ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Over glazen-bollen gesproken, wat als Buffett, met zijn gezegende leeftijd binnen de 5 jaar het tijdelijke voor het eeuwige inwisselt. Kan mij voorstellen dat dit toch enig effect op BRK gaat hebben, in de negatieve zin dan wel te verstaan.
Dat is ook de eerste feedback op het voorstel van de paar connaisseurs in mijn directe kring (ik was weldegelijk al gaan lopen met @JanusDR zijn rando-voorstel).

Dat gecombineerd met de (veel) hogere procentuele aanschafkosten voor BRK tov IWDA (bij Degiro).
 
Dat is ook de eerste feedback op het voorstel van de paar connaisseurs in mijn directe kring (ik was weldegelijk al gaan lopen met @JanusDR zijn rando-voorstel).

Dat gecombineerd met de (veel) hogere procentuele aanschafkosten voor BRK tov IWDA (bij Degiro).
Wel heb je geen kosten jaarlijks bij aandelen (als je ze voor lange tijd houdt natuurlijk)
 
BRK is per definitie geen index maar een aandeel.
Het is een gespreide belegging in Amerikaanse bedrijven, met +-20-30% winst van buiten de US.
En het gaat over een specifiek alternatief voor het indexen, dus zou denken dat het hier zeer relevant is.

De kunst van passief beleggen is geen enkele rando uw strategie laten beïnvloeden.
Klopt als een bus.

Hoe bepaal je dat pakweg IWDA overgewaardeerd is?
https://www.beyondgaming.be/threads/de-beurs.459/post-1195992
Dat is ook de eerste feedback op het voorstel van de paar connaisseurs in mijn directe kring (ik was weldegelijk al gaan lopen met @JanusDR zijn rando-voorstel).
Overlijden van Buffett werd al meermaals besproken in het beurstopic.

Ik had het misschien beter niet gedaan, want voor alle duidelijkheid, ik ben 100% pro dollar cost average indexen.

Maar als binnen 5 jaar de index nog altijd 10% lager staat dan vandaag, dan zou ik het wat stom vinden dat ik dat alternatief hier niet gegeven heb.
Want je kan wel zeggen 'hier beleggen we enkel passief!', maar ik zie hier toch heel regelmatig specifieke keuzes passeren zoals emerging markets, semiconductor ETF's, Nasdaq 100 etc.

En dat betekent per definitie dat je actief keuzes aan het maken bent.
Dan denk ik dat je beter BRK kiest aan 400.
Meer is het niet.
 
Over glazen-bollen gesproken, wat als Buffett, met zijn gezegende leeftijd binnen de 5 jaar het tijdelijke voor het eeuwige inwisselt. Kan mij voorstellen dat dit toch enig effect op BRK gaat hebben, in de negatieve zin dan wel te verstaan.
Die kans bestaat en persoonlijk zie ik dat dan als een goede aankoopkans, meer niet.

Zonder voor of tegen het advies van Janus te zijn begrijp ik het ergens wel. Ik zit zelf ook in zowel IWDA als BRK en waar die laatste technisch gezien inderdaad een aandeel is, behandel ik dat ifv portefeuillebeheer toch ook meer als een index.
 
  • Leuk
Waarderingen: herc
Die kans bestaat en persoonlijk zie ik dat dan als een goede aankoopkans, meer niet.

Zonder voor of tegen het advies van Janus te zijn begrijp ik het ergens wel. Ik zit zelf ook in zowel IWDA als BRK en waar die laatste technisch gezien inderdaad een aandeel is, behandel ik dat ifv portefeuillebeheer toch ook meer als een index.

Over dat laatste punt, ik beschouw voor mezelf BRB.K ook als een index gezien de brede spreiding. Eigenlijk is het een fonds wat toch ook binnen dit topic past?
 
Over dat laatste punt, ik beschouw voor mezelf BRB.K ook als een index gezien de brede spreiding. Eigenlijk is het een fonds wat toch ook binnen dit topic past?
De discussie over BRK (of gelijkaardig) als alternatief voor trackers kan hier wat mij betreft boeiend en zeker relevant zijn.
Meer aandeel-getinte besprekingen over bv. de voorbije AV van BRK, individuele transacties en dergelijke vraag ik wel te voeren in het beurstopic en niet hier.

Het is een grijze zone dus hou daar rekening mee.
@TNTim @Tweak37
 
Hoe goedbedoeld de intenties ook zijn, ik zou iedereen toch willen waarschuwen: er zijn veel grotere risico's verbonden aan actief beheerde aandelenfondsen, ook al zouden deze ondergewaardeerd zijn.

Het is veel minder spreiding dan pakweg een IWDA en als morgen Buffet sterft, hij is er 93 ondertussen, zou het aandeel wel eens een serieuze duik kunnen nemen.

Advies van Buffet aan zijn vrouw als hij sterft: 'Put 10% of the cash in short-term government bonds and 90% in a very low-cost S&P 500 index fund. (I suggest Vanguard’s.)'
 
Advies van Buffet aan zijn vrouw als hij sterft: 'Put 10% of the cash in short-term government bonds and 90% in a very low-cost S&P 500 index fund. (I suggest Vanguard’s.)'
De context van dat advies is recent in het beurstopic gepost en is specifiek voor de gemoedsrust van zijn vrouw bedoeld, niet omdat hij die strategie zo superieur acht:
En dat zijn testament (met die S&P500 index voor zijn vrouw) zo opgesteld is omdat zijn vrouw (en testament uitvoerder) dan op hun gemak zijn en niet lastig gevallen wordt als grootaandeelhouder van Berkshire.
 
Hoe goedbedoeld de intenties ook zijn, ik zou iedereen toch willen waarschuwen: er zijn veel grotere risico's verbonden aan actief beheerde aandelenfondsen, ook al zouden deze ondergewaardeerd zijn.

Het is veel minder spreiding dan pakweg een IWDA
100% akkoord.
Passief indexen in IWDA of CSPX is de way to go.

Maar als je toch ging veranderen, of fondsen ging verkopen, of specifieke sector/regio etf's hebt, of ging pauzeren in dollar cost averagen, doe dan uw cheating met BRK.

Misschien had ik het initieel beter zo verwoord :)
 
100% akkoord.
Passief indexen in IWDA of CSPX is de way to go.

Maar als je toch ging veranderen, of fondsen ging verkopen, of specifieke sector/regio etf's hebt, of ging pauzeren in dollar cost averagen, doe dan uw cheating met BRK.

Misschien had ik het initieel beter zo verwoord :)
Als je beleggingshorizon langer is dan 10 jaar, kan je dan niet beter DCAen met IWDA dat de komende 5 jaar in dalende lijn zou kunnen gaan dan in een BRK te steken met meer opwaarts potentieel? Verbeter mij gerust als dit een verkeerde kijk is
 
Als je beleggingshorizon langer is dan 10 jaar, kan je dan niet beter DCAen met IWDA dat de komende 5 jaar in dalende lijn zou kunnen gaan dan in een BRK te steken met meer opwaarts potentieel? Verbeter mij gerust als dit een verkeerde kijk is
Ja maar je moet dat volhouden ook he. Jarenlang zuurverdiend geld steken in iets dat maar blijft zakken, je moet daar mentaal en emotioneel mee omkunnen.

"Klassiek" boglehead indexen is trouwens ook niet enkel beleggen in Amerika (cspx) of de ontwikkelde wereld (iwda) maar volledig globaal en market cap weighted (traditioneel vwce of 88% iwda/12% emim). De reden daarachter is dat je indext omdat je ervan uitgaat dat je niets weet en dus gewoon meegaat met de markt, zo passief mogelijk, en dat is dus enkel globaal en market cap weighted: ook kiezen voor de VS of ontwikkelde wereld is tilting. Al wil ik wel even disclaimen dat dit een eindeloze discussie is en ook jack bogle himself vond dat enkel VS genoeg was.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan