ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Zoals @Neveneffect zegt kies je nogal specifieke etf's. Biotech is toch vaak all or nothing.
Als je kiest voor de veel gebruikte World + EM combo dan ben je over pakweg 20 jaar relatief zeker* dat je ergens tussen de 8 a 10% jaarlijkse winst maakt. De vraag is of je kiest voor zekerheid of meer downside wil riskeren voor mogelijkse upside.
Een kameraad die pas begonnen is raad ik aan voor 80% World + EM gaan en 20% meer specifieke etf's of losse aandelen. Dan heb je je basis van World + EM en kan je over enkele jaren de rekening maken hoe goed je overige 20% het doet. Zoals je zelf al ondervonden hebt is het echt niet zo simpel om beter te doen als de markt.

*uiteraard is niks zeker maar als de world index over 20 jaar zwaar in min staat zal dat voor heel veel andere etf's gelden.
 
Ik heb sinds het begin van de oorlog een ETF in tarwe, en die stagneert eigenlijk de hele tijd.

Je moet wel opletten voor zo'n ETF's. Ik zat ooit eens te bezien naar agriculture ETF's maar eigenlijk was praktisch de helft van de ETF landbouwmachines in plaats van voedsel. John Deere was bijvoorbeeld bijna 8% in een bepaalde landbouw ETF :p.


Ik snap niet waarom je perse ETF's wil kopen om te speculeren op de oorlog. Je kan dan beter losse aandelen kopen.
 
Je moet wel opletten voor zo'n ETF's. Ik zat ooit eens te bezien naar agriculture ETF's maar eigenlijk was praktisch de helft van de ETF landbouwmachines in plaats van voedsel. John Deere was bijvoorbeeld bijna 8% in een bepaalde landbouw ETF :p.


Ik snap niet waarom je perse ETF's wil kopen om te speculeren op de oorlog. Je kan dan beter losse aandelen kopen.

Klopt, de vlag dekt bij ETF's heel vaak niet echt de lading zoals je zou verwachten :)

En bij specifieke ETF's is het altijd nuttig te kijken in hoeverre de samenstelling of historische resultaten echt afwijken van de meer "klassieke" ETF's. Voorbeeld: recent gelezen over een Asia ETF die veel bla-bla verkocht over zich focussen op de kleinere landen die toekomstige groeimarkten zijn. Maar het verschil op 10 jaar tijd met een MSCI Asia excl. Japan ETF was 5%. Niet per jaar hé, op 10 jaar tijd... Geef mij dan maar de "simpele" variant die trouwens duidelijk lagere jaarlijkse kosten had.
 
Iemand een goed boek of infobron voor aspirant beurs instappers ?
Iets dat de hele wereld en structuur ff uitzet ?
Ben een totale noob enkel spaarrekening en pensioensparen

Greets
 
Laatst bewerkt:
Iemand een goed boek of infobron voor inspirant beurs instappers ?
Iets dat de hele wereld en structuur ff uitzet ?
Ben een totale noob enkel spaarrekening en pensioensparen

Greets
Jongbeleggen de podcast, starten vanaf aflevering 1.

Milou is achterlijk en dat stoort wel na 20 afleveringen, maar het is wel heel goed opgebouwd
 
Zoals @Neveneffect zegt kies je nogal specifieke etf's. Biotech is toch vaak all or nothing.
Als je kiest voor de veel gebruikte World + EM combo dan ben je over pakweg 20 jaar relatief zeker* dat je ergens tussen de 8 a 10% jaarlijkse winst maakt. De vraag is of je kiest voor zekerheid of meer downside wil riskeren voor mogelijkse upside.
Een kameraad die pas begonnen is raad ik aan voor 80% World + EM gaan en 20% meer specifieke etf's of losse aandelen. Dan heb je je basis van World + EM en kan je over enkele jaren de rekening maken hoe goed je overige 20% het doet. Zoals je zelf al ondervonden hebt is het echt niet zo simpel om beter te doen als de markt.

*uiteraard is niks zeker maar als de world index over 20 jaar zwaar in min staat zal dat voor heel veel andere etf's gelden.
Dank. Met Em bedoel je emerging markets? Met 8% ben ik tevreden.

Bijkomende beginnersvraag: wat is het effect als je bvb na 5 jaar toch een deel van het geld weer op wil nemen?
 
Dank. Met Em bedoel je emerging markets? Met 8% ben ik tevreden.

Bijkomende beginnersvraag: wat is het effect als je bvb na 5 jaar toch een deel van het geld weer op wil nemen?
Inderdaad, emerging markets.

Wat bedoel je juist met welk effect?
Jij koopt en verkoopt wanneer jij wil, het is geen beleggingsfonds met kosten voor het in - en uitstappen. Of nog erger, pensioensparen.

Je hebt allerlei sites waar je kan berekenen hoeveel je opbrengst is met een bepaalde maandelijks storting aan een bepaald percentage.
https://www.investor.gov/financial-tools-calculators/calculators/compound-interest-calculator
 
Inderdaad, emerging markets.

Wat bedoel je juist met welk effect?
Jij koopt en verkoopt wanneer jij wil, het is geen beleggingsfonds met kosten voor het in - en uitstappen. Of nog erger, pensioensparen.

Je hebt allerlei sites waar je kan berekenen hoeveel je opbrengst is met een bepaalde maandelijks storting aan een bepaald percentage.
https://www.investor.gov/financial-tools-calculators/calculators/compound-interest-calculator
Dat bedoelde ik, of je zonder grote kosten geld terug kan opnemen.

Voorlopig heb ik mijn etf’s gefilterd tot deze. Doel is om over 3 tal te spreiden. Een EM, een s&p 500, en mss nog 1tje. Wat denken jullie hiervan? Merci

USePmUh.png
 
Ik heb volgende ETF's waar ik het meeste geld in stop:
IWDA: iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc)
EMIM: iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD Acc

Ik werk met een verdeling van 80% IWDA en 20% EMIM. Ik koop beiden maandelijks aan via Amsterdam.
 
Ik heb de volgende 3 ETF's momenteel:

iShares Core S&P 500 UCITS ETF
iShares Global Water UCITS ETF
iShares MSCI Emerging Markets UCITS ETF (Acc)

Ik bezit ook wel individuele aandelen, die momenteel de meerderheid van mijn portefeuille uitmaken. Op termijn zou ik mijn geld voornamelijk in de ETF's willen steken, dus ik vroeg me af of ik best bij die drie blijf of bijvoorbeeld nog voor een 4de zou gaan voor Europa (iShares Core MSCI Europe UCITS ETF).
Aangezien mijn aandelen voornamelijk Europees zijn is dit misschien wat overdreven, anderzijds zijn de grootste posities daarin toch verschillend van wat ik bezit.

Meningen?
 
Ik heb de volgende 3 ETF's momenteel:

iShares Core S&P 500 UCITS ETF
iShares Global Water UCITS ETF
iShares MSCI Emerging Markets UCITS ETF (Acc)

Ik bezit ook wel individuele aandelen, die momenteel de meerderheid van mijn portefeuille uitmaken. Op termijn zou ik mijn geld voornamelijk in de ETF's willen steken, dus ik vroeg me af of ik best bij die drie blijf of bijvoorbeeld nog voor een 4de zou gaan voor Europa (iShares Core MSCI Europe UCITS ETF).
Aangezien mijn aandelen voornamelijk Europees zijn is dit misschien wat overdreven, anderzijds zijn de grootste posities daarin toch verschillend van wat ik bezit.

Meningen?

Beleg jij maandelijks en pas jij je inleg in je ETF's aan naargelang de situatie of werk je met vaste bedragen?
Want wat is dan het verschil tussen 1 wereldtracker hebben of verschillende werelddelen?
 
Beleg jij maandelijks en pas jij je inleg in je ETF's aan naargelang de situatie of werk je met vaste bedragen?
Want wat is dan het verschil tussen 1 wereldtracker hebben of verschillende werelddelen?
Tot nu toe was dit inderdaad eerder aangepast en volgens hoe het uitkwam, als ik de individuele aandelen afbouw zal dat eerder regelmatig/vaste bedragen worden.
 
In het verleden heb ik wel aandelen gehad (nu niet meer), ik beleg maandelijks ook in een beleggingsverzekering tak23.
Ik overweeg om op regelmatige basis (ik denk aan maandelijks) ook wat te beleggen in ETF's.
Intussen ben ik bezig met het uitspitten van deze topic, aangezien het zeer nieuw is voor mij.

Zijn er bepaalde do's en don'ts?
Ik merk op dat er ontelbare ETF's zijn, ik zou me willen beperken tot 2 of 3 ETF's; maar hoe kan je best diversifiëren?
 
In het verleden heb ik wel aandelen gehad (nu niet meer), ik beleg maandelijks ook in een beleggingsverzekering tak23.
Ik overweeg om op regelmatige basis (ik denk aan maandelijks) ook wat te beleggen in ETF's.
Intussen ben ik bezig met het uitspitten van deze topic, aangezien het zeer nieuw is voor mij.

Zijn er bepaalde do's en don'ts?
Ik merk op dat er ontelbare ETF's zijn, ik zou me willen beperken tot 2 of 3 ETF's; maar hoe kan je best diversifiëren?

Vaak wordt de combinatie 80% IWDA en 20% IEMM gebruikt voor een goede spreiding.

Mijn ETF portfolio bestaat uit 60% IWDA, 10% IQQQ, 10% IEVD, 5% VETH, 5% XDWT, 10% BRK-B (holding maar zie het ook als spreiding in mijn fondsen)
 
Ik ben nog steeds op zoek naar een 'veilige' ETF voor de lange termijn. Ik heb het wel moeilijk mijn ESG-principes. Ik wil niet zomaar een all-world of een S&P500 nemen omdat ik daar geen garantie heb dat de bedrijven op duurzaamheidscriteria geselecteerd zijn. Anderzijds lees ik dat vb. iShares Core MSCI World UCITS ETF ook een rating van AA krijgt. Dus misschien moet ik me niet vastpinnen op heel het "ESG Screened/Enhanced" gebeuren? Ik zoek eentje voor de lange termijn waar ik gewoon een maandelijkse automatische storting naar kan overmaken, zonder ernaar te moeten kijken.

Momenteel heb ik op Degiro (voor kleine bedragen):
iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD (Dist)
iShares Global Water UCITS ETF USD (Dist)
iShares MSCI World ESG Enhanced UCITS ETF USD Acc
L&G Clean Water UCITS ETF Acc

Iemand ervaring met SPDR S&P 500 ESG Screened UCITS ETF USD Acc?

Houden jullie rekening met duurzaamheidscriteria?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan