Reverz
Well-known member
Ik wil zeker niet gemeen overkomen maar is dat allemaal de moeite voor dat bedrag? (De extra administratie, niet het bedrag op zich dus)ik wil 10-20euro per maand in etf steken voor petekind om dat dan op 18 of 21 over te zetten naar zijn rekening. Hoe doe ik dat het best? Ook zelf sparen onder mijn naam en aparte rekening openen om dat te tracken?
Ik weet niet wat je exact wil aankopen maar als je bv IWDA wil kopen dan zijn dat aan de huidige koers (~€92) en uitgaande van €15/maand ~2 stukjes op een jaar. Ga je daarvoor een apart account aanhouden en dus ook telkens bijkomende kosten betalen elke keer je koopt?
Als je zelf ook periodiek bv IWDA aankoopt, kan je dan niet beter gewoon elke 6 maand 1 extra IWDA share kopen en dan op het moment dat je het geld effectief aan u petekind wil geven de stukjes verkopen. Als dat op zijn 18de verjaardag is geef je hem dan de waarde van 36 IWDA shares op dat moment.
Je kan kijken naar de koers 3, 2 & 1 jaar geleden even eventueel telkens de €1200 van dat jaar vermeerderen met het rendement van die gemiste jaren waardoor je kort door de bocht bv (puur fictieve cijfers) €1500+€1400+€1300=€4.2k totaal stort voor die ontbrekende 3 jaar.Ik denk dat ik inderdaad 2 extra rekeningen onder eigen beheer ga openen.
Alleen moeilijk hoe ik de 3 jaar verschil tussen de 2 correct ga inschatten aan waarde.
Stel 100€ per maand per kind. Maar ik begin ook nu pas voor die van 6j, dus 3 jaar achterstand
--> 36x 100€, maar hoeveel fictief rendement reken ik per jaarniet van wakker liggen waarschijnlijk
Aan de andere kant: voor hetzelfde geld gebruikt het kind van 3 het geld op 21 en het kind van 6 pas op zen 28ste... die beide zaken staan in principe los van elkaar maar bon. Ik zou het niet té veel over-analyseren.
Laatst bewerkt:
niet van wakker liggen waarschijnlijk