ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

ik wil 10-20euro per maand in etf steken voor petekind om dat dan op 18 of 21 over te zetten naar zijn rekening. Hoe doe ik dat het best? Ook zelf sparen onder mijn naam en aparte rekening openen om dat te tracken?
Ik wil zeker niet gemeen overkomen maar is dat allemaal de moeite voor dat bedrag? (De extra administratie, niet het bedrag op zich dus)
Ik weet niet wat je exact wil aankopen maar als je bv IWDA wil kopen dan zijn dat aan de huidige koers (~€92) en uitgaande van €15/maand ~2 stukjes op een jaar. Ga je daarvoor een apart account aanhouden en dus ook telkens bijkomende kosten betalen elke keer je koopt?

Als je zelf ook periodiek bv IWDA aankoopt, kan je dan niet beter gewoon elke 6 maand 1 extra IWDA share kopen en dan op het moment dat je het geld effectief aan u petekind wil geven de stukjes verkopen. Als dat op zijn 18de verjaardag is geef je hem dan de waarde van 36 IWDA shares op dat moment.

Ik denk dat ik inderdaad 2 extra rekeningen onder eigen beheer ga openen.
Alleen moeilijk hoe ik de 3 jaar verschil tussen de 2 correct ga inschatten aan waarde.

Stel 100€ per maand per kind. Maar ik begin ook nu pas voor die van 6j, dus 3 jaar achterstand
--> 36x 100€, maar hoeveel fictief rendement reken ik per jaar :unsure: niet van wakker liggen waarschijnlijk
Je kan kijken naar de koers 3, 2 & 1 jaar geleden even eventueel telkens de €1200 van dat jaar vermeerderen met het rendement van die gemiste jaren waardoor je kort door de bocht bv (puur fictieve cijfers) €1500+€1400+€1300=€4.2k totaal stort voor die ontbrekende 3 jaar.
Aan de andere kant: voor hetzelfde geld gebruikt het kind van 3 het geld op 21 en het kind van 6 pas op zen 28ste... die beide zaken staan in principe los van elkaar maar bon. Ik zou het niet té veel over-analyseren.

Laatst bewerkt:
Alles wat wij sparen (naast de buffer) steken wij in 1 beleggers rekening met verschillende ETFs. Wij sparen niet nog eens apart voor onze kinderen.
Enkel wat ze zelf effectief krijgen voor verjaardagen etc sparen we apart op hun spaarrekening.
Bedoeling is om ze gewoon bij aankoop van een huis later een bepaald bedrag te schenken maar wel baas te blijven over het grootste deel van onze centen zolang wij dat nodig achten.

ik wil 10-20euro per maand in etf steken voor petekind om dat dan op 18 of 21 over te zetten naar zijn rekening. Hoe doe ik dat het best? Ook zelf sparen onder mijn naam en aparte rekening openen om dat te tracken?

Ik wil zeker niet gemeen overkomen maar is dat allemaal de moeite voor dat bedrag? (De extra administratie, niet het bedrag op zich dus)
Ik weet niet wat je exact wil aankopen maar als je bv IWDA wil kopen dan zijn dat aan de huidige koers (~€92) en uitgaande van €15/maand ~2 stukjes op een jaar. Ga je daarvoor een apart account aanhouden en dus ook telkens bijkomende kosten betalen elke keer je koopt?

Als je zelf ook periodiek bv IWDA aankoopt, kan je dan niet beter gewoon elke 6 maand 1 extra IWDA share kopen en dan op het moment dat je het geld effectief aan u petekind wil geven de stukjes verkopen. Als dat op zijn 18de verjaardag is geef je hem dan de waarde van 36 IWDA shares op dat moment.

Ik doe het ook +- zoals Reverz hier beschrijft om dubbele transactiekosten te vermijden. Ik beleg ieder kwartaal een "vast bedrag" in IWDA. Eigenlijk is het een benadering van dat bedrag vermits dit niet fractioneel kan. 10% van die ETF's zijn bedoeld voor mijn petekind. Wanneer hij 18 is, krijgt hij 10% van al mijn IWDA ETF's.

Een duidelijk voordeel: het "deel van u kinderen" is een duidelijk apart gegeven van u "eigen" portefeuille.
Nadeel: hangt er van af wat je exact wil doen. Als je gewoon een aparte rekening in eigen beheer gaat aanmaken zie ik weinig nadelen op het eerste zicht.

Als je die extra rekeningen effectief op naam van u kinderen gaat zetten is het rechtstreekse resultaat volgens mij wel dat die gasten toegang hebben als ze 18 jaar worden. (Spreek mij gerust tegen als dit niet zou kloppen :unsure:) Ik vind dat persoonlijk niet wenselijk. Ik wil later zelf kunnen beslissen wanneer, hoe en waaraan dat geld dat wij voor hen sparen besteed wordt maar er zijn waarschijnlijk evengoed mensen die redeneren "ze krijgen bedrag X en als ze er alles doorjassen is dat HUN probleem.".

Een tijdje terug ook zo'n horrorverhaal gehoord van een vader die zijn zoon van een jaar of 6-7 plots verloren is. Toen ze daarna het geld dat op de spaarrekening van de overleden zoon wouden overhevelen naar de spaarrekening van hun andere zoon hebben ze daar blijkbaar stevige erfrechten op moeten betalen (wrs vooral omdat broers/zussen 2de graad zijn maar bon). Als we het in eigen rekening houden en er gebeurd iets met 1 van ons dan veranderd er niks aan die rekening (again, correct me if I'm wrong).

Als u kinderen 3 & 6 jaar oud zijn zou ik alleszins heel het spaarbedrag beleggen. De kans dat dat geld de eerste ~20 jaar niet gebruikt gaat worden is toch een quasi zekerheid vermoed ik. Eens u gasten richting of over de 18 zijn en ze komen dichter op de leeftijd dat die spaarreserves stilaan gaan gebruikt worden kan je alsnog iets stabieler/defensiever kiezen.
Hmm, is dat dan een nieuwe portefeuille aanmaken per kind of echt een nieuwe rekening per kind? :unsure:
Ik vind het precies niet zo snel terug bij Bolero.

@Reverz - je kan geen effectenrekening openen op naam van een minderjarige dus je horrorverhaal kan enkel met spaarrekeningen.

@Heimlar - buiten het psychologische aspect van op een aparte rekening voor de kinderen, zie ik geen meerwaarde.

Wat IWDA bijgekocht. Als je kijkt naar het rendement van ETF's over de jaren heen is het eigenlijk onnozel om nog geld op je spaarrekening te zetten. Als buffer voor onvoorziene omstandigheden, sure, maar boven een bepaalde limiet mis je toch heel wat groei.

Ik ben nog altijd aan het wachten tot iwda eens crasht maar voorlopig blijf ik nog op 12.2% winst steken over ongeveer 2 jaar.
Knettergek. Binnenkort ook wat vakantiegeld en die staatsbon die verloopt erbij gooien denk ik.

Ik zit nu van begin dit jaar tot nu aan 5k IWDA, rendement is een 5,5%. Ben eigenlijk ook een crash aan het afwachten om er meer in te steken. Maar mss had ik dat beter niet gedaan. Time will tell zeker. Vind het al hard gestegen sinds januari tbh.

Ik zie momenteel niet in waarom je zou wachten op een crash als je investeert op langere termijn. Mocht het op korte termijn zijn is het een ander verhaal, maar dan zit je waarschijnlijk niet in IDWA...

Als je kijkt naar het verleden heeft IDWA zich herpakt van de coronadump in 45 weken. Niet dat de trend set in stone is, maar ik verwacht 1) niet zo'n grote crash, mocht er een komen 2) het op vrij korte - lees kort in termen van lange termijn investering - zich herpakken.

Wat IWDA bijgekocht. Als je kijkt naar het rendement van ETF's over de jaren heen is het eigenlijk onnozel om nog geld op je spaarrekening te zetten. Als buffer voor onvoorziene omstandigheden, sure, maar boven een bepaalde limiet mis je toch heel wat groei.
Inderdaad, ik zou ook meer willen investeren (momenteel 500€/maand voor ons + 2x 100€/maand voor de kinderen), maar de vrouw laat liefst een grote buffer op de zichtrekeningen staan (80k+) :unsure:

Maar er is in Bolero dus geen optie om onder dezelfde ID meerdere portefeuilles te openen? Wel jammer

Ik ben nog altijd aan het wachten tot iwda eens crasht maar voorlopig blijf ik nog op 12.2% winst steken over ongeveer 2 jaar.
Knettergek. Binnenkort ook wat vakantiegeld en die staatsbon die verloopt erbij gooien denk ik.

Das lijk die pipo's die al 10 jaar wachten op dalende huisprijzen. :p

Das lijk die pipo's die al 10 jaar wachten op dalende huisprijzen. :p

Bwa, das anders. Heb op 15 jaar tijd een appartement gekocht, gebouwd en een huis gekocht.
Heb wel wat buffer en er komt 50k+ intrest vrij van de staatsbon in September. Wil dus een veilig onderkomen zoeken voor ongeveer 75k

Bwa, das anders. Heb op 15 jaar tijd een appartement gekocht, gebouwd en een huis gekocht.
Heb wel wat buffer en er komt 50k+ intrest vrij van de staatsbon in September. Wil dus een veilig onderkomen zoeken voor ongeveer 75k
Trade Republic geeft binnenkort 3,75% bruto rente zonder limiet. Nu is de limiet 50K. Wordt maandelijks uitbetaald.

Terug
Bovenaan