ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik heb in het verleden (20 jaar terug bijna) ooit problemen gehad met aandelen te laten overzetten van 1 bank naar de andere, ik doe dat nooit meer. Ik zou gewoon alles verkopen, cash naar de nieuwe broker overzetten en daar alles opnieuw kopen. Zie gewoon dat je ineens een goede nieuwe broker kiest met lage transactiekosten.
Zou je dit in mijn situatie doen, wetende dat ik nu nog maar pas begonnen ben met Bolero? (nog geen 2.000€ momenteel) Omdat Saxo nu plots hot lijkt?

Ik heb in het verleden (20 jaar terug bijna) ooit problemen gehad met aandelen te laten overzetten van 1 bank naar de andere, ik doe dat nooit meer. Ik zou gewoon alles verkopen, cash naar de nieuwe broker overzetten en daar alles opnieuw kopen. Zie gewoon dat je ineens een goede nieuwe broker kiest met lage transactiekosten.
Ik neem aan dat ik dan 2x de minimum TOB tax zal betalen om alles over te zetten?

Indien Degiro werkelijk door gaat met het plan om een aantal ETF's te blokkeren wat zouden jullie doen in volgende geval?

Mijn IWDA laten staan bij DEGIRO en een account maken bij een andere partij om daar verder IWDA aan te kopen?
Alle IWDA liquideren, geld versluizen en IWDA kopen op Saxo ofzo?
Alle IWDA transfereren naar een andere portefeuille/broker en daarop een kost betalen?
Indien andere broker, welke kies ik het best voor een passieve belegger zoals ik die wss 95% van zijn geld gewoon in IWDA dumpt?
Ik zou eerlijk gezegd voor optie 1 gaan... enfin, niet als het over pakweg €5k gaat gaat. Maar als je nu op Degiro al een aanzienlijke bedrag hebt staan, zie ik niet in waarom je onvermijdelijk kosten zou gaan maken om dat over te sluizen. Voor hetzelfde geld merken ze bij Degiro over een half jaar dat ze het toch beter op een andere manier oplossen en kan je gewoon opnieuw die ETF's aankopen...

Als ik het goed begrijp blijven reeds aangekochte stukken gewoon staan? Enkel bijkopen zou niet meer lukken?

Ik heb van vroeger nog wel een Binck account. Als in augustus blijkt dat mijn volgende SWRD aankoop bij Degiro geblokkeerd wordt zal ik wel de nodige stappen nemen. Voorlopig ga ik gewoon de kat uit de boom kijken.

Zou je dit in mijn situatie doen, wetende dat ik nu nog maar pas begonnen ben met Bolero? (nog geen 2.000€ momenteel) Omdat Saxo nu plots hot lijkt?
Ik zou Bolero persoonlijk niet nemen, puur omwille van hun hogere kosten. Mijn ouders zitten ook bij hun en ik ben meer voorstander van low-cost brokers. Bekijk Saxo en Mexem en zie of hun platformen je aanstaan en maak dan een keuze. Als je nog maar 2k hebt staan bij Bolero, dan lijkt het mij eenvoudig om over te stappen.
Ik neem aan dat ik dan 2x de minimum TOB tax zal betalen om alles over te zetten?
Ik heb bij Degiro die optie uitgevinkt, zodat ze geen TOB aanrekenen en bij IB doen ze het ook niet, dus voor mij is dat niet relevant. Als je natuurlijk 100k€ gaat overzetten moet je hier wel rekenening mee houden.

Ik zou Bolero persoonlijk niet nemen, puur omwille van hun hogere kosten. Mijn ouders zitten ook bij hun en ik ben meer voorstander van low-cost brokers. Bekijk Saxo en Mexem en zie of hun platformen je aanstaan en maak dan een keuze. Als je nog maar 2k hebt staan bij Bolero, dan lijkt het mij eenvoudig om over te stappen.

Ik heb bij Degiro die optie uitgevinkt, zodat ze geen TOB aanrekenen en bij IB doen ze het ook niet, dus voor mij is dat niet relevant. Als je natuurlijk 100k€ gaat overzetten moet je hier wel rekenening mee houden.
Hoezo niet relevant? Als je verkoopt en opnieuw aankoopt ben je toch gewoon TOB verschuldigd. :p

Hoezo niet relevant? Als je verkoopt en opnieuw aankoopt ben je toch gewoon TOB verschuldigd. :p
Dat hangt volledig van het onderliggende actief af (in mijn geval gaat het om Duitse staatsbons waar geen TOB op verschuldigd is). Ik zeg letterlijk in mijn post hierboven dat hij rekening moet houden met de TOB als het om een materieel bedrag gaat.

Ik heb wel al aandelen overgezet van zowel Saxo als IB in de afgelopen 5 jaar en dat ging iedere keer vlot. ('vlot' als in, binnen de 1-2 weken overdracht effectief gebeurd).

...
Even ter info want ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar hoe pak je dat het beste aan? :unsure:

Alles verkopen voor cash en terug kopen op Saxo? Of alles laten overzetten?

Edit: ik heb momenteel 3 rekeningen bij Bolero (1 voor mij en mijn vrouw, en 1 voor elk kind).
Ik zie dat dat niet mogelijk is bij Saxo? Slechts 1 rekening mogelijk?

"You may open several different types of accounts with Saxo (e.g. an individual, joint, corporate) but not more than one of each account (i.e. you may not open multiple individual accounts in the same name). "

Laatst bewerkt:
Er is niks mis met Bolero, al zijn ze niet de goedkoopste.

Maar waarom geen 2 brokers? Geen enkele heeft bewaarloon if andere vaste kosten?

Koop vanaf nu dan via bijvoorbeeld Saxo IWDA aan en laat het bestaande staan? Anders hang je weer aan de dubbele transactiekosten voor geen enkele nuttige reden.

Je kan ook moeilijk schatten wat Bolero in de toekomst gaat doen. Misschien doet het er over een jaar al niet meer toe, of minder toe

Even ter info want ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar hoe pak je dat het beste aan? :unsure:

Alles verkopen voor cash en terug kopen op Saxo? Of alles laten overzetten?

Edit: ik heb momenteel 3 rekeningen bij Bolero (1 voor mij en mijn vrouw, en 1 voor elk kind).
Ik zie dat dat niet mogelijk is bij Saxo? Slechts 1 rekening mogelijk?
Gebruik je die alle 3 even actief? Als het meeste op jouw rekening staat bijv. en je doet daar het gros van de transacties, dan zou ik enkel voor jou een rekening bij Saxo openen.

"You may open several different types of accounts with Saxo (e.g. an individual, joint, corporate) but not more than one of each account (i.e. you may not open multiple individual accounts in the same name). "
In dezelfde naam mag je maar 1 account openen, je kan er gerust ook 1 openen in naam van je vrouw en kind.

Ik vermoed dat het misschien te maken heeft met een bepaalde market data subscription om data te kunnen zien van Europese bonds?
Ik betaal 1 dollar per maand voor level 1 of 2 bond data denk ik.
Het ligt hier dus wel degelijk aan, nu zie ik 'm ook bij IB.
Nu ja, ik blijf deze voorlopig kopen bij Degiro en in april 2025 vervalt hij al, dan kan ik zien hoe ik verder doe. Bij Degiro vragen ze geen market subscription fee, dus dat is voordeliger bij hun. Langs de andere kant heb ik dan weer het gevoel dat Degiro slecht is zodra ik met de bid-ask spread biedingen begin te doen, daar is IB dan weer sterker in.

kan je bij Saxo automatisch ETF's aankopen elke maand? Dat is iets wat ik mis bij Degiro.

Gebruik je die alle 3 even actief? Als het meeste op jouw rekening staat bijv. en je doet daar het gros van de transacties, dan zou ik enkel voor jou een rekening bij Saxo openen.

Alle 3 evenveel: maandelijkse aankoop ETF (wel voor een lager bedrag bij de 2 kinderrekeningen)

'Wij bieden onze klanten onze excuses aan voor het ongemak dat dit aan hun kant kan hebben veroorzaakt en voor het gebrek aan communicatie vooraf', zegt de broker. 'De meeste van die ETF's zijn vandaag weer beschikbaar gesteld voor aankoop.'
(...)
'Van onze kant werd actie ondernomen om erover te waken dat die producten alleen beschikbaar zijn op ons platform voor Belgische ingezetenen als de emittent de nodige 'Key Information Documents' (KID’s) aanleverde, zowel in het Nederlands als in het Frans', zegt Degiro.

Ja, dat kan (via AutoInvest).
das enkel in NL, in BE niet beschikbaar.

Een vraagje. Ik word letterlijk bijna doodgespamd door ING met hun Easy Invest. (ook op HLN en andere online sites trouwens :shutup:) Je krijgt zelfs gratis tot 50€ als je voor xx juli er geld in steekt.

Als ik naar reviews ga zoeken online vind ik letterlijk 'niets' (Wat toch vreemd is voor een produkt dat enorm gehyped wordt de laatste tijd). Iemand een idee hoe goed of slecht dat produkt echt is?

Een vraagje. Ik word letterlijk bijna doodgespamd door ING met hun Easy Invest. (ook op HLN en andere online sites trouwens :shutup:) Je krijgt zelfs gratis tot 50€ als je voor xx juli er geld in steekt.

Als ik naar reviews ga zoeken online vind ik letterlijk 'niets' (Wat toch vreemd is voor een produkt dat enorm gehyped wordt de laatste tijd). Iemand een idee hoe goed of slecht dat produkt echt is?
Ik denk dat dat vooral jouw reclame bubbel is. Ik kom die reclame amper tegen.

Terug
Bovenaan