijn de correcte?

Ik kon ook kiezen voor dezelfde, maar in USD, lijkt me logischer om voor de EUR-keuzes te gaan?
 
Iemand die een Consumer Staple ETF heeft? Defensieve Consumptiegoederen dus.
Ik zat vooral naar de volgende 2 te kijken. Beide accumulerend. Xtrackers is Ireland based, 0,25%, in dollar. Lyxor Luxemburg based, 0,30%, in Euro. Xtrackers lijkt me dus wel het interessants te zijn.

Xtrackers MSCI World Consumer Staples IE00BM67HN09
Lyxor MSCI World Consumer Staples LU0533032263

Bijkomend voordeel Xtrackers: physical replication ipv synthetische tracker.

Zelf heb ik geen Consumer Staple ETF maar Consumer Discretionary.
Nochtans zeggen Buffett (zie Charlie Rose interview van paar weken geleden: https://charlierose.com/videos/31221 , 59min 15s ) en Jack Bogle (vader van het indexfonds) dat je moet een S&P500 index nemen van Vanguard om op lange termijn te investeren als je niet genoeg van aandelen kent, en niet zelf proberen sectoren/landen/etc. proberen selecteren.

Zie ook deze post in het andere deelforum: https://www.beyondgaming.be/threads/plan-van-aanpak-met-grotere-som-geld.11039/post-471912

En XTrackers is van Deutsche Bank, en die zou ik mijn doos met 20 roste centjes nog niet toevertrouwen...
 
S&p500 is by far mijn grootste etf. Het was in deze dalende markt dat ik op zoek was naar een tegengewicht. Ik heb letterlijk vandaag gekocht! Het is ook niet één of andere niche etf, simpele basisbehoeften.
Vermoedelijk willen we het onszelf als belegger alleen maar moeilijker maken dan het is, daar volg ik wel in.

Wat is er dan zo verkeerd aan Deutsche bank?
 
S&p500 is by far mijn grootste etf. Het was in deze dalende markt dat ik op zoek was naar een tegengewicht.
Dan ben je toch totaal tegen de filosofie van het indexen bezig? :)
Wat is er dan zo verkeerd aan Deutsche bank?
Kutbank met zwakke kapitaalspositie, rotmanagement, die er zowat altijd bij is als er ergens een schandaal is of grote risico's genomen werden, met nul ethiek.

Daar zou ik mijn spaargeld niet aan toevertrouwen...
 
Dan ben je toch totaal tegen de filosofie van het indexen bezig? :)

Kutbank met zwakke kapitaalspositie, rotmanagement, die er zowat altijd bij is als er ergens een schandaal is of grote risico's genomen werden, met nul ethiek.

Daar zou ik mijn spaargeld niet aan toevertrouwen...

Goh, bij indexen moet je toch ook ergens kiezen voor welke index je gaat, het moet niet persé S&P500 zijn (die nu behoorlijk stevig in Tech zit met alle voor- en nadelen van dien).
Ook al is dat ook mijn grootste ETF, ik snap dat mensen als tegengewicht ook kijken naar andere ETF's.
 
Kutbank met zwakke kapitaalspositie, rotmanagement, die er zowat altijd bij is als er ergens een schandaal is of grote risico's genomen werden, met nul ethiek.

Daar zou ik mijn spaargeld niet aan toevertrouwen...

Inderdaad, zelf ook slechte ervaringen er mee.

Een rekening opzeggen om enkele maanden later aanmaningen te krijgen dat de rekening onder 0 staat :wallbash: Het heeft nog wel wat voeten in de aarde gehad om op te lossen.
 
Nochtans zeggen Buffett (zie Charlie Rose interview van paar weken geleden: https://charlierose.com/videos/31221 , 59min 15s ) en Jack Bogle (vader van het indexfonds) dat je moet een S&P500 index nemen van Vanguard om op lange termijn te investeren als je niet genoeg van aandelen kent, en niet zelf proberen sectoren/landen/etc. proberen selecteren.

Zie ook deze post in het andere deelforum: https://www.beyondgaming.be/threads/plan-van-aanpak-met-grotere-som-geld.11039/post-471912

En XTrackers is van Deutsche Bank, en die zou ik mijn doos met 20 roste centjes nog niet toevertrouwen...
Prefereert Buffet nog altijd eerder de S&P500 ipv een all-world ETF?

Misschien dat de achterliggende gedachte is dat extra diversificatie tov de S&P eigenlijk geen hol meer uitmaakt. Weet nu ni vanbuiten wat het verschil in jaarlijkse kost is, en in hoeverre dat dat de driving factor voor die aanbeveling is.
 
Bij de verdeling 80% IWDA , 20% EMIM ;

IWDA : IE00B4L5Y983
EMIM : IE00BKM4GZ66

dit zijn de correcte?

Ik kon ook kiezen voor dezelfde, maar in USD, lijkt me logischer om voor de EUR-keuzes te gaan?

Correct, de EUR variant kiezen (Euronext Amsterdam).
 
Aantal vragen ivm Bolero ;

-> ze rekenen 7,5 € makelaarsloon aan per aankoop : stel ik koop 80 € IWDA / 20 € EMIM -> ik betaal 2 x 7,5 € op de aankoop?
-> bij Bolero kan je kiezen voor uitvoering : Best Execution / Euronext Amsterdam : hier gewoon Euronext Amsterdam aanduiden?
-> Marktorder of limietorder? Gewoon inkopen als marktorder veronderstel ik?
 
Aantal vragen ivm Bolero ;

-> ze rekenen 7,5 € makelaarsloon aan per aankoop : stel ik koop 80 € IWDA / 20 € EMIM -> ik betaal 2 x 7,5 € op de aankoop?
-> bij Bolero kan je kiezen voor uitvoering : Best Execution / Euronext Amsterdam : hier gewoon Euronext Amsterdam aanduiden?
-> Marktorder of limietorder? Gewoon inkopen als marktorder veronderstel ik?
Ja, 7,5 euro per aankoop.
Niet interessant voor kleine bedragen dus.
Indien je zo klein koopt, misschien best overstap maken naar Degiro
(ik zit zelf bij Bolero, maar koop in grotere schijven)

Ik kies altijd Best Execution.
Je kan hier ook Euronext A'dam kiezen. is blijkbaar volume-aankoop, maar ken ik zelf niet.
Meer info in de FAQ of zoiets (zie ik in de app)

Marktorder is de prijs van dat moment
Limietorder is een prijs waar jij aan wil kopen (maar dus geen garantie dat die gehaald wordt)
Stel ETF staat aan 80, ik koop aan marktprijs, dan koop ik zeker die ETF aan 80.
Stel ETF staat aan 80, ik stel in kopen op 78 (limietorder), maar prijs ETF stijgt alleen maar, dan wordt er niet gekocht.

Via Bolero kon je recent enkele webinars volgen omtrent beleggen.
Echt voor dummies uitgelegd.
Vorige week ging het over ETF's.
Ik heb die aflevering nog niet gezien (ook omdat ik al enige tijd bezig ben op Bolero en dus weinig nieuws leer) maar kan voor jou misschien wel interessant zijn.
Zeker als ze kooporders etc bespreken.
Ik wil wel eens kijken of ik een link kan doorsturen. Laat maar weten.
Nu goed, op hun Youtube-kanaal hebben ze ook een heleboel video's waarin ze dit uitleggen...
 
Laatst bewerkt:
Ja, 7,5 euro per aankoop.
Niet interessant voor kleine bedragen dus.
Indien je zo klein koopt, misschien best overstap maken naar Degiro
(ik zit zelf bij Bolero, maar koop in grotere schijven)

Ik kies altijd Best Execution.
Je kan hier ook Euronext A'dam kiezen. is blijkbaar volume-aankoop, maar ken ik zelf niet.
Meer info in de FAQ of zoiets (zie ik in de app)

Marktorder is de prijs van dat moment
Limietorder is een prijs waar jij aan wil kopen (maar dus geen garantie dat die gehaald wordt)
Stel ETF staat aan 80, ik koop aan marktprijs, dan koop ik zeker die ETF aan 80.
Stel ETF staat aan 80, ik stel in kopen op 78 (limietorder), maar prijs ETF stijgt alleen maar, dan wordt er niet gekocht.

Via Bolero kon je recent enkele webinars volgen omtrent beleggen.
Echt voor dummies uitgelegd.
Vorige week ging het over ETF's.
Ik heb die aflevering nog niet gezien (ook omdat ik al enige tijd bezig ben op Bolero en dus weinig nieuws leer) maar kan voor jou misschien wel interessant zijn.
Zeker als ze kooporders etc bespreken.
Ik wil wel eens kijken of ik een link kan doorsturen. Laat maar weten.
Nu goed, op hun Youtube-kanaal hebben ze ook een heleboel video's waarin ze dit uitleggen...
Mag je zeker doorsturen! Thanks voor je uitleg en hulp !
 
Volgens mij is aankopen op een buitenlandse beurs zelfs 2x makelaarsloon, 15€ dus.

Edit: AEX 7,5 maar bv XETRA 15€
 
Terug
Bovenaan