ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Als je beleggingshorizon langer is dan 10 jaar, kan je dan niet beter DCAen met IWDA dat de komende 5 jaar in dalende lijn zou kunnen gaan dan in een BRK te steken met meer opwaarts potentieel? Verbeter mij gerust als dit een verkeerde kijk is
Ja maar je moet dat volhouden ook he. Jarenlang zuurverdiend geld steken in iets dat maar blijft zakken, je moet daar mentaal en emotioneel mee omkunnen.

"Klassiek" boglehead indexen is trouwens ook niet enkel beleggen in Amerika (cspx) of de ontwikkelde wereld (iwda) maar volledig globaal en market cap weighted (traditioneel vwce of 88% iwda/12% emim). De reden daarachter is dat je indext omdat je ervan uitgaat dat je niets weet en dus gewoon meegaat met de markt, zo passief mogelijk, en dat is dus enkel globaal en market cap weighted: ook kiezen voor de VS of ontwikkelde wereld is tilting. Al wil ik wel even disclaimen dat dit een eindeloze discussie is en ook jack bogle himself vond dat enkel VS genoeg was.

Laatst bewerkt:
100% akkoord.
Passief indexen in IWDA of CSPX is de way to go.

Maar als je toch ging veranderen, of fondsen ging verkopen, of specifieke sector/regio etf's hebt, of ging pauzeren in dollar cost averagen, doe dan uw cheating met BRK.

Misschien had ik het initieel beter zo verwoord :)
Ik heb hier even over zitten nadenken en in de hoop van weer iets bij te leren het volgende:
Ik ben uit nieuwsgierigheid even gaan kijken en BRK zat in Q1 voor ~41% in Apple, 22% in Bank of America/American Express, en alles samen nog eens ~27% in Coca-Cola, Chevron, Oxy, Kraft, Moody's & Chubb. De resterende ~10% is uitgezaaid over nen hoop kleinere holding grotendeels onder de 1%. Als je BRK koopt gok je er mijns inziens dus eigenlijk vooral op dat Apple de brede index gaat outperformen?

Dan stel ik mij de vraag: waarom dan niet rechtstreeks Apple kopen? Je discount dan meteen ook de "Wat als Buffet sterft?" factor die een aantal mensen hier al aanhalen... :unsure:

Ik vraag me af waarom áls je "cheat" op de gewone passive ETF strategy dan niet all the way zou gaan en écht 1 of 2 stocks gaat cherrypicken? In plaats van een soort van aandelenportifeuille te kopen die eigenlijk alleen maar diversified is als je naar het aantal verschillende stocks gaat kijken, maar dat eigenlijk niet meer écht is als je naar het gewicht van de aandelen in de korf gaat kijken.

Ik heb hier even over zitten nadenken en in de hoop van weer iets bij te leren het volgende:
Ik ben uit nieuwsgierigheid even gaan kijken en BRK zat in Q1 voor ~41% in Apple, 22% in Bank of America/American Express, en alles samen nog eens ~27% in Coca-Cola, Chevron, Oxy, Kraft, Moody's & Chubb. De resterende ~10% is uitgezaaid over nen hoop kleinere holding grotendeels onder de 1%. Als je BRK koopt gok je er mijns inziens dus eigenlijk vooral op dat Apple de brede index gaat outperformen?

Dan stel ik mij de vraag: waarom dan niet rechtstreeks Apple kopen? Je discount dan meteen ook de "Wat als Buffet sterft?" factor die een aantal mensen hier al aanhalen... :unsure:

Ik vraag me af waarom áls je "cheat" op de gewone passive ETF strategy dan niet all the way zou gaan en écht 1 of 2 stocks gaat cherrypicken? In plaats van een soort van aandelenportifeuille te kopen die eigenlijk alleen maar diversified is als je naar het aantal verschillende stocks gaat kijken, maar dat eigenlijk niet meer écht is als je naar het gewicht van de aandelen in de korf gaat kijken.

Vergeet niet dat Berkshire naast al die aandelen ook nog eigenaar is van een hele reeks aan privé bedrijven (bv. verzekeringen), die zijn samen ongeveer 75% van de waarde van de hele aandelenportefeuille, puur berekend vanuit de market cap van Berkshire. En die genereren ook serieuze inkomsten: > $200 miljard EBITDA vorig jaar, om een idee te geven van grootte-orde.

En Berkshire heeft natuurlijk ook het track record van op lange termijn vaak structureel de markt te outperformen, welke stock picker kan dat nog zeggen? :)

Wat @Noctilucus zegt.

+ de Apple positie zal tegen het eind van het jaar verkocht zijn tot 10-20% of zo van de beursgenoteerde portefeuille (als de prijs hoog blijft), dus dat is dan 5-10% van de waarde van Berkshire.
Het laatste wat ik dus zou doen, is Apple kopen terwijl Buffett verkoopt.

Ik vraag me af waarom áls je "cheat" op de gewone passive ETF strategy dan niet all the way zou gaan en écht 1 of 2 stocks gaat cherrypicken?
Het punt van Berkshire is net dat het een quasi-index is die goedkoper gewaardeerd is.
Dit is subjectief want ik zeg dat, en ik ben een rando op het internet.

Geen idee hoe je als amateur en indexer zelf een aandeel zou cherrypicken voor de komende 5-10 jaar met gewogen +50% kans om beter te doen dan de index.

Ik moet binnenkort (=binnen de maand) ofwel VWCE ofwel IWDA omzetten naar echt geld. Maakt het volgens jullie uit welke?

Waar raden jullie aan om te beginnen om er wat wijzer in te worden. Heb nu degiro en heb een idee waarin ik mijn geld wil steken (Berkshire & ethereum). Maar ben nog niet thuis met die orders.. limit order, markt order,..

Waar raden jullie aan om te beginnen om er wat wijzer in te worden. Heb nu degiro en heb een idee waarin ik mijn geld wil steken (Berkshire & ethereum). Maar ben nog niet thuis met die orders.. limit order, markt order,..
De subreddit r/befire heeft ook een goeie wiki en FAQ.

Bij (aankoop) marktorder betaal je wat de markt vraagt op dat moment.

Bij limit order kan je instellen wat de maximale prijs (bid) mag zijn om aan te kopen.

Bij (aankoop) marktorder betaal je wat de markt vraagt op dat moment.

Bij limit order kan je instellen wat de maximale prijs (bid) mag zijn om aan te kopen.
Ik gebruik eerlijk gezegd altijd limit orders :unsure: Niet dat de markt op een paar seconden tijd plots wreed gaat schuiven maar in mijn hoofd is dat veiliger :tongue:

Ik gebruik eerlijk gezegd altijd limit orders :unsure: Niet dat de markt op een paar seconden tijd plots wreed gaat schuiven maar in mijn hoofd is dat veiliger :tongue:

Maakt weinig uit, als er onvoldoende cash aanwezig is gaat de koop niet door. En ik zet nooit veel te veel erop.

We sparen momenteel alles in 1 grote spaarpot van heel het gezin (75% gewoon op de rekening, 25% in ETF), is het interessant om dit voor de 2 kinderen los van onze eigen spaarpot en elk apart te houden? Dus 2 extra ETF rekeningen openen voor de jongens. Of gewoon alles samen houden in 1 grote ETF pot? (zijn nu 3j en 6j). Voor de kinderen zou ik dan wel het volledige spaarbedrag in ETF (IWDA) steken (of slecht idee?)

Geen idee wat de voor- en nadelen hier van zijn

We sparen momenteel alles in 1 grote spaarpot van heel het gezin (75% gewoon op de rekening, 25% in ETF), is het interessant om dit voor de 2 kinderen los van onze eigen spaarpot en elk apart te houden? Dus 2 extra ETF rekeningen openen voor de jongens. Of gewoon alles samen houden in 1 grote ETF pot? (zijn nu 3j en 6j). Voor de kinderen zou ik dan wel het volledige spaarbedrag in ETF (IWDA) steken (of slecht idee?)

Geen idee wat de voor- en nadelen hier van zijn
Een duidelijk voordeel: het "deel van u kinderen" is een duidelijk apart gegeven van u "eigen" portefeuille.
Nadeel: hangt er van af wat je exact wil doen. Als je gewoon een aparte rekening in eigen beheer gaat aanmaken zie ik weinig nadelen op het eerste zicht.

Als je die extra rekeningen effectief op naam van u kinderen gaat zetten is het rechtstreekse resultaat volgens mij wel dat die gasten toegang hebben als ze 18 jaar worden. (Spreek mij gerust tegen als dit niet zou kloppen :unsure:) Ik vind dat persoonlijk niet wenselijk. Ik wil later zelf kunnen beslissen wanneer, hoe en waaraan dat geld dat wij voor hen sparen besteed wordt maar er zijn waarschijnlijk evengoed mensen die redeneren "ze krijgen bedrag X en als ze er alles doorjassen is dat HUN probleem.".

Een tijdje terug ook zo'n horrorverhaal gehoord van een vader die zijn zoon van een jaar of 6-7 plots verloren is. Toen ze daarna het geld dat op de spaarrekening van de overleden zoon wouden overhevelen naar de spaarrekening van hun andere zoon hebben ze daar blijkbaar stevige erfrechten op moeten betalen (wrs vooral omdat broers/zussen 2de graad zijn maar bon). Als we het in eigen rekening houden en er gebeurd iets met 1 van ons dan veranderd er niks aan die rekening (again, correct me if I'm wrong).

Als u kinderen 3 & 6 jaar oud zijn zou ik alleszins heel het spaarbedrag beleggen. De kans dat dat geld de eerste ~20 jaar niet gebruikt gaat worden is toch een quasi zekerheid vermoed ik. Eens u gasten richting of over de 18 zijn en ze komen dichter op de leeftijd dat die spaarreserves stilaan gaan gebruikt worden kan je alsnog iets stabieler/defensiever kiezen.

Ik gooi dat van mijn zoon ook op 1 hoop. Zo kan ik later zelf beslissen hoeveel, hoe en aan wat dat besteed wordt.

ik wil 10-20euro per maand in etf steken voor petekind om dat dan op 18 of 21 over te zetten naar zijn rekening. Hoe doe ik dat het best? Ook zelf sparen onder mijn naam en aparte rekening openen om dat te tracken?

Ik denk dat ik inderdaad 2 extra rekeningen onder eigen beheer ga openen.
Alleen moeilijk hoe ik de 3 jaar verschil tussen de 2 correct ga inschatten aan waarde.

Stel 100€ per maand per kind. Maar ik begin ook nu pas voor die van 6j, dus 3 jaar achterstand
--> 36x 100€, maar hoeveel fictief rendement reken ik per jaar :unsure: niet van wakker liggen waarschijnlijk

Ik denk dat ik inderdaad 2 extra rekeningen onder eigen beheer ga openen.
Alleen moeilijk hoe ik de 3 jaar verschil tussen de 2 correct ga inschatten aan waarde.

Stel 100€ per maand per kind. Maar ik begin ook nu pas voor die van 6j, dus 3 jaar achterstand
--> 36x 100€, maar hoeveel fictief rendement reken ik per jaar :unsure: niet van wakker liggen waarschijnlijk

Stort gewoon 3600 euro extra voor kind 1. Het rendement is pech, maar dan hebben ze toch evenveel gehad.
Voor hetzelfde geld wilt kind 1 het gebruiken op zijn top en kind 2 terwijl het X of XX% minder is. Dat is eigen aan een ETF...

Terug
Bovenaan