Kleine Beursfeiten

Minder waard? >$4 biljoen market cap en derde meest waardevolle bedrijf ter wereld. Dat was nog niet zo heel lang geleden fors minder dan 2 biljoen en toen was die cloud groeimotor ook al in gang en was er nog vrije kasstroom. Minder waard dan gisteren misschien?

Vergeet niet dat ik ook zeer bullish was van eind 2023 tem pakweg midden vorig jaar. Je hoeft mij niet te overtuigen van de kwaliteit van Search/Adsense of YouTube hoor. Het is gewoon veel te duur imo, op zijn best fair gewaardeerd.
Heb me verkeerd uitgedrukt, inderdaad niet "minder waard". Minder business investmentwaardig eerder (voor jouw). Ik heb ook al mijn aankopen gedaan toen ze >2 biljoen USD waard waren op de stock market. Het enige waar de markt vandaag op flasht is de capex voor de AI datacenter build out. Nu dat dat zelfs voor Alphabet negatieve cash flow zorgt, schrikt iedereen.
Maar zoals ik enkele dagen geleden hierover al schreef (voornamelijk in de context van META), heb ik hier niet echt meteen schrik voor bij Alphabet. Die cash die komt wel, die explodeert zelfs.

en @Spooky, bij mijn bedrijf - zeer anekdotisch I know- wat totaal geen Fortune 100 bedrijf is maar gewoon een basic grote Belgische speler, is onze maandelijkse kost aan GCP nu +200k. Vorig jaar in juni 160k. Hoofdzakelijk big querys die de kosten doet opdrijven.
Gaat niet enkel om je LLM hé, maar GCP is zoals Azure & AWS. Achter de schermen draaien die dingen

Gemini subscriptie is bij wijze van spreken slechts een add-on, bovenop je dataserver cloud basis.

Bij mijn werkgever mogen wij ook geen datagevoelige zaken zomaar opladen. We hebben onze eigen portal, waar we dan kunnen kiezen welk model we erop loslaten (mistral, chatgpt, claude & gemini. Naargelang welk model (en welke versie) je pakt heb je ook een limiet per dag. om onze kosten onder controle te houden.

allé, dan zullen wij 1 van die 10 Fortune100 klanten zijn waar Gemini zelfs een geblokkeerde website is.

Lijkt me wel straf dat entreprise ChatGPT slechts 10 Fortune100 klanten zou hebben, vooral omdat zij er toch eerst waren.
Toch veel overlap.

Meeste Fortune 100 zullen wel klant zijn bij zowel Microsoft, Google, Amazon, OpenaI, Anthropic,.. Zoveel verschillende subdivisies, departmenten, subsidiaries,...

Toch veel overlap.

Meeste Fortune 100 zullen wel klant zijn bij zowel Microsoft, Google, Amazon, OpenaI, Anthropic,.. Zoveel verschillende subdivisies, departmenten, subsidiaries,...
Hmm, not sure, anekdotisch natuurlijk maar hier is Global IT / Procurement echt wel rechtlijnig -> gekozen voor Microsoft en Amazon en dus bijvoorbeeld zaken van Alphabet gewoon geblocked op global niveau zoals Gemini.

En ondertussen blijft de ontslaggolf gewoon voortduren en het wordt zelfs niet meer weggestoken dat dit dankzij betere efficientie door AI is. (heeft tenminste als voordeel dat het duidelijk is hoe al die AI investeringen betaald worden bij ons)

Hmm, not sure, anekdotisch natuurlijk maar hier is Global IT / Procurement echt wel rechtlijnig -> gekozen voor Microsoft en Amazon en dus bijvoorbeeld zaken van Alphabet gewoon geblocked op global niveau zoals Gemini.

En ondertussen blijft de ontslaggolf gewoon voortduren en het wordt zelfs niet meer weggestoken dat dit dankzij betere efficientie door AI is. (heeft tenminste als voordeel dat het duidelijk is hoe al die AI investeringen betaald worden bij ons)

En -als je daar wil op antwoorden- is dat effectief efficiëntiewinst door AI, of eerder mensen buitengooien in de hoop dat AI de gap zal kunnen opvullen, of dat er genoeg buffer in de organisatie zat om zo'n cut uit te voeren zelfs zonder AI?
Niet als aanval bedoeld, maar omdat er ook gewoon een hoop bedrijven zijn die het zo op goed geluk aanpakken dus ik zou wel benieuwd zijn naar een case waar er al werkelijke efficiëntiewinst gerelealiseerd wordt.

En -als je daar wil op antwoorden- is dat effectief efficiëntiewinst door AI, of eerder mensen buitengooien in de hoop dat AI de gap zal kunnen opvullen, of dat er genoeg buffer in de organisatie zat om zo'n cut uit te voeren zelfs zonder AI?
Niet als aanval bedoeld, maar omdat er ook gewoon een hoop bedrijven zijn die het zo op goed geluk aanpakken dus ik zou wel benieuwd zijn naar een case waar er al werkelijke efficiëntiewinst gerelealiseerd wordt.
Enkele voorbeelden: de HR chatbot die 2 jaar geleden nog op niets trok, daar krijg je nu in 99% van de gevallen een correct en volledig antwoord van en je hebt dus geen HR persoon meer nodig die die vragen beantwoordt.

Recrutering: Wij hebben vaak jobs waar 100-en sollicitanten op af komen -> enorm veel AI automatisatie waardoor recruiters véél meer vacatures per dag kunnen behandelen. (screening, interviews, assessments, background checks... AI is everywhere)

Resultaat: al zo'n 300 ontslagen enkel en alleen in HR.... en much more to follow.

Terug
Bovenaan