ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Mja maar dan betaal je ook gewoon 30% belasting op alles boven de 1k rente he

Ja, maar zit nu aan 2,55% en daar betaal je ook 30% op.
Maar bij keytrade moet je niets apart aangeven, Trade Republic is dan weer een buitenlandse rekening. Mag het ook niet teveel splitsen, het zal al moeilijk genoeg zijn om alles terug bij elkaar te krijgen als ik sterf. Want ik ben de enige die weet waar alles zit.

Maar bij keytrade moet je niets apart aangeven, Trade Republic is dan weer een buitenlandse rekening. Mag het ook niet teveel splitsen, het zal al moeilijk genoeg zijn om alles terug bij elkaar te krijgen als ik sterf. Want ik ben de enige die weet waar alles zit.
Deel het met ons, we zullen er wel voor zorgen :oi22:

Ik zit nu van begin dit jaar tot nu aan 5k IWDA, rendement is een 5,5%. Ben eigenlijk ook een crash aan het afwachten om er meer in te steken. Maar mss had ik dat beter niet gedaan. Time will tell zeker. Vind het al hard gestegen sinds januari tbh.
Ik heb zo lang zitten uitstellen om te starten met ETF's. Ik heb half oktober (net op het moment dat alles plots terug is beginnen omhoog schieten) mijn eerste stukken SWRD gekocht aan toen iets minder dan 28,4. SWRD zit ondertussen op 34... net geen 20% dus. Ik snap de hoogtevrees dus wel ergens en ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn aankopen de laatste 2 maand ook telkens wat heb uitgesteld en dan telkens in de dip gekocht heb maar eerlijkheidshalve is dat in realiteit 100% dumb luck geweest in plaats van kunde. Ik blijf voorlopig gewoon elke maand ~€2k inkopen tot mijn spaarbuffer weggewerkt tot een niveau waar hij juist nog absoluut acute nood af dekt en niet meer.

Maar ik houdt misschien toch ergens nog wel een klein beetje cash achter de hand voor een 2020-like event hoewel dat wrs rationeel moeilijk verdedigbaar is.

Ik heb zo lang zitten uitstellen om te starten met ETF's. Ik heb half oktober (net op het moment dat alles plots terug is beginnen omhoog schieten) mijn eerste stukken SWRD gekocht aan toen iets minder dan 28,4. SWRD zit ondertussen op 34... net geen 20% dus. Ik snap de hoogtevrees dus wel ergens en ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn aankopen de laatste 2 maand ook telkens wat heb uitgesteld en dan telkens in de dip gekocht heb maar eerlijkheidshalve is dat in realiteit 100% dumb luck geweest in plaats van kunde. Ik blijf voorlopig gewoon elke maand ~€2k inkopen tot mijn spaarbuffer weggewerkt tot een niveau waar hij juist nog absoluut acute nood af dekt en niet meer.

Maar ik houdt misschien toch ergens nog wel een klein beetje cash achter de hand voor een 2020-like event hoewel dat wrs rationeel moeilijk verdedigbaar is.

Ik heb dat ook veel te lang uitegsteld. De dag dat ik mijn loon krijg stort ik 700 euro om IWDA te kopen en spaar ik 1500 euro op mijn persoonlijke spaarrekening. Mss zou ik dat beter omkeren en mijn complete buffer verlagen naar 75k, maar heb het daar nog steeds moeilijk mee. Dat ik uberhaupt begonnen ben met IWDA is al een wonder :D.

Mja maar dan betaal je ook gewoon 30% belasting op alles boven de 1k rente he
Zoals ik zei: bruto. Netto komt het op 2,625, maandelijks uitbetaald dus dat kan compounden wat uiteindelijk meer zal zijn dan die 2,625.
Net voor de ECB de rente had verlaagd was dit nog 4 bruto.

Om een grotere hoeveelheid geld in ETF om te zetten, zouden jullie dit dan spreiden over een periode van pakweg 5 jaar, of alles in 1 keer? :unsure:

Het is natuurlijk koffiedik kijken en moeilijk vooraf e bepalen natuurlijk, maar ben benieuwd hoe jullie dat aanpakken.
Mijn gevoel zegt dat het normaal gezien beter is om alles ineens om te zetten, maar zou jammer zijn ivm dipjes om dan toch wat voordeliger in te kopen.

Laatst bewerkt:
Om een grotere hoeveelheid geld in ETF om te zetten, zouden jullie dit dan spreiden over een periode van pakweg 5 jaar, of alles in 1 keer? :unsure:

Het is natuurlijk koffiedik kijken en moeilijk vooraf e bepalen natuurlijk, maar ben benieuwd hoe jullie dat aanpakken.
Mijn gevoel zegt dat het normaal gezien beter is om alles ineens om te zetten, maar zou jammer zijn ivm dipjes om dan toch wat voordeliger in te kopen.
Dit is hier al veel besproken geweest. Niemand heeft een glazen bol natuurlijk. Met DCA ga je misschien beter kunnen slapen, al tonen studies aan dat lump sum voordeliger kan zijn.

En dan moet ik ook voor de 10de keer melden in dit topic:

Die studies zijn gemaakt door amateurs die graag excel statistiekjes maken, maar die blijkbaar niet beseffen waarom het door de achteruitkijkspiegel uiteraard 'gemiddeld' beter is om in 1 keer een bedrag te storten.

Behalve het kleine detail.. je kent de toekomst niet.

En qua statistiekje trouwens: als iets op 50 jaar tijd van A naar B stijgt, dan zal het UITERAARD beter zijn dat je de lump sum direct investeert, gemiddeld genomen over alle tijdstippen.
Dat is gewoon een mathematische identiteit, dat is geen resultaat van 'een onderzoek'.
De vraag is, wat doe je over een horizon van 5 jaar in die 50 jaar tijdsspanne (DCA vergeleken met lump sum), en rekening houdend met:

Er zijn ook heel kleine aanwijzingen dat het verleden geen garantie geeft voor de toekomst.
(Bv. Snelste stijging interestvoeten ooit, anyone? S&p500 op 1 van de hoogste waarderingen, etc).

Doe wat Buffett zegt (niet echt de man die voor zijn eigenbelang spreekt, of weinig ervaring of succes heeft):

Investeer DCA uw lump sum over min. 5 jaar (toch als het een groot bedrag is tov uw maandelijks spaargeld).
Thank me later.
Ik ga me toch aan het advies van Janus houden denk ik. Klinkt me toch plausibel :unsure:

Ik ga me toch aan het advies van Janus houden denk ik. Klinkt me toch plausibel :unsure:
De toekomst zal het uitwijzen maar voorlopig was het sinds zijn post wel een goede zet om lump sum te doen :p

Je kan het ook zo bekijken: Stel je erft 50K aan IWDA aandelen. Ga je die laten staan of ga je verkopen om DCA te doen ?

Ik heb dat ook veel te lang uitegsteld. De dag dat ik mijn loon krijg stort ik 700 euro om IWDA te kopen en spaar ik 1500 euro op mijn persoonlijke spaarrekening. Mss zou ik dat beter omkeren en mijn complete buffer verlagen naar 75k, maar heb het daar nog steeds moeilijk mee. Dat ik uberhaupt begonnen ben met IWDA is al een wonder :D.
Buffer verlagen naar 75k?! Voor wat is jouw buffer voorzien, om onder te duiken en ergens een volledig nieuw leven te starten? :p

Buffer verlagen naar 75k?! Voor wat is jouw buffer voorzien, om onder te duiken en ergens een volledig nieuw leven te starten? :p

Met 75k? :).
Dat is vooral overschot van verkoop vorige woning vorig jaar. Maar aangezien ik denk uitgekocht te zijn (is nr 3) heb ik niet zoveel cash nodig.

Als je sterft zal dat niet eenvoudig zijn :p
Maar persoonlijk zou ik nog voor mijn pensioen gewoon alles verkopen, je moet er ook nog iets aan gehad hebben eh.

Als je kijkt naar het rendement van ETF's over de jaren heen is het eigenlijk onnozel om nog geld op je spaarrekening te zetten.
Historische rendementen geven geen garantie voor de toekomst. Het belangrijkste aspect is waarvoor je “spaart”. Als dit een nieuwe auto is, is timing belangrijk; als dit je oude dag is, iets minder :)
Maar er is in Bolero dus geen optie om onder dezelfde ID meerdere portefeuilles te openen? Wel jammer
Je kan wel meerdere rekeningen openen op bolero, je kan ze gewoon niet op naam van je kind zetten.

Als je sterft zal dat niet eenvoudig zijn :p
Maar persoonlijk zou ik nog voor mijn pensioen gewoon alles verkopen, je moet er ook nog iets aan gehad hebben eh.

Ligt eraan, ik verwacht dat eigenlijk niet echt nodig te hebben buiten wettelijk pensioen, groepsverzekering en spaargeld. Heb ook nog wat pensioensparen staan bij de bank, maar ik ben daar eigenlijk mee gestopt, zou beter de 30% incasseren en dat mee in de ETF steken.

De ETF's zijn voor als het echt misgaat ooit en meer als extra verzekering.

Ik heb een deel van mijn fondsen verkocht. Alles staat hoog en mijn spaarbuffer moest terug aangevuld worden. Als het zo blijft stijgen ga ik nog een deel verkopen en dan is spaarbuffer terug als voordien. Hopelijk dat het dan allemaal (tijdelijk) terug wat lager komt te staan zodat we weer een tijdje goed kunnen inkopen :)

Niemand hier bang dat het bedrijf achter de etf (vanguard bv) in de problemen kan komen en niet meer kan uitbetalen? Bv vanwege wanbeleid ofzo...

Niemand hier bang dat het bedrijf achter de etf (vanguard bv) in de problemen kan komen en niet meer kan uitbetalen? Bv vanwege wanbeleid ofzo...

Ik let er wel op dat ik enkel ETF's koop van de grootste uitgevers, met fysieke replicatie (dan hebben ze effectief de onderliggende aandelen in bezit ipv synthetische trackers waar je in verhouding toch een extra 3rd party risico hebt), dat beperkt het risico extra.
Al hebben we grotere problemen als een ETF provider zoals Blackrock of Vanguard failliet zou gaan.

Ik let er wel op dat ik enkel ETF's koop van de grootste uitgevers, met fysieke replicatie (dan hebben ze effectief de onderliggende aandelen in bezit ipv synthetische trackers waar je in verhouding toch een extra 3rd party risico hebt), dat beperkt het risico extra.
Al hebben we grotere problemen als een ETF provider zoals Blackrock of Vanguard failliet zou gaan.
- Zowiezo is elke ETF die een provider uitgeeft zijn eigen "bedrijf"
- De ETF wordt niet bewaard door de provider zelf, maar door een (i)CSD (Euroclear, Clearstream, ...)
- De koper is eigenlijk de eigenaar van de ETF die hij koopt (maar kan niet rechtstreeks handelen, daarvoor heb je dus de provider)

Dus zowiezo ben je eigenaar van de ETF (en dus de onderliggende waarde) los van hetgeen je provider zou uitspoken.

Terug
Bovenaan