ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Het is uiteraard geld dat ik de eerste 15-20 jaar niet nodig denk te hebben, mijn spaarbuffer is genoeg zodat ik daar niet meer naar moet kijken momenteel en ik dan beter 2k per maand in ETF steek. Als mijn buffer door een grote uitgave zakt kan ik terug tijdelijk sparen.
Dan is er geen probleem he :)

Als ik nu switch van Bolero naar Degiro, is dat effectief gratis?
Je hoeft niet te switchen, je kan gewoon vanaf nu op Degiro aankopen.

Het is toch met een bang hartje dat ik vandaag voor 2000 euro IWDA gekocht heb, het is sinds de laatste grote daling wel massief gestegen... :headshake:

Ik koop via Bolero, maar is het nu beter om maandelijks 2k te kopen of elk kwartaal 6k? Kwestie van makelaarskosten?

Puur qua gemoedsrust zou ik voor het maandelijks kopen kiezen, op dat relatief beperkte verschil in makelaarskosten komt het minder aan dan het grotere risico door minder gespreid aankomen en nog eens minder time in the market doordat je telkens een kwartaal wacht.

Ik vind dit persoonlijk altijd zo een rare redenering. Sparen voor uw kinderen, maar je wilt toch de controle houden, waarom spaar je dan in eerste instantie?
Het psychologische aspect, technisch gezien maakt het niet veel uit aangezien een ouder in het belang van kind deze fondsen mag gebruiken, maar de barrière groter is.
Of omdat je later in een onvoorziene situatie komt dat het gespaarde bedrag van het kind nuttig is, in je eigen leven (bv bij een scheiding)

Het psychologische aspect, technisch gezien maakt het niet veel uit aangezien een ouder in het belang van kind deze fondsen mag gebruiken, maar de barrière groter is.
Of omdat je later in een onvoorziene situatie komt dat het gespaarde bedrag van het kind nuttig is, in je eigen leven (bv bij een scheiding)

Dit en natuurlijk controle.
Ik gooi alles in 1 pot en een groot deel is voor mijn zoontje voorzien. Maar als er in tussentijd iets met mij of mijn vrouw gebeurd en we hebben dat geld nodig, dan heeft mijn zoontje pech...
Ik ben in 2005 uit huis gegaan met niets (enfin, 3k euro die over was van vakantiewerk + mijn auto) en ben er ook geraakt. Het is niet dat je als ouder verplicht bent je kinderen een zak geld te geven. Ik heb ook voor elke euro moeten werken.
In het geval van mijn zoontje is het een gunst. Gaat alles goed zoals de voorbije 20 jaar zal die een serieus bedrag meekrijgen, maar doet die geen moeite om te werken, zit die aan de drugs oid, krijgt die juist niets.

Het is toch met een bang hartje dat ik vandaag voor 2000 euro IWDA gekocht heb, het is sinds de laatste grote daling wel massief gestegen... :headshake:

Ik koop via Bolero, maar is het nu beter om maandelijks 2k te kopen of elk kwartaal 6k? Kwestie van makelaarskosten?
Maandelijks kopen is voor zo'n bedragen in principe beter er van uitgaande dat je markt niet kan timen (which you can't). Als je naar gemiddelden kijkt: bij 6%/jaar spreken we dus over 0,5%/maand on average give or take. Als ge u €2k maandelijks aankoopt is de €4k van de eerste 2 maanden al €4030 geworden op het moment dat ge u laatste schijf van 2k voor dat kwartaal aankoopt. Die €30 is meer dan de 2x€7,5 die ge aan kosten betaald hebt.

TL;DR: zolang je een gemiddelde stijging van meer dan 3%/jaar verwacht en je de markt niet probeert te timen is maandelijks €2k aankopen beter dan per kwartier €6k aan te kopen met het bijkomend voordeel van een betere spreiding van je aankoopmomenten en dus minder variance.

Klopt, maar in de omgekeerde richting als je deze kwartaal aankoop uitvoert voor je laatste maandelijkse aankoop…

Het argument in “De hangmatbelegger” is dat de horizon van ETF’s zo groot is dat bovenstaande er niet toe doet en dus je gewoon sneller meer geld in ETFs dient te steken

Klopt, maar in de omgekeerde richting als je deze kwartaal aankoop uitvoert voor je laatste maandelijkse aankoop…

Het argument in “De hangmatbelegger” is dat de horizon van ETF’s zo groot is dat bovenstaande er niet toe doet en dus je gewoon sneller meer geld in ETFs dient te steken
Maar als je het geld nu hebt liggen en je koopt voor €6k dan sta je volgende maand toch weer voor het vraagstuk "Wat doe ik met de opnieuw bijeengespaarde €2k? Nu al kopen of wachten?" Het antwoord voor zo'n bedragen is dus toch wel maandelijks aankopen.

De vraag is ook over welke bedragen spreek je.
2k is voor u persoonlijk misschien nu veel geld, maar is uiteindelijk peanuts. Dat flikker je gewoon in één keer in IWDA.
Wil je 50k in IWDA steken dan is het wel verstandiger dat je wat gespreider instapt.

Persoonlijk ken ik enkel maar mensen die IWDA kopen of kochten. Maar ik ken niemand persoonlijk die IWDA verkocht of zelfs geliquideerd heeft.
Ik steek ook geld in IWDA uit de hangmat optiek, voor de oude dag. Maar ik zie het gerust als een realistisch scenario dat ik daar met 150k in IWDA zit die ik nooit zal gebruiken omdat ik het gewoon niet nodig heb.

2k is voor u persoonlijk misschien nu veel geld, maar is uiteindelijk peanuts. Dat flikker je gewoon in één keer in IWDA.
Wil je 50k in IWDA steken dan is het wel verstandiger dat je wat gespreider instapt.

Persoonlijk ken ik enkel maar mensen die IWDA kopen of kochten. Maar ik ken niemand persoonlijk die IWDA verkocht of zelfs geliquideerd heeft.
Ik steek ook geld in IWDA uit de hangmat optiek, voor de oude dag. Maar ik zie het gerust als een realistisch scenario dat ik daar met 150k in IWDA zit die ik nooit zal gebruiken omdat ik het gewoon niet nodig heb.
Gij zijt echt ongelofelijk 😂

(Nvdr. ik gebruik het woord ongelofelijk omdat ik geen ban/warning wil krijgen)

Wat voor ongelofelijk wereldvreemde uitspraak is dit (weer).
Wat veel of weinig is voor iemand hangt af van vermogen/inkomen/levenssituatie/etc.. 100% relatief.

Wat veel of weinig is voor iemand hangt af van vermogen/inkomen/levenssituatie/etc.. 100% relatief.
Idd, statements zoals 2k€ is weinig of 10k€ is veel te veel om rechstreeks te investeren zijn zinloos.
Je moet het procentueel bekijken, welke deel van je vermogen je al dan niet rechtstreeks investeert.

Ja maar dat is helemaal niet zo bedoeld.
Natuurlijk is het relatief, volledig mee akkoord. Het laatste wat je mij kan verwijten is wereldvreemd te zijn.
Maar we moeten ook niet blind zijn voor de realiteit die inflatie en koopkracht is, 2k is wel wat geld, maar in de optiek van sparen voor de toekomst is dat niet zoveel geld en jammer genoeg snel op.

Maar als je spreekt over gespreid instappen dan doe je dat om cost averaging te doen. Als je beslist om er 2k in te stoppen dan heb je die beslissing genomen en is het enkel maar de vraag hoe je het moet doen.
Mijn punt daarop is als het over 2k gaat dan stap je misschien beter gewoon ineens in. Je zit altijd met bepaalde kosten die procentueel iets lager worden als je meer koopt, en qua cost averaging is er misschien ook niet zoveel te winnen door die 2k op te splitsen in de optiek dat die 2k er minstens 10 jaar gaat opstaan.

Natuurlijk is het relatief, volledig mee akkoord. Het laatste wat je mij kan verwijten is wereldvreemd te zijn.
Maar we moeten ook niet blind zijn voor de realiteit die inflatie en koopkracht is, 2k is wel wat geld, maar in de optiek van sparen voor de toekomst is dat niet zoveel geld en jammer genoeg snel op.

Maar als je spreekt over gespreid instappen dan doe je dat om cost averaging te doen. Als je beslist om er 2k in te stoppen dan heb je die beslissing genomen en is het enkel maar de vraag hoe je het moet doen.
Mijn punt daarop is als het over 2k gaat dan stap je misschien beter gewoon ineens in. Je zit altijd met bepaalde kosten die procentueel iets lager worden als je meer koopt, en qua cost averaging is er misschien ook niet zoveel te winnen door die 2k op te splitsen in de optiek dat die 2k er minstens 10 jaar gaat opstaan.
50k is toch ook peanuts? Als je bv een boot hebt van een miljoen ga je daar al rap elk jaar 100k kosten aan hebben. Wat ben je dan met die 50k op de beurs voor je oude dag.

De vraag was maandelijks 2k of 3-maandelijks 6k. Niet of/ hoe je 2k moet spreiden.
Let’s be honest - slechts weinig gezinnen in BE kunnen 2k/ maand op zij zetten om te beleggen. Dus ja, voor de meeste gezinnen is dat relatief veel.

Los daarvan, heb je 100% gelijk dat de transactiekosten steeds moeten afgewogen worden vs. hogere frequentie van investeren.

Als je 35 k in de beurs wil steken? S&P 500 hoor ik overal.
VIa Eft vanguard.
Echter welke vanguard neem je? EUR OF USD? en andere verschillen?
Cspx is een goeie (geen idee wie de uitgever is eigenlijk)
Capitaliserend, in euro, groot (dus liquide) fonds.

De waarde van de etf is bepaald door de achterliggende bedrijven. In welke munt hij noteert is eigenlijk van geen belang. En dan is Euro nog zo makkelijk natuurlijk.

Cspx is een goeie (geen idee wie de uitgever is eigenlijk)
Capitaliserend, in euro, groot (dus liquide) fonds.
De waarde van de etf is bepaald door de achterliggende bedrijven. In welke munt hij noteert is eigenlijk van geen belang. En dan is Euro nog zo makkelijk natuurlijk.
² CSPX zit ik ook in voor de s&p te tracken.
Eventueel kan je IWDA nemen, als je een iets veiligere index wilt nemen.

Terug
Bovenaan