ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Idd, statements zoals 2k€ is weinig of 10k€ is veel te veel om rechstreeks te investeren zijn zinloos.
Je moet het procentueel bekijken, welke deel van je vermogen je al dan niet rechtstreeks investeert.
Een bedrag van 2K spreiden is wellicht niet interessant omwille van de kosten per transactie. Meestal betaal je een vast bedrag aan makelaarskosten per schijf van 2500 euro ofzo, dus als je dan maandelijks 200 euro belegt is dat niet zo interessant.

De vraag was maandelijks 2k of 3-maandelijks 6k. Niet of/ hoe je 2k moet spreiden.
Let’s be honest - slechts weinig gezinnen in BE kunnen 2k/ maand op zij zetten om te beleggen. Dus ja, voor de meeste gezinnen is dat relatief veel.

Los daarvan, heb je 100% gelijk dat de transactiekosten steeds moeten afgewogen worden vs. hogere frequentie van investeren.
Blij dat iemand de situatie nog eens mooi
rationaliseert.

Welke ETF je koopt hangt in de eerste plaats af welke index dat je probeert te volgen; voor mij is het trading volume ook belangrijk.

Technische gezien maakt het bedrag niet voor spreiding vs alles in één keer: Je gaat er vanuit dat over tijd de markt groeit dus alles meer waarde heeft. Met een historisch rendement van rond de 8%. Is er een dip gaat de markt zich herstellen om statisch historisch gezien te landen op gemiddeld 8%.

Maar of je statisch historisch blij gaat zijn als je 50k een paar procenten zakt dat is een ander paar mouwen omdat historische gegevens geen garantie zijn op de toekomst. Dus voor je eigen gemoedsrust is spreiden beter

Mijn vrouw wilt nu ook beleggen (maar geen 2k/maand, eerder 300€/maand). Zij heeft 7 jaar langer om tot aan haar pensioen te sparen als ik, de termijn daar is 30 jaar. Neemt ze dan best ook IWDA zoals ik, of legt ze haar eieren mss beter in iets anders?

Aangezien we getrouwd zijn met scheiding van goederen en valkeniersbeding kunnen we dat sowieso niet in 1 pot steken.
Ale, dat kan wel, maar dan gaat het ook de gemeenschap in en dat is niet wenselijk.

Laatst bewerkt:
Mijn vrouw wilt nu ook beleggen (maar geen 2k/maand, eerder 300€/maand). Zij heeft 7 jaar langer om tot aan haar pensioen te sparen als ik, de termijn daar is 30 jaar. Neemt ze dan best ook IWDA zoals ik, of legt ze haar eieren mss beter in iets anders?

Aangezien we getrouwd zijn met scheiding van goederen en valkeniersbeding kunnen we dat sowieso niet in 1 pot steken.
Ale, dat kan wel, maar dan gaat het ook de gemeenschap in en dat is niet wenselijk.

Inderdaad gewoon een brede index zoals IWDA/S&P500/CSPX.
Indien je zelf IWDA hebt is er geen reden waarom je geen IWDA zou kiezen voor jouw vrouw.

Vanaf wanneer zouden ze wegvallen?
En klopt de info die daar staat effectief? Ik zou toch op z'n minst een mail verwachten van DeGiro

En wat met de huidige aandelen daarvan in bezit?
Is toch echt vreemd, gaat ook volledig tegen hun aanbod van kernselectie.
Morgen maar eens verder opzoeken.

Als iemand een Saxo referral code nodig heeft, je weet me te vinden hé 😜.

In 2022 alles verkocht bij degiro. Sindsdien bij Lynx en Saxo (al van bij binck). Saxo is met hun vernieuwde prijzen wel terug interessant geworden. Enkel bij de grote orders is Lynx nog interessanter.

Oie ik heb nu onlangs gekozen voor Bolero, verkeerde keuze gemaakt om daar te starten? Ik lees nu ineens overal Saxo :unsure:

Ga toch beginnen bij Saxo, voor die 1€ verschil en dan moet ik bij NBB niets meer aangeven.
Hoe zet je dat best over?
Of best alles verkopen en naar saxo overzetten?

Ben sinds 1 dikke maand actief bij Degiro om (Duitse) staatsbons te kopen, bij IB boden ze die niet aan.
Ik was half aan het overwegen om mijn trackers over te zetten naar Degiro, maar na hun update van vandaag kunnen ze dat vergeten. Degiro blijft enkel voor wat IB niet kan aanbieden.

Terug
Bovenaan